801

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Je kan zoveel organiseren, maar het is inderdaad niet toegestaan als het mensen boven de 27 betreft.


Ben er al weer een beetje klaar mee. Had gehoopt wel voor het seizoen gevaccineerd te zijn, maart-april werd gezegd. Nu wordt dat al vanaf mei, en dat is dan de eerste prik pas.

Nu heb ik er weinig last van, er zijn mensen die wel echt aan huis gekluisterd zijn. Maar ik weeg bij veel dingen toch het risico af, en dan zou ik het echt stom van mezelf vinden om 'op de valreep' nog even corona op te lopen...

802

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ja volgens mij is het meer een beetje iedereen die toevallig achter elkaar gaat zwemmen, fietsen en rennen op een openbaar rustig stukje water en weg.

803 Laatst bewerkt door Louise (30-03-21 11:34:51)

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ja, wedstrijden voor 27+ mogen gewoon niet, en inderdaad mag je buiten sportaccommodaties in groepjes van niet meer dan 2 sporten. Maar er gebeuren wel meer dingen op (en over) het randje - dan noem je het testloop ofzo. Ze kunnen je op de openbare weg ook moeilijk wat maken natuurlijk, als je voldoende onderlinge afstand houdt.

LindaRotterdam schreef:

Nu heb ik er weinig last van, er zijn mensen die wel echt aan huis gekluisterd zijn. Maar ik weeg bij veel dingen toch het risico af, en dan zou ik het echt stom van mezelf vinden om 'op de valreep' nog even corona op te lopen...

+1 en het rukt wel op: in mijn omgeving de nodige (ook ernstig) zieken nu, niet heel dichtbij, maar wel meer dan eerder.

Qua vaccineren reken ik nog helemaal nergens op, dat van voor 1 juli was als alles mee zou vallen, nou, dat is al niet zo en dat is sowieso het hele jaar nog niet geweest. Ik zal blij zijn als er, net als vorig jaar, in september weer wat door mag gaan.

Louise

804

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Kreeg vorige week een mail dat een sportive hier eind volgende maand doorgaat. Heb de inschrijving nog van vorig jaar. 150km fietsen met aardig wat heuvels. Laatste keer dat ik meer dan 80k gefietst heb was die sportive in 2019 big_smile
De groep waarmee je fietst mag alleen niet groter dan 6 man zijn.

Maar ik kan het natuurlijk niet afzeggen natuurlijk (tenzij het keihard regent die dag).

Kreeg vanochtend ook te horen van de Oxford vaccine trial dat ik inmiddels drie prikken heb gehad. Eerste april vorig jaar, tweede in augustus, en derde vorige week. Daar kregen we ruim een week geleden een uitnodiging voor, iedereen kreeg deze keer het vaccin. Ze wilde meer inzicht in effect van lange tijd tussen prikken, en effect van een tweede booster. Na een week werd iedereen unblinded, en als dit je eerste was, dan krijg je een booster over 3 maanden, als dit je derde was, dan ben je klaar met prikken. Alleen nog drie keer langskomen om bloed af te geven voor het onderzoek. Ik had al wel het sterke vermoeden dat ik gevaccineerd was. De eerste keer de bijwerkingen die je nu ook veel hoort bij AZ (koortsig, spierpijn, hoofdpijn, vermoeid) en die toen ook gepubliceerd zijn. Tweede keer alleen een beetje vermoeid, derde keer geen algehele bijwerkingen, alleen, zoals elke keer, een beetje een stijve plek rond de plek van vaccineren.

805

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Mooi MM, dat jij nu gedekt bent!

En hopelijk mooi weer bij je evenement binnenkort..

806 Laatst bewerkt door yoeri (12-04-21 19:45:19)

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Zojuist het bericht dat IM 70.3 Westfriesland is verplaatst naar eind september...

https://3athlon.nl/ironman-70-3-westfri … -te-vroeg/

807

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Over het vaccineren zelf en last van bijwerkingen: mij schoot van de week te binnen dat dat nog een extra onzekere factor is voor het plannen van wedstrijden over een tijdje. Ik heb geen idee hoe flexibel de vaccinatie-afspraak te maken gaat zijn, via de GGD's gaat dat wel, maar manlief (63) werd gewoon opgeroepen bij de huisarts. En wat als dat tijdens of vlak voor je evenement is?

Nou goed, kan er ook nog wel bij - dan moet er sowieso eerst wel wat doorgaan natuurlijk.

Overigens had Henk van de vaccinatie met het vermaledijde AstraZeneca geen last, alleen wat stijfheid in de geprikte spier.

Louise

808

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Dat is inderdaad koffiedik kijken. De ene heeft er helemaal geen last van, de ander is er vrij beroerd van voor een dag en daarna nog vermoeid enkele dagen. Al denk ik wel dat zelfs iemand die helemaal geen last heeft, toch ook geen topdag zou hebben als die een wedstrijd doet.

809

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

MontanaMan schreef:

Dat is inderdaad koffiedik kijken. De ene heeft er helemaal geen last van, de ander is er vrij beroerd van voor een dag en daarna nog vermoeid enkele dagen. Al denk ik wel dat zelfs iemand die helemaal geen last heeft, toch ook geen topdag zou hebben als die een wedstrijd doet.

Ja, dat zou zeker kunnen. Hij mocht van mij later op die zaterdag ook niet zomaar alleen gaan hardlopen, we hebben het zo gedaan dat ik erachter kwam - om 'm in de gaten te houden. En kalm aan. Stel dat koorts of vermoeidheid ineens toeslaan..

Nou goed, we zien wel. Voorlopig is het nog niet aan de orde: vaccineren gaat nog maanden duren en triathlons zijn er voorlopig ook nog niet.

Louise

810

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Louise schreef:

Overigens had Henk van de vaccinatie met het vermaledijde AstraZeneca geen last, alleen wat stijfheid in de geprikte spier.

Louise

En dat wifi nog steeds een slecht signaal had ondanks al die extra nanotechnologie! ;-)

Je moet sneller dan de klos zijn.

811

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

mcguyver schreef:
Louise schreef:

Overigens had Henk van de vaccinatie met het vermaledijde AstraZeneca geen last, alleen wat stijfheid in de geprikte spier.

Louise

En dat wifi nog steeds een slecht signaal had ondanks al die extra nanotechnologie! ;-)

Ja, klopt, en hij doet het nog steeds niet op 5G ook. Flutspul, dat AstraZeneca wink !

Louise

812

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

MontanaMan schreef:

Dat is inderdaad koffiedik kijken. De ene heeft er helemaal geen last van, de ander is er vrij beroerd van voor een dag en daarna nog vermoeid enkele dagen. Al denk ik wel dat zelfs iemand die helemaal geen last heeft, toch ook geen topdag zou hebben als die een wedstrijd doet.

Even doordenkend daaraan... Zou dat dan ook meteen een indicatie zijn hoe je zou hebben gereageerd op een besmetting? Dus bij veel last van vaccinatie had je ook veel klachten gehad van een besmetting?

813

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Goeie vraag. Vroeg ik me ook af.

Je moet sneller dan de klos zijn.

814

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

sanger schreef:
MontanaMan schreef:

Dat is inderdaad koffiedik kijken. De ene heeft er helemaal geen last van, de ander is er vrij beroerd van voor een dag en daarna nog vermoeid enkele dagen. Al denk ik wel dat zelfs iemand die helemaal geen last heeft, toch ook geen topdag zou hebben als die een wedstrijd doet.

Even doordenkend daaraan... Zou dat dan ook meteen een indicatie zijn hoe je zou hebben gereageerd op een besmetting? Dus bij veel last van vaccinatie had je ook veel klachten gehad van een besmetting?

Nee niet per see.
Je wat ziekjes voelen na een vaccinatie geeft alleen maar aan dat je afweer goed geprikkeld wordt en aan het werk is. Op zich een positief iets dus.

Wel is het zo dat enkele mensen die heel slecht gingen met corona, dit ook hadden omdat hun afweer op tilt sloeg.
Maar de meeste heftige gevallen hebben juist niet voldoende afweer...

815

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Hedcandy schreef:

Wel is het zo dat enkele mensen die heel slecht gingen met corona, dit ook hadden omdat hun afweer op tilt sloeg.
Maar de meeste heftige gevallen hebben juist niet voldoende afweer...

Precies dat heb ik er nooit helemaal aan begrepen - je afweer moet het goed doen maar niet te goed? Dus je wordt zowel ziek van een slechte afweer als van een te goede?

Louise

816

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Louise schreef:
Hedcandy schreef:

Wel is het zo dat enkele mensen die heel slecht gingen met corona, dit ook hadden omdat hun afweer op tilt sloeg.
Maar de meeste heftige gevallen hebben juist niet voldoende afweer...

Precies dat heb ik er nooit helemaal aan begrepen - je afweer moet het goed doen maar niet te goed? Dus je wordt zowel ziek van een slechte afweer als van een te goede?

Louise

Eigenlijk is 'een te goede' ook niet goed. Je lichaam gaat dan als het ware tegen zichzelf in gevecht.
Dat is er nu ook wat misgaat bij die sinustrombose wat je (heel zeldzaam) kunt krijgen van Astra Zeneca. Daar gaat het lichaam in verweer tegen zn eigen bloedplaatjes, met als gevolg stolsels.
Dus die overactive afweer is net zo verkeerd (en eigenlijk nog gevaarlijker) als een te zwakke.

817

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

https://www.triathlete.com/training/tra … cf97a62bb1

818

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Hedcandy schreef:

Eigenlijk is 'een te goede' ook niet goed. Je lichaam gaat dan als het ware tegen zichzelf in gevecht.
Dat is er nu ook wat misgaat bij die sinustrombose wat je (heel zeldzaam) kunt krijgen van Astra Zeneca. Daar gaat het lichaam in verweer tegen zn eigen bloedplaatjes, met als gevolg stolsels.
Dus die overactive afweer is net zo verkeerd (en eigenlijk nog gevaarlijker) als een te zwakke.

Ja, en dat is dan dus inderdaad 'te goed'. Maar weet jij dan hoe dat zit - ze zeggen altijd dat je afweer verzwakt als je ouder wordt, terwijl juist oudere mensen er heel ziek van worden. Hoe zit dat dan?

Interessante link, Ronnyke! Misschien kan ik daar manlief de volgende keer mee overtuigen tongue

Louise

819

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Mijn ouders hebben beide het vaccin gehad nu en mijn vader had de dag erna een beetje hoofdpijn maar dat heeft hij zonder vaccin ook :-) en mijn moeder voelde niks? beide hebben ze het moderna vaccin gehad. Hij is 78 en zij 75

820

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Bij moderna hebben mensen vaak pas wat lamlendigheid na de 2e, maar ik hoor er lang niet zoveel over, als bij Astra.

Louise, idd wordt je weerstand lager als je ouder wordt, alles wordt zwakker.
Maar zoals dat ook voor spierkracht, balans, conditie, mentale gezondheid etc geldt: bij de een gaat het harder achteruit als bij de ander.
De rekbaarheid van je vaten, de kwaliteit van je longen en je algehele conditie zijn bij deze Covid toestand bijv wel belangrijke factoren.
En ja, sommige gezonde jonge mensen die komen te overlijden hebben gewoon brute pech. Dat geldt ook voor een niet-roker die toch longkanker krijgt... zulke gevallen zullen er altijd zijn.

821

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Louise schreef:
Hedcandy schreef:

Wel is het zo dat enkele mensen die heel slecht gingen met corona, dit ook hadden omdat hun afweer op tilt sloeg.
Maar de meeste heftige gevallen hebben juist niet voldoende afweer...

Precies dat heb ik er nooit helemaal aan begrepen - je afweer moet het goed doen maar niet te goed? Dus je wordt zowel ziek van een slechte afweer als van een te goede?

Louise

Afweer is een uitgebalanceerd gegeven.

Je reageert correct op een indringer met de juiste 'stofjes/tussenstofjes/ regelstofjes om het zo maar te noemen.
Oudere/jongere mensen die een normaal werkend afweersysteem hebben, zullen geen grote issues hebben wanneer ze het vaccin te krijgen.
Het voordeel van die ouderen is een grote "databank" van lichaamsvreemde stoffen waar ze al mee hebben 'gevochten'.
Ook een voordeel is de leefwijze zoals daar zijn meer buiten vertoeven, meer bewegen, minder stilzitten, voeding van toen is anders dan nu.
Teveel hygiene van nu tov van toen speelt ook een rol. Mijn vader zal niet in een huis gewoond hebben waarin hyperdodende schoonmaakmiddelen werden gebruikt. En buiten spelen is voor kinderen een kennismaken met verschillende lichaamsvreemd materiaal.

Als je afweersysteem overreaktief reageert door bepaalde eiwitten/bindingsstoffen hou je een 'storm' gaande waarin niet adequaat kan gereageerd worden op een bacterie of virus die in zijn constitutie mogelijk schadelijk is. Dat zie je in de huidige longproblematiek.
De fysiotherapie/ kinesitherapie kan hierin zoal eerder is vermeld door Hedcandy een goede rol vervullen om een herstel te begeleiden.
Het zal goed zijn dat we verder staan met de vaccinaties en de opvolging van patiënten.

822

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Mijn vader dacht dat ze het verkeerd hadden gedaan. Hij had helemaal niks van de prik gevoeld, en erna ook niks, dus dat kon niet goed zijn volgens hem. 79, en kreeg Pfizer.

Ik lees uit de VS wel wat verhalen over bijwerkingen na 2e prik Moderna en Pfizer. Maar daar prikken ze vrijwel alleen met die twee, en het is ook bekend dat de tweede prik van die vaccins iets meer bijwerkingen geeft. Ik heb nog nergens iets gelezen trouwens hoe dat bij een eventuele derde prik zou zijn. Dat de bijwerkingen die er zijn af zouden moeten nemen als een volgende prik na langere tijd is. Maar daar zullen ze vast wel over nagedacht hebben.

823

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

@Hedcandy en chris - begrijp ik het dan zo goed: een slechte afweer kan overreageren, en als je ouder wordt en je afweer slechter wordt, is ook het risico op overreageren groter?

824

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Louise schreef:

@Hedcandy en chris - begrijp ik het dan zo goed: een slechte afweer kan overreageren, en als je ouder wordt en je afweer slechter wordt, is ook het risico op overreageren groter?

Nee, als je ouder wordt reageert het over het algemeen eerder te weinig, het is niet krachtig genoeg.

825

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Hedcandy schreef:
Louise schreef:

@Hedcandy en chris - begrijp ik het dan zo goed: een slechte afweer kan overreageren, en als je ouder wordt en je afweer slechter wordt, is ook het risico op overreageren groter?

Nee, als je ouder wordt reageert het over het algemeen eerder te weinig, het is niet krachtig genoeg.

Nog een poging dan: dus de ernstige covid-gevallen (IC/overlijden) zijn ofwel mensen met een onvoldoende krachtige afweer ofwel mensen met een overreagerende afweer? Dus twee categorieën, zeg maar?

Louise