351

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Oh dat klinkt goed Louise!! Hier is de borstcrawl cursus (basis) ook weer gestart. Inmiddels 2 lessen gehad sinds oktober en in totaal nog 6 lessen te gaan. Maar hey, ik ben van de beginners naar de gevorderden gepromoveerd ondertussen

352

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Hoera, we mochten dinsdag weer douchen! Vind ik heel fijn - dat zwembad van m'n trainingsgroepje barst van het chloor, dat wil ik er echt zo snel mogelijk af hebben. En dan is afdrogen-aankleden-naarhuis-uitkleden-douchen-afdrogen-aankleden erg omslachtig. Ik zag ook het besmettingsgevaar onder de douches niet zo, moet ik zeggen.

Weer een stapje vooruit dus!

Louise

353

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Zijn jullie ook zoveel snelheid kwijt na die periode van niet zwemmen?
Ik heb gisteren mijn critical velocity getest op basis van een 400 en 200m afstand, teruggerekend naar een 100m tijd.
Dat scheelt zomaar 9 seconden t.o.v. vorig jaar!

354

Re: Corona en zwemmen in zwembad

rdlk schreef:

Zijn jullie ook zoveel snelheid kwijt na die periode van niet zwemmen?

Ja, ik was heel veel kwijt, ik schrok er de eerste keer enorm van, toen was ik zeker meer dan 10" trager op de 100 meter. Er is ook in vier weken zwemmen alweer een heleboel terug, het gaat hard vooruit, maar ik ben nog niet op niveau. Ik heb nog geen CSS-test gedaan, maar ik zwom vandaag in kortere intervallen nog steeds 1 à 2 seconden per baantje langzamer dan in december, dus dat zou zeker nog 6 seconde op 100 meter kunnen schelen in een CSS-test, misschien wel meer.

Ik had vandaag voor het eerst wel het gevoel dat m'n techniek weer op orde was, nu meer op kracht en conditie gaan trainen.

Bij mij overheerst gelukkig nu de lol van weer mogen zwemmen, anders zou elke keer opnieuw beginnen wel frustrerend zijn. Dat ervoer ik vorig jaar meer zo. Nu ben ik al lang blij dat het weer kan.

Louise

355

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Jep, 1 min langzamer op de 400m, 15sec per 100m of bijna 4sec per lengte yikes
Maar het komt inderdaad wel snel terug. Week erna zwom ik weer wat verder tijdens training, en ook gemiddeld 2/sec per 100m sneller. Ook in het verleden meegemaakt dat het redelijk snel terugkomt. Op zich kan ik het ook wel, de eerste 100m is net zo snel als een jaar geleden, alleen zodra er iets van vermoeidheid is, schaadt dat de techniek op dit moment.

356 Laatst bewerkt door Louise (12-06-21 11:18:05)

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik dacht later ook nog: het zou wel raar zijn als je 5 maanden niet zwemt en dan niets aan snelheid of techniek kwijt bent. Dan zou je niet hoeven trainen immers. Na 5 maanden niet hardlopen moet ik ook weer bij 0 beginnen, nouja, 5X1'. Fietsen is een beetje anders, denk ik - maar ik heb sinds ik ermee begonnen ben (op m'n 2e? 3e?)  nog nooit 5 maanden niet gefietst (en dat wil ik graag zo houden, als het even kan!).

Louise

357 Laatst bewerkt door chrisbakker (12-06-21 11:50:26)

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Techniek in je zwemmen (en andere sporten) zit opgeslagen in je hersenen. Memory function. Je bent ook al langer bezig met je techniek. Dat is een voordeel bij het uitvoeren van de beweging, zelfs bij langere inactieve periode.
Het enige dat we zien verminderen is de prestatie en tijd/km. Maar ja dat is de fysiologische spierprikkel.
Heb jij ook niet het gevoel dat je  techniek zwemmen je een basissnelheid blijft geven, zelfs als je er even tussenuit bent geweest?

358 Laatst bewerkt door Louise (12-06-21 12:06:58)

Re: Corona en zwemmen in zwembad

chrisbakker schreef:

Heb jij ook niet het gevoel dat je  techniek zwemmen je een basissnelheid blijft geven, zelfs als je er even tussenuit bent geweest?

Ik kon inderdaad wel merken dat mijn lichaam zich de techniek nog herinnerde, dat vond ik wel leuk om te ervaren, en in dat opzicht begon ik zeker niet bij 0.
Maar wat ik ook heel kon merken: die hoge elleboog is een rare beweging als je hem 5 maanden niet hebt gemaakt. Dus ik voelde het in het begin gek trekken naar mijn schouder en ik vond de uitvoering toch lastig en onwennig. Daar gaan techniek, conditie en kracht in elkaar over.
En nu merk ik ook zeker wat MontanaMan zegt: door gebrek aan conditie treedt vermoeidheid eerder op en dat schaadt mijn techniek. Dat komt ook wel weer goed, dat is een kwestie van trainen.

Louise

359 Laatst bewerkt door Louise (16-07-21 11:34:29)

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Nog even wat zwembad-in-coronatijd-ervaringen. Ik zwem graag 'buiten de deur', dus dat ik ergens anders ga zwemmen als ik daar toch moet zijn. Dar was met die dichte zwembaden en al het thuiswerken al lang niets van gekomen, maar
gister moest ik in Delft zijn en dacht: laat ik daar eens gaan zwemmen.

Sportfondsenbad had banenzwemmen op een moment dat goed uitkwam, maar ik keek wel op van de prijs, zeg: € 6,10. Dat zou voor 45 minuten zijn, dat vind ik sowieso irritant kort, en in de praktijk moest je er nog 5 minuten eerder uit ook. 40 minuutjes zwemmen, omgerekend € 9,15 per uur yikes Voor niks bijzonders, gewoon 25-meterbadje. De gemeente subsidieert het niet, dus dit is de prijs waarvoor het commercieel rendabel is. Misschien heeft de korte tijd met corona te maken, de prijs dus niet.

Wel waren de coronamaatregelen nog superstreng: eenrichtingverkeer per baan, dus elke 25 meter onder de kurken door, inhaalverbod, je niet omkleden vooraf.

In mijn 'eigen' zwembad West in Rotterdam kost een vol uur € 4,20 (los kaartje, in de praktijk betaal ik nog minder) en zijn alle coronamaatregelen losgelaten, op het reserveren na. Maar dat zwembad is nu dan weer een paar dagen dicht: besmet personeel, de rest in quarantaine....

Louise

360

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik ging vorige week hier bij ons zwemmen met reservatie om 10u, was er om 09u55 en om 10u25 stond ik nog aan te schuiven in een overvolle inkomhal waar het volk bleef bijkomen en aan de kassa enkele jobstudenten die wat aan het uitleggen waren en met hun smartfoon bezig waren. Ik ben toen uit de rij gestapt en bij de directeur binnen gegaan en eens goed van mijn oren gemaakt. Ineens gingen ze mij verder helpen maar ik had al lang geen zin meer om te zwemmen en ben maar naar huis gegaan. Nu de eerste weken maar buiten zwemmen want de zwembaden zijn hier te druk met het schoolverlof.

361 Laatst bewerkt door Louise (16-07-21 12:27:13)

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Het nemen van de horde van de kassa snoept inderdaad regelmatig behoorlijk wat zwemtijd op, maar dat gaat om minuten, geen half uur. Dat is idd wel erg roll

Louise

362 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (16-07-21 13:35:35)

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Het grote verschil in maatregelen blijft me verbazen. Gelukkig kan ik in beide 50 m baden in de omgeving weer goed terecht. Je mag er inhalen, omkleden na afloop en inmiddels ook weer douchen.

Maar in Den Haag hoef je al niet meer vantevoren om te kleden en mag je ook je haren wassen met shampoo. Dus dat is weer een stapje verder richting normaal. Kon daar ook na reserveren gewoon betalen met mn abonnement!

Blijf het reserveren wel lastig vinden, mijn werkweek laat zich vrij lastig plannen. Maar ik lig dus weer wekelijks in een binnenbad!

363 Laatst bewerkt door mcguyver (16-07-21 16:34:04)

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik bof dan maar denk ik. Ik moet nog wel reserveren maar als ik wil kan ik 2 uur achter elkaar reserveren. Het omkleden gebeurt buiten. Maar na het zwemmen kan ik douchen (koud weliswaar, maar dat boeit me niet want het is een buitenzwembad dus de overgang is niet groot). Het aankleden kan gewoon in een hokje. Ook het binnenbad is open en kent dezelfde regels, behalve het douchen.

NB en off topic: voor het eerst 5 km gezwommen in een zwembad zonder stops. Gewoon om te kijken hoe het was. Nou ja, niet anders dan anders kan ik zeggen. Als ik me niet had gefocust op die 5 km had ik nog wel door kunnen gaan. Ik deed er 1u:54 min over. Had gehoopt onder 1u:50 te blijven.

Je moet sneller dan de klos zijn.

364

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Bij ons is er ook een recreatie bad bij dus dat is wel een groot complex en in de verlof periode veel volledige gezinnen en groepen die daar dan komen zwemmen/ relaxen en zeker met het slechte weer van de laatste weken.

365 Laatst bewerkt door Louise (17-07-21 16:11:46)

Re: Corona en zwemmen in zwembad

mcguyver schreef:

Ik moet nog wel reserveren maar als ik wil kan ik 2 uur achter elkaar reserveren.

Betaal je dan voor één keer, of twee? Gewoon nieuwsgierig - sinds donderdag interesseren zwembadprijzen me.

LindaRotterdam schreef:

Het grote verschil in maatregelen blijft me verbazen. <knip>
Blijf het reserveren wel lastig vinden, mijn werkweek laat zich vrij lastig plannen.

Allebei +1, ja. Ik had er donderdag helemaal niet aan gedacht dat ik m'n badpak al aan moest hebben, omdat dat dus in m'n eigen zwembad niet meer hoeft. Was ook een beetje onhandig geweest, ik was al uren van huis, naar Delft gefietst, lunchafspraak... Ik kon nu de wc in...

En ik heb af en toe ook stress van de reservering, ja. Nu de capaciteit is toegenomen, is het wel bijna nooit vol, dus ik heb al eens gewacht met reserveren tot vlak voor ik weg ging. Ik hoop dat ze het gauw gaan afschaffen, het voegt weinig meer toe zo. Het was nuttiger toen er nog veel minder mensen in mochten. Ik neem aan dat het nu ook nog voor bron- en contactonderzoek moet, maar dat kunnen ze ook anders regelen.

Louise

366

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik heb een jaarkaart. Dus ik betaal niet per keer.

Je moet sneller dan de klos zijn.

367

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ah, ja, dat kan ook natuurlijk.

368

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Buitenbad (50m) waar ik in zwem moet je ook nog reserveren voor binnenkomst maar daarna kan je zo lang blijven als je wilt. Er zijn 200 plekken per 30 min beschikbaar dus 's ochtends is het nog nooit vol geweest zo ver ik weet. Na 12 uur is het vn vrijzwemmen en dus veel meer kinderen, gezinnen enz.

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com