1

Onderwerp: Fietsbel

Gezien de ophef de laatste tijd inzake woon-werk fietsers, recreatiefietsers, tourfietsers en racefietsers hebben wij besloten dat alle deelnemers aan de Amsterdam Rotterdam Triathlon verplicht zijn om met een fietsbel aan het stuur bevestigt aan de start van de AmRo Triathlon te verschijnen. Dit om overlast aan het overige verkeer en eventuele overlast zoveel mogelijk te beperken.

Wat vinden jullie hiervan. Ik ben benieuwd naar jullie mening?

Erik Van Loon

2

Re: Fietsbel

Prachtig,ideaal. Hoe andere organisaties daar nog niet vroeger opgekomen zijn eigenlijk. cool

3

Re: Fietsbel

Ik denk dat het wel of niet aanwezig zijn van een fietsbel op een racefiets maar een heel klein gedeelte van de overlast weg kan nemen bij andere weggebruikers smile

4

Re: Fietsbel

ik heb een bel op TT fiets en racefiets tongue  de rest niet... als ik er niet bij kan (op hoog vermogen aan het klimmen dan gebruik ik gewoon mijn stem "LINKS VOORBIJ"met een "Dank u" tijdens passeren zelf.

Maar zoals aangegeven is een bel geen oplossing, probleem is en blijft dat 'normale' fietsers niet kijken voordat ze afslaan, onverwachts slingeren, niet in de gaten houden wat er achter hen gebeurd, bellen tijdens het fietsen, een boek lezen tijdens het fietsen (geen grapje...), spontaan midden op de weg stilstaan, spookrijden in een blinde bocht etc etc....

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

5 Laatst bewerkt door bvoruns (21-07-13 18:46:05)

Re: Fietsbel

Erik Van Loon schreef:

Gezien de ophef de laatste tijd inzake woon-werk fietsers, recreatiefietsers, tourfietsers en racefietsers hebben wij besloten dat alle deelnemers aan de Amsterdam Rotterdam Triathlon verplicht zijn om met een fietsbel aan het stuur bevestigt aan de start van de AmRo Triathlon te verschijnen. Dit om overlast aan het overige verkeer en eventuele overlast zoveel mogelijk te beperken.

Wat vinden jullie hiervan. Ik ben benieuwd naar jullie mening?

Erik Van Loon

Voor zover ik weet is een fietsbel gewoon wettelijk verplicht. Het zou overbodig moeten zijn dat een organisator dat vereist en is dat in principe dus ook.

Voor de rest wordt de problematiek m.i. overtrokken, daarnaast is het enigste wat m.i. echt werkt dat men wat verdraagzaam is. De weg en fietspaden zijn breed genoeg.

Als je achter iemand zit en je bel dan schrikken ze vaak. Bel je niet dan haal je in en schrikken ze ook.

6

Re: Fietsbel

een fietsbel vind ik zeker wel handig op de fiets.
Ik kijk meestal eerst of er ruimte is dan fiets ik er gewoon langs.
Want vaak als ik bel dan kijken de mensen eerst om en gaan ze slingeren.
maar als er een grote groep mensen voor je fietst is bellen wel handig.

7 Laatst bewerkt door Bleek (21-07-13 20:13:32)

Re: Fietsbel

Een fietsbel vind ik niet nuttig. Zodra je hoorbaar kan bellen moet je al in de remmen, en mensen blijven schrikken. Dit is niet altijd het geval, soms gaan mensen ook automatisch smaller fietsen als ze gebel horen. Ik roep vaak 'pas op' of 'pardon' en als ik als eerste passeer geef ik even aan hoeveel man er nog voorbij komt. Bedank ook bijna altijd ff. En dan nog krijg je af en toe te horen dat er van alles mis met je is smile

Verder denk ik dat de problematiek grotendeels komt door aso's die op de weg koersen. Zo was er vandaag een toertocht van tour de jour hier @ Utrecht en daar zaten een stel malloten tussen zeg! Op heen-en-weer fietspaden inhalen met tegenliggers die daardoor de stoep op moeten en ik heb slechts 300m van die toertocht meegemaakt (aan de andere kant, wie laat zn toertocht nou door smalle paadjes gaan in de bebouwde kom). Ik was aan t uitpeddelen van een trainingskoers (op een afgesloten parcours) en begrijp de telegraaf berichten wel dat de gemiddelde wielrenner als stuk vuil wordt gezien.

8

Re: Fietsbel

Prima idee,

maar ik haak af. Op een racefiets en TT fiets horen geen bel. Nooit gehad en zal er ook niet opkomen.

succes met bellen!!!!!!!!! lol

9

Re: Fietsbel

Bleek schreef:

Een fietsbel vind ik niet nuttig. Zodra je hoorbaar kan bellen moet je al in de remmen, en mensen blijven schrikken. Dit is niet altijd het geval, soms gaan mensen ook automatisch smaller fietsen als ze gebel horen. Ik roep vaak 'pas op' of 'pardon' en als ik als eerste passeer geef ik even aan hoeveel man er nog voorbij komt. Bedank ook bijna altijd ff. En dan nog krijg je af en toe te horen dat er van alles mis met je is smile

Verder denk ik dat de problematiek grotendeels komt door aso's die op de weg koersen. Zo was er vandaag een toertocht van tour de jour hier @ Utrecht en daar zaten een stel malloten tussen zeg! Op heen-en-weer fietspaden inhalen met tegenliggers die daardoor de stoep op moeten en ik heb slechts 300m van die toertocht meegemaakt (aan de andere kant, wie laat zn toertocht nou door smalle paadjes gaan in de bebouwde kom). Ik was aan t uitpeddelen van een trainingskoers (op een afgesloten parcours) en begrijp de telegraaf berichten wel dat de gemiddelde wielrenner als stuk vuil wordt gezien.

Hier sluit ik me bij aan.
Ik begrijp wel waarom wij wielrenners zo een slechte naam hebben, als ik om me heen kijk hoe de gemiddelde wielrenner zich gedraagt in het verkeer smile

En dan heb ik het dus niet over een belletje op de fiets hebben wink

10

Re: Fietsbel

Een fietsbelletje hoort gewoon als je op de openbare weg fietst. Ik heb ze op mijn beide fietsen. Het is inderdaad een beetje goed inschatten hoe je moet bellen: niet of zachtjes om mensen niet te schrikken, of juist hard als het lummels met die oordoppen betreft.
Een ding is zeker, als ik met mijn echtgenote rustig op het fietspad rijd (met achteruitkijkspigeltje)en een of andere aso komt me schreeuwend achterop zorg ik er voor dat hij in de remmen gaat.

11

Re: Fietsbel

Een fietsbel verplichten tijdens een triatlon, hoe verzin je het.   yikes

Als je tegen 35km/h komt afgesjeesd lijkt het me veel efficiënter 's heel hard te roepen dan met m'n bel te klingelen.

Mag ik me ook vragen stellen bij de organisatie als die van mij verwacht dat ik een fietsbel zal nodig hebben?

12

Re: Fietsbel

Gisteren met de groep getraind in zeeuws vlaanderen en onder de scheldedijk was de politie de wielertoeristen aan het controleren of ze met niet meer dan 2 naast elkaar reden en op het fietspad reden daar waar er èèn was. Ook in belgie zijn ze de wielertoeristen (want dat zijn we op training) in het oog aan het houden. Bel op de fiets is op zich geen ramp maar wat ik me wel afvraag waarom je op wedstrijd moet bellen?

13

Re: Fietsbel

ronnyke schreef:

Gisteren met de groep getraind in zeeuws vlaanderen en onder de scheldedijk was de politie de wielertoeristen aan het controleren of ze met niet meer dan 2 naast elkaar reden en op het fietspad reden daar waar er èèn was. Ook in belgie zijn ze de wielertoeristen (want dat zijn we op training) in het oog aan het houden. Bel op de fiets is op zich geen ramp maar wat ik me wel afvraag waarom je op wedstrijd moet bellen?

Omdat je vaak op de openbare weg rij en jezelf daarom over het algemeen aan de verkeersregels moet houden ;-) Soms, maar zeker niet altijd, is het parcours vrij van andere verkeersdeelnemers.

14

Re: Fietsbel

@Ronnyke

De politie in Zeeuws Vlaanderen heeft dus ook niets te doen lol

15 Laatst bewerkt door arnosmit (17-05-21 16:57:53)

Re: Fietsbel

Ik heb op mijn gewone fiets deze:https://www.canyon.com/nl-nl/gear/acces … e=20210330 en die bevalt me uitstekend. Alleen op mijn speedmax is er geen lege bar-end om hem op te monteren. Heeft iemand een elegante TT stuur bel die ook luid is? Zeker met wat wind is mijn huidige belletje ontoereikend bij dove mannen op leeftijd op elektrische fietsen!

16

Re: Fietsbel

Ik heb een hide my bell, hij zit dus onder de garmin mount

17

Re: Fietsbel

ik heb voor een paar euro deze fietsbel van Aliexpress afgehaald en helemaal aan het begin (stuurkant) van mijn ligstuur gemonteerd

https://ae01.alicdn.com/kf/H238f3b110cfb4586a09af92ff81e9770X.jpg

18

Re: Fietsbel

idem Macer!

Je moet sneller dan de klos zijn.