1

Onderwerp: Trainen na Covid vaccinatie

A.s. dinsdag ben ik aan de beurt voor mijn eerste Covid vaccinatie.

Het is nog niet helemaal duidelijk welke het gaat worden(het is een mRNA vaccin), maar het zal in ieder geval geen AG of Spoetnik zijn ;-)

Ik ben van plan om twee dagen rustig aan te doen voor de vaccinatie, maar ik vraag me af na hoeveel dagen ik weer mijn trainings schema op kan pakken? Zelf zit ik te denken aan 2-a 3 dagen rustig aan na de vaccinatie, en wanneer ik geen klachten heb dan weer de draad op te pakken. Even een beetje in de actieve herstel modus dus...
Of zou langer nodig zijn?

Ik kan echter niet veel vinden op internet, en uit ervaring weet ik dat het advies van een huisarts over het algemeen weinig waarde heeft voor een duursporter.

Hoe hebben jullie dit gedaan?

2

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Ik ben vanmiddag om 15:30 aan de beurt. Pfizer of Moderna een mRNA vaccin. Ik ben vooralsnog niet van plan iets aan te passen. Omdat ik superman ben? Nee hoor, ik wacht wel af hoe ik me voel. Ik laat het weten.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Ik was vorige week donderdag aan de beurt (8:30 op Hemelvaartsdag...), had op dinsdag nog een pittige interval gedaan en 's morgens voor de vaccinatie nog een lekker rondje gehold want wist toen in ieder geval zeker dat het nog kon.

Verder blijft het afwachten hoe je lijf er op reageert. Ik had alleen een dag een beurse arm, dus kon in het weekend gewoon trainen zoals ik wilde.

4

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Na pfizer voelde ik niks bijzonders, alleen als ik op de plek zelf drukte, verder alles prima. De dag erop rustig weer gefietst, ik had voor mijn gevoel wat zware benen maar het is goed mogelijk dat ik me dat maar inbeeldde omdat ik las dat een loom gevoel met zware benen nog lange tijd na covid blijft hangen.

5

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Ik heb afgelopen dinsdag Pfeizer gehad, ik had uiteindelijk alleen 1 dag last van een wat beurse arm. Ik heb die avond een rustige hardlooptraining gedaan, maar ook aan mijn hartslag (vs snelheid) merkte ik niets. Normaal als ik ziek/verkouden word bijvoorbeeld wel.

6 Laatst bewerkt door Louise (23-05-21 10:54:43)

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Ik had het er in een ander onderwerp al over: na pfizer 24 uur zere arm (wel serieus genoeg om blij te zijn niet te hoeven zwemmen, en een wat onrustige nacht omdat ik er niet op kon liggen), en misschien een paar dagen lichte vermoeidheidsverschijnselen bij het trainen (hartslag bleef wat laag bij zware benen), maar binnen de normale schommelingen van de vorm van de dag. Ik zou het nemen zoals het komt, en alleen geen loodzware dingen inplannen.

Laat je niet gek maken, hè. Je lichaam geeft wel aan wat het kan hebben en het is maar een vaccin. Ik ben hiervoor ook al zo vaak gevaccineerd, voor reizen en tetanus, ik heb me er nooit wat van aangetrokken, ook niet welk merk enzo. Die micro-aandacht ervoor nu is wel erg overtrokken.

Louise

7 Laatst bewerkt door mcguyver (23-05-21 12:35:01)

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Ik ben vrijdag gechipt door Pfizer en alleen een zere plek. Wel overal wifi

Je moet sneller dan de klos zijn.

8 Laatst bewerkt door MontanaMan (23-05-21 17:22:01)

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Mooi om te zien dat zoveel mensen nu gevaccineerd worden smile
Het is niet te voorspellen hoe je er op reageert, dus luister naar je lichaam.

9

Re: Trainen na Covid vaccinatie

mcguyver schreef:

Ik ben vrijdag gechipt door Pfizer en alleen een zere plek. Wel overal wifi

Ik was nog niet klaar. Geen bijwerkingen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

10

Re: Trainen na Covid vaccinatie

mcguyver schreef:

Ik ben vrijdag gechipt door Pfizer en alleen een zere plek. Wel overal wifi, Ik was nog niet klaar. Geen bijwerkingen.

Ook na een brick van een uurtje fietsen en twee uur lopen geen afwijkingen. Conclusie: ik heb meer last gehad van het bloed geven afgelopen maandag dan de vaccinatie.

Je moet sneller dan de klos zijn.

11

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Ik ben sinds ik intensiever sport dan 2x naar de sportschool ook overgegaan op plasma geven in plaats van bloed. Sindsdien kan ik op de dag van de donatie vrijwel altijd zonder problemen sporten. Misschien een overweging waard?
Destijds hadden ze ook plasmadonoren in mijn bloedgroep nodig, dat zou voor jou anders kunnen zijn wellicht.

12

Re: Trainen na Covid vaccinatie

mcguyver schreef:

Conclusie: ik heb meer last gehad van het bloed geven afgelopen maandag dan de vaccinatie.

O, ja, ik ook, zeer zeker - bloed geven hakt er veel meer in dan de vaccinatie. Langduriger ook.

(Over het bloed geven en sporten: Plasma geven heb ik ook wel eens over gedacht, nog steeds eigenlijk. Kost alleen behoorlijk meer tijd, en ik vind dat idee van dat je bloed eruit en er weer in gaat nog niet helemaal jofel. Maar toch nog eens verder naar kijken. Al vind ik trouwens even wat kalm aan moeten doen qua trainen geen probleem. Ik schuif wel eens wat met de donatie om sportredenen, dat moet kunnen.)

Louise

13

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Zolang je niet voor Kona en agegroup podiums in internationale wedstrijden meedoet zal geen haan er naar kraaien, maar volgens mij valt bloedplasma geven onder het kopje doping (en persoonlijk vind ik dat de waarde van het gegeven plasma voor gezondheidszorg hoger ligt dan het behaalde voordeel voor de amateur atleet).

14 Laatst bewerkt door superhans (26-05-21 18:47:02)

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Gisterenochtend mijn prik gehad(Moderna), en daarna ook een beetje pijn in mijn arm. Verder nergens last van gehad, en net terug van een duurloop en dat voelde goed. Heb dus een dag ervoor en de dag van de vaccinatie zelf rust genomen.

15

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Beetje off-topic, maar het gaat wel over prikken:

MontanaMan schreef:

Zolang je niet voor Kona en agegroup podiums in internationale wedstrijden meedoet zal geen haan er naar kraaien, maar volgens mij valt bloedplasma geven onder het kopje doping (en persoonlijk vind ik dat de waarde van het gegeven plasma voor gezondheidszorg hoger ligt dan het behaalde voordeel voor de amateur atleet).

Ja, ik zou het doen vanwege de gezondheidszorg, de grote behoefte aan plasmadonoren. Dat het minder invloed heeft op het sporten is mooi meegenomen, maar ik kan niet zitten met af en toe een dag of 10 prestatieverlies omdat ik bloed heb gegeven. Zeker niet omdat dat dus planbaar is.

Over die doping: is dat zo, hoezo dan, wordt het als bloeddoping gezien? Prestatiebevorderend is het toch niet, lijkt me, plasmadonatie.
Zit ik ook niet mee, maar ben wel nieuwsgierig.

Louise

16

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Bij plasma word bloed afgenomen, bewerkt en terug ingebracht en dat valt dus onder bloeddoping.

17

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Volgende week ben ik aan de beurt voor mijn prik hopelijk niet teveel bijwerkingen want ben nu toch echt wel goed aan het doortrainen.

18

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Ohja, hier was ook een topic over.
Ik heb alleen last gehad van een beurse arm; langer dan normaal bij de griepprik.

Had Moderna, en hoor van veel mensen dat ze daar de tweede keer wel flink ellendig van zijn geworden. Dus daar houd ik in mn agenda vast rekening mee; zowel op werk als qua sporten.

Hebben jullie 'm trouwens gelijk in je gele boekje laten zetten?

19

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Ik mag ook volgende week. Welke weet ik nog niet, alleen dat het geen janssen wordt. Ik zit nog net binnen de 6 maanden na positief te zijn getest, dus ik hoef sowieso maar 1 prik. (Om die reden zo snel mogelijk ingepland).
Mijn training staat ook nog op een heel laag pitje, dus ik verwacht daar niet veel problemen mee.

20

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Ik krijg het Pfizer vaccin zag ik

21

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Iemand hier al Jansen gehad? DIe krijg ik woensdag...

22

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Ik heb maandag, begin van de middag een Janssen prikje gehad, nog snel net daarvoor een interval training gedaan, je weet maar nooit hoe je je daarna voelt. De training ging uitstekend!
Maandagavond voelde ik me gelijk al moe, dinsdag ook + wat spierpijn waar ik geprikt ben. Rustdag was gepland, maar ook echt geen fut om te trainen. Vanochtend leek ik me beter te voelen, vanmiddag (op het strand) een duurloopje gepland, maar na 3 km weer omgekeerd en terug gegaan. Te hoge hartslag, slappe benen. Nu weer flink moe.

23

Re: Trainen na Covid vaccinatie

arnosmit schreef:

Ik heb maandag, begin van de middag een Janssen prikje gehad, nog snel net daarvoor een interval training gedaan, je weet maar nooit hoe je je daarna voelt. De training ging uitstekend!
Maandagavond voelde ik me gelijk al moe, dinsdag ook + wat spierpijn waar ik geprikt ben. Rustdag was gepland, maar ook echt geen fut om te trainen. Vanochtend leek ik me beter te voelen, vanmiddag (op het strand) een duurloopje van ruim 1 uur gepland, maar na 3 km weer omgekeerd en terug gegaan. Te hoge hartslag, slappe benen. Nu weer flink moe.

24

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Wel lekker dat je met 1 klaar bent!

Mijn afspraken staan ook ingeplannd. De 2e op vrijdagmiddag, dus ik mis evt een trainingsweekend naar geen werk.
Natuurlijk hoop ik dat ik nergens last van heb smile

25

Re: Trainen na Covid vaccinatie

Ik ga voor de zekerheid volgende week Donderdag morgen maar geen zwembeurt reserveren, valt het mee ga ik wel in open water zwemmen.