1

Onderwerp: Verschil NTB-triathlons & wilde triathlons

Voor mijn opleiding, moet ik op papier de organisatie van een triathlon uitwerken.
Waarschijnlijk moet dat globaal, maar aangezien het leuk zou zijn als ik die triathlon ooit ergens echt ten uitvoer kan brengen (zo er uberhaupt nog zwembaden zijn zonder eigen triathlon), wil ik het zo gedetailleerd mogelijk uitwerken.
Misschien dat iemand van jullie antwoord op de onderstaande vragen heeft:

  • Ik weet dat er NTB en wilde triatlons bestaan, maar wat zijn daar precies de verschillen tussen?

  • Wat voor voordelen biedt het aansluiten bij de NTB als triathlon zijnde?

  • Zijn er ook nadelen bij, zo ja: waar moet ik aan denken?

  • Wat komt er allemaal bij kijken om je triathlon aan te laten sluiten bij de NTB

Alvast dank.

2

Re: Verschil NTB-triathlons & wilde triathlons

De NTB heeft daar net van de week een stukje over geschreven. Volg je hen op facebook?
Of anders staat het vast ook op hun website...

3

Re: Verschil NTB-triathlons & wilde triathlons

Ik ben al aan het zoeken geweest op hun website, daar kwam ik het niet tegen.
Maar goed idee van Facebook, helemaal niet aan gedacht, ga ik naar kijken.

4

Re: Verschil NTB-triathlons & wilde triathlons

Zie hier het betreffende bericht:
https://www.triathlonbond.nl/over-ntb/n … evenement/

5

Re: Verschil NTB-triathlons & wilde triathlons

Als je een triatlon onder NTB vlag organiseert ga je zowiezo al een pak meer geld kwijt zijn dan zonder hen, bij de wilde triatlons zoals jij ze noemt heb ik al gemerkt dat er wel een samenwerking is en ze elkaars jury enz gebruiken (Frysman, Gelderman)

6

Re: Verschil NTB-triathlons & wilde triathlons

Jörgen schreef:

Zie hier het betreffende bericht:
https://www.triathlonbond.nl/over-ntb/n … evenement/

Dank, ik had hem al gevonden

7

Re: Verschil NTB-triathlons & wilde triathlons

ronnyke schreef:

Als je een triatlon onder NTB vlag organiseert ga je zowiezo al een pak meer geld kwijt zijn dan zonder hen, bij de wilde triatlons zoals jij ze noemt heb ik al gemerkt dat er wel een samenwerking is en ze elkaars jury enz gebruiken (Frysman, Gelderman)

Ja, dat je meer betaalt als je aan een NTB-triatlon (Holten) meedoet dan wanneer je meedoet in Bathmen, dat had mijn portemonnee ook al opgemerkt.

Bedankt voor de informatie over het gebruiken van elkaars jury. Daar kan ik ook wel wat mee.

8

Re: Verschil NTB-triathlons & wilde triathlons

K4tie schreef:
ronnyke schreef:

Als je een triatlon onder NTB vlag organiseert ga je zowiezo al een pak meer geld kwijt zijn dan zonder hen, bij de wilde triatlons zoals jij ze noemt heb ik al gemerkt dat er wel een samenwerking is en ze elkaars jury enz gebruiken (Frysman, Gelderman)

Ja, dat je meer betaalt als je aan een NTB-triatlon (Holten) meedoet dan wanneer je meedoet in Bathmen, dat had mijn portemonnee ook al opgemerkt.

Bedankt voor de informatie over het gebruiken van elkaars jury. Daar kan ik ook wel wat mee.

Holten is sowieso aardig aan de prijs, er zijn een aantal ntb-triathlons in de regio een stuk goedkoper.

Als bestuurslid vind ik het een voordeel dat NTB in een aantal zaken ondersteunt, zoals met de inschrijving en vast nog meer maar ben nog maar net bestuurslid dus nog niet alles ontdekt :-)

9

Re: Verschil NTB-triathlons & wilde triathlons

Als jurylid kan ik door zowel de NTB worden ingezet als door een 'wilde' triathlon worden ingehuurd.
Dat laatste is dan op persoonlijke basis.

10

Re: Verschil NTB-triathlons & wilde triathlons

Bij de wilde is het dan niet Jury maar Sjoery ofz dat er op hun hesjes staat :-)

11

Re: Verschil NTB-triathlons & wilde triathlons

Hoi K4tie,

Het organiseren van een triathlon kan enorm complex zijn. Immers in vergelijking met andere sporten is geen enkel evenement hetzelfde. Naast het 'onder auspicien van de bond' iets organiseren wil niet zeggen dat je dan zomaar iets neer kunt zetten. In deze tijden van Corona wordt het er met alle medische voorzieningen ook niet makkelijker op. Op de website van de NTB kun je diverse documenten vinden die beschrijven wat er bij het organiseren komt kijken: Het ROW (Reglement Organisatie Wedstrijden, https://assets.triathlonbond.nl/app/ass … n-row.pdf) is een goede basis, en er zijn documenten als het evenementenpakket (https://assets.triathlonbond.nl/app/ass … pakket.pdf) en een concept draaiboek (https://assets.triathlonbond.nl/app/ass … athlon.pdf). En de heilige graal als het komt op het neerzetten van de perfecte wedstrijd: het EOM (Event Organiser's Manual: https://drive.google.com/a/triathlon.or … =sharing).

Het verschil tussen een wedstrijd onder auspicien van de NTB, en die zonder, is dat er mede van buitenaf gekeken wordt in hoeverre een wedstrijd voldoet aan de veiligheid en consistentie: wat mag een atleet verwachten als die zich bij een evenement meldt. Wat natuurlijk niet wilt zeggen dat een wilde wedstrijd daarmee slecht of onveilig is. De documenten  hierboven zijn dan vooral een minimale standaard waar men zich aan moet houden.

Succes met je opleiding!

12

Re: Verschil NTB-triathlons & wilde triathlons

Hedcandy schreef:

Als jurylid kan ik door zowel de NTB worden ingezet als door een 'wilde' triathlon worden ingehuurd.
Dat laatste is dan op persoonlijke basis.

Circuleert je telefoonnummer dan ergens in een circuit, of nemen de "wilde" triathlons contact op met de NTB om te vragen of er juryleden zijn die ze zouden kunnen benaderen?

Idem voor de tijdwaarnemingsapparatuur: kan dat gehuurd worden via de bond?

13

Re: Verschil NTB-triathlons & wilde triathlons

Allemaal trouwens hartelijk dank voor de input.
Cootje helemaal, met die documenten van jou kom ik een heel eind vooruit. Blij mee!

14

Re: Verschil NTB-triathlons & wilde triathlons

K4tie schreef:
Hedcandy schreef:

Als jurylid kan ik door zowel de NTB worden ingezet als door een 'wilde' triathlon worden ingehuurd.
Dat laatste is dan op persoonlijke basis.

Circuleert je telefoonnummer dan ergens in een circuit, of nemen de "wilde" triathlons contact op met de NTB om te vragen of er juryleden zijn die ze zouden kunnen benaderen?

Idem voor de tijdwaarnemingsapparatuur: kan dat gehuurd worden via de bond?

Elk jurylid bepaald zelf of zij open staan om benaderd te worden buiten de NTB om.
Dan is jouw nummer idd via de NTB site voor een organisatie zichtbaar (dus nog lang niet voor iedereen).

Ik ben nooit benaderd, het zou ook helemaal van de wedstrijd afhangen of ik t zou doen.
De bond is er niet voor niets, ik vind dat we die als sporters en organisatiemoeten steunen (vandaar mijn vrijwilligersjob als jurylid). Om het dan buitenom te doen...kweet niet.

15

Re: Verschil NTB-triathlons & wilde triathlons

K4tie schreef:

Idem voor de tijdwaarnemingsapparatuur: kan dat gehuurd worden via de bond?

Tijdwaarnemingsapparatuur zal de organisatie zelf moeten regelen. Uiteraard kun je altijd advies inwinnen bij de bond, ze hebben wel de contacten hiervoor. Hoe en welke tijdregistratie wordt ingezet is vooral een kwestie van budget; het is verre van goedkoop. Je betaalt doorgaans per mat (meetpunt). Verder ben je het ook niet verplicht. Alleen een handmatige tijdnotering bij de finish komt ook nog steeds voor en kost nagenoeg niets (3 lunchpakketten en koffie voor de vrijwilligers).

ik zat nog even te bedenken: als de focus voor jouw onderzoek vooral ligt op het gebied van/rond het zwembad, kun je je dan niet net zo goed focussen op een zwemloop in plaats van een complete triathlon? Bij een zwemloop ligt de aandacht en de hele logistiek eromheen juist op het zwembad, en hoef je je niet druk te maken op de meest complexe onderdelen, de wisselzone en het fietsparcours.

16

Re: Verschil NTB-triathlons & wilde triathlons

Drie dingetjes:

- Over wel/geen NTB: ik heb zelf twee jaar achter elkaar aan een triathlon meegedaan die het ene jaar onder de NTB viel en het jaar erop niet meer (Wilhelminadorp) en ik vond het verschil best schokkend: eerste kaar alles in orde, maar dat tweede jaar was de jurering bagger. Twee voorbeelden: (1) er wisselden deelnemers alsof het een trio-triathlon was terwijl het dat niet was en die stonden dus gewoon in het klassement alsof het individuele deelnemers waren (2) er was amper bewaking van het parc fermé, dus daar banjerden allemaal mensen doorheen - terwijl daar voor kapitalen aan spullen ligt. Ik heb er toen een klacht over ingediend, nooit wat op teruggehoord. Voor mij reden om daar niet meer aan mee te doen en sowieso terughoudend te zijn met triathlons die niet onder de NTB of een andere betrouwbare koepel vallen.

- Van mijn jaren bij de Vrouwentriathlon weet ik dat inderdaad, wat Cootje zegt, de registratie met championchips van de tijd een enorm stuk uit het budget hapt, zeker als je dat precies wilt doen (veel matten). Als je dat niet doet, dus gewoon vrijwilligers handmatig laat klokken (meestal alleen de eindtijden), scheelt dat veel. Ik zou er wel voor zijn als dat meer gebeurt, om triathlon toegankelijk te houden voor mensen met een beperkt budget.

- Dit snap ik niet:

K4tie schreef:

(zo er uberhaupt nog zwembaden zijn zonder eigen triathlon),

De meeste zwembaden waar ik kom hebben echt geen eigen triathlon. het is eerder andersom, althans, in mijn ervaring, dus dat het uitzonderlijk is. De meeste triathlons zijn immers met zwemmen in open water. Ik heb zelf in 11 seizoenen triathlon alleen in Ter Aar in een zwembad gezwommen (3X), in het voorseizoen, als het open water nog koud is. Ik weet ook niet hoe anderen het zien, maar wat mij betreft is in open water ook meer 'the real thing'.

Louise

17

Re: Verschil NTB-triathlons & wilde triathlons

Ikzelf zal nooit deelnemen aan een triatlon waar de zwemproef in een zwembad is.

18

Re: Verschil NTB-triathlons & wilde triathlons

Het is ook relatief duur/complex om te laten zwemmen in een zwembad. Afhankelijk van het formaat kun je nooit meer dan 36 of 60 deelnemers tegelijk laten starten. Als je uitgaat van een standaard afstand met het aantal deelnemers voor een financiele break-even, ben je al een halve dag bezig om iedereen uit het water te krijgen. Voor open water kan iedereen min of meer tegelijk starten en betaal je geen huur.

19

Re: Verschil NTB-triathlons & wilde triathlons

Ik heb het wel een aantal keren gedaan. Een keer in een 75m bad met 4 banen waar je 300m zwom (baan 1 heen, baan 2 terug, baan 3 heen, baan 4 terug), elke 30s iemand starten.
Verder een kleine triathlon hier in de buurt een paar keer gedaan, in 25m, 400m zwemmen, daar startte elke 5 minuten iemand in een baan.
En een paar keer in Montana, en dan was het 1000 yards in een 25 yard bad. Dat was wel lastig baantjes tellen, ook wel voor de tellers! Daar startte je met 2 of 4 in een baan. Met 4 kon irritant zijn (alleen inhalen bij de kant, en je moet maar afwachten of degene voor je het tikken op de voeten voelt en dan ook nog bedenkt dat ie dus even aan de kant moet hangen bij het keerpunt), maar dat was een triathlon met 600+ deelnemers over de hele dag.
In alle gevallen moest je vantevoren een geschatte tijd opgeven, en aan de hand daarvan werd je ingedeeld.
Ik heb er niet zo'n probleem mee, het zwemt wat rustiger, je hoeft je geen zorgen te maken over algen, golven, temperatuur van het water, en geen gevecht om je wetsuit uit te krijgen, scheelt ook weer smile.

20 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (23-02-21 13:38:26)

Re: Verschil NTB-triathlons & wilde triathlons

Vind het verschrikkelijk, maar regelmatig gedaan hoor, zeker vroeg in het seizoen.
Teamwedstrijd in Arnhem en Vroomshoop, Merwede triathlon in Gorinchem, en heel wat zwemlopen zijn altijd in het zwembad.

21 Laatst bewerkt door Louise (23-02-21 14:43:14)

Re: Verschil NTB-triathlons & wilde triathlons

In Ter Aar start je met een stuk of 6 in een 25-meter-baan, wel op basis van vooraf opgegeven tijd, maar dat is erg met de natte vinger. Twee van de drie keer werd het een chaos die ik vergelijkbaar vond met de wasmachine van open water. Zo'n knakker in de baan die dan halverwege rug-schoolslag gaat zwemmen met van die breeduit molenwiekende armen, of afspraken maken over de volgorde die iedereen (behalve ik) acuut vergeten is als het startschot klinkt hmm

Maar inderdaad heb je in een zwembad wel een aantal zorgen minder. Maar dat maakt het dus ook wat kunstmatiger.

Louise

22

Re: Verschil NTB-triathlons & wilde triathlons

Een van mijn allereerste triathlonnen was in ter Aar, met zwemmen in een buitenbad. Dat maakte het voor mij juist behapbaar...het is wel gedoe maar ik hoef in elk geval niet te dealen met rare angsten dat ik in mijn eentje ergens in donker water ten onder ga en niemand dat ziet. De duikers die precies voor dat doel door de organisatie in een bootje in de plas gezet zijn zaten nét even hun whatsapp te sjekken. Inmiddels heb ik wel zelfverzekerheid met zwemmen opgebouwd maar dat heeft helaas wel even geduurd bij mij. En het is ook niet te zeggen of dat zomaar ineens weer weg kan zijn. Dus ik vind de mogelijkheid om ergens ook een zwembadstart te hebben wel fijn.