1

Onderwerp: Swimskin, welke voor- en nadelen zijn er?

Nu het water zo warm is zwem ik zonder pak.
Zwemmen in een trisuit is dan een optie.
Met swimrunnen doe ik dat nu ook in een trisuit, maar kreeg dit weekend schuurplekken van rennen in een te natte trisuit.
En uiteindelijk remt een trisuit ook best af vergeleken met een wetsuit/swimrunsuit.

Ik ben nu aan het kijken naar een swimskin (nou ja, inmiddels een besteld)
Zijn er mensen die er een hebben?
Hoe bevalt dat?
G
Hoe 'krap' koop je zo'n ding, ik twijfel een beetje tussen 2 maten...

2

Re: Swimskin, welke voor- en nadelen zijn er?

Ik heb er eentje maar vind het op zich niet echt nuttig, heeft geen meerwaarde qua drijfvermogen natuurlijk want het bevat geen neopreen het maakt je enkel wat meer hydrodynamische in het water.

3

Re: Swimskin, welke voor- en nadelen zijn er?

Het idee is toch vooral dat het je core extra ondersteund en minder weersrand heeft in het water tov een trisuit.
Dus het zou daarin wat schelen, maar vervangt zeker geen wetsuit.
Hij wordt ook voornamelijk gedragen bij non wetsuit races (die hebben we in ned ook niet zo vaak).

4

Re: Swimskin, welke voor- en nadelen zijn er?

Een goeie trisuit zoals bv die die ik draag ondersteunen je core ook; maar zoals ik zeg ikzelf vind het weinig meerwaarde hebben al schijnen de nieuwste van Zone3 wel goed te zijn.

5

Re: Swimskin, welke voor- en nadelen zijn er?

@Hedcandy, voel je echt meer weerstand bij zwemmen in een trisuit, of ben je meer op zoek naar het wetsuitgevoel?
Hoe is het voor jou verschillend om in een badpak te zwemmen of een trisuit?

6

Re: Swimskin, welke voor- en nadelen zijn er?

Ik zoek hem niet zozeer voor het triathlonnen, maar voor het swimrunnen.
Een swimrunsuit met neoprene stukken is nu te warm.
De trisuit waarin ik de afgelopen keren swimrunde, schuurt mijn huid kapot bij de rits. Dat komt omdat het pak meer lubbert als het nat is, en als je dan gaat rennen... ik heb geen cup A zal ik maar zeggen.
Bij triathlons hier geen last van, want op de fiets droog je voldoende op.
Ik ben dus vooral benieuwd naar het materiaal van die swimskin (nog nooit een aangehad) en ook hoe strak het evt zit. Maar het feit dat het geen water opneemt spreekt me wel aan.
Weet alleen niet hoe warm het is als je erin gaat rennen.

En een andere optie is nog een andere trisuit erbij. Heb er een gevonden van Castelli die gemaakt is voor lopen en zwemmen, zit geen fietslapje in zeg maar.

Dus tsja, ik kijk een beetje wat de mogelijkheden zijn.

7

Re: Swimskin, welke voor- en nadelen zijn er?

Ik gebruik enkel maar trisuits van Castelli dat is echt wel top materiaal. Maar een swimskin denk ik niet dat dit geschikt is voor swimrun te doen dat materiaal ademt zo goed als niks.