1 Laatst bewerkt door yoeri (03-06-21 07:19:50)

Onderwerp: Hoeveel bar tijdens wedstrijden?

Het ziet er naar uit dat we binnenkort weer wedstrijden hebben. In de voorbereiding hierop vroeg ik me af hoeveel bar jullie over het algemeen in jullie banden doen tijdens een wedstrijd. Ik lees hierover verschillende verhalen. De een suggereert dat je met lagere druk meer weerstand hebt, wat goed zou zijn voor de aerodynamica bij bijvoorbeeld zijwaartse wind, terwijl de ander zegt dat meer druk juist snelheidswinst oplevert.

Momenteel rijd ik op mijn tt met 25mm clinchers (60mm en 80mm hoge velgen). De fabrikant raadt meer dan 8 bar af.

Wat zijn jullie ervaringen?

2 Laatst bewerkt door Gringo (03-06-21 07:42:30)

Re: Hoeveel bar tijdens wedstrijden?

Ha Yoeri,

Ik gebruik meestal deze tool van Silca. Er zit een behoorlijk gedegen onderzoek achter heb ik begrepen.

Het zou zowel met rolweerstand als aerodynamica rekening houden als het goed is.

https://info.silca.cc/silca-professiona … calculator

Groeten

Richard

3

Re: Hoeveel bar tijdens wedstrijden?

Vroeger was hoe harder hoe beter maar daar zijn de meeste nu van afgestapt. Ikzelf weeg rond de 85kg en steek nooit meer dan 7 bar.

4

Re: Hoeveel bar tijdens wedstrijden?

Wat er op de zijkant van de band staat. Dat pomp ik in mijn banden.

Je moet sneller dan de klos zijn.

5

Re: Hoeveel bar tijdens wedstrijden?

Voorheen met 25mm banden met binnenband 7 bar, nu tubeless 25mm banden 5,5 bar.

6

Re: Hoeveel bar tijdens wedstrijden?

Ik heb op mijn nieuwe tijdritfiets ook tubeless banden van 25mm, daar stop ik nu 6 bar in. Google geeft weinig informatie, toch raar. Ik heb niet het idee dat ik er meer in moet stoppen en minder durf ik niet.

7

Re: Hoeveel bar tijdens wedstrijden?

Voor diegene die tubeles rijden op met de TT .
Hebben jullie wel eens compleet lek/ kapot gereden in een wedstrijd.
Op mijn racefiets heb ik al meer dan 1 jaar tubeles en dat bevalt heel goed . Heb nooit merkbaar een lek gereden .
Dus ik overweeg de TT ook tubeles te maken .

Wat zijn jullie ervaringen?

8 Laatst bewerkt door Jörgen (03-06-21 12:43:17)

Re: Hoeveel bar tijdens wedstrijden?

Tot nu toe heb ik het nog niet gedaan op m'n TT omdat ik er niet regelmatig op fiets. Ik weet namelijk niet of dat goed gaat, vanwege de vloeistof die je toe moet voegen en mogelijk niet meer optimaal werkt bij beperkt gebruik.

9

Re: Hoeveel bar tijdens wedstrijden?

Maca944 schreef:

Ik heb op mijn nieuwe tijdritfiets ook tubeless banden van 25mm, daar stop ik nu 6 bar in. Google geeft weinig informatie, toch raar. Ik heb niet het idee dat ik er meer in moet stoppen en minder durf ik niet.

Het is juist het genot dat je met hele lage druk kunt rijden, aangezien het risico op een stootlek bijna nul is.
Laatst was ik vergeten mijn banden op te pompen en stonden ze nog maar op 2,5 bar. Toch maar terug gegaan na 100 meter, dat was echt te weinig. Maar tijdens normale training rondjes op de racefiets (ik heb geen tt) pomp ik ze op tot 4,5 bar. Heerlijk comfortabel, terwijl ik niet het idee heb dat het ten koste gaat van veiligheid of snelheid.
Wel is na 1 jaar de vloeistof echt volledig uitgewerkt, dus ik vervang deze nu elke 6 maanden.

10

Re: Hoeveel bar tijdens wedstrijden?

Ik rij met binnenband, 5,5 bar (80 psi) op mn racer.

Tubeless op mn graveller, dan met bepakking 40 psi.
Op de mtb hangt t af van de ondergrond, 1,5-2,5 bar, ook tubeless...

11

Re: Hoeveel bar tijdens wedstrijden?

Rij met dezelfde bar tijdens wedstrijd als tijdens training (verander liever geen dingen als het niet nodig is).

Tubeless, droge omstandigheden: 5.2 voor, 5.5 achter. Extra wrijving door groter oppervlak grondcontact compenseer je doordat je minder 'stuitert' als je over oneffenheden in de weg heen rijdt. Netto zou dit dus sneller moeten zijn dan met hogere druk.
Als het nat is 4.7 om 5.0.

Gebruik onderstaande calculator en die werkt prima:
https://axs.sram.com/guides/tire/pressure

Voor cyclocross fiets tussen de 2-2.5 bar. Maar is ook altijd beetje spelen afhankelijk van de ondergrond op het parcours.

12

Re: Hoeveel bar tijdens wedstrijden?

Denk dat de bandenspanning meer te maken heeft met de omstandigheden zoals nat/ droog weer en staat/ kwaliteit van het wegdek dan met wel of geen wedstrijd.

13

Re: Hoeveel bar tijdens wedstrijden?

ronnyke schreef:

Denk dat de bandenspanning meer te maken heeft met de omstandigheden zoals nat/ droog weer en staat/ kwaliteit van het wegdek dan met wel of geen wedstrijd.

Ja natuurlijk. Het is niet alsof je grip opeens anders wordt als het een wedstrijd is. Kan me wel voorstellen dat als je mét binnenbanden rijdt je in de wedstrijd misschien iets meer druk toevoegt omdat je dan minder risico op lekrijden hebt en comfort misschien wat minder een rol speelt.

Maar dan moet je weer wennen aan je grip in bochten, dus vandaar dat ik dat zelf niet zomaar zou doen.