1 Laatst bewerkt door Flower345 (30-10-21 21:40:36)

Onderwerp: Eerste berichtje

Hoi allemaal,
Ook ik heb al een tijdje meegelezen op dit forum en daar van heb ik al veel geleerd, dank.
Hopelijk kan ik nog veel leren op dit forum.

Waar ik tegenaan loop is weerstand vanuit de omgeving. Mensen delen mij mee dat ik te veel zou sporten. Herkenbaar? Hoe gaan jullie hier mee om?

2

Re: Eerste berichtje

Partner die zegt dat je teveel traint.... Denk dat de meeste dit hier wel herkennen :-) 9u is als triatleet niet echt overdreven maar tja...

3

Re: Eerste berichtje

Welkom hier!!

4

Re: Eerste berichtje

Welkom Flower!

Mensen die je meedelen dat je teveel sport sporten zelf waarschijnlijk vrij weinig. Niets van aantrekken en vriendelijk lachen.

5

Re: Eerste berichtje

Ben ook beginnend triatleet en heb ook hier thuis regelmatig opmerkingen gehad over het vele sporten. Ik bespreek thuis wanneer ik er moet zijn, wanneer het handig is dat ik er ben en wanneer ik er niet hoef te zijn. Ik houd met mijn trainingsplanning rekening met de andere agenda's (en dat betekent soms om 5 uur opstaan). Daarnaast moet je ook soms je planning om kunnen gooien omdat er onverwachte zaken gebeuren.

Ik probeer op de vrije momenten mijn vrouw te helpen haar dromen na te jagen. Inmiddels ziet mijn vrouw ook dat ik blij wordt van het invullen van mijn passie en steunt zij mij daarin.

Geven en nemen dus en vooral elkaar helpen.

6

Re: Eerste berichtje

Welkom, en ach mensen vinden meer dan 3x sporten in een week al gauw veel (0f 2x op een dag!). Voor een triatleet is dat natuurlijk niet het geval. Mijn man support mij heel erg, de kinderen - vooral de jongste van 9 jaar - vinden dat ik wel heel vaak weg ben. Ikhoop dat de zwembaden ook voor hen gauw weer open gaan omdat we dan vaak samen gaan. Daar kijken ze naar uit.

7

Re: Eerste berichtje

Welkom ...leuk !

Mijn omgeving weet al niet beter ha ha .

8

Re: Eerste berichtje

Bij mij thuis wordt er nog weleens gefronst maar na 3 jaar is er de acceptatie wel. Uiteraard gaat alles in overleg.

Je moet sneller dan de klos zijn.

9

Re: Eerste berichtje

Mijn vrouw neemt me als voorbeeld en loopt en fietst meer dan ervoor. Ook mijn zoons en dochter willen als eens volgen. En wat is er leuker dan samen eens te lopen en fietsen.
Voor de rest plan ik zo goed mogelijk. En doe combinaties, zoals naar het zwembad hardlopen en terug.

10 Laatst bewerkt door Flower345 (30-10-21 21:39:07)

Re: Eerste berichtje

Bedankt voor jullie reacties. Geven en nemen dus. Goed overleggen en plannen.
Dat zal ik proberen! :-)

11

Re: Eerste berichtje

Eigenlijk is 3x per week actief bezig zijn heel weinig. De mens is niet ge-evolueerd om met 3x per week een stukje hardlopen al zijn eten bij elkaar te krijgen, daar waren ze een stuk langer dan 9u per week mee bezig. Maar het is wel handig natuurlijk om in een huishouden met elkaar rekening te houden, anders werkt het niet.

12

Re: Eerste berichtje

Laris schreef:

Welkom, en ach mensen vinden meer dan 3x sporten in een week al gauw veel (0f 2x op een dag!). Voor een triatleet is dat natuurlijk niet het geval. Mijn man support mij heel erg, de kinderen - vooral de jongste van 9 jaar - vinden dat ik wel heel vaak weg ben. Ikhoop dat de zwembaden ook voor hen gauw weer open gaan omdat we dan vaak samen gaan. Daar kijken ze naar uit.

Mijn jongste zoontje gaat soms op de fiets mee als ik ga lopen, vind hij juist fantastisch smile

13

Re: Eerste berichtje

Welkom :W

Bekende struggles met het thuisfront zoals je hier kunt lezen. Ik heb mezelf aangeleerd om in de vroege ochtend veel van mijn training te doen. En binnenkort ga ik ook fietsen naar mijn werk, over 2 weken zijn we verhuisd. Op de heenweg lekker rustig (zodat je niet bezweet aankomt) en op de terugweg met een leuke omweg terug bijvoorbeeld.

14 Laatst bewerkt door Louise (23-05-21 11:10:50)

Re: Eerste berichtje

Flower345 schreef:

Bedankt voor jullie reacties. Geven en nemen dus. Goed overleggen en plannen.
Dat zal ik proberen! :-)
En het is waarschijnlijk ook een kwestie van wennen voor een partner als iemand ineens meer gaat sporten.

Ja, en kijk ook eens of je kunt achterhalen wat ze van je missen, dus wat je te weinig doet. Ik bedoel: als je 'te veel' sport, doe je kennelijk in hun ogen iets anders niet of te weinig. Sowieso gaat veel/meer sporten natuurlijk altijd ten koste van iets, dat is een afweging voor jezelf en met elkaar.

Ik heb hier thuis geen problemen (veelsportende man, geen kinderen), maar inderdaad vindt de wijdere omgeving je al gauw doorgeslagen als je wat vaker of langer sport. Dat ligt voor vrouwen ook nog wel wat anders dan voor mannen, is mijn indruk, helemaal als je kinderen hebt én als je alleen sport. Dan staan mensen al snel klaar met hun oordeel. Tsja... Inderdaad is wat MontanaMan zegt twee of drie keer in de week een uurtje hardlopen of sportschool ofzoiets eigenlijk heel weinig.

Edit, nog een aanvullinkje voor de gein, over die geluiden uit de omgeving dat je te veel sport - als je ouder wordt, krijg je ook nog eens te horen dat 'je het nou maar eens wat kalmer aan moet gaan doen'. Vooral rond m'n 50e verjaardag viel dat me enorm op!

Louise

15

Re: Eerste berichtje

Louise schreef:

Dat ligt voor vrouwen ook nog wel wat anders dan voor mannen, is mijn indruk, helemaal als je kinderen hebt én als je alleen sport. Dan staan mensen al snel klaar met hun oordeel.
Louise

Heel herkenbaar dit, en dan ook nog 4dagen werken, tssss :-)

16

Re: Eerste berichtje

Als men vraagt; 'je traint wel veel hé', dan is er een eenvoudige vergelijking. Ik zeg dan, de (soms onzinnige programma) uren voor de televisie voor veel mensen, zijn vaak veel meer dan de trainingsarbeid. Ik train en kijk toch soms tv of online programma's, maar beperkt.
Eén uurtje minder per dag tv/scherm is 7 trainingsuren per week. Dat is al soms de helft van een goedgevulde trainingsweek.

Kleine kinderen in huis; dat vraagt natuurlijk veel investering. 
Zeker bij een lidmaatschap van een sportclub en uit en thuis wedstrijden bij ploegsporten.   Maar je voorbeeld als ouder kan later in je voordeel draaien en ze laten meedoen met fietsen/ lopen/ zwemmen/ bewegen.

17 Laatst bewerkt door Flower345 (30-10-21 21:38:10)

Re: Eerste berichtje

Waardevolle opmerkingen waar ik wat mee kan.

18 Laatst bewerkt door Louise (27-05-21 14:50:39)

Re: Eerste berichtje

Flower345 schreef:

Maar als ik niet zou bewegen/sporten, dan was het pas echt ellende haha.

Ja, dat zeg ik ook vaak. Ik zoek m'n grenzen op met het sporten en ben blessuregevoelig, dus ik heb nogal eens wat. Maar als ik niet zou sporten, dan zou ik pas écht last krijgen van m'n rug, denk ik, met al dat computerwerk. Om nog maar te zwijgen over m'n mentale gezondheid....

Louise

19

Re: Eerste berichtje

Helemaal eens!