1

Onderwerp: 3 weken voor kwarttriatlon

hallo

Door de vele uitstellingen van evenementen door corona was ik uit het oog verloren dat ik ingeschreven was voor een kwarttriatlon op 11 juli. Toch zou ik willen meedoen (mede doordat ik anders mijn geld niet terug krijg...). Ik wou weten of dit een beetje haalbaar is voor je eerste triatlon, en eventuele concentratiepunten of trainingsschema's/voeding. Mijn conditie is momenteel helemaal niet slecht, ik kan vrij makelijk 7 a 8 km lopen op 5 - 5,10 min/km en ik kan op het gemak een 40 tal km fietsen. Zwemmen heb ik wel al een jaartje niet meer gedaan. Dus dat zal misschien een aandachtspunt zijn? Graag had ik eens jullie visie hierover eens gehoord. Zou het slim zijn om toch nog mee te doen, of zou ik beter toch afzeggen?

Alvast bedankt

2

Re: 3 weken voor kwarttriatlon

Waarom niet, gewoon doen zou ik zeggen. Zorg dat je de laatste weken nog veel in het buitenwater ligt.
Voor een combi training van zwemmen naar fietsen zowel van fietsen naar lopen heb je ook nog tijd genoeg. Weet je een beetje hoe het voelt.
Start heel rustig en hou een lekker duur tempo aan. Leg de nadruk op finishen en dan komt het helemaal goed. Succes!

3

Re: 3 weken voor kwarttriatlon

Ja gewoon starten. Zie het maar als een training.

Je moet sneller dan de klos zijn.

4

Re: 3 weken voor kwarttriatlon

Leuk!

Zeker proberen nog 2 x per week te gaan zwemmen.
Na t zwemmen een keer direct gaan fietsen (incl je voeding testen).
Na t fietsen een keer gaan lopen.

Veel plezier en succes.

5

Re: 3 weken voor kwarttriatlon

Bedankt voor jullie reactie!

Wat zouden jullie nog doen qua training? Intensief of toch eerder op het gemakje zwemmen/fietsen/lopen? Wat voor afstanden raden jullie daarvoor aan? Zodat ik toch een idee heb wat ik allemaal moet kunnen op welk moment...
Is er trouwens een limiettijd bij een kwarttriatlon? Of wachten ze tot iedereen klaar is?

6

Re: 3 weken voor kwarttriatlon

Ik zou nu nog één keer een lange rustige fietsrit maken die net zo lang duurt als je verwachte eindtijd. Dan kun je alvast beetje wennen aan de inspanning. Verder idd nog een koppeltraining en even oefenen met de wissels. En verder ook buiten zwemmen. Korte trainingen kun je op wedstrijdsnelheid doen (dus niet voluit), om te wennen aan de inspanning bij de wedstrijd. Geen intensieve panic trainingen.

7

Re: 3 weken voor kwarttriatlon

Echt trainen heeft op die termijn niet zo veel zin meer, maar een keer voelen hoe hardlopen is na een tijdje fietsen lijkt me wel nuttig. En een paar keer zwemmen, liefst in buitenwater, om de slag weer te pakken te krijgen. De laatste paar dagen vooral zorgen dat je fit en uitgerust bent, dus inderdaad zeker geen heftige paniektrainingen.

Het gaat ook niet om een toptijd, toch? Gewoon lekker meemaken, ervaren hoe het is en hoe leuk! Doe vooral niet te gek op de fiets, zodat je wat overhoudt voor het lopen. Finishen gaat dan echt wel lukken, en dan kun je verder aan gaan werken om met wél trainen beter te worden.

Dus: veel plezier!

Louise

8

Re: 3 weken voor kwarttriatlon

Als je een jaartje niet gezwommen heb zou ik komende weken nog een aantal keer per week gaan zwemmen. Mijn persoonlijke ervaring is is dat ik met zwemmen redelijk snel tot een bepaald plateau kan komen, zelfs binnen een hele korte period als ik echt frequent zwem.

9

Re: 3 weken voor kwarttriatlon

MontanaMan schreef:

Als je een jaartje niet gezwommen heb zou ik komende weken nog een aantal keer per week gaan zwemmen.

.... maar pas wel op als je van 0 naar veel zwemmen gaat. Zwemmen is weliswaar een vrij 'milde' sport qua blessuregevoeligheid, maar toch kunnen bijvoorbeeld je ellebogen en schouders wel gaan sputteren als je het ineens heel veel gaat doen. En dat is het laatste wat je wilt, zo vlak voor een evenement. Dus zeker niet overdrijven, herstel pakken tussen de trainingen door, en stoppen bij pijntjes.

Louise

10

Re: 3 weken voor kwarttriatlon

Bedankt!

Ik weet juist nog niet echt hoe ik het moet aanpakken qua voeding tijdens de kwarttriatlon... Hoeveel liter water/sportdrank moet ik meenemen op mijn fiets? En hoeveel "gelletjes" zou ik ongeveer moeten meenemen?

11

Re: 3 weken voor kwarttriatlon

Het hangt er ook vanaf hoe lang je er over doet. De een is met 2 uur binnen, de ander met 3.

Ikzelf neem vlak voor de start een powershot.
Heb dan op de fiets wel genoeg aan 1 grote bidon sportvoeding, bij warm weer neem ik nog een 2e met water mee.
Dan 1 reep en 1 powersmoothie, deze verkies ik boven een 2e reep vlak voor t einde vh fietsen.
Met lopen 1 gelletje voor halverwege, maar heb daar bij heel warm weer een keer tekort aan gehad (gelukkig had de ehbo op de fiets toen nog een gelletje voor me).(dus voortaan neem ik er 2 mee).

12

Re: 3 weken voor kwarttriatlon

1: Zeker doen. Is een leuke ervaring en een goede oefening voor toekomstige triathlons.
2: In 3 weken kan je niet meer zo heel veel trainen. Wel wennen aan dingen. Zoals zwemmen in buitenwater, twee sporten na elkaar doen en eens een paar keer wissels oefenen in het park of je achtertuin.
3: Voeding is best persoonlijk. Waar wordt in voorzien door de organisatie? Wat gebruik je normaal bij 40km fietsen en 10km lopen? Handje vol gelletjes mee kan nooit kwaad. Beter mee verlegen.... Op de fiets bidonnetje sportdrank en als het warm is bidonnetje water extra dan zit je meestal wel goed. Ik zet ook altijd een bidon op mn wissel plek dan kan ik tijdens de wissel even snel een flinke slok nemen als ik wil. Goed ontbijten geruime tijd voor je gaat starten. En vlak voor de start doe ik altijd een banaan ofzo, dan start je met al wat brandstof in de tank.

En vergeet vooral niet er een beetje van te genieten. Veel plezier en veel success gewenst!

13 Laatst bewerkt door poeliwoelie (30-06-21 22:47:19)

Re: 3 weken voor kwarttriatlon

Normaal gezien pak ik 1 bidonnetje water van 500 ml mee tijdens 40 k fietsen, en bij het lopen helemaal niks… Zelf heb ik geen idee hoelang ik erover zou doen, maar ik schat tussen de 3 a 4 uur.
Zou 1 bidon van 500 ml genoeg zijn, of zou ik beter nog een grotere of nog 1 extra meenemen?
Wanneer gebruik je trouwens een energiebar en wanneer een gelletje?

14

Re: 3 weken voor kwarttriatlon

3u sport op 1 bidon water? Lijkt me niet echt realistisch in wedstrijd, en op training trouwens ook niet. Normaal reken je op 500ml vocht per uur en minimaal 60gr Kh, maar dit kan individueel verschillen en bij de meeste is het meer naargelang de omstandigheden.

15 Laatst bewerkt door Louise (03-07-21 12:12:04)

Re: 3 weken voor kwarttriatlon

Mij lijkt één bidon voor een kwart ook wat weinig, zeker als het warm wordt. Ik zou in elk geval meer meenemen, op de fiets en ook een bidon in de wisselzone laten voor tussendoor. Bij het loopparcours staat waarschijnlijk wel water?

poeliwoelie schreef:

Wanneer gebruik je trouwens een energiebar en wanneer een gelletje?

Dat is heel persoonlijk, en dat zijn dingen die je eigenlijk tijdens het trainen uitprobeert. Dat je dat niet hebt kunnen doen, betekent dat je eigenlijk maar een gok moet wagen. Daarbij moet je vooral de balans zien te vinden tussen te veel eten en drinken (klotsen, misselijk) en te weinig (uitdroging, hongerklop).

Ik ben niet zo'n gel-fan (plakkerig, veel tegelijk), dus op de fiets een reep mee, bij het lopen liever (sport-)winegums. Die gaan bij een kwart vooral mee voor reserve, meestal heb ik ze niet nodig.

Louise

16

Re: 3 weken voor kwarttriatlon

Inderdaad persoonlijk, en train het. Op de fiets eet ik energie-repen, bij het lopen gelletjes. Probeer meestal voor een aid-station een gelletje naar binnen te werken, zodat ik direct erna een paar slokken water kan nemen bij het aid station.