676 Laatst bewerkt door Louise (16-03-21 10:31:15)

Re: Hoe zag jouw trainingsweek eruit

De VO2max die je kunt bereiken (je 'plafond', zeg maar) is afhankelijk van aanleg, leeftijd en geslacht, maar of je hem daadwerkelijk bereikt is wel degelijk trainingsafhankelijk. Je moet je potentieel wel benutten immers.

Een verschil in waarde zegt dus zeker wat over je trainingsprogressie. Zie https://coachmefit.nl/vo2max-wat-is-het … gt-het-je/ Het is trouwens sportspecifiek, dat staat daar niet zo duidelijk.

Voor een vrouw van jouw (onze wink ) leeftijd is die waarde 'excellent', Jeanette! Was het op de fiets of lopend? Want er is niet één VO2max-test ofzoiets. En met masker?

Louise

677 Laatst bewerkt door @Jeanette (16-03-21 13:00:47)

Re: Hoe zag jouw trainingsweek eruit

Louise schreef:

Voor een vrouw van jouw (onze wink ) leeftijd is die waarde 'excellent', Jeanette! Was het op de fiets of lopend? Want er is niet één VO2max-test ofzoiets. En met masker?

Louise

Hoi Louise ,
De test was op het loopband aangezien ik bij het fietsen op wattage train .
En inderdaad met masker , dus ademgasanalyse.
En we hebben de test heel bewust hetzelfde als de vorige keer gedaan . Alleen hield ik nu veel langer vol . Inderdaad dus een hele mooie progressie.
Thanks voor je link , interessant!

Trouwens , mijn FTP is van 173 ( juni 2020 ) naar
236 ( 1,5 week geleden ) gegaan .
Gemeten met mijn eigen fiets met eigen Powermeter . Ook een hele mooie progressie.

678

Re: Hoe zag jouw trainingsweek eruit

@Jeanette schreef:

De test was op het loopband aangezien ik bij het fietsen op wattage train .

Okee, maar dat is wéér iets anders. Ook op een fiets met vermogensmeter kun je een maximaaltest doen, inclusief VO2-max-bepaling. Vermogen is, net zoals snelheid/tempo, een maat voor de 'output', dus wat je lichaam levert, VO2-max voor de 'input' (zuurstof, hartslag --> wat je lichaam ervoor moet doen).


@Jeanette schreef:

Trouwens , mijn FTP is van 173 ( juni 2020 ) naar
236 ( 1,5 week geleden ) gegaan .
Gemeten met mijn eigen fiets met eigen Powermeter . Ook een hele mooie progressie.

Ja, zeker - 'mooi' is nog wat zacht uitgedrukt. Zo'n grote progressie kan eigenlijk alleen maar als je in juni heel matig getraind was. En piek je niet te vroeg?

Louise

679

Re: Hoe zag jouw trainingsweek eruit

Ik denk dat in Nederland Vo2 max iets anders betekend dan in Belgie, ik herinner me nog dat de zoon van Sven Nijs op een bepaalde moment gescreend werd door Paul van den Bosch de toptrainer hier toch wel bij ons en die zijn Vo2 werd vastgesteld en die was eigenlijk te laag, te laag om in principe in de toekomst topsporter te worden. Achteraf in een interview zei Paul dat Vo2 max genetisch bepaald was en met gericht trainen dit op lange termijn nog wel iets omhoog kon gaan maar dat dit zeer beperkt is. En als ik zo lees op Forums en FB groepen verdubbelen sommige hun Vo2 max soms bijna op enkele weken.

680

Re: Hoe zag jouw trainingsweek eruit

VO2Max is voor een groot deel genetisch bepaald, en afhankelijk van leeftijd, maar het is voor een deel ook zeker wel te trainen. Van 40 naar 46 is een mooie vooruitgang! En als dat met hetzelfde apparaat en zelfde methode is bepaald dan is er gewoon flinke vooruitgang geboekt, hardstikke mooi!

681 Laatst bewerkt door @Jeanette (17-03-21 06:56:49)

Re: Hoe zag jouw trainingsweek eruit

Louise schreef:

Ooh op een fiets met vermogensmeter kun je een maximaaltest doen, inclusief VO2-max-bepaling.
Ja, zeker - 'mooi' is nog wat zacht uitgedrukt. Zo'n grote progressie kan eigenlijk alleen maar als je in juni heel matig getraind was. En piek je niet te vroeg?

Louise

Klopt Louise , maar zowel Hylke en mijn eigen coach vonden een VO2 Max test voor het fietsen niet nodig . Omdat al mijn trainingen op wattage zones zijn gebaseerd. Op zich had ik het wel interessant gevonden , om het verschil te kunnen zien .

De nul lijn vorig jaar was niet gebaseerd op matige training.
Ik heb gewoon mijn verenigings schema s gedaan .
In juni heb ik de FTP buiten gedaan bij Tri2one en de VO2 Max testen in juli toen het weer mocht .
Op het moment zit ik nog in base 3 week 1 .
Basis training ... daarna komt build .
Ik ben met de coaching in ieder geval heel erg tevreden . En de progressie merk ik zeer zeker .

Thanks Montana , en Louise !!
Ik ben er ook best trots op , ben tenslotte ook geen jonkie meer ha ha .

Misschien een aanvulling die mee heeft gespeeld.
Ik eet sinds vorig jaar augustus bijna geheel plantaardig. ( af en toe wat kaas )
Misschien heeft dat ook wel een positieve invloed gehad op de ontwikkeling ?

682 Laatst bewerkt door Louise (21-03-21 13:43:22)

Re: Hoe zag jouw trainingsweek eruit

ronnyke schreef:

Ik denk dat in Nederland Vo2 max iets anders betekend dan in Belgie, ik herinner me nog dat de zoon van Sven Nijs op een bepaalde moment gescreend werd door Paul van den Bosch de toptrainer hier toch wel bij ons en die zijn Vo2 werd vastgesteld en die was eigenlijk te laag, te laag om in principe in de toekomst topsporter te worden.

Dat is niet anders, hoor, dat sluit precies aan bij wat ik zeg: Thibau Nijs is al hartstikke goed getraind, en als dan zijn VO2max nog steeds laag is, ja, dan geeft dat twijfels over zijn toekomst. Het wordt afwachten bij Thibau.

Maar van iemand die niet actief is, is de VO2-max sowieso laag, bij de een lager dan bij de ander, waar de genen ook in meespelen). Je hebt dan geen idee wat die kan bereiken omdat je dan niet weet wat er met training nog te bereiken is.
Voorbeeld: een van de manieren om VO2max te berekenen (als veldtest, zonder masker, maar dat zou hetzelfde laten zien) is met een coopertest. Een onfit iemand kan geen 12 minuten hardlopen, dus dan kom je uit op een heel lage VO2max. Doe een start-to-run-cursus, daarna houdt die dat wel vol --> VO2max hoger.  Ga je doortrainen, kun je harder --> nog hoger. Je spieren leren immers door te trainen zuurstof aan te wenden voor de verbranding, en die capaciteit breid je door trainen uit.
Maar hoe hard je vooruit gaat en waar het ophoudt, dat is genetisch bepaald. Natuurlijk, want anders werden we allemaal wereldkampioen!

@Jeanette - goeie, van dat plantaardige eten (vind ik als vegetariër)! Kan wel een rol spelen, maar nog steeds is een ongeveer 30% hogere FTP een enorme progressie! Wat doe je dan vooral anders nu?

Het is trouwens zo dat je op elke leeftijd trainingsprogressie kunt boeken - dat blijft onveranderd. Sommige sporters gaan na hun pensioen ineens enorm vooruit omdat ze dan meer tijd hebben om te trainen. Veroudering scheelt ongeveer 1 % per jaar, en aan jouw voorbeeld alleen al kun je zien hoe veel meer zoden goede training aan de dijk kan zetten! Berijd ik maar weer even  m'n stokpaardje wink

Louise

683

Re: Hoe zag jouw trainingsweek eruit

Louise schreef:

@Jeanette - goeie, van dat plantaardige eten (vind ik als vegetariër)! Kan wel een rol spelen, maar nog steeds is een ongeveer 30% hogere FTP een enorme progressie! Wat doe je dan vooral anders nu?
Het is trouwens zo dat je op elke leeftijd trainingsprogressie kunt boeken - dat blijft onveranderd. Sommige sporters gaan na hun pensioen ineens enorm vooruit omdat ze dan meer tijd hebben om te trainen. Veroudering scheelt ongeveer 1 % per jaar, en aan jouw voorbeeld alleen al kun je zien hoe veel meer zoden goede training aan de dijk kan zetten! Berijd ik maar weer even  m'n stokpaardje wink  Louise

Thanks Louise ....

Het weglaten van de melk /producten heeft mij al veel goeds heeft gedaan .
Ik merk dat ik echt meer lucht heb , en minder last van slijm op mijn longen .

Dan ben ik sowieso vorig jaar juni pas gestart met het trainen op wattage .
En als ik op de afgelopen periode terug kijk , doe ik in mijn training toch wel dingen anders .

-Voorheen fietste ik in de groep op hartslag ,en kregen we een hartslag voor gegeven .
Natuurlijk heel lastig , iedereen is zo verschillend .De groep moet natuurlijk bij elkaar blijven
waardoor een deel in een te lage HF traint , maar het overgrote deel in een veel te hoge .
In een groep ontstaat snel ik wil " beter " zijn dan , "sneller " zijn dan ....
Als je dan je duur rit voor het overgrote deel in een te hoge HF zit ...doe je je zelf dan daar een plezier
mee ?

Met hardlopen net zo ...als de trainer dan zei zone x ...en ik liep die dan , ( met name lage zones )
kwam hij vragen " is er iets " ? Eh nee ik loop in mijn lage zone .

Wat doe ik anders :
- Ik heb of een interval training , of een duurtraining
- Hardlopen ; 1 x p.w een intervaltraining , 1 duurtraining , en 1 loop na fietsen
-Fietsen ; 1 x support ( zone 2-3 ) , 1 x intervaltraining , echt max , 1 x duurtraining wattage blokken (zone 2-3)
en 1 x kort fietsen op HF voor mijn duurtraining ...is meer benen bewegen .
- Ik train alleen veel preciezer in mijn zones , van begin tot eind .
- Individueel op mij afgestemde schema,s ( coaching )
- schema,s afgestemd op mijn zwakke en sterke punten .
-Mijn coach ziet wat de reactie op een bepaalde training is

Met mijn coaching ben ik echt super tevreden , ik merk mijn progressie zelf goed .
En het betekend niet dat ik nu ineens een halve marathon onder de 1 1/2 uur ga lopen ha ha .
Of bij de elite ga horen . Maar dat ik mijn lijf efficiënt inzet in de sport .
Op mijn leeftijd niet geheel onbelangrijk , degelijk te trainen , en daarbij vooral gezond blijven en
blessure vrij .

684

Re: Hoe zag jouw trainingsweek eruit

Bij veel ongetrainde personen scheelt gewicht ook veel. VO2Max wordt bijna altijd uitgedrukt in opname per kg lichaamsgewicht. Als iemand dus de ruimte heeft om 10 kg af te vallen gaat de VO2Max meteen flink omhoog. Als er geen ruimte om af te vallen meer is zal je V02Max relatief ook minder snel stijgen.

Voorbeeldje van het Youtube kanaal Tour de Tietema, die een poging gaan doen te leven als prof. Één van de deelnemers, Bas Tietema, heeft in de jeugd heel hoog gefietst had een VO2Max van ongeveer 51 bij 93 kilo. Totale luchtopname per minuut is dus ruim 4,5 liter zuurstof. Wanneer je die deelt door een wedstrijdgewicht van zijn type renner, circa 72 kilo, kom je dus op een VO2Max van rond de 63 uit. Dan is hij geen klap fitter geworden, alleen lichter.

685

Re: Hoe zag jouw trainingsweek eruit

zico schreef:

Voorbeeldje van het Youtube kanaal Tour de Tietema, die een poging gaan doen te leven als prof. Één van de deelnemers, Bas Tietema, heeft in de jeugd heel hoog gefietst had een VO2Max van ongeveer 51 bij 93 kilo. Totale luchtopname per minuut is dus ruim 4,5 liter zuurstof. Wanneer je die deelt door een wedstrijdgewicht van zijn type renner, circa 72 kilo, kom je dus op een VO2Max van rond de 63 uit. Dan is hij geen klap fitter geworden, alleen lichter.

Ja, dat is zeker zo - afhankelijk van je definitie van 'fit' ben je natuurlijk wel degelijk fitter geworden als je 20 kilo afvalt bij gelijkblijvende conditie. Je komt die berg dan echt een stuk sneller opgefietst. Maar dat kan alleen als die 20 kilo vet waren.

Interessant verhaal, @Jeanette, ik kan me er van alles bij voorstellen! Mij is ook opgevallen dat het bij verenigingen vaak veel te hard gaat. Ik geloof ook erg in die individuele aanpak.

Groet,

Louise

686 Laatst bewerkt door @Jeanette (28-03-21 08:11:34)

Re: Hoe zag jouw trainingsweek eruit

Louise schreef:

Interessant verhaal, @Jeanette, ik kan me er van alles bij voorstellen! Mij is ook opgevallen dat het bij verenigingen vaak veel te hard gaat. Ik geloof ook erg in die individuele aanpak.
Louise

Als ik zo terug kijk naar de afgelopen jaren , denk ik ook dat het zo is .
In de groep is voor de trainer ook niet te controleren of iedereen wel in de juiste hartslag zone
traint . Hij kan alleen visueel het tempo waarnemen .
En de schema,s zijn "algemeen " gericht op een bepaalde wedstrijd bv .
En niet op de individuele " zwakke " punten van de atleet

687

Re: Hoe zag jouw trainingsweek eruit

Is afhankelijk wat je graag doet en je jezelf best in voelt, bij ons in de groep zijn er mensen die liever in groep trainen en dan zijn er die meestal alleen trainen en beide presteren op wedstrijd eigenlijk evenwaardig. Ikzelf train eigenlijk altijd alleen maar heb toch altijd het gevoel dat ik ook nooit echt uit de comfort zone kom op training.

688

Re: Hoe zag jouw trainingsweek eruit

Ik train m'n intervallen ook graag met de groep, maar alleen als ze in m'n schema passen. Met anderen om me heen is het echt wel makkelijker diep gaan. Maar vind het ook erg fijn nu alle looptrainingen via whatsapp verstuurd worden, en ik het op een moment dat het mij uitkomt kan doen.

Anyway, afgelopen weken amper kunnen trainen, maar bij thuiskomst weer opgepakt.
Vooral niet opeens veel te veel gaan doen om de schade in te halen.

Ma: Rust (althans, 12 uur gewerkt...)
Di: Fietsen interval 31 km
Wo: Rust
Do: Krachttraining
Vr: Lopen interval 11 km, zwemmen 1500 m
Za: Fietsen duur 76 km
Zo: Lopen duur 23 km

Toch bijna (de geplande) 600 TSS en 10 uur.

689

Re: Hoe zag jouw trainingsweek eruit

Deze week terug een beetje een volwaardige trainings week gehad maar met het regenen van afgelaste wedstrijden vrees ik dat het parels voor de zwijnen zullen zijn; maar goed ik doe het ook omdat ik het graag doe natuurlijk.
Dinsdag: 2900m zwemmen + 40km fietsen
Woensdag 20min core + 50km fietsen + 8km lopen
Donderdag 20min core + 2700m zwemmen + 1u rollen
Vrijdag 20min core + 1800m zwemmen + 15km lopen
Zaterdag 20min core + 70km fietsen
Zondag 20min core + 50km fietsen + 13km lopen

690

Re: Hoe zag jouw trainingsweek eruit

ronnyke schreef:

maar met het regenen van afgelaste wedstrijden vrees ik dat het parels voor de zwijnen zullen zijn;

Wat zijn in België de maatregelen omtrent evenementen/wedstrijden?
Ik heb nog goede hoop op Bilzen 111 half mei, of kan dat echt niet?

691

Re: Hoe zag jouw trainingsweek eruit

Tja momenteel is alles in lock down hier dus nu is er niks. Hopelijk tegen Mei wat versoepelingen maar dat is afwachten natuurlijk; Maar om eerlijk te zijn vrees ik dat er voor Augustus hier in Belgie maar weinig zal doorgaan op een normale manier. Bilzen zal waarschijnlijk weer een virtuele editie worden vrees ik.

692

Re: Hoe zag jouw trainingsweek eruit

Ik hoop maar op niets behalve de Axtri in augustus, dat is een mooi doel om nu al voor te trainen.

Ma: Fietsen interval 38 km
Di: Fietsen herstel 37 km
Wo: Lopen BBR 5 km, krachttraining
Do: Zwemmen techniektraining 2200 m
Vr: Rust
Za: Lopen interval 17 km
Zo: Fietsen MTB 32 km

Eerste herstelweekje gehad, 9 uur en 500 TSS. In april ga ik vooral veel testen: 10 km, FTP, en hopelijk CSS voor zwemmen als dat een beetje doorzet. Ook wel motiverend!

693

Re: Hoe zag jouw trainingsweek eruit

Voordeel dit jaar is nu wel als er versoepelingen komen de meeste organisaties nu wel weten wat het inhoud om een coronaproof editie te organiseren, vorig jaar tasten ze hier nog in het duister en trokken ze zelfs vrij snel hun handen terug. Dus als het toegestaan is om een recreatieve wedstrijd te organiseren zal het zeker gedaan worden, denk dat het ook daarom is dat er eigenlijk nog maar weinig wedstrijden afgelast zijn momenteel hier in Belgie.

694

Re: Hoe zag jouw trainingsweek eruit

Vorige week vrij gehad, dus lekker veel kunnen trainen én uitrusten.
Ma: Lopen herstel 8 km
Di: Fietsen interval 46 km, zwemmen duur 1900 m
Wo: Lopen duur 17 km, krachttraining
Do: Fietsen CX 28 km, zwemmen techniek 2200 m
Vr: Rust
Za: Fietsen FTP test 60 km
Zo: Lopen herstel 9 km

Zo'n 12 1/2 uur en 735 TSS
Nu dit vasthouden en verder opbouwen, vooral met langere/meer trainingen in het weekend.

695

Re: Hoe zag jouw trainingsweek eruit

Vorige week nog eens een +18u weekje gehad alles samen.

696 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (26-04-21 08:51:37)

Re: Hoe zag jouw trainingsweek eruit

Nog een degelijke trainingsweek, en nu al weer een herstelweekje. Dacht slecht te herstellen van de krachttraining, maar de duurtrainingen in het weekend gingen me juist verrassend makkelijk af. Oh wat jammer dat er geen races zijn om eens echt te zien hoe het met de vorm gesteld is.


Ma: Fietsen interval 29 km
Di: Lopen interval 10 km
Wo: Fietsen herstel 50 km, krachttraining
Do: Zwemmen techniek 2500 m
Vr: Lopen herstel 5 km
Za: Fietsen duur 104 km
Zo: Lopen duur 20 km

Totaal 13 uur en 680 TSS.
Laatste mag nog wat omhoog, elke training komt net 10 a 20 onder plan uit.

697

Re: Hoe zag jouw trainingsweek eruit

Een goede trainingsweek gehad, iets zwaarder dan de geplande relatieve rustweek, want op koningsdag besloot ik een rondje Markermeer te rijden i.p.v. de 2,5 uur rit die in mijn schema stond:

Ma: zwemtraining met de triatlon club 1 uur / 2300m
Di: rondje Markermeer, 152 km, 4:45
Woe: rustdag
Do: Core & krachttraining 1 uur
Vr: Looptraining 12 km / 1 uur
Za: Fietstraining 66 km / 2 uur
Zo: Lange interval looptraining 19 km 1:35

Totaal 11 uur, TSS 622

698

Re: Hoe zag jouw trainingsweek eruit

Ik had ook een " relatieve rustweek "

Ma : 1 uurtje easy bike 30 km
Di : intervaltraining hardlopen 1 uur , 10 km
wo : 1500 meter zwemmen , 1uur core / stretch
Do : interval training bike 52 min
Vrij : rustdag
za : 1200 meter zwemmen techniek  , duurloop 1,5 uur
zo : 2,5 uur bike , 40 minuten loop

Totaal : 10 uur TSS 508

699

Re: Hoe zag jouw trainingsweek eruit

arnosmit schreef:

Een goede trainingsweek gehad, iets zwaarder dan de geplande relatieve rustweek, want op koningsdag besloot ik een rondje Markermeer te rijden i.p.v. de 2,5 uur rit die in mijn schema stond:

Ik wilde op  Koningsdag ook eerst een extra ritje doen  , maar uiteindelijk toch maar niet gedaan .
Heb jij een personal coach ??

700 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (04-05-21 09:02:31)

Re: Hoe zag jouw trainingsweek eruit

Ha, ik had ook al een rustweek gepland.

Ma: Rust
Di: Lopen interval 8 km, zwemmen techniek 1800 m
Wo: Krachttraining
Do: Fietsen herstel 27 km
Vr: Rust
Za: Lopen duur 14 km
Zo: Fietsen duur 113 km

TSS netjes onder de 500 gehouden, en totaal zo'n 10 uur getraind.