1

Onderwerp: advies soort wetsuit

Dag, even een advies vraagje. Ik ben vorig najaar begonnen met een borstcrawlcursus en zwom drie keer per week. Ik merkte echt vooruitgang maar helaas ligt alles dus al een poos stil.
Ik vermoed dat de eerste keer dat ik weer kan gaan zwemmen in open water zal zijn. Sta dus voor de eerste aanschaf van een wetsuit. Nu heb ik niet het idee dat ik deze zomer al 1000 mtr. of meer onafgebroken borstcrawl kan zwemmen.
Mijn vraag is dus kan je met een wetsuit van 4/5 mm wel fatsoenlijk stukjes schoolslag zwemmen of lukt dit echt niet? In dat geval zal ik een wetsuit met verminderd drijfvermogen moeten kiezen echter voor een beginnende slechte borstcrawlzwemmer is dit ook niet echt handig. Dus ik ben benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn.

2

Re: advies soort wetsuit

Kan zeker, mijn ervaring is echter dat borstcrawl gewoonweg veel minder kracht kost. En dit effect wordt erg versterkt in een wetsuit door het drijfvermogen van de benen. Heb dan ook sinds ik een wetsuit heb nooit meer 1 stuk schoolslag gedaan tijdens een triathlon.

Na mijn borstcrawl cursus 5 jaar geleden zwom ik tussen de 2 minuten en 2 minuut 15 per 100 meter en tijdens een triathlon wilde ik nog wel eens overgaan naar de schoolslag. Sinds het wetsuit 3 jaar geleden ben ik gestaag van 2 minuten naar 1 minuut 40 per 100 meter gegaan en heb ik nooit meer een stuk schoolslag gedaan.

Zico

3

Re: advies soort wetsuit

Wat moet ik me voorstellen bij een wetsuit met verminderd drijfvermogen?

4

Re: advies soort wetsuit

Het lukt wel, maar comfortabel zwemt het niet. Mijn wetsuits bewegen iig niet lekker mee in de schoolslag, maar het kan dus wel.

Ik zou alleen geen wetsuit gaan kopen met het oog om af en toe schoolslag te kunnen zwemmen wanneer je uiteindelijke doel toch is om minimaal 1km borstcrawl zwemmen.

Je kunt ook even rugcrawl zwemmen als je op adem wil komen. Of in het zwembad je wetsuit aan doen en gewoon baantjes zwemmen en eventjes rusten tussendoor. Dat zie (nou ja zag nu natuurlijk) ik genoeg mensen doen hier in Breda in het buitenbad.

5

Re: advies soort wetsuit

Persoonlijk doe ik het ook nog regelmatig. Aan een stuk door borstcrawl red ik gewoon niet, zeker niet met de wedstrijd stress erbij. Ideaal zal het niet worden, maar het kan zeker wel.

6

Re: advies soort wetsuit

ronnyke schreef:

Wat moet ik me voorstellen bij een wetsuit met verminderd drijfvermogen?

Ik bedoel eigenlijk een wetsuit met 1/2 neopreen bij de benen en heup. Dan blijf je als slechte borstcrawler (waar ik zeker bij hoor) toch wat lastiger horizontaal (lees meer last van zinkende benen) door het water gaan?
Ik spreek dus niet uit ervaring.

Dank mensen voor de reacties.

7

Re: advies soort wetsuit

Wetsuits zijn niet gemaakt voor schoolslag. Koop het dikste, meest drijvende wetsuit wat er is en je zult met veel meer gemak borstcrawl zwemmen. Misschien zit die 1000m er sneller in dan je denkt.

Nog een tip voor beginners: schoolslag is geen optie. Zwem gewoon alleen borstcrawl. Atleten die vanaf het begin half om half doen klooien daar bijna altijd heel lang mee door. Jaren vaak. Het werkt in praktijk niet. Als je borstcrawl wil leren, moet je het ook zwemmen.

Als je nu bijvoorbeeld iedere week 50m bij een training doet, moet je eens kijken hoe snel je de kilometer haalt. En dan ga je nooit meer aanklooien met schoolslag. Een goed wetsuit gaat je hierbij enorm helpen!

Je hoeft in geen enkele training te beginnen met 1000m aan een stuk zwemmen. Als je begint is 25m mooi. En dan in plaats van schoolslag, pak je bijvoorbeeld 15sec rust. Zwem dat 40 keer en je hebt 1000 gezwommen. En als die goed gaat, 20x50. Enzovoorts. Je zit dan zo op 1000m. Als ik na de lockdown weer met zwemmen begin, zijn het 25’jes. Ook in open water. En dan bouw ik wat omvang op met hele korte intervallen voordat ik langere stukken ga zwemmen. Met zo’n lange tijd uit het water, zijn de armen zo soft geworden dat ze ontploffen na 100m...

8

Re: advies soort wetsuit

thijs schreef:

Je hoeft in geen enkele training te beginnen met 1000m aan een stuk zwemmen. Als je begint is 25m mooi. En dan in plaats van schoolslag, pak je bijvoorbeeld 15sec rust. Zwem dat 40 keer en je hebt 1000 gezwommen. En als die goed gaat, 20x50. Enzovoorts. Je zit dan zo op 1000m. Als ik na de lockdown weer met zwemmen begin, zijn het 25’jes. Ook in open water. En dan bouw ik wat omvang op met hele korte intervallen voordat ik langere stukken ga zwemmen. Met zo’n lange tijd uit het water, zijn de armen zo soft geworden dat ze ontploffen na 100m...

Jaah, helemaal mee eens! Bij mij ging het ook zo. Eerst was ik blij dat ik de 50 m haalde zonder te verdrinken. En elke week er een beetje bij. En kalm aan. Niet overhaasten. Geloof me: als ik het kan kan iedereen het en jij dus ook.

Je moet sneller dan de klos zijn.

9

Re: advies soort wetsuit

mcguyver schreef:
thijs schreef:

Je hoeft in geen enkele training te beginnen met 1000m aan een stuk zwemmen. Als je begint is 25m mooi. En dan in plaats van schoolslag, pak je bijvoorbeeld 15sec rust. Zwem dat 40 keer en je hebt 1000 gezwommen. En als die goed gaat, 20x50. Enzovoorts. Je zit dan zo op 1000m. Als ik na de lockdown weer met zwemmen begin, zijn het 25’jes. Ook in open water. En dan bouw ik wat omvang op met hele korte intervallen voordat ik langere stukken ga zwemmen. Met zo’n lange tijd uit het water, zijn de armen zo soft geworden dat ze ontploffen na 100m...

Jaah, helemaal mee eens! Bij mij ging het ook zo. Eerst was ik blij dat ik de 50 m haalde zonder te verdrinken. En elke week er een beetje bij. En kalm aan. Niet overhaasten. Geloof me: als ik het kan kan iedereen het en jij dus ook.

Ja ik onderschrijf dit ook. Ik ging van 25 m crawl en 75 schoolslag tijdens mijn 1e 8e (2015?) naar gewoon volledig bc tijdens 1e halve (2020). Tempo kan stukken beter maar schoolslag zwem ik nooit meer.

10

Re: advies soort wetsuit

Ik kon in het zwembad al lang meer dan een kilometer non-stop borstcrawlen  maar dat lukte bij de triathlon eerst toch niet, hoor - het 'wasmachine-effect', onbekend buitenwater, wedstrijdspanning, beetje hyperventileren... dat was toch even andere koek. nou, dan maar schoolslag dus. Waarom niet?

Maarre... om daar nou een speciaal wetsuit voor te kopen, voor die paar meters even op adem kopen - nee. Dat lijkt me ook echt heel erg zonde. Paar triathlons verder en het is geen probleem meer.

thijs schreef:

Als ik na de lockdown weer met zwemmen begin, zijn het 25’jes. Ook in open water.

Even heel praktisch: wat doe je dan tussendoor in open water - dobberen? Ik zie al wel aankomen dat het opbouwen buiten plaats gaat moeten vinden namelijk, dus ik was al aan het denken over hoe dat het beste kan.

Louise

11

Re: advies soort wetsuit

Tip: dare2tri heeft nu dikke korting op hun wetsuits.
De mach 3S.7 die ik heb is nu maar 110 euro, normaal 380... doe er je voordeel mee!

12

Re: advies soort wetsuit

Louise schreef:

Ik kon in het zwembad al lang meer dan een kilometer non-stop borstcrawlen  maar dat lukte bij de triathlon eerst toch niet, hoor - het 'wasmachine-effect', onbekend buitenwater, wedstrijdspanning, beetje hyperventileren... dat was toch even andere koek. nou, dan maar schoolslag dus. Waarom niet?

De eerste regel van zwemmen in een triathlon is: Nooit schoolslag! Dat maakt alles moeilijker. Je zwemt breder dus veel meer contact. Je ademt naar voren dus veel meer last van inademen van water. De kans dat er iemand over je heen zwemt is veel groter omdat er bijna niemand om je heen kan. Altijd borstcrawl blijven zwemmen. Desnoods langzamer. Desnoods uit de drukte sturen. Maar nooit in een groep om gaan naar schoolslag.

Als je alleen zwemt in een of ander moderne rolling start of zo wordt het natuurlijk anders, maar bij een massastart, nooit doen.



Ik zwem langs een lijn bij een strandje of tussen twee eilanden heen en weer. Daar kun je gewoon staan.

13

Re: advies soort wetsuit

Louise schreef:

Even heel praktisch: wat doe je dan tussendoor in open water - dobberen?
Louise

Dat is niet ideaal, maar je kunt een beetje drijven op je zwemboei.

14

Re: advies soort wetsuit

Hedcandy schreef:

Tip: dare2tri heeft nu dikke korting op hun wetsuits.
De mach 3S.7 die ik heb is nu maar 110 euro, normaal 380... doe er je voordeel mee!

Dank voor de tip! Ik ga eens checken of je wellicht ook mag passen in hun zaak. Ik zag dat het sowieso kan bij Tripro.

15

Re: advies soort wetsuit

thijs schreef:

Wetsuits zijn niet gemaakt voor schoolslag. Koop het dikste, meest drijvende wetsuit wat er is en je zult met veel meer gemak borstcrawl zwemmen. Misschien zit die 1000m er sneller in dan je denkt.

Nog een tip voor beginners: schoolslag is geen optie. Zwem gewoon alleen borstcrawl. Atleten die vanaf het begin half om half doen klooien daar bijna altijd heel lang mee door. Jaren vaak. Het werkt in praktijk niet. Als je borstcrawl wil leren, moet je het ook zwemmen.

Als je nu bijvoorbeeld iedere week 50m bij een training doet, moet je eens kijken hoe snel je de kilometer haalt. En dan ga je nooit meer aanklooien met schoolslag. Een goed wetsuit gaat je hierbij enorm helpen!

Je hoeft in geen enkele training te beginnen met 1000m aan een stuk zwemmen. Als je begint is 25m mooi. En dan in plaats van schoolslag, pak je bijvoorbeeld 15sec rust. Zwem dat 40 keer en je hebt 1000 gezwommen. En als die goed gaat, 20x50. Enzovoorts. Je zit dan zo op 1000m. Als ik na de lockdown weer met zwemmen begin, zijn het 25’jes. Ook in open water. En dan bouw ik wat omvang op met hele korte intervallen voordat ik langere stukken ga zwemmen. Met zo’n lange tijd uit het water, zijn de armen zo soft geworden dat ze ontploffen na 100m...

Dank, mooie adviezen. Ik was al een beetje de goede kant op weg ook maar helaas gingen dus in december de zwembaden dicht.

16

Re: advies soort wetsuit

thanks voor de tip! net voor 200 euro een mach 5 gekocht. mijn maat was er gelukkig nog

gr

17

Re: advies soort wetsuit

aalanden schreef:
Hedcandy schreef:

Tip: dare2tri heeft nu dikke korting op hun wetsuits.
De mach 3S.7 die ik heb is nu maar 110 euro, normaal 380... doe er je voordeel mee!

Dank voor de tip! Ik ga eens checken of je wellicht ook mag passen in hun zaak. Ik zag dat het sowieso kan bij Tripro.

Dat kan bij dare2tri niet, het is enkel hun webshop.
Maar eerlijk... voor 110 euro heb je echt een goed pak, ik zou de gok zo wagen.
Natuurlijk kun je ook eerst passen, kom je misschien bij een ander merk uit, ben je voor een kwalitatief zelfde pak 400 euro kwijt.
Besluit je een goedkopere te nemen, vraag ik me af of je dan 'voordeliger' uit bent kwa pasvorm...

18

Re: advies soort wetsuit

rdlk schreef:
Louise schreef:

Even heel praktisch: wat doe je dan tussendoor in open water - dobberen?
Louise

Dat is niet ideaal, maar je kunt een beetje drijven op je zwemboei.

Ja, daar dacht ik ook aan - het is hier meteen peilloos diep.

@thijs - als je dat kan, nooit schoolslag zwemmen, is dat hartstikke fijn en een goed teken voor jou. Maar ik zou het anderen niet voorschrijven.

Louise

19

Re: advies soort wetsuit

Maattabel komt goed uit hoor. ik heb in het verleden al eens een instapmodel van hen gehad, naar tevredenheid. Nu dezelfde maat dus dat maakt het makkelijker.

20

Re: advies soort wetsuit

rudi1983 schreef:

thanks voor de tip! net voor 200 euro een mach 5 gekocht. mijn maat was er gelukkig nog

gr

Goed voorbeeld doet volgen smile. Ik heb ook de mach 5 gekocht. De  mach 3S.7 was er niet meer in mijn maat maar dit lijkt me ook een prima wetsuit om mee te beginnen.