1

Onderwerp: Voeding tijdens ironman

Over 2 maanden mag ik hopelijk eindelijk starten in de IM Nice (mijn eerste full distance).
De afgelopen maanden heb ik veel getraind met Maurten 320 en ik merk dat ik hier geen problemen met mn maag mee krijg en voor langere tijd energie behoudt. Mijn voedingsstrategie zoals ik deze nu voor ogen heb zal voornamelijk gebaseerd zijn op dit merk.

Probleem wat ik nu wel voorzie is hoe ik mijzelf hiermee ga bedienen tijdens de race. Naast iedere bidon voeding zal ik ook een bidon water moeten drinken. Ervan uitgaande dat ik 2/3 bidons mee kan nemen op de fiets ga ik het hier (6 uur fietsen) niet mee redden.

Heeft iemand hier ervaring mee? bv. zakjes meenemen op de fiets en dit tijdens de wedstrijd bij het water gooien oid?
Wat ondanks het tijdsverlies uiteindelijk wel weer kan lonen...

Thanks!

2

Re: Voeding tijdens ironman

Geen ervaring met Maurten maar wel met nutrid kerosine. Kon nog net 500g mixen in 950ml water. Ik hoefde alleen nog water aan te pakken tijdens de 180km Frysman. Had ik genoeg aan.

3 Laatst bewerkt door ronnyke (07-07-21 00:06:50)

Re: Voeding tijdens ironman

Ironman heeft toch Maurten als sponsor van voeding dus dit zal dan ook op het parcours uitgedeeld worden denk ik. heb net gekeken en idd Maurten en Gatorade dus je probleem is opgelost :-) Maar je kunt idd ook zelf mengen als je een bidon water aanneemt dan verlies je een minuutje.

4 Laatst bewerkt door Seb21 (09-07-21 14:49:17)

Re: Voeding tijdens ironman

ronnyke schreef:

Ironman heeft toch Maurten als sponsor van voeding dus dit zal dan ook op het parcours uitgedeeld worden denk ik. heb net gekeken en idd Maurten en Gatorade dus je probleem is opgelost :-) Maar je kunt idd ook zelf mengen als je een bidon water aanneemt dan verlies je een minuutje.

Volgens mij delen ze alleen Maurten gels uit en Gatorade drank. Niet de Maurten 320 (=drank) waar bm het over heeft. Heb een vermoeden dat het, buiten commerciële redenen, wellicht lastig voor ze is om die Maurten drank te verspreiden. Eenmaal gemengd met water is de houdbaarheid beperkt, mag het alleen met zacht water worden gemengd en moet de verhouding precies kloppen. Niet ideaal voor grote events natuurlijk. Vooral het calciumlimiet van 40 lijkt erg serieus te zijn aangezien dit wel tig keer tijdens het kopen en de levering wordt vermeld. Het staat zelfs op de bidons. Op veel locaties heb je niet zulk zacht water, zelfs in NL komt dat op veel plekken niet uit de kraan, dan moet je dus met het juiste bronwater aan de slag.


Ik train ook met Maurten en wil hier ook de IM mee gaan doen. Mijn plan was om in de special needs bag bidons achter te laten en halverwege een korte pitstop te maken om de bidons om te wisselen. Denk dat dit qua verloren tijd wel meevalt en dan hoef ik me ook niet druk te maken over het aannemen van bidons onderweg. Op aanraden van Maurten doe ik 2 zakjes in een bidon van 750ml (een zakje afgewogen halveren raden ze af ivm de onderlinge verhouding van ingrediënten).

5

Re: Voeding tijdens ironman

Mja zou ook kunnen heb 1x Maurten geprobeerd maar vond het niet echt mijn ding, ik maak mezelf ook niet eenzijdig aan 1 merk en wissel in training vaak af van sportdrank. Afgelopen weekend daar weer de voordelen van ondervonden aangezien ik drank van de organisatie moest aannemen omdat ik een bidon kwijt was door het slechte wegdek. Voor een volledige doe ik dat eigenlijk altijd zo een drop off bag word niet overal gebruikt/ toegelaten en je verliest er ook veel tijd mee vind ikzelf.

6

Re: Voeding tijdens ironman

Ja, ik heb daar ook mee geworsteld, maar ik vind die Gatorade echt overdreven zoet.

Daarnaast ben ik ook niet echt heel behendig in het openmaken van gelletjes en repen op de fiets. Merk dat dan mijn snelheid flink omlaag gaat, dus al met al maar deze afweging gemaakt. Wel voor achterop extra strakke bidonhouders gekocht om kans op wegstuiteren te minimaliseren. En ik neem sowieso wel gels mee op de fiets voor het geval dat ik een bidon kwijtraak en van strategie moet veranderen.

7

Re: Voeding tijdens ironman

Misschien is er een post waar je je eigen bidons kunt neerzetten.
Althans zo heb ik dat wel gedaan.

Werkte voor mij prima.
En ze waren herkenbaar :-)

8

Re: Voeding tijdens ironman

]Misschien is er een post waar je je eigen bidons kunt neerzetten.
Althans zo heb ik dat wel gedaan.

Werkte voor mij prima.
En ze waren herkenbaar :-)

Ironman Nice moet je nu wel niet vergelijken met de Frysman, daar doen 250 mensen mee en in Nice 3000. Ik had mijn bidons tijdens de Frysman gewoon op een muurtje gezet en toen ik er de 2e ronde voorbij reed verwisseld met de lege maar dat moet en mag je tijdens een Ironman niet doen.

9

Re: Voeding tijdens ironman

hi

ik probeer regelmatig te trainen met de sportdrank van de organisatie zodat ik extra bidons kan aanpakken. Op 5 a 6 uur fietsen drink je behoorlijk wat. Gels heb ik voor het gehele fietsonderdeel in een bidon zitten. Scheelt een hoop viezigheid. Klein risico is inderdaad het verliezen van de bidon maar neem altijd wat reserve gels mee en kan bijv. in Almere FD nog wat aanpakken. Klinkt wellicht apart maar ik doe (alleen bij FD) over mijn trisuit in t1 nog een wielershirt met daarin wat witte broodjes met jam. lekker voor onderweg en helpt mijn maag normaal te functioneren.

Als ontbijt gebruik ik sinds dit jaar sportontbijt met daarin een extra banaan en havermout. alles in de blender, een goede basis voor een lange dag.

Maar wat werkt voor een ieder is een kwestie van ervaring opdoen in de training en test event.

GR

10

Re: Voeding tijdens ironman

Mijn Ironmanervaring is inmiddels alweer 5 jaar oud, maar toen in Vichy kon je ook eigen voeding e.d. klaarzetten, in speciale tassen waar je halverwege het fietsparcours toegang toe had.

Ook ik heb geoefend met het eigen merk van de Ironman toen (High5).
En ook ik vind Gatorade niet te harden. Ik weet niet of ze die blauwe sportdrank nog hebben, daar heb ik een keer bijna van staan overgeven.

Louise

11

Re: Voeding tijdens ironman

In Maastricht bij de IM had je ook een plek tijdens het fietsen waar je vantevoren afgegeven eigen spullen kon pakken. Niet alleen voeding en drinken, maar bijvoorbeeld ook een nieuwe tube (stel je rijd lek in de eerste ronde, dan kun je er nog eentje pakken als reserve voor de tweede ronde). Maar in beide rondes ben ik er langs gefietst zonder het te merken. Ik weet niet of het slecht aangegeven was, of dat ik niet op zat te letten. De tweede ronde lette ik er wel op omdat het ik punt in de eerste rond niet gezien had, terwijl ik wel ongeveer wist waar het zou moeten zijn. Maar op een gegeven moment besefte ik dat ik het weer gemist had, toen iemand me voor de 2e keer inhaalde, die had dus wel wat spulletjes opgepikt.

12

Re: Voeding tijdens ironman

Heb even contact gehad met Maurten zelf.

Voor een 10u IM geven ze als optie bijvoorbeeld onderstaand:

- Before the swim: take one half bottle of the Drink Mix 320 (5min to 30min before the start)
- On the bike: drink 5 bottles of Drink Mix 320 during the cycling part. -> it corresponds to 400g of carbs in total
- Running: take 6 Gels during the running part. -> it corresponds to 150g of carbs in total

Water kan langs de kant worden gepakt, wel 5-10 min tussen drinken van de mix en water houden om de verhouding niet te verstoren. En er is geen probleem met invriezen van het geheel de avond ervoor, zolang je maar goed schudt voor gebruik.

Oh er zat uiteraard ook hele rits met disclaimers bij dat het allemaal persoonlijk is, je alles vooraf moet testen e.d. Maar neem aan dat men dat wel snapt.

13

Re: Voeding tijdens ironman

Ik heb dit artikel tegengekomen en dit is iets waar ik eigenlijk niet echt weet van had, benieuwd naar de reacties hierop.... https://www.triathlete.com/nutrition/ra … 5769ce8345

14

Re: Voeding tijdens ironman

Ik weeg eigenlijk vrijwel altijd voor en na de training en hou hoeveelheid vocht bij die ik ingenomen heb onderweg. Op een gegeven moment wel een beetje een idee hoeveel extra ik mee moet nemen als het warm weer is.

15 Laatst bewerkt door Louise (14-07-21 10:57:53)

Re: Voeding tijdens ironman

ronnyke schreef:

Ik heb dit artikel tegengekomen en dit is iets waar ik eigenlijk niet echt weet van had, benieuwd naar de reacties hierop.... https://www.triathlete.com/nutrition/ra … 5769ce8345

Lijkt me vooral nogal theoretisch verhaal. Als je tussen de 20e en je 80e flink wat aan vochtreserves verliest (punt 1), zal wel, maar daar merk je tussen het ene en het andere jaar niks van. Veroudering gaat heel geleidelijk, en als je sport, nog veel geleidelijker dan gemiddeld (denk: 1 % per jaar). Leeftijd is dan dus maar een heel klein factortje dat je vochtbalans en -behoefte meebepaalt, samen met van die dingen als het weer, intensiteit, wat je de dag ervoor gegeten en gedronken hebt, en grote individuele verschillen - allemaal veel bepalender.

Ik weet ook niet of het allemaal klopt. Je kunt niet zomaar vanuit algemene observaties ('ouderen  hebben minder dorstprikkel' - punt 3) generaliseren naar goed getrainde ouderen in een wedstrijd. Er zijn bovendien sexe-verschillen, en voor vrouwen verandert er rond hun 50e bovendien nog een boel meer tegelijk door de veranderende hormonen, die zeker een effect kunnen hebben op je vochthuishouding.  Maar ook daarin zijn de individuele verschillen zo groot dat er weinig algemeens over te zeggen valt.

Seb21 schreef:

Ik weeg eigenlijk vrijwel altijd voor en na de training en hou hoeveelheid vocht bij die ik ingenomen heb onderweg. Op een gegeven moment wel een beetje een idee hoeveel extra ik mee moet nemen als het warm weer is.

Volgens mij is dat dus inderdaad cruciaal: kijk wat je zelf nodig hebt, in allerlei situaties, door je voor en na de training te wegen.

Louise

16

Re: Voeding tijdens ironman

Bedankt voor het meedenken!

Met de input van jullie ben ik nu tot het volgende gekomen:

- Start op de fiets met 3 bidons Maurten
- Bij bevoorradingen bidons met water aannemen.
- Bij de special needs bag (na 80km) 2 bidons Maarten + 1 bidon electrolytes of 3 bidons Maurten op de fiets plakken (nog in dubio).
- Bij bevoorradingen bidons met water aannemen
- Bij het lopen zal ik gebruik maken van de Maurten gels en in het 2e gedeelte evt. met caf.

Het zal waarschijnlijk wel aardig warm worden en ik transpireer over het algemeen wat meer. Dus ik zal van te voren goed letten op mijn mineralen inname en tijdens de race hier ook wel wat mee moeten. Bij de transities zal ik daarom ook proberen wat extra mineralen binnen te krijgen.

17

Re: Voeding tijdens ironman

Kauwtabletten met electrolyten/mineralen zijn echt een aanrader voor hete dagen.
Wel even vantevoren uitproberen, maar mij bevalt het erg goed!

18

Re: Voeding tijdens ironman

LindaRotterdam schreef:

Kauwtabletten met electrolyten/mineralen zijn echt een aanrader voor hete dagen.
Wel even vantevoren uitproberen, maar mij bevalt het erg goed!

Ikzelf gebruik deze ook, vooral in het lopen is dit handig

19

Re: Voeding tijdens ironman

Bij IM Maastricht in 2018 werden bij aid stations tijdens het fietsen ook halve bananen uitgedeeld. Die kun je ook makkelijk in een keer naar binnen happen. Beviel mij ook goed eigenlijk.
Heb je plek voor langere bidons?