1

Onderwerp: Nutrid voeding

Hieronder een aantal posts over dit onderwerp verplaatst vanuit een ander onderwerp. Hier kan de discussie dus doorgaan. Misschien loopt het even wat rommelig, verplaatsten van posts is altijd een beetje lastig qua volgorde.

De berichten waren in dit onderwerp terecht gekomen en nu dus naar hier verplaatst: https://www.triathlonforum.nl/viewtopic.php?id=5419

De volgorde lijkt niet optimaal maar goed, volgens mij is het draadje wel op te pakken zo..... ;-)

2 Laatst bewerkt door Hedcandy (09-06-21 16:51:29)

Re: Nutrid voeding

Is het een idee om hier een apart topic aan te wijden?
Dan is jullie uitgebreide bijdrage later beter terug te vinden.

Ik merk dat ik ook wel wat vragen heb hierover, maar wil ook weer niet teveel dit topic ermee 'vervuilen'....


Edit: ow shit, er was alweer een hele pagina aan nieuwe berichten bij toen ik deze post maakte... ik doelde op het hele Nutrid verhaal! Niet op de diy race, sorry voor de verwarring!!!

3

Re: Nutrid voeding

Trilen schreef:

Als je Kerosine 100 ml/30min inneemt (6 scheppen per 750 ml bidon) dan krijg je 0,8 schep per 100 ml / 30 min binnen als je de Nutrid aanbeveling aanhoudt. Daarnaast natuurlijk nog water zoveel je wilt. En daar zit ook een beetje mijn gevaar als ik van te voren anders meng, dan kan ik de hoeveelheid water natuurlijk tijdens de wedstrijd niet meer aanpassen.
Ik drink meer dan 100 ml/30 min op de fiets in een wedstrijd. Ik heb een stuurbidon (700 ml) en een extra bidon (500 ml).
Voor het gemak gaan we even uit van een middle distance en ongeveer 2,5 uur fietsen. 
Ga ik uit van 4 scheppen per 750 ml, betekend dit 0,53 schep per 100 ml. Drink ik 200 ml / 30 min (1 ltr totaal in de 2,5 uur wedstrijd) dan krijg ik 1,06 schep per 30 min binnen.
Bij 5 scheppen per 750 ml is dit 0,67 schep per 100 ml. Bij 200 ml / 30 min is dat 1,34 scheppen per 30 min.
Zou ik 300 ml / 30 min (1,5 ltr) drinken - wat nog niet voorgekomen is want dit past niet in m'n 2 bidons - is dit bij 4 scheppen 1,6 scheppen per 30 min.
Tijdens het fietsen heb ik geen problemen om dit in te nemen (Nutrid bevestigt trouwens dat je op de fiets meer kan innemen dan tijdens het lopen en dat je vroeger op de dag meer kan innemen dan later op de dag).
Een hoop getallen en gegevens maar ik hoop dat het je een beetje helpt. Ik zou zeggen, probeer het uit in lange of zware fietstrainingen wat je in kan nemen en combineer dit met een koppel met lopen want wellicht dat de hoeveel die je op de fiets inneemt, je wel problemen gaat geven tijdens het lopen direct erna.


Thanks voor je gedetailleerde uitleg .
Dat geeft me mooi handvaten om mee te experimenteren ...

4

Re: Nutrid voeding

Leuk maarten , Gave foto en filmpje .
Gebruik je zelf ook de Nutrid ?

5

Re: Nutrid voeding

@Jeanette schreef:

Leuk maarten , Gave foto en filmpje .
Gebruik je zelf ook de Nutrid ?

Thanks. Ik gebruik Nutrid Kerosine tijdens wedstrijden, voor een halve is één bidon voldoende voeding (en bij een hele dus twee), ik ben fan. Daarnaast is Eric mijn coach (althans, ik maak mijn eigen schema's en hij kijkt daar kritisch naar).

6

Re: Nutrid voeding

Maca944 schreef:

Thanks. Ik gebruik Nutrid Kerosine tijdens wedstrijden, voor een halve is één bidon voldoende voeding (en bij een hele dus twee), ik ben fan. Daarnaast is Eric mijn coach (althans, ik maak mijn eigen schema's en hij kijkt daar kritisch naar).

Leuk ! Hij heeft mij recent een advies gegeven .
En heb afgelopen zondag voor het eerst de benzine getest .
De Kerosine heb ik ook gekocht maar nog niet gebruikt .
Heb jij de Kerosine ook vooraf aan een wedstrijd in je training getest ?

7

Re: Nutrid voeding

@Jeanette schreef:
Maca944 schreef:

Thanks. Ik gebruik Nutrid Kerosine tijdens wedstrijden, voor een halve is één bidon voldoende voeding (en bij een hele dus twee), ik ben fan. Daarnaast is Eric mijn coach (althans, ik maak mijn eigen schema's en hij kijkt daar kritisch naar).

Leuk ! Hij heeft mij recent een advies gegeven .
En heb afgelopen zondag voor het eerst de benzine getest .
De Kerosine heb ik ook gekocht maar nog niet gebruikt .
Heb jij de Kerosine ook vooraf aan een wedstrijd in je training getest ?

Bij gewone trainingen gebruik ik ook Nutrid Benzine en bij zware / lange fietstrainingen gebruik ik Nutrid Kerosine om genoeg energie binnen te krijgen en om m'n maag aan de voeding te laten wennen. Voor het wennen van m'n maag gebruik ik ook Kerosine RS tijdens lange en zware looptrainingen.
Ik weet dat Nutrid aanbeveeld om een bidon met Kerosine en een bidon met water mee te nemen en naar behoeven de hoeveelheid water erbij te drinken, maar mij bevalt het beter als ik twee bidons met kerosine (4-5 scheppen ipv 6 scheppen per bidon) meeneem. Dan zit ik ook niet elke keer te hannesen om uit twee bidons te drinken. Halverwege vul ik m'n stuurbidon met de tweede bidon en dan hoef ik niet meer uit m'n aero positie te komen.

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

8

Re: Nutrid voeding

Trilen schreef:
@Jeanette schreef:
Maca944 schreef:

Thanks. Ik gebruik Nutrid Kerosine tijdens wedstrijden, voor een halve is één bidon voldoende voeding (en bij een hele dus twee), ik ben fan. Daarnaast is Eric mijn coach (althans, ik maak mijn eigen schema's en hij kijkt daar kritisch naar).

Leuk ! Hij heeft mij recent een advies gegeven .
En heb afgelopen zondag voor het eerst de benzine getest .
De Kerosine heb ik ook gekocht maar nog niet gebruikt .
Heb jij de Kerosine ook vooraf aan een wedstrijd in je training getest ?

Bij gewone trainingen gebruik ik ook Nutrid Benzine en bij zware / lange fietstrainingen gebruik ik Nutrid Kerosine om genoeg energie binnen te krijgen en om m'n maag aan de voeding te laten wennen. Voor het wennen van m'n maag gebruik ik ook Kerosine RS tijdens lange en zware looptrainingen.
Ik weet dat Nutrid aanbeveeld om een bidon met Kerosine en een bidon met water mee te nemen en naar behoeven de hoeveelheid water erbij te drinken, maar mij bevalt het beter als ik twee bidons met kerosine (4-5 scheppen ipv 6 scheppen per bidon) meeneem. Dan zit ik ook niet elke keer te hannesen om uit twee bidons te drinken. Halverwege vul ik m'n stuurbidon met de tweede bidon en dan hoef ik niet meer uit m'n aero positie te komen.

Het is zeker slim om de Kerosine van tevoren uit te proberen, ook omdat je dan kan kijken wat voor jou werkt (zoals Trilen aangeeft). Ik vond het ook even wennen om alleen te vertrouwen op drinkbare voeding. Je weet dat je genoeg binnen krijgt maar het voelt niet echt zo. Niet dat je een hongergevoel hebt, maar het is even wennen zeg maar.

9

Re: Nutrid voeding

Thanks voor je reactie Trilen .
Dat is natuurlijk ook de moeite waard om te proberen .
Als je de kerosine verdund drink je dan recenter , of meer dan die 100 ml per half uur .
Ik snap dat ik moet testen wat voor mij werkt .
Maar dan heb ik ongeveer een richtlijn .

@ Maca , bedankt voor je antwoord.
Dan ga ik die komende zondag in mijn lange duur testen .
Gelukkig gaat me drinken makkelijker af dan eten onderweg .

10

Re: Nutrid voeding

Als je Kerosine 100 ml/30min inneemt (6 scheppen per 750 ml bidon) dan krijg je 0,8 schep per 100 ml / 30 min binnen als je de Nutrid aanbeveling aanhoudt. Daarnaast natuurlijk nog water zoveel je wilt. En daar zit ook een beetje mijn gevaar als ik van te voren anders meng, dan kan ik de hoeveelheid water natuurlijk tijdens de wedstrijd niet meer aanpassen.
Ik drink meer dan 100 ml/30 min op de fiets in een wedstrijd. Ik heb een stuurbidon (700 ml) en een extra bidon (500 ml).
Voor het gemak gaan we even uit van een middle distance en ongeveer 2,5 uur fietsen. 
Ga ik uit van 4 scheppen per 750 ml, betekend dit 0,53 schep per 100 ml. Drink ik 200 ml / 30 min (1 ltr totaal in de 2,5 uur wedstrijd) dan krijg ik 1,06 schep per 30 min binnen.
Bij 5 scheppen per 750 ml is dit 0,67 schep per 100 ml. Bij 200 ml / 30 min is dat 1,34 scheppen per 30 min.
Zou ik 300 ml / 30 min (1,5 ltr) drinken - wat nog niet voorgekomen is want dit past niet in m'n 2 bidons - is dit bij 4 scheppen 1,6 scheppen per 30 min.
Tijdens het fietsen heb ik geen problemen om dit in te nemen (Nutrid bevestigt trouwens dat je op de fiets meer kan innemen dan tijdens het lopen en dat je vroeger op de dag meer kan innemen dan later op de dag).
Een hoop getallen en gegevens maar ik hoop dat het je een beetje helpt. Ik zou zeggen, probeer het uit in lange of zware fietstrainingen wat je in kan nemen en combineer dit met een koppel met lopen want wellicht dat de hoeveel die je op de fiets inneemt, je wel problemen gaat geven tijdens het lopen direct erna.

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

11

Re: Nutrid voeding

Interessant inderdaad. Hebben jullie nav de ingevulde gegevens op de website gewoon eea besteld en geprobeerd?

12

Re: Nutrid voeding

Ik heb het in 2019 gebruikt voor de halve in Almere.
Het scherma van gevolgd zoals aangegeven, heeft voor mij goed gewerkt.
Geen geklooi met plakkerige gels smile

Juist geen last van maag/darmen omdat je goed gedoseerd de koolhydraten binnen krijgt.

13

Re: Nutrid voeding

davidr schreef:

Interessant inderdaad. Hebben jullie nav de ingevulde gegevens op de website gewoon eea besteld en geprobeerd?

Ik heb dit gedaan, na ook overleg gehad te hebben met clubgenoten. Het is erg populair op de lange afstanden. Ik ga er zondag voor het eerst mee fietsen, de benzine is niet iets waar je echt aan moet wennen vonden de meesten die ik heb gesproken. Contact met Eric van Nutrid was kort en zakelijk, maar wel erg duidelijk.

14

Re: Nutrid voeding

Top Wijnand !

Staat de reactie mooi bij elkaar , en is het inderdaad goed terug te vinden .

15

Re: Nutrid voeding

Zag Maarten zelfs al voorbij komen als model voor deze sportdrank te promoten :-) https://www.youtube.com/watch?v=d3w62uYNe3M

16

Re: Nutrid voeding

Is dit kwa werking te vergelijken met Maurten? Of is dat weer heel anders...


(Tnx Wijnand)

17

Re: Nutrid voeding

ronnyke schreef:

Zag Maarten zelfs al voorbij komen als model voor deze sportdrank te promoten :-) https://www.youtube.com/watch?v=d3w62uYNe3M

Ja, als je genoeg betaalt kom ik wel opdraven wink

Maar Eric had er een leuk filmpje van gemaakt!

18

Re: Nutrid voeding

Hedcandy schreef:

Is dit kwa werking te vergelijken met Maurten? Of is dat weer heel anders...
Maurten zijn de zogenaamde verpakte koolhydraten he, OTE en SIS hebben ze ook intussen. Maar er is ook al onderzoek naar gedaan natuurlijk en uiteindelijk zijn er ook nog geen specifieke voordelen naar boven gekomen al zijn er mensne die het beter verteren dan een gewone sportdrank. https://6dsportsnutrition.com/nl/scienc … ortdranken

(Tnx Wijnand)

19

Re: Nutrid voeding

Even een hele praktische vraag: hoe neem je voor het looponderdeel voor een full distance voldoende Nutrid mee?

20

Re: Nutrid voeding

davidr schreef:

Interessant inderdaad. Hebben jullie nav de ingevulde gegevens op de website gewoon eea besteld en geprobeerd?

Begin 2019 mee begonnen omdat ik trainde bij Eric en ik soms maagproblemen had bij koppeltrainingen en wedstrijden door de gels en bars. Nu helemaal geen last meer van smile
Er zijn verschillende verhoudingen van Kerosine die je kan bestellen. Het beste is via de website contact op te nemen met Eric en advies te krijgen. Dan kan je tzt de verhoudingen nog eventueel een beetje aanpassen mocht je dat nodig vinden.
Tijdens het looponderdeel, heb ik een flexbidon mee met Kerosine RS en net voor een waterpost neem ik een slokje en spoel ik dat weg met water van de post. Er is nu ook een kleine vaste bidon maar dat lijkt me niet prettig in de hand tijdens het lopen. Een flexbidon werkt voor mij goed (te koop via nutrid of Aliexpress).

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

21

Re: Nutrid voeding

Mijn idee is om voor mijn loop onderdeel de kerosine rs+ mee te nemen in mijn camelback. Ik moet nog wel even de dosering van inname uitvinden dus hoeveel een slok in ml is.
Tijdens hardlopen heb ik niet graag iets in mijn hand en de camelback is geen probleem.

22

Re: Nutrid voeding

Dank voor de antwoorden op mijn vraag, ik neem de opties mee in mijn afweging om al dan niet over te stappen op Nutrid.

23

Re: Nutrid voeding

Ikzelf vind het eigenlijk nooit een goed idee om jezelf eenzijdig te maken aan een bepaald merk of soort van sportvoeding, kijk nog maar dit jaar de Belgen Pieter en Bart waren beide in het begin van de fietsproef hun voeding bidon al kwijt Bart kon dit nog oplossen maar voor Pieter was de race over. Zeker als je lange afstanden doet ben je toch altijd voor een deel afhankelijk van de bevoorrading van de organisatie.

24 Laatst bewerkt door @Jeanette (14-06-21 06:57:35)

Re: Nutrid voeding

Zaterdag heb ik voor het eerst de KerosineRS+ tijdens mijn duurloop , en zondag tijdens mijn duur rit  getest .

270 gram in 1 bidon van 750 ml is best veel , maar het loste toch best goed op in het water .
Begonnen met de aanbevolen inname te testen .

Voor mijn duurloop had ik +/- 400 ml mee verdeeld over 2 flex bidons , en 500 ml water in een
andere . Het water was eigenlijk wat weinig ( denk ik ) maar kon niet meer mee nemen ha ha .
Het was prima te nemen tijdens het hardlopen , al denk ik wel dat ik sowieso voor een iets andere
verhouding ga .Voordeel in een wedstrijd is dat je onderweg drankposten hebt .Dus hoef je alleen
de Nutrid mee te nemen .

Bij mijn duur rit had ik 1 bidon met Nutird mee , plus 1 bidon met water die ik onderweg  heb
opgevuld bij een tankstation .
Zelf vond ik het prettig niet te hoeven "eten " onderweg , ik kreeg het goed weg , geen
maag problemen.
Ook niet tijdens mijn 30 min loop na de rit . En niet het gevoel gehad dat il " leeg " was .

Heb s,avonds even zitten kijken en rekenen .
Het komt er op neer dat 1 gram product ook bijna 1 gram koolhydraten heeft .
Mijn coach adviseert 70/80 gram koolhydraten p.u , neem ik de Nutrid volgens de aanbevolen
verhoudingen krijg ik 90 gram p.u binnen .
Dus a.s zondag wil ik eens een andere verhouding tijdens  mijn duurrit  en aansluitende loop testen .
De Ultieme test is dan 27-7 tijdens een trainingstriatlon in Lelystad .

25

Re: Nutrid voeding

Even een kleine terugkoppeling naar mijn Nutrid inname tijdens de middle distance triathlon van afgelopen zondag (Challenge Walchsee).
Wegens de hoge temperatuur, en dus meer behoefte aan vocht, had ik een extra bidonhouder aan m'n zadel geplaatst zodat ik meer vloeistof kon meenemen.
Ik heb 3 scheppen Nutrid Kerosine per 750ml gedaan in alle bidons: stuurbidon 700ml, aero bidon bij trapas 500ml, Nutrid bidon aan het zadel 750ml.
Ik heb niet alles opgedronken in de 85km op de fiets. Uiteindelijk had ik 1500ml gedronken en ik deed 2u25m over het fietsonderdeel.
Dit betekend dat ik 300ml per 30 min dronk, wat ongeveer 115 gr koolhydraten per uur is.
Trouwens, omdat Kerosine soms een beetje wilt klonteren maak ik de bidons de avond voor de wedstrijd klaar zodat het goed kan oplossen en het lekker koud is (al weet ik niet meer of het nog steeds koel was toen ik met het fietsen begon).

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com