1

Onderwerp: Buiten zwemmen

Ik kon het onderwerp niet meteen vinden.
2 vragen; Vanaf wanneer kan je buitenzwemmen (zee of binnenwateren)? en wat heb ik hierbij nodig (ik heb een wetsuit en een  zwembril)?

2

Re: Buiten zwemmen

Je kunt gaan zwemmen als jij het zelf warm genoeg vindt, zo simpel is het.
Mij zie je voorlopig nog niet in buitenwater, pas bij 15 graden ga ik erover nadenken.

Wetsuit, bril en evt. Neopreen badmuts, sokken en handschoenen kan als het water nog koud is.
Een safe swimmer (boei) is ook aan te raden. Voor de zichtbaarheid maar ook als drijver voor als je kramp krijgt in kouder water.

3

Re: Buiten zwemmen

Wat rdlk zegt. Ik hou zelf absoluut niet van koud zwemwater, dus ik geloof t wel met buitenzwemmen in buitenwater vooralsnog. Echter, er zijn er genoeg die de winter door zwemmen hier in de Galderse meren zolang het niet dichtgevroren is.

Wellicht nog een zwembroek kopen voor onder je wetsuit. En een bodyglide stick.

4

Re: Buiten zwemmen

bedankt voor de tips. Ik ga het in April maar een keer proberen, ik zwem op dit moment helemaal niet. Ik moet nog wel wat accessoires aanschaffen.

5

Re: Buiten zwemmen

Open water zou mij nu ook nog te koud zijn .
Maar ondertussen al wel een keer of drie in een zwembad buiten
gezwommen ( 22 graden ) maar wel met wetsuit .
Morgenmiddag kan het zonder .

6 Laatst bewerkt door yoeri (30-03-21 21:28:45)

Re: Buiten zwemmen

dave544 schreef:

Ik kon het onderwerp niet meteen vinden.
2 vragen; Vanaf wanneer kan je buitenzwemmen (zee of binnenwateren)? en wat heb ik hierbij nodig (ik heb een wetsuit en een  zwembril)?

Bij ons bij de vereniging hanteren we een ondergrens van 13/14 graden (watertemperatuur). Dit is al wel behoorlijk fris, dus een swim cap is dan wel goed om te hebben. Koeler kan natuurlijk altijd, maar dan worden een muts, handschoenen en schoenen wel een vereiste, denk ik.

7

Re: Buiten zwemmen

Voor mij ligt de grens ook bij zo ongeveer 15 graden, en dat is een heel enkele keer hier (Rotterdam) al in april geweest, maar meestal pas in mei, en soms pas in de tweede helft van die maand. Dagen als gister en vandaag zijn super: zon, warm, geen wind. Maar als ik naar het 14-dagen-weerbericht kijk, schiet het toch nog niet echt op helaas. Het is nog onder de 10.

Als je geen buitenwaterervaring hebt, zou ik wel voorzichtig zijn qua kou - kort beginnen en met iemand samen. Dat geldt eigenlijk altijd, maar dit jaar extra: je hebt lang niet kunnen zwemmen en te veel kou kan een aanslag zijn op je weerstand (met het oog op dat uitermate nare virus).

Louise

8

Re: Buiten zwemmen

Ik heb nul ervaring met  buitenwater zwemmen dus ik wacht ook nog even tot het warmer is. Sinds enkele weken zwem ik wel in een verwarmd zwembad hier in de buurt dus gelukkig sinds december weer wat zwemmen voor mij.
Ik zwem met een neopreen short dus kan gelijk een beetje ervaren hoe het is om met een wetsuit te zwemmen (hoeveel natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar).

9

Re: Buiten zwemmen

Neoprene short is een mooi hulpmiddel maar maak jezelf er ook niet te afhankelijk van.

10

Re: Buiten zwemmen

Ik heb vorig jaar in buitenwater van 12 graden gezwommen. Met wetsuit en swimcap. Tja, het is persoonlijk maar ik kreeg het al warm van het idee dat ik weer kon zwemmen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

11

Re: Buiten zwemmen

Vorig jaar heb ik idd ook de koude getrotseerd omdat de zwembaden toen gesloten waren, altijd maar korte sessies van een 20min maar was beter dan niks.

12

Re: Buiten zwemmen

ronnyke schreef:

Neoprene short is een mooi hulpmiddel maar maak jezelf er ook niet te afhankelijk van.

Ja klopt het is erg aantrekkelijk om dat ding gewoon elke keer aan te trekken ") Ik ben zo'n zwemmer met 'sinking legs ' dus zo'n neopreen short maakt dan echt een verschil.

13

Re: Buiten zwemmen

aalanden schreef:
ronnyke schreef:

Neoprene short is een mooi hulpmiddel maar maak jezelf er ook niet te afhankelijk van.

Ja klopt het is erg aantrekkelijk om dat ding gewoon elke keer aan te trekken ") Ik ben zo'n zwemmer met 'sinking legs ' dus zo'n neopreen short maakt dan echt een verschil.

Ik was ook een zwemmer met sinking legs, maar 1 sessie in de endless pool bij tri2one en ik lig mooi horizontaal in het water. Dat is een veel betere oplossing voor dat probleem. ( Wel volledig offtopic trouwens)
Zelf zal ik ook pas met water van 15° gaan zwemmen, maar ik zie wel al kennissen die het water in geweest zijn om te zwemmen. Inderdaad met neopreen cap, handschoenen en sokken

14

Re: Buiten zwemmen

Ik zag dat de watertemperatuur inmiddels al van 9 naar 11 graden is gestegen.
Hopelijk zet dat nog even door, dan ga ik het half april wel proberen. Anders begin mei, geen haast wink

15

Re: Buiten zwemmen

Ik ga er ook pas in als het water optimaal is, maar wij hebben nu wel de zwembaden open dus dat scheelt wel voor mij.

16

Re: Buiten zwemmen

LindaRotterdam schreef:

Ik zag dat de watertemperatuur inmiddels al van 9 naar 11 graden is gestegen.
Hopelijk zet dat nog even door, dan ga ik het half april wel proberen. Anders begin mei, geen haast wink

En weer terug naar 9...
Ik heb de hele week al zo koud, echt geen zin om ook nog eens in het koude water te duiken.
Als er dan ook geen wedstrijden op de kalender staan waarvoor ik moet wennen, dan sla ik even over.

Wel jammer, want openwater zwemmen is ook gewoon fijn en makkelijk in de agenda in te passen.

17

Re: Buiten zwemmen

Dat van die kou? Ja ik ben er ook klaar mee. Tijdens het lopen en fietsen ben ik net zo'n mummie. En ik ben echt geen koukleum!

Je moet sneller dan de klos zijn.

18

Re: Buiten zwemmen

Ik ben de kou (en de wind) ook ontzettend zat. Ik kan me niet heugen dat het ooit zo slecht was, begin april - die witte hoed, okee, maar dagen achter elkaar sneeuw- en hagelbuien, nee. Voor morgen hoorde ik ze alweer over winterse neerslag, pff... En inderdaad: het schiet niet op met de watertemperatuur zo.

Louise

19

Re: Buiten zwemmen

LindaRotterdam schreef:

Ik zag dat de watertemperatuur inmiddels al van 9 naar 11 graden is gestegen.

Dat was op 2 april. Het water hier is nu 12 graden roll 1 graad erbij in een maand.... Het was de koudste april sinds 1986, was gister in het nieuws. Mei begint ook nog niet bepaald warm. De weergoden zijn de buitenzwemmers dit jaar helaas niet heel gunstig gezind!

Louise

20

Re: Buiten zwemmen

Idd sta over 2 weken aan de start van een halve normaal gezien maar vrees dat er geen zwemmen bij zal zijn.

21

Re: Buiten zwemmen

Wilde vrijdag voor het eerst gaan zwemmen, maar toen had t ook net weer hard geregend...

Half mei is ook prima, heb geen haast.

22

Re: Buiten zwemmen

Vandaag voor het eerst dit jaar in buitenwater gezwommen. Het Veerse meer. Watertemperatuur zo'n 14,5 graden, maar prima te doen!

23

Re: Buiten zwemmen

Ik ga volgende week wel eens proberen denk ik, weervoorspelling ziet er weer niet goed uit maar kan het ook niet blijven uitstellen al bij al sta ik over 6 weken aan de start van een FD dus er moet toch eens serieus getraind gaan worden :-)

24

Re: Buiten zwemmen

Ik ben vandaag ook begonnen en het is nu voor normale stervelingen goed te doen met pak

25

Re: Buiten zwemmen

Ik ga van het weekend... ben benieuwd!