26

Re: Inspanningstest beginner

Ik heb, na mijn eerste halve, ook een inspanningstest gedaan. Ik wilde mijn hartslagzones weten om zo wat gerichter te kunnen trainen. Na de test kwam de arts met de mededeling dat ze iets gezien hadden op het hartfilmpje wat ze niet vertrouwden. Mocht niet meer sporten (of mijn hartslag boven de 100 laten komen). Na onderzoek bij de cardioloog kwam eruit dat ik af en toe een extra hartslag heb boven de 110. Hij vond dat geen reden om niks meer te doen. Als ik er zelf geen last meer van had kon ik gewoon sporten.
Dus af en toe een algehele check van je lichaam lijkt mij niet verkeerd.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

27

Re: Inspanningstest beginner

Doen in Nederland de coaches zelf geen inspanningstesten? Omdat de meeste altijd naar zo een centrum gaan. Bij ons in Belgie neemt meestal gewoon je coach een lactaattestje af.

28

Re: Inspanningstest beginner

Ronnyke, ik heb geen coach.
En mijn zorgverzekering vergoed de test bij het SMA, dus tsja, dan is de keuze niet zo moeilijk voor mij smile

29

Re: Inspanningstest beginner

Hedcandy schreef:

Ronnyke, ik heb geen coach.
En mijn zorgverzekering vergoed de test bij het SMA, dus tsja, dan is de keuze niet zo moeilijk voor mij smile

Ok maar dat kun je toch niet onbeperkt doen denk ik? En een inspanningstest moet je toch in regelmaat herhalen, in het begin van je opbouw en naar een wedstrijd toe... ik doe er normaal een 4 tal per jaar.

30

Re: Inspanningstest beginner

Voor het bepalen van je hf zones is 1x per jaar genoeg hoor...

31

Re: Inspanningstest beginner

ronnyke schreef:
Hedcandy schreef:

Ronnyke, ik heb geen coach.
En mijn zorgverzekering vergoed de test bij het SMA, dus tsja, dan is de keuze niet zo moeilijk voor mij smile

Ok maar dat kun je toch niet onbeperkt doen denk ik? En een inspanningstest moet je toch in regelmaat herhalen, in het begin van je opbouw en naar een wedstrijd toe... ik doe er normaal een 4 tal per jaar.

Die vergoed ieder jaar tot een X bedrag.

Ik heb net een afspraak gemaakt bij SMA Midden Nederland. De verzekering vergoed meerdere componenten; het sportmedisch onderzoek tot € 200, sportmedische begeleiding tot € 150, dynamische fietspositiebepaling (vanuit collectief NTB) tot € 100. In totaal kom je tot € 450 per jaar aan vergoeding in aanmerking.

De duurste test (TOP Triathlon) kost € 415. Daarvoor meten ze je hartslagzones dmv ademgasanalyse op zowel fiets als loopband (het onderzoek). Ook wordt er gekeken naar je fysieke gesteldheid (fietspositiebepaling). Ze geven obv daarvan ook een trainingsadvies obv je belastbaarheid (het advies).

Ze stellen de factuur dusdanig op dat er meerdere regels op komen zodat alles (in mijn geval) onder de dekking van de zorgverzekeraar valt.

Omdat het toch volledig vergoed wordt heb ik er voor gekozen voor nu de meest uitgebreide test te nemen. Ook omdat iedere keer als ik net een beetje fit begin te worden ik toch wel weer tegen een blessure(tje) aanloop sinds ik 4-5 jaar geleden weer ben begonnen met sporten. Maar ook omdat ik daarvoor 17 jaar niets heb gedaan. Just to be sure zeg maar.

Een volgende keer zal ik waarschijnlijk alleen de zones laten herbepalen gok ik zomaar. En dat kan dan in het nieuwe kalenderjaar opnieuw volledig vergoed smile

32 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (09-04-21 14:21:18)

Re: Inspanningstest beginner

Ik doe de maximaaltesten tegenwoordig meestal bij mn coach of zelf.
Bij de SMA-instellingen waar ik ben geweest moest je op zo'n krakkemikkige fiets en kon je niet lopen.
Niet heel representatief dus, maar prima om mee te beginnen. Ze testen in Rotterdam-Zuid ook wedstrijdzeilers en boksers die een gezondheidsverklaring nodig hadden, en in West de voetballers voor Sparta.

En ik vond de gezondheidscheck echt wel nuttig. Zo bleken mn bloedwaarden (Hb vooral) echt schrikbarend laag.
Daar had ik anders pas achtergekomen op het moment dat het echt mis ging.

33

Re: Inspanningstest beginner

Hedcandy schreef:

Voor het bepalen van je hf zones is 1x per jaar genoeg hoor...

Daar ben ik het dan weer niet mee eens, je conditie gaat er normaal gedurende het seizoen op vooruit dus veranderen ook je hartslag zones, een FTP test word toch ook om de 4a5 weken herhaald anders ga je weinig progressie maken.

34

Re: Inspanningstest beginner

LindaRotterdam schreef:

Ik doe de maximaaltesten tegenwoordig meestal bij mn coach of zelf.
Bij de SMA-instellingen waar ik ben geweest moest je op zo'n krakkemikkige fiets en kon je niet lopen.
Niet heel representatief dus, maar prima om mee te beginnen. Ze testen in Rotterdam-Zuid ook wedstrijdzeilers en boksers die een gezondheidsverklaring nodig hadden, en in West de voetballers voor Sparta.

En ik vond de gezondheidscheck echt wel nuttig. Zo bleken mn bloedwaarden (Hb vooral) echt schrikbarend laag.
Daar had ik anders pas achtergekomen op het moment dat het echt mis ging.

Daarom heb ik specifiek voor Amersfoort gekozen, daar heb ik alleen nog maar goede verhalen over gehoord. Is ook de bondsarts van de NTB die daar werkt.

35

Re: Inspanningstest beginner

sanger schreef:
LindaRotterdam schreef:

Ik doe de maximaaltesten tegenwoordig meestal bij mn coach of zelf.
Bij de SMA-instellingen waar ik ben geweest moest je op zo'n krakkemikkige fiets en kon je niet lopen.
Niet heel representatief dus, maar prima om mee te beginnen. Ze testen in Rotterdam-Zuid ook wedstrijdzeilers en boksers die een gezondheidsverklaring nodig hadden, en in West de voetballers voor Sparta.

En ik vond de gezondheidscheck echt wel nuttig. Zo bleken mn bloedwaarden (Hb vooral) echt schrikbarend laag.
Daar had ik anders pas achtergekomen op het moment dat het echt mis ging.

Daarom heb ik specifiek voor Amersfoort gekozen, daar heb ik alleen nog maar goede verhalen over gehoord. Is ook de bondsarts van de NTB die daar werkt.

In Amersfoort heb ik ook een dynamische fietsmeting gedaan, is me heel goed bevallen.

36

Re: Inspanningstest beginner

Bij SMA Midden Nederland in Amersfoort hebben ze inderdaad een goede indoor fiets en loopband. Je mag ook je eigen fiets meenemen (wel van te voren aangeven) als je dat prettiger vindt.
Ik doe elk jaar daar de triathlon specifieke onderzoek of tri combi test. Tot nu toe elke keer erg goed bevallen! Komende week weer smile
Gedurende het jaar kan je inderdaad nieuwe hartslag zones dmv lactaattesten eenvoudig laten doen en natuurlijk regelmatig FTP testen.

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

37 Laatst bewerkt door Louise (11-04-21 15:32:13)

Re: Inspanningstest beginner

olaf2004 schreef:

Ik heb, na mijn eerste halve, ook een inspanningstest gedaan. Ik wilde mijn hartslagzones weten om zo wat gerichter te kunnen trainen. Na de test kwam de arts met de mededeling dat ze iets gezien hadden op het hartfilmpje wat ze niet vertrouwden. Mocht niet meer sporten (of mijn hartslag boven de 100 laten komen). Na onderzoek bij de cardioloog kwam eruit dat ik af en toe een extra hartslag heb boven de 110. Hij vond dat geen reden om niks meer te doen. Als ik er zelf geen last meer van had kon ik gewoon sporten.
Dus af en toe een algehele check van je lichaam lijkt mij niet verkeerd.

Dat vind ik juist een voorbeeld van de zinloosheid ervan: ze vinden iets, maar er is niks.

sanger schreef:
Louise schreef:
sanger schreef:

Nu wil ik me, op mijn 40e, serieus me gaan inspannen voor een halve en ik wil daarom ook weten hoe mijn lichaam er aan toe is.

Dat vertelt je lichaam je veel beter dan een test of check-up. Als er iets is, geeft je lichaam daar wel signalen van. Dus belangrijker dan een test is leren luisteren naar je lichaam. Een test licht er maar een paar dingetjes uit én is een momentopname.

Louise

Mee eens dat het een testopname is, maar heeft dat invloed op de max hartslag die er uitkomt?

Ja, juist - maximale hartslag is als geen andere waarde gevoelig voor de vorm van de dag. Je komt alleen maar op je maximale hartslag uit als je die dat kunt 'sterven', en dat hangt af van  lichaam én geest. En ook nog van het protocol (de opbouw) van de test. Maximale hartslag is trouwens niet zo'n heel relevante variabele bij het trainen - het gaat vooral om vetverbrandingsgrens en omslagpunt. Maar alle waarden kunnen van dag tot dag behoorlijk variëren. Zeker bij vrouwen overigens, want de hormonen spelen een rol. Maar bij mannen ook.

sanger schreef:

En mijn probleem is toch wel dat ik niet zo gevoelig ben voor signaaltjes van mijn lichaam met blessures als gevolg. En als ik ze wel voel dan "schrik" ik daar zo van dat ik gelijk niets meer doe. Ik heb dus meer nodig dan een lichaamseigen systeem helaas.

Wel goed dat je dat in de gaten hebt van jezelf! Meten kan zeker helpen, maar het risico is wel dat het je nog verder vervreemdt van je lichaamsgevoel. Wat je sowieso nodig hebt, want er zijn een boel belangrijke dingen gewoon niet te meten.

Louise

38

Re: Inspanningstest beginner

Ik probeer altijd wel meerdere mogelijke signalen in de gaten te houden. Pijntjes, hoe voel ik me, hoe herstel ik, hartsalg tijdens sporten, en dan ook hartslag relatief tov effort en gevoel. Sommige dagen voelt het alsof het veel meer moeite kost, maar volgens de hartslag is dan niet zo, of andersom. In het eerste geval kan het zijn omdat ik al moe was, maar let ik misschien wat meer op snel de vermoeidheid minder wordt. Als de hartslag relatief hoog is, maar het voelt makkelijk, dan ben ik iets alerter op niet te hard te trainen. Maar als ik me goed voel, is het meestal wel zo dat alle metrics hetzelfde aangeven, dus als er dan iets afwijkends is, kun je daar wat alerter op zijn.

39

Re: Inspanningstest beginner

Gisteren toen ik mijn laatste training uitleesde zag ik een hartslag van 212bpm dat zal wel een foutje geweest zijn hoop ik? Ben wel even heel diep gegaan maar dan nog.....

40

Re: Inspanningstest beginner

Gisteren had ik dan de eerder genoemde inspanningstest. Ik heb de rapportage nog niet binnen dus baseer me nu even op mijn geheugen wink

Voor wat betreft max hartslag was deze hoger dan Garmin had bepaald. Scheelde 6 slagen en kwam op 186. Deze max haalde ik op zowel de fiets als loopband.

Ook de door mijn Garmin bepaalde anaerobe drempel was anders. Ipv 166 bij een tempo van 5:55 was dit 169 bij een tempo van 5:15 (lopen) en 173 bij een vermogen van 220 (fietsen).
Mijn FTP volgens zijn meting kwam uit op 220 waar ik vanuit Zwift altijd werkte met een FTP van 171.

Verder kwam naar voren dat mijn aerobe en anaerobe drempel niet ver uit elkaar liggen maar juist dicht bij elkaar.

Op basis van bovenstaande hebben we samen een basis voor een trainingsplan besproken, deze wordt in het rapport opgenomen. Conclusie hieruit is dat ik eigenlijk wat harder kan trainen dan ik tot nu toe deed. Behoorlijk wat harder zelfs. Ik mis nog wel tempohardheid was zijn conclusie, maar dat idee had ik zelf ook al eerder.

Fysiologisch kwamen er geen bijzonderheden aan het licht. Hart klonk goed in rust, longen klonken goed in rust. Longcapaciteit was bovengemiddeld (alleen adem ik te langzaam uit), VO2max scoorde goed (op randje van zeer goed) en dat had ik dan weer niet verwacht. Vetpercentage is te hoog maar dat wist ik al. Eigenlijk was dat overal prima behalve op mijn buik. Om naar een gemiddeld vetpercentage te komen moet ik 7% vet afvallen, wat in kg minder is dan ik eigenlijk nog wilde afvallen (min 12 kg). hij adviseerde om niet teveel af te vallen in kg, maar te focussen op afvallen van vet (omdat ik nog wel wat spier zal opbouwen). BMI in ieder geval volledig loslaten....

Uitslagen bloed- en urineonderzoek komen nog. Ben vooral benieuwd naar de schildklierwerking aangezien ik erg veel moeite heb met afvallen ondanks een dagelijks calorietekort van 500.

Al met al zeer interessant en voor mijn gevoel zijn een aantal zaken bevestigd maar ook zeker nieuwe informatie gekregen smile

41

Re: Inspanningstest beginner

sanger schreef:

Mijn FTP volgens zijn meting kwam uit op 220 waar ik vanuit Zwift altijd werkte met een FTP van 171.

Sohee, dat is nogal een verschil! Heb je dat echt niet gevoeld? Mijn FTP is ook ongeveer zoiets, dat is een fikse inspanning, en 170 Watt, dat is nog onder m'n vermogen voor een rustige duurtraining, dus dat voelt echt super-easy.

Dat je hartslag bij anaerobe drempel bij fietsen een hoger ligt dan bij hardlopen (dat begrijp ik toch goed?) vind ik wel opmerkelijk. Meestal is het omgekeerd.

Enne, ik heb het op het forum vaker geroepen en dat is omdat ik er narigheid van heb gezien in mijn omgeving: pas op met hard(-er) gaan trainen en afvallen, dat is heel belastend voor je lichaam. Zeker als je blessuregevoelig bent. Doe voorzichtig met je lijf!

Louise

42

Re: Inspanningstest beginner

Leuk om die cijfers te weten lijkt me, en aerobe en anaerobe drempel liggen dicht bij elkaar, maar volgens mij ook de anerobe drempel en de max hartslag? 169 vs 186 bij lopen en 173 vs 186 bij fietsen.
Maar, zoals Louise zegt: harder trainen, afvallen, spieren aankomen en een calorie deficient dieet. Wees voorzichtig.

43

Re: Inspanningstest beginner

Louise schreef:
sanger schreef:

Mijn FTP volgens zijn meting kwam uit op 220 waar ik vanuit Zwift altijd werkte met een FTP van 171.

Sohee, dat is nogal een verschil! Heb je dat echt niet gevoeld? Mijn FTP is ook ongeveer zoiets, dat is een fikse inspanning, en 170 Watt, dat is nog onder m'n vermogen voor een rustige duurtraining, dus dat voelt echt super-easy.

Ik ben misschien nog iets teveel beginner om dat door te hebben gehad. Nu achteraf kan ik het wel plaatsen ja. Als ik vanmorgen kijk dan deed ik een workout met een blokje op 170 watt en zat nog in hartslagzone 2 bv.

Bij Zwift workouts hield ik mijn gemiddelden in de gaten en die lagen rond die 170. Maar daar zitten ook stukken dalen bij. Of stukken op lage intensiteit. Maar als ik ging klimmen op Zwift dan hield ik wel boven de 200 watt makkelijk vol gedurende de gehele klim, dus ik had het misschien achteraf kunnen verwachten. En misschien had ik gewoon een keer een FTP-test moeten doen ook :')

Dat je hartslag bij anaerobe drempel bij fietsen een hoger ligt dan bij hardlopen (dat begrijp ik toch goed?) vind ik wel opmerkelijk. Meestal is het omgekeerd.

Nee denk dat ik het verkeerd om getypt heb dan :')

Enne, ik heb het op het forum vaker geroepen en dat is omdat ik er narigheid van heb gezien in mijn omgeving: pas op met hard(-er) gaan trainen en afvallen, dat is heel belastend voor je lichaam. Zeker als je blessuregevoelig bent. Doe voorzichtig met je lijf!

Louise

Heb je eerdere waarschuwingen gezien inderdaad en ga ook echt wel voorzichtig zijn! Uit de test bleek ook dat ik lang niet zoveel hoef af te vallen (gebaseerd op vet%) als ik zelf dacht (gebaseerd op BMI). Dus dat kan rustiger aan en geleidelijker, of sneller en nog wat langer rustig trainen om daarna de intensiteit op te bouwen als ik op doelgewicht ben.

44

Re: Inspanningstest beginner

MontanaMan schreef:

Leuk om die cijfers te weten lijkt me, en aerobe en anaerobe drempel liggen dicht bij elkaar, maar volgens mij ook de anerobe drempel en de max hartslag? 169 vs 186 bij lopen en 173 vs 186 bij fietsen.
Maar, zoals Louise zegt: harder trainen, afvallen, spieren aankomen en een calorie deficient dieet. Wees voorzichtig.

Ik zal de exacte getallen nog hier neerzetten als ik het verslag binnen heb, just to be sure dat ik de juiste getallen op de juiste plek heb genoemd smile

Ik ben overigens al omhoog in calorieen. Ik zat voorheen op een inname van ca. 1760 en een BMR van ca 1.850 en TDEE van rond de 2.200 (uitgaande van kantoorbaan en niet sporten). De calorie inname heb ik niet verhoogd toen ik begin van het jaar ineens weer ging sporten... helemaal niet bij stil gestaan, maar vooral vroeger deed ik dat ook niet.... Als ik op een dag dus fietste en liep dan kwam ik al snel op caloric deficits van boven de 1.500.... Dat kan niet gezond geweest zijn....

Sinds de tweede week van april heb ik mijn calorie inname verhoogd naar 2.200-2.300 (dus rond TDEE) en mijn calroic deficit moet nu komen vanuit al mijn sportactiviteiten. Op de dagen dat ik dubbel sport heb ik nog steeds wel een behoorlijk caloric deficit, maar dan eet ik nog wat extra bij om die max rond de 800 te houden. De eerste week viel ik ook meteen een kg af, hoewel ik sommige dagen echt moeite had om voldoende kcal binnen te krijgen. Gaf me het gevoel alsof mijn lichaam in een soort spaarstand stond (al is die niet wetenschappelijk bewezen). In ieder geval voel ik me fitter en energieker dan met de 1760 kcal... En niet zo een beetje ook. Maar nu schommel ik sinds die eerst week met gewictsafname wel rond een bepaald gewicht....

Al met al krijg zo een steeds beter beeld van hoe mijn lichaam reageert op eten, sporten, sneller, langzamer, hogere intensiteit of juist lager. Ik krijg nog wat uitslagen van bloed- en urineonderzoek ook en ben vooral benieuwd of ze iets kunnen eggen over schildklierwerking. Ik heb moeite met afvallen en schommel rond een bepaald gewicht, ben dus benieuwd hoe mijn metabolisme is.

45

Re: Inspanningstest beginner

Je weet hopelijk al wel dat calorieën tellen een ontzettende slag in de lucht is, en ook lang niet het hele verhaal van afvallen? Je kunt noch van voedingsmiddelen noch van sporten precies vaststellen hoe het zit met de energetische waarde, en de 'gokmarge' scheelt zomaar honderden calorieën op een dag. Plus dat je lichaam niet met elke calorie hetzelfde omgaat. Uiteindelijk gaat het qua afvallen om wat de weegschaal laat zien, of eventueel een vetpercentagebepaling als je wilt weten wat spieren aankweken doet. Dat je je fit en energiek voelt met wat meer eten lijkt me heel veel waard!

Louise

46

Re: Inspanningstest beginner

Louise schreef:

Je weet hopelijk al wel dat calorieën tellen een ontzettende slag in de lucht is, en ook lang niet het hele verhaal van afvallen? Je kunt noch van voedingsmiddelen noch van sporten precies vaststellen hoe het zit met de energetische waarde, en de 'gokmarge' scheelt zomaar honderden calorieën op een dag. Plus dat je lichaam niet met elke calorie hetzelfde omgaat. Uiteindelijk gaat het qua afvallen om wat de weegschaal laat zien, of eventueel een vetpercentagebepaling als je wilt weten wat spieren aankweken doet. Dat je je fit en energiek voelt met wat meer eten lijkt me heel veel waard!

Louise

Ja dat weet ik inderdaad, maar het gaat voor mij meer om bewust met eten en porties om te gaan. Als ik er minder op let groeien mijn porties ongemerkt en langzamerhand. Daarnaast is het ook alleen een leidraad en inderdaad geen exacte wetenschap (helaas eigenlijk).

47

Re: Inspanningstest beginner

Opletten dat je jezelf niet verliest in de cijfertjes en onbelangrijke waarden en het belangrijkste over het hoofd ziet,

48

Re: Inspanningstest beginner

ronnyke schreef:

Opletten dat je jezelf niet verliest in de cijfertjes en onbelangrijke waarden en het belangrijkste over het hoofd ziet,

Genieten van het lekker buiten sporten bedoel je? Doe ik zeker niet wink

49

Re: Inspanningstest beginner

Onder andere....