326 Laatst bewerkt door @Jeanette (12-05-21 23:01:35)

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Lekker Louise .
Ik ben sinds midden maart weer 2 x per weer aan het zwemmen in een buitenbad in Arnhem .
En met zo,n zonnige middag als vandaag een feestje .
Reserveren was eerst voor een uur , dit is sinds twee weken niet meer nodig .
Binnen omkleden na het zwemmen mag , douchen nog niet . Lekker buiten zitten een bakkie doen , dan weer wel .

327

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik vind het ook erg fijn. Zwem nu in Heino en vanaf volgende week in ons eigen dorpsbad, op paar minuutjes fietsen. Temperatuur van het water is er nu 18.4 graden (manlief zit in bestuur en doet regelmatig controles). Dus dat gaat rap omhoog. Bad wordt niet verwarmd dus moet het van de zon hebben en het dek wat erop wordt gelegd.

328

Re: Corona en zwemmen in zwembad

@Jeanette schreef:

Reserveren was eerst voor een uur , dit is sinds twee weken niet meer nodig .
<knip>Lekker buiten zitten een bakkie doen , dan weer wel .

Dat is makkelijk en leuk, maar officieel mag dat allebei nog niet, hoor. Ik heb geen idee of dat soort dingen nog gecontroleerd worden. Er gebeurt overal een heleboel wat nog niet mag, daar niet van, maar voor een organisatie is het misschien wel een risico.

In het zwembad van gister waren ze zelfs zo streng/betuttelend dat we een 'standje' kregen omdat beide reserveringen op mijn naam stonden: ik had voor TumTumTum gereserveerd. Maar dat mag dus eigenlijk niet, vanwege het bron- en contactonderzoek. Toen stonden we wel even met onze ogen te rollen, moet ik zeggen.

Over het zo lang niet zwemmen: dat is wat mij betreft niet zozeer niet 'kunnen' geweest als wel niet 'willen'. Ik had ook al veel eerder de auto kunnen pakken om naar een zwembad te gaan dat wel open was. Ik heb daarover nagedacht, maar besloten om dat niet te doen. Ik trok de grens bij 'niet meer reizen dan anders', wat wil zeggen: kwartiertje stadsfiets (ik heb 6 binnenbaden en dat ene buitenbad op die afstand). Dat was met het oog op de coronamaatregel van 'beperk reisbewegingen', maar ook wel gewoon omwille van tijd, geld en milieu. Aan één keertje of zo heel af en toe had ik ook niks, dat blijft moeizaam zwemmen dan. En om nou 3X per week hele einden te gaan rijden, dat ging me te ver.

Ik vermaakte me ook wel met m'n yogastreak. Ik heb in de 'zwemloze' periode elke dag yoga gedaan, dat werd 148 dagen lang. Veel aan gehad, waaronder een boel lol.

Ik had bovendien geen druk om weer te beginnen vanwege de een of andere prestatie of doel - m'n wedstrijdseizoen is ondertussen al om zeep, met de afgelastingen van Noordoostpolder en Zwin.

Louise

329

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Louise schreef:

Ik heb vandaag voor het eerst weer gezwommen, samen met TumTumTum, in het enige buitenbad(-je) van Rotterdam. Dat is sinds vorige week weer open, 23 graden, ging prima zonder wetsuit. Niet druk ook: alle ruimte.

Ik vond het allereerste gevoel een enorme kick: zo lekker, dat gevoel van water langs je lichaam! Ik was bijna vergeten hoe leuk zwemmen is.

Jaaa...die blauwe bak met glinsterend water. Eindelijk weer. Zo lekker. Wel bleek inmiddels een van mijn badpakken verkruimeld te zijn. Dat was hard en raar geworden. Het was al oud maar deze periode van lang niet in het water heeft het niet overleefd.

330 Laatst bewerkt door @Jeanette (13-05-21 11:10:37)

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Louise schreef:

Dat is makkelijk en leuk, maar officieel mag dat allebei nog niet, hoor. Ik heb geen idee of dat soort dingen nog gecontroleerd worden. Er gebeurt overal een heleboel wat nog niet mag, daar niet van, maar voor een organisatie is het misschien wel een risico. Louise

Tja ...ik weet het ook niet .Reserveren hoeft sinds 28 april niet meer , al laten ze wel maar een
aantal personen binnen .
Een kopje koffie to go kon altijd al , en nu mag je ook weer zitten .
Wel zijn er banen afgezet voor het banen zwemmen .
En in het achterste deel is een stuk afgezet voor kinderen , springplank etc .
Ik zag een medewerker gisteren ook het aantal personen in het bad tellen .

331

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Louise schreef:

In het zwembad van gister waren ze zelfs zo streng/betuttelend dat we een 'standje' kregen omdat beide reserveringen op mijn naam stonden: ik had voor TumTumTum gereserveerd. Maar dat mag dus eigenlijk niet, vanwege het bron- en contactonderzoek. Toen stonden we wel even met onze ogen te rollen, moet ik zeggen.
Louise

In Nijmegen moet er wel gereserveerd worden , en daar boek ik altijd voor twee vrienden mee .

Hoe verschillend de regels gehandhaafd worden .

332

Re: Corona en zwemmen in zwembad

ronnyke schreef:

Ik zag daarnet dat in Terneuzen het zwembad terug open is maar je mag de kleedhokjes enz niet gebruiken dus ook niet echt ideaal, veel mensen weten niet hoe ze zich daar om moeten kleden. Die schouderpijn heb ik ook gehad en is veel verbetert sinds ik dagelijks Colageen neem.

Ik heb gisteren voor het eerst gezwommen en zat met hetzelfde probleem. Maar meerendeel van de bezoekers kleedde zich gewoon in de open lucht om dus deed ik dat ook. Wel eerst even aangekeken, je wilt geen aanstoot geven natuurlijk... Wel man en vrouw door elkaar heen, maar dat leek niemand te deren.

333

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik zwem het hele jaar al 1 of 2 keer per week en omkleden gaat gewoon in de buitenlucht. De lol van naaktcampings en -stranden heb ik nooit begrepen, maar moeilijk doen omdat je een piemel of een paar borsten zou kunnen zien snap ik ook niet. En eigenlijk gaat het bij het De Mirandabad en de Crommenije prima en is het geen issue.

334

Re: Corona en zwemmen in zwembad

In Rosmalen zijn de kleedhokjes van het buitenbad wel in gebruik voor omkleden na het zwemmen.
Sommige mensen drogen zich naast het zwembad (binnenbad met open pui) af en trekken een broek aan over hun zwemkleding, maar dat mag niet. Dit moet buiten.

Geen last gehad van schouderpijn, wel hele stijve/verkrampte spieren in de schouders met hoofdpijn als gevolg.
Hopelijk is dit ook maar een kwestie van gewenning.
Misschien komt dit omdat de lucht boven het water zo koud is.
Ik houd het ook maar bij een half uurtje per keer.

335

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Bijna overal waar ik kom (Alphen, Pernis, Rotterdam) zijn de hokjes gesloten, dus ook gewoon in je blote kont naast het zwembad. Bij het van Maanenbad tussen de huizen wel een beetje gek.

Maar een nat badpak onder je warme droge kloffie, schiet ook niet op.
Bovendien ga ik liefst gelijk door naar werk. Zou wel blij zijn als ik iig weer even kan douchen/afspoelen.

336

Re: Corona en zwemmen in zwembad

LindaRotterdam schreef:

Bijna overal waar ik kom (Alphen, Pernis, Rotterdam) zijn de hokjes gesloten, dus ook gewoon in je blote kont naast het zwembad. Bij het van Maanenbad tussen de huizen wel een beetje gek.

Maar een nat badpak onder je warme droge kloffie, schiet ook niet op.
Bovendien ga ik liefst gelijk door naar werk. Zou wel blij zijn als ik iig weer even kan douchen/afspoelen.

Ja dat douchen zou zeker fijn zijn, dan kan ik voor die ene dag dat ik met permissie naar kantoor mag vooraf zwemmen.
Wel vreemd dat je in de buitenlucht moet omkleden vind ik. Heb ik hier nog niet gemerkt, of de hokjes zijn beschikbaar voor omkleden na afloop of er staan twee grote partytenten.

337

Re: Corona en zwemmen in zwembad

LindaRotterdam schreef:

Bijna overal waar ik kom (Alphen, Pernis, Rotterdam) zijn de hokjes gesloten, dus ook gewoon in je blote kont naast het zwembad. Bij het van Maanenbad tussen de huizen wel een beetje gek.

Huh, de buitenhokjes van het Van Maanenbad zijn open hoor - ik ben er nu twee keer geweest en heb geen bloot gezien. Er werd tegen ons ook bij gezegd dat je daarheen moest.
Zou met een beetje functioneel bloot ook geen moeite hebben trouwens.

Douchen zou zeker fijn zijn, ja.

Louise

338

Re: Corona en zwemmen in zwembad

ronnyke schreef:

Ik zag daarnet dat in Terneuzen het zwembad terug open is maar je mag de kleedhokjes enz niet gebruiken dus ook niet echt ideaal, veel mensen weten niet hoe ze zich daar om moeten kleden. Die schouderpijn heb ik ook gehad en is veel verbetert sinds ik dagelijks Colageen neem.

De dag nadat in de krant stond was het al opgelost. Dat was gelijk mijn eerste zwemsessie in Terneuzen. Wij konden gewoon de kleedhokjes gebruiken. Ook in mijn andere zwemlocatie Kloosterzande kan je omkleden in de hokjes.

Mocht het niet mogelijk zijn zou ik er ook geen probleem mee hebben. Zo bijzonder is het ook allemaal niet, op het strand zijn er toch genoeg die de zwembroek even aan of uit doen.

339

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Louise schreef:
LindaRotterdam schreef:

Bijna overal waar ik kom (Alphen, Pernis, Rotterdam) zijn de hokjes gesloten, dus ook gewoon in je blote kont naast het zwembad. Bij het van Maanenbad tussen de huizen wel een beetje gek.

Huh, de buitenhokjes van het Van Maanenbad zijn open hoor - i

yikes

Dat is heel raar dat niemand dat tegen me zegt. Of tegen de anderen die langs het bad in de regen staan te klooien.
Bedankt voor de tip big_smile

340

Re: Corona en zwemmen in zwembad

LindaRotterdam schreef:

Dat is heel raar dat niemand dat tegen me zegt. Of tegen de anderen die langs het bad in de regen staan te klooien.
Bedankt voor de tip big_smile

Graag gedaan - maar gek inderdaad, ook van de badmeesters. Wij werden er de eerste keer echt naartoe gedirigeerd, maar de tweede keer zei ook niemand wat. 
Het is trouwens als je het terrein op komt links, achter het grasveld (ik wist eerder niet van het bestaan van die hokjes).

Louise

341 Laatst bewerkt door @Jeanette (23-05-21 08:43:47)

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Het slechte weer heeft ook z,n voordelen .
Alleen de echte dy hards gaan zwemmen .

Gisteren ochtend was ik met 5 personen in het grote buitenbad .
Heb lekker mijn duurprogramma kunnen doen , had een dubbele baan voor mezelf .

Sinds woensdag zijn de douches weer open , de kluisjes mogen ook weer gebruikt worden
en lekker een bakkie koffie en een broodje toe.

342

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Het zijn hier nu net even wat lastige overgangsdagen: het enige binnenbad dat al open is, is dat van het buitenbad, en dat heeft de openingstijden van het buitenbad meteen drastisch teruggeschroefd. Maar binnen vond ik het daar vorig jaar met de invulling van de coronamaatregelen niet te harden. Ik ga zo nog een keer buiten, en vanaf dinsdag gaan de andere binnenbaden wel weer open - gelukkig.

Al vond ik het buitenbad dus ook wel heel fijn, die houd ik er ook in. Niet druk, nauwelijks chloor, en buiten is sowieso fijn, vooral met de zon erop!

Louise

343

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Louise schreef:

Al vond ik het buitenbad dus ook wel heel fijn, die houd ik er ook in. Niet druk,

De liefde is afgelopen week ietsje bekoeld, want sinds de openingstijden beperkt zijn (vanwege binnenbad weer open), is het wél druk. Dan blijf ik die verbrede banen vervelend vinden, moet ik zeggen - met z'n tienen in zo'n brede baan, fors snelheidsverschil, en dan verschillende varianten van het brede keerpunt maken, dan zwem je elkaar juist maximaal in de weg.

Het is ook maar 45 minuten en met de tijd die het kost om langs de kassa te komen blijft er nog minder over. Eerst was dat prima, maar nu ervaar ik het al als te kort.

Ik wilde gister voor het eerst naar 'mijn' binnenzwembad, kwam ik er een paar tellen voor vertrek achter dat ik geen bevestigingsmail van m'n reservering had gehad. toch maar gegaan, in de hoop dat dat probleem alleen aan mijn kant zat. Dus niet, en ik mocht er niet in, want het zat vol. Lekker begin, pfff... Ik had ook al een stressvolle werkochtend achter de rug dus ik had het even helemaal gehad.

Gelukkig kon ik een uurtje later wel nog in het buitenbad (ander zwembad) terecht dus. Daar knapte ik weer van op.

Morgen tweede binnenbad-poging. Als het net is als vorig jaar, zijn daar gewone banen.

Louise

344

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Louise schreef:

. Dan blijf ik die verbrede banen vervelend vinden, moet ik zeggen - met z'n tienen in zo'n brede baan, fors snelheidsverschil, en dan verschillende varianten van het brede keerpunt maken, dan zwem je elkaar juist maximaal in de weg.

Vreselijk dat ja. Mensen die een halve ronde zwemmen en daarmee mij afsnijden. Grrrrrr. Maar irritatie nr. 1 blijft toch schoolslagzwemmers in de borstcrawl baan. Ik snap het niet. Het staat netjes aangegeven met een bordje....

Je moet sneller dan de klos zijn.

345

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Zelf moet ik weer erg wennen aan het binnen zwemmen. Vooral de warmte en chloorlucht, een uur later ben ik nog aan het zweten en een dag later nog aan het snotteren. Dat was ik niet meer gewend. Wel fijn om weer met de vereniging te kunnen trainen.

346

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik ben vandaag weer voor het eerst binnen geweest. Door de warmte, de gewone banen met maar 3 andere zwemmers erin en het rustigere water bleek ik ineens toch niet zo heel erg traag geworden te zijn, dat was een opsteker. Het zwemmen ging erg lekker dus.

Zwembad West is er alleen niet op vooruitgegaan - ik had dus al problemen met reserveren, de klok loopt weer voor (wat 4 minuten van de zwemtijd afsnoept), dodden haar in het water, van anderen hoorde ik klachten over vieze wc's zonder wc-papier - en als je ergens wat van zegt, word je afgescheept. Dat speelt allemaal al jaren, en je zou toch denken dat ze er de afgelopen tijd wel  wat aan hadden kunnen doen. We hadden het er met een paar zwemmers na afloop over, dat we ons nou niet echt heel erg hartelijk terug-verwelkomd voelden.

Nou goed, het zwemmen zelf is er wel heel fijn, en dat is ook al jaren zo.

Louise

347

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Bij mezelf net andersom, de redders tegen wie ik eigenlijk altijd vriendelijk ben komen tegenwoordig zelf al eens een praatje maken, enkele hebben of zwemmen nog steeds competitie en geven me tegenwoordig vrij veel gratis tips :-) Tuurlijk zwem ik er al sinds de opening van het zwembad maar het is eigenlijk sinds kort dat ze contact maken. Proper is het altijd bij ons is een prachtig en nog vrij recent zwembad.

348

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Gister voor het eerst in ruim een ruim weer eens met de club een training gedaan in het zwembad. We moeten nu het hele bad afhuren voor 1 uur, ipv 3 of 4 banen voor een uurtje.
Zwom met 2 in een baan. Deden een 400m time trial tussendoor, een min langzamer dan maart 2020...werk aan de winkel dus.

349

Re: Corona en zwemmen in zwembad

In de Chitriman gaat het zwemmen gewoon door en niet zoals bv in Ironman waar je het zwemmen kunt skippen maar de cutt off tijden worden in het zwemmen wel opgetrokken. Maar voor mezelf is het geen probleem heb eigenlijk deze winter maar een paar weken niet kunnen zwemmen. Denk en vrees dat het voor veel mensen toch geen PR jaar gaat worden ook al hebben we veel tijd gehad om te trainen :-)

350

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Mijn trainingsgroepje van MijnZwemcoach.nl (KNZB) is gister ook weer van start gegaan, in het warme en chloorrijke 20-meter-badje hier vlakbij. Ik had me daarvoor in februari 2020 aangemeld, het zou doorlopen tot aan de zomervakantie. Met drie lockdowns en de vakanties ertussenuit loopt het nu dus nog een paar weken door (nog onduidelijk tot wanneer precies). Na elke lockdown kregen we weer wat compensatie-trainingen erbij, en zodoende heb ik alles bij elkaar volgens mij veel meer trainingen gehad dan waar ik ooit voor betaald heb, wat wel heel sympathiek is.

Een deel van de trainingen was zelfs met 'personal trainer' want vorig jaar net voor de zomer was ik vaak de enige. Sinds september zijn we meestal met z'n tweeën. Gister waren we weer met z'n tweetjes, maar nu zonder trainer. We hebben meegedaan met de borstcrawlcursus die tegelijk met dat groepje bezig is. Het was een herhaling van alle basistechniek, vooral gericht op watergevoel weer opbouwen na een lange zwemloze periode. Dat was wel leuk en nuttig.

Louise