1 Laatst bewerkt door Hedcandy (01-04-21 20:24:44)

Onderwerp: Wel of niet Tubeless op je Racefiets en Tijdritfiets?

In het topic over de onwillige banden kwam het al even naar voren: een oplossing zou kunnen zijn om tubeless te gaan rijden.

Mijn MTB en mn Gravelbike zijn tubeless. Daar zie ik duidelijk de voordelen tov clinchers*, maar bij mn racer heb ik zo mijn twijfels.

Dus kom maar door met de pro's en con's!!



*Mtb vooral vanwege de mogelijkheid met veel lagere bandenspanning te rijden.
Graveller ook, maar ook om zorgeloos door de stekelbosjes te gaan zonder bij lek al je bagage van je fiets te moeten halen.

2

Re: Wel of niet Tubeless op je Racefiets en Tijdritfiets?

Probleem bij tubeless bij een racefiets is de hogere bandenspanning, is eigenlijk nog steeds in een testfase bij bv wedstrijdrenners maar word nog niet gebruikt in koers maar op training wel meer en meer.

3

Re: Wel of niet Tubeless op je Racefiets en Tijdritfiets?

Disclaimer: Ik heb er zelf helemaal geen ervaring mee. Nooit op gereden.

Tubeless is volgens mij de toekomst. Binnenbanden gaan naar het museum. Wielrennen heeft redenen voor bandenkeuze die niet voor triathlon of recreanten fietsers gelden. In het wielrennen is een knettervast gelijmde tube nog een voordeel ivm kunnen doorrijden na lek.

In tubeless heb ik er geen ervaring mee maar een aantal tubeless sealants werken zelfs in binnenbanden. Die kunnen best omgaan met hogere druk. Ik heb ze getest in oude banden en met kleine gaatjes dicht het af. Gaatjes met een spijkertje moesten met een paar bar bijgepompt worden maar dichten dan ook af. Het werkt echt redelijk  goed.

Grote voordeel van tubeless is volgens mij dat de band niet snel helemaal plat gaat. Zelfs een redelijk groot lek gaat niet in een keer plat. Er blijft vaak een paar bar in zitten en kun je verder rijden. De kans op een valpartij bij lek is zo een stuk kleiner. Verder is herstel na lek sneller en kun je vaker lek rijden dan je binnenbanden mee kan nemen. Loopt een band minder snel van de velg bij lek. Ik zie eigenlijk geen nadelen. Misschien enig nadeel is te vroeg overstappen op tubeless omdat er de komende jaren in tubeless banden en wielen een grote stap gemaakt gaat worden en nog even wachten lonend kan zijn?

4

Re: Wel of niet Tubeless op je Racefiets en Tijdritfiets?

Ik rijd denk ik al twee jaar tubbeless eerst met mijn oude en met mijn nieuwe racefiets .
En ik ben er heel erg tevreden over .Ik heb nog nooit ( merkbaar ) lek gereden .
Aan het begin van het seizoen laat ik 1 x de dichtmelk wisselen , en voor de rest
rijden maar .

5

Re: Wel of niet Tubeless op je Racefiets en Tijdritfiets?

Dan van mij maar een paar voor en nadelen ten opzichte van clinchers met binnenband op een rij.
Voordelen: je kunt met lagere bandenspanning rijden. Dit is gelijk de belangrijkste ook, want hierdoor is het vele malen comfortabeler. Dit terwijl de rolweerstand bij gelijke bandenspanning afneemt, dus bij de lagere bandenspanning heb je meer comfort en gelijke rolweerstand. Verder is de kans op lekrijden minimaal.

Nadelen zijn er natuurlijk ook. Het monteren is een kunst op zich en kost de nodige stress. Indien er een groot gat in de band ontstaat, kan de latex het niet meer dichten en moet je alsnog onderweg een binnenband steken. Een reeds gemonteerde band loshalen gaat niet zonder heel veel rotzooi van de latex. Dit laatste moet echter wel minimaal 1 maal per jaar.

Voor mij tellen de voordelen zwaarder dan de nadelen en ik wil ook niet meer terug.

6

Re: Wel of niet Tubeless op je Racefiets en Tijdritfiets?

wilagro schreef:

Dan van mij maar een paar voor en nadelen ten opzichte van clinchers met binnenband op een rij.
Voordelen: je kunt met lagere bandenspanning rijden. Dit is gelijk de belangrijkste ook, want hierdoor is het vele malen comfortabeler. Dit terwijl de rolweerstand bij gelijke bandenspanning afneemt, dus bij de lagere bandenspanning heb je meer comfort en gelijke rolweerstand. Verder is de kans op lekrijden minimaal.

Nadelen zijn er natuurlijk ook. Het monteren is een kunst op zich en kost de nodige stress. Indien er een groot gat in de band ontstaat, kan de latex het niet meer dichten en moet je alsnog onderweg een binnenband steken. Een reeds gemonteerde band loshalen gaat niet zonder heel veel rotzooi van de latex. Dit laatste moet echter wel minimaal 1 maal per jaar.

Voor mij tellen de voordelen zwaarder dan de nadelen en ik wil ook niet meer terug.

Er zijn van die pluggen die je in grotere lekken kan steken. Misschien een idee? Dan moet je voor nood wat extra sealant toevoegen en die pluggen dichten dan genoeg af om de sealant het werk weer te laten doen. Van wat ik er van begrepen heb werkt dat redelijk tot gaatjes waarmee je met een gewone buitenband ook klaar bent.

Ik denk dat je met tubeless in principe moet proberen om een lek strategie te hebben waarbij de band er niet af hoeft.

7

Re: Wel of niet Tubeless op je Racefiets en Tijdritfiets?

Ik heb ook zo'n dynaplug setje. Idd met 2 soort pluggen, voor race en mtb.

Ik ga misschien bij mn racer ook wel switchen naar tubeless... maar eerst mn binnenbandjes maar eens opmaken haha (kortom, ik twijfel nog, maar weet niet zo goed waarom. Ben er blij mee op mn andere fietsen)

8

Re: Wel of niet Tubeless op je Racefiets en Tijdritfiets?

Mischien gaat dit voor een doorbraak zorgen bij tubbless banden? https://www.grinta.be/nl/actua/productn … ZgcbOH0yTM

9

Re: Wel of niet Tubeless op je Racefiets en Tijdritfiets?

https://cycling.be/tubes-ruimen-baan-vo … rbtAgrHisY

10

Re: Wel of niet Tubeless op je Racefiets en Tijdritfiets?

Wel grappig hoor, die groene sponsen nog nooit gezien. Maar het klinkt wel goed.
Ik ga er eens op letten...