3,276

Re: prestaties van de dag

MontanaMan schreef:

Hele mooie steady progressie, loon naar werken! En het lijkt er een beetje op of je je plafond aan het bereiken bent? Hopelijk kun je er deze zomer een paar keer mooi mee knallen in wedstrijden!

Thanks Montana .
Ik had het er afgelopen woensdag nog met mijn coach over ...
En die verwacht nog niet dat het gaat stagneren .Al zullen de sprongen wel kleiner worden denk ik dan zelf .

Neemt niet weg , mooi wat bereikt in het afgelopen jaar .

Jaaa ik aas echt op de Tijdrit Almere ha ha ..lekker knal bak gaan .

3,277

Re: prestaties van de dag

Flinke progressie inderdaad; zeker als je gewicht ondertussen hetzelfde blijft.
En prima FTP, ik hoop dat de komende 15 jaar ook nog wel te halen wink


Dit weekend 161 km op mn crosser gereden. Die is daar echt niet geschikt voor, en de stap van 1 a 2 uur naar 9 was misschien iets te groot. Hele dikke knie nu, maar wel een hele leuke dag gehad.
Man ook overtuigd, volgend jaar trainen en voor de 320 gaan big_smile

3,278

Re: prestaties van de dag

Ja 161 km ! ; ik bouw nu mijn fietskilometers in de lange trainingen ook op , maar aan 150 (bij mij max) zit ik nog niet wink . Let maar op je lichaam.
Mijn trails waren ook ineens meer dan de 10-15% per week erbij, maar de basis was al goed . Dus dat ging wel, gezien het rond de 35-45% volumetoename lag. En daarbij had ik geen issues nadien.

3,279

Re: prestaties van de dag

@Jeanette schreef:

3-6-20  FTP 173
3-6-21  FTP 244 
Een verbetering van 41%

Wel trots op , en dat met mijn 54 jaar ha ha .

Dat is een knappe prestatie!
Gericht trainen met een coach werpt zeker zijn vruchten af. Hopelijk houd je dit vast bij Je volgende FTP (hopelijk duurt dat nog even)

3,280

Re: prestaties van de dag

Mooie afstand Linda , hopelijk is je knie snel weer goed .
Qua gewicht ben ik zelfs iets minder geworden het afgelopen jaar .

Thanks RLDK

3,281

Re: prestaties van de dag

mcguyver schreef:

Oei, dat is heftiger dan ik dacht. Oppassen dus. En ja, op mijn 46e moet je af en toe wat nieuws doen. En ik heb, volgens mijn moeder,  kennelijk dat bloed wat in iedereen kan zeg maar. Dus dat leek me een goed idee.

Maar de eerste 6 maanden even niet helaas. Ik kreeg een brief van Sanquin dat ik een te laag hemoglobinegehalte heb. Wat ik raar vond omdat ik vooraf altijd getest wordt. En bij een voldoende niveau bloed mag afstaan. Er zijn dus kennelijk meerder kwaliteitsproeven in dat proces.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3,282

Re: prestaties van de dag

ook een keer gehad, vooraf aan de donatie testen ze je ijzer in dat apparaat met dat schuifje

brief die je nu hebt gaat waarschijnlijk over de voorraad die je in je lijf hebt om nieuwe hemoglobine aan te kunnen maken
die testen ze in het lab en als die te laag is, krijg je zes maanden rust, daarna mag en kan het gewoon weer

is vast wel een expert hier die dit in de juiste medische termen kan uitleggen ;-)

Grtz
D.



mcguyver schreef:
mcguyver schreef:

Oei, dat is heftiger dan ik dacht. Oppassen dus. En ja, op mijn 46e moet je af en toe wat nieuws doen. En ik heb, volgens mijn moeder,  kennelijk dat bloed wat in iedereen kan zeg maar. Dus dat leek me een goed idee.

Maar de eerste 6 maanden even niet helaas. Ik kreeg een brief van Sanquin dat ik een te laag hemoglobinegehalte heb. Wat ik raar vond omdat ik vooraf altijd getest wordt. En bij een voldoende niveau bloed mag afstaan. Er zijn dus kennelijk meerder kwaliteitsproeven in dat proces.

3,283

Re: prestaties van de dag

Ik ben geen medicus, maar wel al heel lang bloeddonor, met een paar jaar geleden ook wat tijdelijk ijzertekort. Dus ik denk: hemoglobine, of ferritine? HB testen ze inderdaad vooraf, dus dan zou ik zo'n brief ook raar vinden. Ferritine doen ze steekproefsgewijs tegenwoordig, inderdaad achteraf. Dat is een maat voor de voorraad ijzer in je lichaam. Als die echt heel laag is, kan het een voorstadium van bloedarmoede zijn. Maar om bloed te geven ligt de lat hoger dan dat. https://www.sanquin.nl/over-bloed/eiwitten/ferritine

Wat ook op die pagina staat: duursporters hebben een lager HB en ferritine-gehalte dan de gemiddelde bevolking. Het kan zelfs lager zijn kort na een lange duurtraining of wedstrijd, dus als je de dag erna gaat doneren. Komt - waarschijnlijk - doordat we een groter bloedvolume hebben, dus dan is een goede hoeveelheid wat meer verdund. De normen zijn gebaseerd op gemiddelde mensen...

Louise

3,284

Re: prestaties van de dag

Oke, dank aan beide voor de uitleg.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3,285

Re: prestaties van de dag

Vandaag met de boot naar de Markerwadden geweest, om daar te trailen en te zwemmen. Ik kopieer en plak even van facebook:

De Markerwadden
Jaren geleden nestelde zich een plannetje in mn hoofd, om daar eens te gaan hardlopen. Maar eerst was het veer-seizoen voorbij en toen kwam corona.
Onlangs toch een kaartje voor de boot gekocht, en het plan van trailen daar, breidde zich uit met: je kunt er vast ook zwemmen.
In gedachten zag ik mij al liggen op het strandje, na het zwemmen weer opwarmend in de zon.
Tot plots iemand de kachel terugzette naar 14 graden, de wind liet aanwakkeren naar 4 en tot slot ook onbeperkt regen gaf voor de hele dag.

Oke, oke... da's minder, maar we gaan toch.
De 'veerboot' bleek een heus zeilschip te zijn, op de motor, dat wel, maar hoe gaaf!
En het eiland...wat een weelde aan bloemen, vogels, vlonderpaden, verre verte.
Tot op de draad doorweekt, maar wat genoot ik! Heerlijk alle paadjes getraild.
Daarna bij de dames van het havenkantoortje (daar stond mijn tas) mn zwemboei gepakt om me klaar te makenvoor...tsja,voor wat eigenlijk?
Een van de dames dacht dat je wel een rondje kon maken, en rondjes, daar hou ik van.
Samen op de kaart de route bepaald, alleen ontbrak er een schaalverdeling, geen idee hoe ver het was?
Ik besloot gewoon te zien waar het schip strandde. Tegen de golven van windkracht 4 in beukte ik mij een weg. Bij elk vlaggetje langs de kant dacht ik bij 'de punt' te zijn, maar nee, de muur van basaltblokken, er kwam geen einde aan. Op 1600m besloten om te keren, ik had de hele dag amper gegeten en het was ook niet al te warm.
In diezelfde golven terug, alvast bedenkend dat ik zo kon uitpuffen in het restaurantje met een warme kop thee.
Even na 14u stapte ik op het strandje. Oeps...de boot zou 14.30 vertrekken, ik moest nog haasten ook! Gelukkig aan boord ook warme thee en al bibberend kwam ik langzaam weer op temperatuur.
Wat was het een mooi avontuur!

3,286

Re: prestaties van de dag

Je maakte er een echt avontuur van!
Laat staan het feit dat je ineens extra zwaar gaat trainen doordat je met moeilijkere weersomstandigheden gaat.
Mooi, en ook even opgezocht hoe en wat over de Markerwadden.

3,287

Re: prestaties van de dag

Klinkt gaaf, Hedcandy! Ik had nog nooit van de Markerwadden gehoord. Heb je kunnen achterhalen hoe groot dat rondje zou zijn, als je het wel zou rondzwemmen?

Louise

3,288

Re: prestaties van de dag

Gaaf avontuur inderdaad!

Ik heb het ook even op moeten zoeken, maar ziet er inderdaad uit als een mooie omgeving.

3,289 Laatst bewerkt door Jörgen (23-06-21 10:03:44)

Re: prestaties van de dag

Mooi avontuur!

Ik heb ook even gekeken op de kaart, een rondje zwemmen lijkt me nog best ambitieus.

Was het dit rondje?

3,290

Re: prestaties van de dag

Wat grappig dit, ik was een dag voor jou op de Marker Wadden. Wel voor vaderdag, dus met de kinderen en alleen wandelen en foto's maken, maar toch. Fantastische omgeving inderdaad.
Maar een volledig rondje zwemmen om het hoofdeiland lijkt mij ook een beetje Optimistisch. Wandelpad rondom is 7.2 km, dus zwemmen nog meer.

3,291

Re: prestaties van de dag

Jörgen schreef:

Mooi avontuur!

Ik heb ook even gekeken op de kaart, een rondje zwemmen lijkt me nog best ambitieus.

Was het dit rondje?

Niet helemaal.
Tot aan de 2 wel, daarnanog verder naar links en dan naar beneden.
Hoe jij de lijn hebt getrokken vanaf 2 mag niet, dat is beschermd gebied aldus de havenmeester dame.

Ik gok op een kilometer of 10? Als ik zie tot waar ik ben gekomen en hoe ver dat was..

3,292 Laatst bewerkt door Hedcandy (23-06-21 13:21:00)

Re: prestaties van de dag

Kaartje met streep tot waar ik kwam en wat t plan was...
Bij t strandje erin en aan de andere kant in het haventje er weer uit.

3,293

Re: prestaties van de dag

Respect hoor voor deze afstand zwemmen. Ik heb 1 keer 5 km gezwommen en dat vond ik een heel eind.

3,294

Re: prestaties van de dag

Ik had gisteravond de tweede les van een korte cursus 'slagfrequentie & tempotraining' in buitenwater, van TriExperience. Erg leuk! Het is met tempo-trainer, dus piepjes onder je badmuts. We zijn bezig geweest met het bepalen van je optimale slagfrequentie, vorige keer voor rustig zwemmen, gister voor harder, op ongeveer 250 en 500 meter. Ik houd altijd wel van Franks aanpak, met daarbij uitleg van wat je waarom doet - dan snapt m'n hoofd het ook, dat vind ik fijn.

Los van het thema vind ik het zwemmen supergaaf. Het is in het Waaltje bij Heerjansdam, prachtig zwemwater, en ik vind het erg leuk om in buitenwater vol aan de bak te moeten/kunnen. De eerste keer zat 'm dat vooral in de afstand (2,5 km - zo ver had ik al lang niet meer gezwommen), gister in de intensiteit van die twee testafstanden, met daarvoor steigerungen/sprintjes ter warming-up. Ik zwem in buitenwater meestal niet anders dan rustig, vanwege het maatje en op schepen enzo moeten letten. Net als vorige week voelde ik daarna en ook nu nog m'n armen en schouders, maar dat is wel lekker  - zit nog steeds in de opbouw na de 5 zwemloze maanden.

Dat piepje is ook best wel fijn, ontdek ik. Vorige week was het gewoon lekker om in het ritme te blijven en gister hielp het om in de tegenwind ondanks het klotsen (windkracht 5 bij de start, later nam het af) bij m'n eigen slag te blijven. Ik had er eerder wel eens mee gezwommen, in het zwembad, maar in open water werkt het dus ook.

Nog twee keer hierna - tot nu toe vind ik het een aanrader!

Louise

3,295

Re: prestaties van de dag

Ik had dit ook heel graag willen doen!
Maar het is me echt te ver weg...wel jammer.

Leuk te horen dat t zo bevalt!

3,296

Re: prestaties van de dag

Leuk dat die nu in buitenwater is. Ik vind het alleen vanuit Rotterdam al te ver weg wink
Heb de cursus eerder gedaan, en daar veruit het meeste vooruitgang mee geboekt.

Nu in het najaar tempotrainer & techniek, een nieuwe versie. Zin in!

3,297

Re: prestaties van de dag

LindaRotterdam schreef:

Ik vind het alleen vanuit Rotterdam al te ver weg wink

Ik rijd het vanaf precies de 'verre' kant van Rotterdam binnen 25 minuten. Dat vind ik goed te doen, zeker voor vier keer op zomeravonden (die nog wel wat zwoeler mogen worden trouwens, brrr).

Ik heb die tempotrainercursus in het zwembad ook gedaan, jaren geleden, toen had ik er niet zo veel aan, of liever gezegd: het was toen voor mij te hoog gegrepen. Mijn techniek was niet stabiel genoeg en door dan te veel op slagfrequentie te focussen ging-ie achteruit en werd ik dus juist langzamer. Dat gevaar dreigt nu een beetje ook, althans, ik heb net gezien hoe we optimale frequenties voor de verschillende triathlon-afstanden uit kunnen rekenen, nou, dat is ook véél te hoog gegrepen voor mij. Maar dat heb ik nu wel beter in de gaten. Ik ben benieuwd hoe we daarmee aan de slag gaan. Frank zei dinsdag ook al wel iets over dat betere zwemmers een groter bereik hebben, dus zowel in hogere als lagere frequenties kunnen zwemmen. Ik ben benieuwd hoe dat zich vertaalt naar de praktijk.

Louise

3,298

Re: prestaties van de dag

Gisteren mocht ik mee naar de teamcompetitie in Klazienaveen, als debutant en dan ook nog direct in de 2e divisie. Vooraf wist ik al dat ik daar niet voor de eerste plek zou strijden, de echte toppers waren echter verhinderd. De lol was er niet minder om.

Het sfeertje bij de start was ontspannen, meer dan ik verwacht op basis van alle verhalen. Na de start bleef alles redelijk bij elkaar in het smalle kanaal, op zich niet hinderlijk.

Wisselen kon sneller, wellicht toch maar eens investeren in andere schoenen en een elastiekje. In totaal moet er nog een minuut af kunnen.

Fietsen ging best goed voor mijn doen, ik kon snelheid goed doseren. Een stukje voor me zag ik een treintje fietsen, maar daar kwam ik niet meer bij in de buurt. Gemiddelde werd 37,3.

Lopen viel dan weer niet mee. Ik merk dat ik te weinig heb getraind op hoge intensiteit en ik ben ook niet zo'n fan van het warme weer. Volgende keer moet dat beter kunnen.

Al met al een mooie dag, fijn om weer eens een wedstrijd te kunnen doen.

Zwemmen 750m: 14:07
wissel: 1:17
Fietsen 22km: 35:24
wissel: 2:07
Lopen: 22:48

Totaal: 1:15:41

3,299

Re: prestaties van de dag

Jörgen schreef:

Gisteren mocht ik mee naar de teamcompetitie in Klazienaveen, als debutant en dan ook nog direct in de 2e divisie. Vooraf wist ik al dat ik daar niet voor de eerste plek zou strijden, de echte toppers waren echter verhinderd. De lol was er niet minder om.

Leuk, dan hebben we tegen elkaar geracet. Het lopen was behoorlijk zwaar met die zon, maar er was niemand die echt snel liep.

3,300 Laatst bewerkt door Jörgen (12-07-21 14:43:15)

Re: prestaties van de dag

Maca944 schreef:
Jörgen schreef:

Gisteren mocht ik mee naar de teamcompetitie in Klazienaveen, als debutant en dan ook nog direct in de 2e divisie. Vooraf wist ik al dat ik daar niet voor de eerste plek zou strijden, de echte toppers waren echter verhinderd. De lol was er niet minder om.

Leuk, dan hebben we tegen elkaar geracet. Het lopen was behoorlijk zwaar met die zon, maar er was niemand die echt snel liep.

Ja ik heb je waarschijnlijk voorbij zien komen bij het fietsen. Je nieuwe fiets valt wel op!