26

Re: Doelen 2021

Kun je in deze tijd van het jaar je LSD trainingen niet beter op de fiets doen en in je hardloop trainingen wat meer kwaliteit steken?

27

Re: Doelen 2021

Maar ik kan me wel voorstellen dat als je heel veel trage loopjes met slechte techniek gaat doen, dat dat dan op den duur ook invloed gaat hebben op je techniek op wedstrijdtempo.

28

Re: Doelen 2021

Exact.

Tijdens een inspanningstest kwamen we er bovendien achter dat bij mij, als voorbeeld, ik onder een bepaald tempo zelfs zo inefficient ging lopen dat mijn lactaat levels hoger waren dan wanneer ik sneller liep.

Te langzaam bestaat dus ook.

29

Re: Doelen 2021

ronnyke schreef:

Kun je in deze tijd van het jaar je LSD trainingen niet beter op de fiets doen en in je hardloop trainingen wat meer kwaliteit steken?

Lijkt me in de kou niet heel bevorderlijk. Maar ieder zn ding wink

En die LSD training is er maar één per week he. Genoeg andere mogelijkheden om je techniek op orde te houden.


Ontopic: ik ben me eens gaan verdiepen in base training. Om de motivatie erin te houden. Wil van de zomer zonder teveel pijn de Axtri doen en dus twee keer een buitencategorie klim over. Nu nog twee weken preparation en dan 16 weken een goede basis leggen.
En dan heb ik ook gelijk de basis fitheid om in korte tijd specifiek naar andere races toe te trainen, als er wel s eerder wat doorgaat.
Voelt goed om toch doelgericht aan de slag te kunnen!

30

Re: Doelen 2021

Met afgelopen weekend de wegen hier toch wel vrij glad te zijn zat er voor het fietsen niet meer in dan een LSD training :-) maar het was amper 0 graden dus nog makkelijk te doen om een paar uurtjes te fietsen.

31

Re: Doelen 2021

ronnyke schreef:

Kun je in deze tijd van het jaar je LSD trainingen niet beter op de fiets doen en in je hardloop trainingen wat meer kwaliteit steken?

Langlaufen schijnt wel een goed alternatief te zijn voor lange duurlopen, je gebruikt ongeveer dezelfde spieren (plus meer armspieren) maar het is ook, net als fietsen, veel minder belastend voor je gewrichten.

32

Re: Doelen 2021

Tegenwoordig is hier de nieuwe rage een roeimachine om je algemene conditie op peil te houden; de Belgishe roeiers komen ook meer naar buiten zoals bv op Zwift enz en die moeten zeker niet onder doen tgo de meeste wielrenners of triatleten en dat is niet onopgemerkt.

33

Re: Doelen 2021

Wereldkampioen Zwift is een roeier.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201209_95723159

34

Re: Doelen 2021

zico schreef:

Wereldkampioen Zwift is een roeier.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201209_95723159

big_smile

Wij hebben op de wielerclub regelmatig aanwas vanuit de roeivereniging en die meiden zijn zo ongelooflijk sterk.
Ze moeten nog leren hoe op een fiets te zitten en in een groep rijden, maar je kan ze prima direct meenemen op een rit van 100 km+.

Schaatsers net zo trouwens.

35

Re: Doelen 2021

LindaRotterdam schreef:
zico schreef:

Wereldkampioen Zwift is een roeier.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201209_95723159

big_smile

Wij hebben op de wielerclub regelmatig aanwas vanuit de roeivereniging en die meiden zijn zo ongelooflijk sterk.
Ze moeten nog leren hoe op een fiets te zitten en in een groep rijden, maar je kan ze prima direct meenemen op een rit van 100 km+.

Schaatsers net zo trouwens.

Haha mooi! Doet me hieraan denken: https://www.triathlete.com/training/how … -ultraman/

Ik ben ook fan van roeien. Doe ik altijd op de sportschool. Zelfs zitten denken om zo'n concept 2 roeimachine aan te schaffen voor thuis.

36

Re: Doelen 2021

MontanaMan schreef:

Maar ik kan me wel voorstellen dat als je heel veel trage loopjes met slechte techniek gaat doen, dat dat dan op den duur ook invloed gaat hebben op je techniek op wedstrijdtempo.

Precies dat, ja: je raakt je reactiviteit kwijt. Als het richting dribbelen of sjokken gaat wordt het een andere beweging (zoals wandelen dat ook is). Waar langzaam of hard fietsen niet echt van elkaar verschilt. Het is niet voor niks dat er (succesvolle!) trainingsbenaderingen zijn waarin je niet of nauwelijks rustige duurlopen doet.

Het idee van rustig trainen omwille van je vetverbranding is niet dat je dat doet in het algemeen, maar met (in) de spieren die het werk moeten doen, ook als je harder gaat. Dus moet je die erbij betrekken. Om die reden heeft roeien en fietsen enzo ook maar een beperkt nut. Voor algemene basisconditie - ja. Maar als het zo was dat je door veel fietsen een goede loper wordt, dan zou ik veel beter moeten kunnen lopen dan ik doe, hoor wink 

Louise

37

Re: Doelen 2021

Ik dacht vandaag: laat ik een een update geven van mijn vorderingen op mijn hardloopschema. Ik zit in de laatste maand van het echte trainen. Planning is dat ik hem rond 11 april ga lopen. De trainingsfilosofie is dat er veel getraind wordt op tempowisselingen. Met als uiteindelijk doel om je voor te bereiden op het marathon tempo. Dat gaat in kleine stapjes. Vooraf moest je de snelste 10 km als uitgangspunt nemen. Op basis daarvan lees je in een tabel af wat de verschillende tempo's zijn die je gebruikt. Als check heb ik gekeken of het langzaamste tempo op lage hartslag plaatsvindt. En dat was het geval (6 min/km zit in mijn lage hartslag)

Volgens mij loopt lichamelijk alles goed. Waarom? De trainingen zijn goed te doen. Ook de lange duurlopen gaan nu goed. Dat was vorig jaar niet het geval. Dat was toen ook de reden om te stoppen. Soms is het wel zwaar maar daar maak ik me geen zorgen over omdat het zelden voorkomt. Ik herstel volgens verwachting. Mijn rusthartslag is lager dan normaal. Gemiddeld van 53 hpm per week naar gem. 48 hpm. per week in februari. Daar leid ik uit af dat mijn conditie verbeterd. Iets anders wat vreemd is dat ik iets of wat astmatisch wordt. Dat is me na het stoppen met roken (6 jaar gelden) niet meer gebeurt. Als ik mijn medicijnen inneem is het te doen. Ik heb ook niet het gevoel dat mijn prestaties eronder lijden. Daarnaast doe ik ook geen andere sporten erbij. Dat is wel balen maar ik wil geen enkel risico lopen m.b.t. overtraind raken. Het slapen is een aandachtspunt. Soms gaat het beter dan anders. Ik voel me in iedergeval niet vermoeid maar in een keer doorslapen lukt niet. Maar dat was voor het schema ook niet het geval. Tot slot mijn gewicht: daar is een daling te zien. Dat kan komen door een wat strenger dieet (lees niet snoepen) en door de verhoogde trainingsarbeid. Ik verlies de laatste 3 weken gem. 2 kg per week. Omdat ik niet weet waar dat gewichtsverlies vandaan komt hou ik dit in de gaten. Een symptoom van overtraind zijn is gewichtsverlies dus ja, het is fijn dat ik afval (geloof me; ik kan wat kwijt) maar dit geeft mij te denken.

Zoals gezegd zit ik in de laatste maand en de langste duurloop is achter de rug. Ik let heel erg op mijn hartslag in rust. Dat is nu mijn kompas. Ik kan niet wachten totdat ik weer kan lanterfanten maar nu even concentreren. Verder zijn de trainingen leuk, uitdagend en voor mij vernieuwend. Dat ervaar ik als leuk. Geen enkele opeenvolgende training is gelijk. Bijvoorbeeld 1 km op 5:00 min en de volgende km op 6:00. En dat dan 5 keer. Of 15 maal 400 meter volle bak. Ook zijn de tempo blokken begrenst door pauzes waarbij je wandelt. Dat wandelen voelde heel raar in het begin omdat ik dat nooit heb gedaan. Maar ik merk wel dat bij die 400 m blokken wandelen echt goed is om bij te komen.

Verder vind ik wel dat ik veel km's maak. In januari 180, februari 196 en voor maart zal dat niet anders zijn. Normaal zit ik rond de lanterfantermaanden op gem. 110 km per maand. Nou ja als het goed is maak ik de km's met een doel en zal het nodig zijn.

Als ik kijk naar de verschillende tempo's en de combinatie anaeroob/aeroob dan zit ik zeer goed. Ik gok dat als de trainingen voorbij zijn ik het marathon tempo heel lang kan volhouden rondom deze grens. Voor mij betekend dat rond de 150 - 152 hpm. En de grens aeroob ligt voor mij op 147, daarboven wordt het anaeroob.

Alles lijkt dus volgens plan te verlopen maar er zit wel ergens nog een stemmetje die het allemaal niet vertrouwd!

Je moet sneller dan de klos zijn.

38

Re: Doelen 2021

Leuk om te lezen, zo'n update. Zo lang het goed gaat, gaat het goed en dat is mooi dan toch? Zeker als je goed herstelt voor je gevoel, en je rusthartslag daalt. Heb je enig idee wat er nu anders is dan toen je eerder overtraind raakte?

Ik kan me het stemmetje echter wel voorstellen, hoor, want je neemt behoorlijk veel risico, zoals zwaar trainen én afvallen (kun je niet wat meer eten, gezonde dingen, eiwitten?) en je hardloopvolume bijna verdubbelen, met veel tempolopen nog ook. Maar nouja, als het goed gaat, bereik je zo in één klap wel veel.  Ik zou wel serieus gas terugnemen in de weken voor de marathon.

mcguyver schreef:

Als ik kijk naar de verschillende tempo's en de combinatie anaeroob/aeroob dan zit ik zeer goed. Ik gok dat als de trainingen voorbij zijn ik het marathon tempo heel lang kan volhouden rondom deze grens. Voor mij betekend dat rond de 150 - 152 hpm. En de grens aeroob ligt voor mij op 147, daarboven wordt het anaeroob.

Daar klopt iets niet, want je kunt geen marathon lopen boven de anaerobe drempel. Op die drempel houd je het maximaal een uur vol (dat is een van de definities ervan). Waarschijnlijk kloppen je drempelwaarden niet dan, of je bedoelt de andere drempel, dus de aerobe of vetverbrandingsdrempel?

Ik wandel trouwens ook in korte intervaltrainingen, ben daar ook voor - echt goed herstellen om die intervallen echt hard te kunnen lopen.

Louise

39

Re: Doelen 2021

Louise schreef:

Daar klopt iets niet, want je kunt geen marathon lopen boven de anaerobe drempel. Op die drempel houd je het maximaal een uur vol (dat is een van de definities ervan). Waarschijnlijk kloppen je drempelwaarden niet dan, of je bedoelt de andere drempel, dus de aerobe of vetverbrandingsdrempel?

Ja, je hebt gelijk: de drempel dat ik van de ene zone naar de andere gaat. Voor mij zijn dat de zones van Garmin. Dat zijn er vijf en de derde eindigt bij mij op 147 hpm. Als ik daar een stukje boven ga zitten kom ik in de 4e zone terecht. Die loopt van 148 naar 166.

De grootste verschillen met vorig jaar en nu zijn een langzamer schema én ik doe er nu geen andere sporten bij. Ik eet er wel extra gezonde dingen bij maar dat zijn met name groente, geen extra koolhydraten. Want dat is voor mij wel belangrijk want ik wil goed kunnen herstellen.

Ja, in de laatste 2 weken van het schema staat er weinig op het schema.

Je moet sneller dan de klos zijn.

40

Re: Doelen 2021

Je eet geen koolhydraten omdat je goed wil herstellen?

41

Re: Doelen 2021

Is dan niet 166 (ongeveer) je anaerobe drempel? Het einde van zone 4.

Tenminste, dat houd ik aan, en die ligt rond de 177, rand zone 4 en 5. Maar tijdens een wedstrijd kan ik daar wel eens behoorlijk lang boven zitten, volgens mij vooral door de adrenaline. Tijdens een halve marathon een keer bijna een uur erboven, waarvan ruim een half uur boven de 190, in een training moet ik echt helemaal tot het gaatje gaan om meer dan 5 minuten 190+ te doen. 
Als ik de rand zone 3/4 als anaerobe drempel aan zou houden dan ik rond de 160 zitten geloof ik, en daar zit ik wel boven tijdens het lopen in een halve triathlon.

42

Re: Doelen 2021

Op wedstrijd ben je ook beter uitgerust dan op training en dat kan ook wel de wat hogere hartslag verklaren waar je op training meer moeite voor moet doen.

43

Re: Doelen 2021

ronnyke schreef:

Je eet geen koolhydraten omdat je goed wil herstellen?

Nee, ik let op juist of ik wel genoeg koolhydraten binnenkrijg, anders is de ramp niet te overzien. Ik laat het snoep voor wat het is.

Je moet sneller dan de klos zijn.

44

Re: Doelen 2021

=MontanaMan]Is dan niet 166 (ongeveer) je anaerobe drempel? Het einde van zone 4.

Ja zoiets, boven de 166 hou ik beperkt vol, vaak aan het einde van een marathon of halve tri.

Je moet sneller dan de klos zijn.

45

Re: Doelen 2021

Voor goed herstellen moet je ook gewoon genoeg eten. Als jij echt 2 kilo per week afvalt, eet je niet genoeg voor optimaal herstel. Er is een boel wat je extra kan eten zonder dat het snoepen is, vooral hoog in eiwitten is goed voor herstel: bakje kwark voor het slapen gaan, handje noten tussendoor, chocolademelk na de training. Groente is op zich gezond, maar levert weinig energie of bouwstoffen - het is vooral water.

Louise

46

Re: Doelen 2021

mcguyver schreef:

Alles lijkt dus volgens plan te verlopen maar er zit wel ergens nog een stemmetje die het allemaal niet vertrouwd!

Zoals Bredero al zei: 't kan verkeren' Afgelopen vrijdag na een 8 km training op lage hartslag zag ik tot mijn schrik dat op die 8 km mijn hartslag te hoog was. Dat gaf het stemmetje in mijn hooft net het zetje om de data eens goed te analyseren. Met name mijn hartslag in rust en hartslag bij verschillende lopen bij eenzelfde tempo. Waar ik vorige week nog zei dat mijn hartslag in rust laag was bleek dat bij nader inzien niet te kloppen. Hij was twee weken laag en de daarop volgende twee weken langzaam aan het stijgen. Daarnaast liep mijn hartslag bij hetzelfde tempo maar bij verschillende trainingen stiekem op. Steeds een klein beetje zodat het t.o.v. elkaar niet schokkend was maar als ik een training pakte van ruim een maand geleden dan zat er wel een groot verschil tussen. Kl#te. Ik heb ervoor gekozen de trainingen te bevriezen en deze week wat te fietsen en verder te niksen. Zondag pak ik de duurloop dan weer op die ik afgelopen zondag niet heb gelopen. De reden hiervoor is dat ik denk dat ik er op tijd bij ben en een week rust geen kwaad kan in relatie tot conditieverlies. Ook de angst om opnieuw te moeten afhaken door overtraindheid bij een marathon training was achtergrond voor de tijdelijke noodstop. Verrekte rot allemaal maar gelukkig daalt mijn hartslag in rust de afgelopen dagen wel weer. Checkvraag aan jullie: zit ik met mijn hartslagfocus in een tunnel?

Je moet sneller dan de klos zijn.

47

Re: Doelen 2021

Voor mij persoonlijk is de rusthartslag na een rustdag mijn beste indicator. Na een zware interval training of een lange duurtraining is hij sowieso wat hoger. Evenals bij een drukke werkweek of na het nuttigen van een speciaal biertje teveel. Als ik na een goede rustdag een verhoogde rusthartslag heb ga ik me pas druk maken. Dat gebeurt echter bijna nooit.

48 Laatst bewerkt door Louise (09-03-21 15:03:09)

Re: Doelen 2021

mcguyver schreef:

Checkvraag aan jullie: zit ik met mijn hartslagfocus in een tunnel?

Lijkt me niet, omdat het over een langere periode gaat (meerdere meetmomenten), en je ook al andere redenen had om wat te twijfelen aan je trainingsbelasting/herstel. Dan liever nu ingrijpen. Goed herstel gewenst, zou ik zeggen!

Louise

49

Re: Doelen 2021

Volgens mij ook niet, hartslag in rust is voor mij ook wel een redelijke indicator. Trainingsbelasting, alcohol, ziektekiemen en stress hebben er allemaal invloed op. Als je er voor jezelf een beetje zicht op hebt hoe dergelijke factoren je rusthartslag beinvloeden dan is het een makkelijke en redelijk betrouwbare leidraad, voor mezelf iig wel.