1

Onderwerp: Sportgenot

Hoi mensen,

Ik had zaterdag zo'n leuk hardloopje in de sneeuw dat ik er iets over wilde schrijven maar toen ik het bijpassende topic opende werd in een beetje ontmoedigd door de ultraprestatie die er net in gepost was. Laat maar weer...dacht ik toen.

Sport brengt mij veel maar het heeft heel vaak niet perse te maken met sneller, langer, beter of meer. Of met net nieuw gekocht. Ik vind dat sportgenot dat niet met cijfertjes en getalletjes te maken heeft óók een plek verdiend dus bij deze:

Zaterdag stond er een hardloopje op het programma. Om mij toch ergens op te richten in deze duffe coronaperiode heb ik samen met Louise bedacht om te proberen een goede 10 km te lopen een keer als het weer kan of als we dat zelf organiseren. Louise helpt me daar een beetje mee met een schema. Er stond dus nog een loopje op het programma en ik ben expres vrijdag niet gegaan omdat ik wist dat het zaterdag ging sneeuwen. Ik wilde proberen of het mij zou lukken om de sneeuw "tegemoed te rennen". En ja hoor...tijdens het eerste deel van de training zag ik al ienie mienie vlokjes en die werden allengs dikker en meer. Op het laatst ging het ook flink waaien en liep ik bijna door een sneeuwstorm te rennen, wat lekker was dat! Even alle coronazeik vergeten en lekker als Pippi Langkous tussen de vlokjes door dwarrelen. Jaaaa!
Helaas duurde de winter maar één dag, maar hij was het waard. Afsluiten natuurlijk met boerenkool met (vega) rookworst en lekker het witte landschap in kijken. Yes.

Jullie ook nog niet klokjes, metertjes of uitslagen gerelateerd ergens van genoten tijdens het sporten?:)

2 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (18-01-21 12:34:38)

Re: Sportgenot

sad Ik weet even niet wat ik moet zeggen over mijn ontmoedigende ultra-verslag, dus ik zeg maar niets.

Ontopic:
Sporten in de sneeuw was inderdaad heerlijk! Ik had expres m'n ritje naar het MTB parcours tot zaterdagmiddag uitgesteld. Was bang dat ik ontzettend teleurgesteld zou worden, maar het was het helemaal waard. Heerlijk rustig en mooi wit in het bos. En heb het geen moment koud gehad.

3

Re: Sportgenot

Uiteindelijk sporten we om te genieten, toch? smile
Heel leuk dat de sneeuwloop en sneeuw-MTB'en goed heeft uitgepakt! Helaas hier geen sneeuw afgelopen weekend, wel mooi weer gister, dus een lange wandeling gemaakt.
Succes met het trainen voor de 10KM TumTumTum!

4

Re: Sportgenot

Ieder zn ding toch. Snel, langzaam, statistieken... pff ik kijk ook weleens naar mensen die harder fietsen, lopen, zwemmen en daar ook veel (meer) tijd voor lijken te hebben, daar word ik vaak niet per se heel veel vrolijker van wanneer ik het afzet tegen mijn eigen geinvesteerde tijd en tijden. Maar dan nog, als ik bedenk hoe lekker ik mn vel zit door het sporten wat ik wel doe telt dat toch een stuk zwaarder. En idd voor de lol en om te genieten en fit te blijven. Mens sana in corpore sano smile

Dit weekend 2 sneeuwpoppen gemaakt, groot sneeuwballenfestijn met de kinderen gehad. Vrijdag een heerlijk ritje op Mtb in Alphen, zaterdag een snelle vlakke 10k gelopen en zondag een uurtje op de Tacx. Prima weekend !

5

Re: Sportgenot

Ik was aan zee en we hebben onze strandrit ook zo getimed dat we zeker weten in de sneeuw zouden komen.
Het stormde windkracht 6 in het begin, dus de vlokjes waren flarden, maar toen het heviger ging sneeuwen nam de wind af en bleef het liggen.
De overgang tussen strand, zee en lucht verdween zowat, het was een bizar surrealistische wereld om in te vertoeven, zo gaaf!

Geloof niet dat ik ooit eerder op het strand was bij sneeuw. Ik kan het iedereen aanraden...

6

Re: Sportgenot

Ik zie de tegenstelling 'genieten' (whatever that is) en 'data' niet zo zwart/wit, maar ik kan me voorstellen dat je enigszins ontmoedigd raakt als er alleen maar cijfers voorbij komen.

Vrijdag heb ik intervallen gelopen, 10x(3' in Z3/4, 1' rust) en dat ging eindelijk weer eens echt lekker. Een paar weken geen alcohol doen echt wonderen en ik had weer eens het idee dat ik 'hard' liep. Dan kan ik echt genieten van het feit dat ik de training goed uitvoer en mijn targets haal.

Zaterdag heb ik een flink stuk geMTBed, gewoon knallen over het parcours in Noordwijk zonder op mijn tellertjes te kijken, puur op gevoel. Later zie ik dan dat ik wat segmenten op Strava heb verbeterd maar dat is niet echt relevant.

Ik wil mezelf blijven verbeteren en daar gebruik ik kwantitatieve doelstellingen voor (css, ftp, streeftijden tijdens wedstrijden etc) en daar beleef ik plezier aan. Tegelijkertijd vind ik niets mooier dan in de bergen fietsen en om me heen te kijken, het ligt voor mij allemaal in elkaars verlengde.

En de sneeuw tegemoet lopen klinkt ook heerlijk trouwens wink

7 Laatst bewerkt door Trilen (18-01-21 14:24:13)

Re: Sportgenot

Zeker! Sporten doe ik ook omdat het leuk is! Maar niet elke training is even leuk en niet elke locatie is even goed, maar je moet zeker genoeg 'leuke' momenten te hebben om te blijven genieten en gemotiveerd te blijven. En wat leuk is voor de een, is wellicht volkomen normaal voor de ander. Vorig jaar hoorde ik veel gedemotiveerde triatleten maar omdat mijn trainingen zo lekker gingen, had ik daar helemaal geen last van. Het uitvallen en verplaatsen van wedstrijden was jammer, kwam niet altijd even goed uit, maar ik had eigenlijk best een heel goed seizoen! Grote stappen gemaakt qua conditie, snelheid en techniek.
Ik ben nu ruim 1.5 maand aan boord van m'n schip en dus bijna halverwege. De locatie is minder prettig omdat we hier constant een behoorlijke deining hebben waardoor het lopen op de loopband een berg op, berg af (bijna val af) training is. Ook is het in de gym warm (tussen de 30-34 graden) wat het niet makkelijker maakt (wat zou sneeuw even prettig zijn).
Maar op de dagen dat het schip minder beweegt, en ik een goede looptraining kan doen, ben ik weer erg gelukkig en blij!
Buiten koffie drinken in het zonnetje bij zo'n 30 graden op het dek tussen Kenia en de Seychellen is trouwens ook prettig smile
Natuurlijk kijk ik ook weer uit om thuis te zijn, weer uren lang te kunnen fietsen, goede effectieve looptrainingen te kunnen doen en hopelijk straks ook weer gewoon te kunnen zwemmen.
Dus sportgenot is voor iedereen anders! Zo lang jij je prettig voelt en blij bent met wat je doet, is het super!

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

8

Re: Sportgenot

Ja, ik was ook zo'n dwaas. Ik heb de CX gepakt zaterdag en ben net zo lang gaan crossen totdat het ging sneeuwen. En er achtergekomen dat fietsen in de sneeuw zonder fietsbril behoorlijk klote is. Deed echt zeer! Ik heb er dus speciaal op gewacht want ik hou van sporten in extreem weer.

Je moet sneller dan de klos zijn.

9

Re: Sportgenot

Toen ik vertrok voor mijn eerste looptraining begon het zachtjes te sneeuwen en vooral een koude wind dus mijn fiets en 2e looptraining maar op de rollen en loopband gedaan. Vind er niks aan aan sneeuw mogen ze van mijn part verbieden in de winter.

10

Re: Sportgenot

Ik registreer mijn sessies heel graag maar voor mij zou triatlon niet mogelijk zijn als ik niet zou kunnen genieten van het sporten.

11

Re: Sportgenot

Genieten staat voorop! Al vind ik het net als Maca944 ook wel erg leuk om de cijfertjes in detail bij te houden, dus ik moet mezelf wel tegenhouden terug te gaan als de batterij van mijn Garmin, Wahoo of schaatstransponder leeg is....
In de sneeuw is het dubbelop genieten, het geknisper onder je voeten, de vlokken in je gezicht, de gedempte geluiden... In de jaren dat ik door blessures niet kon hardlopen liep ik een paar keer per jaar...als het sneeuwde.
Mijn genotsmomentje de afgelopen week was een loopje op Texel (waar ik geboren en opgegroeid ben), kris kras door het bos naar het strand, een stuk over het strand en langs een andere opgang weer het bos in en weer terug. In 18 km een paar keer natgeregend, felle zon, regenbogen. Heerlijk mijn hoofd leeg kunnen maken.

12

Re: Sportgenot

Texel is voor mij ook altijd wel genieten, normaal train ik niet als ik op vakantie ben maar daar doe ik meestal wel een 2 tal korte loopjes om de natuur te verkennen.

13

Re: Sportgenot

Oh...het was niet bedoeling als een tegenstelling. Data of sneeuwvlokkenfun. Ook niet om een discussie te starten over wat nou genieten is...ik vind het alleen wel eens leuk om ook de andere toffe aspecten van sporten en de lol ervan langs te zien komen en ik vond mijn sneeuwstormloopje zo lullig in dat topic. Verder niks.:)

Haha...ja fietsen in de sneeuw zonder bril, dat heb ik ook wel eens gedaan...een extra uitdaging zeg maar.:)

14

Re: Sportgenot

Ik heb veel lol in het lopen op het moment, dat gaat lekker, ik ga standaard overdag en dan zie ik nog eens iets anders dan m'n beeldscherm, ook fijn. Maar de lol zit 'm er zeker ook in dat ik voor het eerst in twee jaar weer echt progressie aan het maken ben - en dus ook bepaald geen tegenstelling tussen genieten en de data, zal ik maar zeggen.

Ik heb daarnaast ook veel plezier in m'n lockdown-yoga-streak: ik doe elke dag yoga (met Adriene - erg goed) zo lang we niet mogen/kunnen zwemmen. Vandaag is dag 36 en ik heb al een boel geleerd. Ik kan bijvoorbeeld nu dingen die ik 36 dagen geleden niet kon, en dat vind ik altijd kicken.   

Ik vond de sneeuw eerlijk gezegd tegenvallen. Via het weerbericht toch lekker gemaakt met minstens 3 centimeter, nou, dat lag hier in de verste verte niet, het was niet eens echt dekkend. Ik vind sneeuw vooral leuk als er zon op schijnt, en dat was al helemaal niet zo. Gelukkig zei het wel net knerp-knerp onder je schoenen - ik heb een wandelingetje gemaakt. Maar verder: hoe eerder weer warmer en langer licht (en minder winderig dan deze week), des te beter. Vooral voor het fietsen.

Louise

15

Re: Sportgenot

Ik kom nog even terug op de sneeuw, voor de gein (met triathlon heeft het niet veel te maken): TumTumTum en ik hadden het er buiten het forum even over en dat is echt wel frappant: we wonen allebei in Rotterdam, hemelsbreed nog geen 10 kilometer uit elkaar maar wel met een rivier ertussen (geen idee of dat een rol speelt). Bij haar lag zaterdag wel echt een laag sneeuw van een paar centimeter, en hier dekte het dus niet eens (--> nog geen centimeter). Een paar jaar geleden hebben we samen bij haar in de buurt hardgelopen en toen was het net zo: daar een forse laag, hier bijna niks. Frappant hoe plaatselijk dat is!

Louise

16

Re: Sportgenot

Ik heb gister wel erg genoten van de sneeuw, 12 kilometer gewandeld, ik had van tevoren niet gedacht dat ik het zo lang zou uithouden in de kou, maar dat ging wel - eerst tegen de wind in beschut in het park.

Beetje gemengde gevoelens over het winterweer: het is wel erg koud en daar houd ik niet zo van, fietsen voorlopig voor mij onmogelijk (houd m'n handen en voeten niet warm), schaatsen kan nu nog niet, en kan ik sowieso niet, nouja, beetje krabbelen misschien. Maar het is wel mooi en bijzonder zo. Veel wandelen maar, en hardlopen zal ook wel gaan.

Louise

17

Re: Sportgenot

Maar je woont volgens mij wel op een mooie plek om te schaatsen, of niet? Kan me herinneren dat ik vroeger nog wel eens van Rijswijk naar Schiedam ben geschaatst over de Zwet.

18

Re: Sportgenot

Ja, we hopen dat de oude vaarweg in de Schie direct achter ons huis dichtvriest, dat zou voor het eerst zijn sinds de bochtafsnijding - de binnenvaart gaat sinds 2 jaar over een andere route. Hiervoor hielden ze 'm altijd open daarvoor, tot zelfs een keer met een echte ijsbreker aan toe (enorme herrie!). Richting Vlaardingen/Schipluiden is ook mooi, Brielse meer, Rottemeren.... Bij weinig ijs zijn er ook nog wel kleinere plassen en sloten enzo in de buurt.

Maar goed, dat is leuk voor anderen dus wink

Louise

19 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (09-02-21 11:39:09)

Re: Sportgenot

Louise schreef:

Ja, we hopen dat de oude vaarweg in de Schie direct achter ons huis dichtvriest,

Dat zou top zijn!

Ik ga dit weekend schaatsen hier op de singel. Maar dat is een vrij beperkt stukje water om met de hele wijk op te staan wink

Morgen weer lekker met de crosser eropuit. Dit is waar ik die fiets voor gekocht heb. Zo leuk!

20

Re: Sportgenot

LindaRotterdam schreef:
Louise schreef:

Ja, we hopen dat de oude vaarweg in de Schie direct achter ons huis dichtvriest,

Dat zou top zijn!

Het begin is er:

https://lhcornelis.nl/wp-content/uploads/2021/02/ijs.png

Nog nooit gezien dus dit!

De zon maakt het allemaal nog mooier vandaag.

Louise

21

Re: Sportgenot

Wow Louise, is dat jouw achtertuin?
Wat gaaf zo een trappetje voor zwemmen en nu schaatsen... hopelijk met een paar dagen, ik sta ook te popelen.
Hier in de wijk groeit het ijs ook goed aan.

22

Re: Sportgenot

Louise schreef:
LindaRotterdam schreef:
Louise schreef:

Ja, we hopen dat de oude vaarweg in de Schie direct achter ons huis dichtvriest,

Dat zou top zijn!

Het begin is er:


Nog nooit gezien dus dit!

De zon maakt het allemaal nog mooier vandaag.

Louise

Ziet er goed uit! Veel beter dan hier in West Friesland, geel, bobbelig sneeuwijs. Maar ijs is ijs :-)

23

Re: Sportgenot

Hedcandy schreef:

Wow Louise, is dat jouw achtertuin?

Net niet - ons huis ligt niet aan het water (dan hadden we het niet kunnen betalen wink ) Er zit één huis tussen, wat rechts net buiten beeld valt. Vanuit onze deur naar hier is 30 meter lopen ofzoiets.

Het is trouwens geen trapje, alleen een soort grijpstangen om aan te leggen (denk ik - het is de aanlegplek voor het huis aan de overkant, dat had vroeger geen weg erheen). Het water uit is een beetje klauteren dus, maar het gaat wel.

Louise

24

Re: Sportgenot

Louise, ziet er echt super mooi uit. Goed ijs, geen sneeuw. En dan zo lekker dicht bij je huis. (ook om te zwemmen natuurlijk in de zomer).
Tja heerlijk hé.
Vandaag stukje ijs gecheckt in Kalmthoutse heide. Niet super, sneeuw erop en door wind van voorbije dagen had een stuk van het  ijs nauwelijks dikte. Voordeel was natuurlijk de geringe diepte omdat het een ven/veen-gebied is.
Een zeer mooie Kalmthoutse heide met de volledige sneeuw 'bepakte' bomen/struiken trouwens.

25

Re: Sportgenot

Vandaag wel een paar uur lekker door de sneeuw lopen schoppen. smile Ik had het helemaal niet koud. Voor mijn huis ligt een singeltje dat altijd vrij snel dicht vriest. Het stelt niet veel voor maar dat doen mijn eventuele schaatskunsten ook niet.