sanger schreef:ronnyke schreef:Alvast stoppen met zaalvoetbal :-) die korte bewegingen gaan op termijn in regelmaat voor blessures zorgen als duursporter.
Is dat serieus zo? Voetbal is qua sport wel mijn eerste “liefde”… Zal me zwaar vallen om daar mee te moeten stoppen.
Ik heb dat nog nooit gehoord maar heb wel pas voetbalblessures sinds ik ben begonnen met triatlon/duursporten.
Ik heb niet direct een bron, maar ik ken het wel, of anders gezegd: ik geef ronnyke groot gelijk. Contactsporten en sporten met veel kort keren en draaien zijn hartstikke blessuregevoelig (ga maar na hoe vaak voetballers eruit liggen met kapotte kniebanden). Sowieso al, en ze zijn ook nog eens heel anders qua belasting dan duursporten. Dus als je serieus werk wil maken van een duursport, kun je het er inderdaad beter niet bijdoen. Of het risico accepteren natuurlijk, als je het graag doet.
Er zijn hele hordes van vooral iets oudere sporters die gaan hardlopen en/of fietsen in plaats van voetbal, tennis e.d. vanwege het blessurerisico of omdat hun knieën het niet meer aankunnen.
Edit, bedacht ik net nog: sowieso is een aardige manier om naar trainen/sporten te kijken: alles wat je doet is eigenlijk een risico. Dat is een van de gedachten achter het idee dat je niet zo veel mogelijk moet doen, maar precies genoeg - zodat je onnodige risico's vermijdt. Ik heb die manier van denken geleerd van een hardlooptrainer naar aanleiding van uitsprinten in het laatste hardloopinterval, wat veel lopers graag doen: aan het eind van je training nog even tot het gaatje gaan. Dat kan heel lekker voelen, maar met moeie spieren maximaal gaan is ook riskant. Is het je dat waard? Mij helpt die manier van denken wel bij bepalen wat ik wel/niet doe.
Louise
Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd:
http://www.delftweg9.nl/triathlon/