1

Onderwerp: Ervaringen met helm: Carnac Kronus

Hoi Allemaal,

Momenteel ben ik in het bezit van een Giro advantage tijdrit helm. Maar omdat ik merk dat ik toch vaak naar beneden kijk ben ik opzoek naar een andere helm. Ik zag de Carnac Kronus van Planet X en vroeg mij af of jullie hier ervaring mee hebben en of jullie deze ervaring kunnen delen.

2

Re: Ervaringen met helm: Carnac Kronus

Ik heb vorig jaar deze aangeschaft en ik ben er zeer tevreden van. Vooral de prijs/kwaliteit-verhouding is in mijn ogen onklopbaar. De helm zit heel comfortabel, ideaal voor de iets lagere afstanden. Ik heb een tweede vizier aangeschaft en ook deze werd door de klantendienst zeer snel aan het order toegevoegd. Conclusie: ik ben fan.

3

Re: Ervaringen met helm: Carnac Kronus

En als ik nou schrijf dat ik het helemaal niks vind... dan weet je nog niks.

Kortom: ga passen dat ding!
Want geen hoofd is hetzelfde en geen helm is hetzelfde.
Wat bij de een lekker zit, zit bij de ander totaal niet.

Maar als je tijdrit helmen zoekt zonder punt, dan zijn er wel meer te vinden.
De Casco Speed airo zie je ook veel bijv.
Kwestie van gaan vergelijken wat voor jou lekker zit.

4

Re: Ervaringen met helm: Carnac Kronus

Bedankt voor jullie reacties. Helemaal mee eens dat ik hem moet passen maar omdat het uit de UK moet komen is het natuurlijk handig om wat ervaringen te vragen. Goed om te lezen dat de prijs kwaliteit verhouding goed is. Hier was het me ook om te doen, omdat ik de helm maar een paar keer per jaar op zal zetten (bij tijdritten en triathlons) en verder mijn gewone helm zal gebruiken vind ik een casco helm best prijzig. Al zijn die wel erg mooi haha.

@Hedcandy als jij het helemaal niks zou vinden dan zou ik graag weten waarom, kan ik weer meenemen in de afweging. Is dus bruikbare info ;-)

Ik ga de helm binnenkort aanschaffen en dan dit jaar gebruiken in mijn triathlons en tijdritten. Nogmaals bedankt voor jullie input.

5

Re: Ervaringen met helm: Carnac Kronus

Vaak zijn helmen bij mij te wijd aan de zijkant en te syrak aan de voorkant.
Maar nogmaals, jij hebt niks aan deze feedback, want het betreft de vorm van mijn hoofd en niet het jouwe smile
Dus ook positieve ervaringen zeggen vrij weinig in deze.

Ik hoop dat de retourneringsvoorwaarden goed zijn,dan kun je t best gokken zo online. Succes!

6

Re: Ervaringen met helm: Carnac Kronus

Als ik heel eerlijk ben, dan verwacht ik dat deze helm niet beter zal zijn dan een Chinees exemplaar. In dat opzicht vind ik de prijs dan weer behoorlijk hoog. Zelf heb ik een Cairbull aero helm met vizier en daar ben ik zeer tevreden over.

7

Re: Ervaringen met helm: Carnac Kronus

Chinese helmen hebben geen EG label en zijn dus in principe niet toegestaan in wedstrijden bij ons.

8

Re: Ervaringen met helm: Carnac Kronus

In mijn helm zitten alle mogelijke stickers, dus knappe official die deze kan wijgeren. Wat een dergelijke keuring waard is laat ik in het midden, maar de minimale keuringseisen van de Europese unie zijn ook niet heel hoog. Zolang er iets van schuim in de helm zit en hij middels straps op het hoofd gehouden word, is het al snel goed. Een Chinees exemplaar is daarom niet per definitie slecht. Ander verhaal zijn de imitaties van de officiële merken. Deze mogen ook niet worden ingevoerd hier en zijn ook regelmatig van slechte kwaliteit. De eigen of open mould design helmen zijn gewoon veel waard voor het geld. Net als overige onderdelen zoals frames, wielen, sturen en dergelijke.

9

Re: Ervaringen met helm: Carnac Kronus

Tja ik zeg het maar, jij maakt reclame voor Chinese helmen en ze zijn gewoon niet reglementair toegestaan in wedstrijden.

10

Re: Ervaringen met helm: Carnac Kronus

Dat je het risico zou willen lopen... je hebt ten slotte maar 1 hoofd.
Zo'n keurmerk is er niet voor niets.