1 Laatst bewerkt door Seb21 (08-07-21 17:26:40)

Onderwerp: Even voorstellen

Nu een half jaar bezig met project Ironman. Ik woon in de buurt van Utrecht en ben sinds november 2020 aan de slag gegaan op weg naar een Ironman. Reden: ik wilde dit altijd al eens doen en met het grote overschot aan vrije tijd vanwege corona leek dit mij het ideale moment.

Mijn sporthistorie is wisselend. Af en toe eens een halve marathon (snelste tot dat moment 1:48) en op laag niveau gehockeyd. Echt gestructureerd trainen ergens voor heb ik nog nooit gedaan, dus dat werd onderdeel van de uitdaging. Op moment van starten was zelfs hardlopen, na wat coronakilo's, nog best een opgave.

Plan was om een relatief eenvoudige IM te doen: niet al te warm, zoet water, redelijk parcours. En de keuze is gevallen op Finland in augustus 2021. Ter voorbereiding was de halve van West Friesland gepland, maar die gaat helaas niet door. Geen halve dus in de aanloop, we laten ons dus maar verrassen. Voor het oefenen met transities in een wedstrijd wel een OD in juli.

Het doel? In de eerste plaats het commitment om 10 maanden lang met focus te trainen, weer of geen weer. Daarna: finishen, maar wel met enige ambitie qua tijd: rustig fietsen en vervolgens de marathon wandelen kan wellicht wel net binnen de limiet, maar is niet hoe ik hem wil finishen. Onder de 12 uur staat met potlood in het schema geschreven bij de start van dit project en misschien zit er wel meer in. Aan de andere kant, zonder minimaal een formele halve race in de benen is het natuurlijk erg lastig inschatten hoe je jezelf tegen gaat komen.

Uiteraard de nodige spanning in de aanloop naar het event toe. De combinatie van eerste keer, de lange afstand (de halve afstand kom je in trainingen nog wel min of meer tegen) en de locatie in het buitenland maken het een interessante klus. Nu vooral bezig met laatste trainingsloodjes, oefenen met voeding en kleding op lange ritten, transitieoefeningen en het finetunen van het materiaal.

Alvast een eerste vraagje: waar laat je je fietscomputer in het bike park? Op de fiets, in je transitie-bag en na het fietsen laten zitten of terug in de tas?

2

Re: Even voorstellen

Seb21 schreef:

Nu een half jaar bezig met project Ironman. Ik woon in de buurt van Utrecht.
Alvast een eerste vraagje: waar laat je je fietscomputer in het bike park? Op de fiets, in je transitie-bag en na het fietsen laten zitten of terug in de tas?

Klinkt als een mooie uitdaging.

Een eerste antwoord van iemand uit dezelfde buurt. Ik doe mijn computer er vóór de race op en die laat ik er op. Mijn overwegingen hierbij zijn:
- in het parc fermé kan niet iedereen komen. Diefstal is natuurlijk niet uitgesloten, maar er is meestal wel enig toezicht/sociale controle. Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat er in het PF iets van een fiets af gestolen is.
- ik heb een oude Garmin Edge 800. Die is minder interessant om te stelen dan iets gloed nieuws en is ook minder vervelend als het gebeurt.
- ik doe normaal gesproken ook regelmatig triathlons over kortere afstand en dan is de tijd die je voor je wissel nodig hebt in verhouding belangrijker. Je wil zo min mogelijk handelingen en dingen waar je aan moet denken tijdens je wissel. Vooral bij T1 loop ik vaak door de overgang van zwemmen naar lopen dizzy te zwalken alsof ik net uit de kroeg kom, dan moet ik niet te veel aan mn hoofd hebben

3

Re: Even voorstellen

Ik stop mn garmin ook nog wel eens in mn schoen. Hij is er zo opgedraaid en ook zo weer af.
Soms zit hij er ook al gewoon op (leg ik wel mn helm er overheen).
Beetje afhankelijk van hoe goed de p.f. is beveiligd.

Wat je ook kunt doen is het touwtje eraan om je stuur vastmaken, dat maak het snelle grijp graaien lastiger.

4

Re: Even voorstellen

Helder, thanks!

5

Re: Even voorstellen

Normaal in parc ferme hoef je je fietscomputer niet weg te steken, een 2 tal jaar terug was er in Belgie toch eentje die het lef had  een garmin te ontvreemden maar dat stond dan ook duidelijk op beeld dus die heeft daar achteraf wel spijt van gehad.

6

Re: Even voorstellen

Ik zou er voor zorgen dat je de complete afstand al een keer min of meer in de benen hebt voordat je mee doet.

7

Re: Even voorstellen

Inderdaad zijn je spullen gewoon veilig in het parc fermé, bij elke 'fatsoenlijke' triathlon. Dat moet ook wel, er ligt/staat allerlei peperduur materiaal.

Ik vind ook een wissel bij een OD echt anders dan bij een hele. Het komt bij een hele iets minder op het snelle wisselen en je moet ook wat meer vooruit denken. Klein voorbeeldje: een dik uur fietsen in de felle zon kan niet zo veel kwaad, maar tegen zes uur felle zon moet ik me toch echt wel beschermen, met kleding en/of zonnebrandcrème. Dat moet in de wissel gebeuren. Sowieso komt er bij een hele veel meer van dat soort denk- en planwerk kijken.

Van zo'n bucketlistdingetje van jezelf in tien maanden klaarstomen voor een snelle hele triathlon word ik eerlijk gezegd niet heel erg enthousiast, maar mooi dat je tot nu toe nog heel gebleven bent - en wel veel plezier en succes gewenst in elk geval. Vergeet vooral dat plezier niet, zou ik zeggen!

Louise

8

Re: Even voorstellen

hugo schreef:

Ik zou er voor zorgen dat je de complete afstand al een keer min of meer in de benen hebt voordat je mee doet.

Hoe bedoel je dit precies? Een volledige IM gaan doen in de training? Lijkt me dat je daar behoorlijk wat hersteltijd mee kwijt bent in de voorbereiding.

9 Laatst bewerkt door Seb21 (09-07-21 11:04:03)

Re: Even voorstellen

Louise schreef:

Inderdaad zijn je spullen gewoon veilig in het parc fermé, bij elke 'fatsoenlijke' triathlon. Dat moet ook wel, er ligt/staat allerlei peperduur materiaal.

Ik vind ook een wissel bij een OD echt anders dan bij een hele. Het komt bij een hele iets minder op het snelle wisselen en je moet ook wat meer vooruit denken. Klein voorbeeldje: een dik uur fietsen in de felle zon kan niet zo veel kwaad, maar tegen zes uur felle zon moet ik me toch echt wel beschermen, met kleding en/of zonnebrandcrème. Dat moet in de wissel gebeuren. Sowieso komt er bij een hele veel meer van dat soort denk- en planwerk kijken.

Van zo'n bucketlistdingetje van jezelf in tien maanden klaarstomen voor een snelle hele triathlon word ik eerlijk gezegd niet heel erg enthousiast, maar mooi dat je tot nu toe nog heel gebleven bent - en wel veel plezier en succes gewenst in elk geval. Vergeet vooral dat plezier niet, zou ik zeggen!

Louise

Jammer dat je niet enthousiast bent. Ik zie zelf niet in wat er mis is met tien maanden voorbereiding. Het is niet alsof ik ieder weekend een rondje loop en een uurtje fiets en dan opeens aan de start verschijn.

Heel blijven ligt m.i. ook totaal niet aan de intentie waarom je iets gaat doen, maar aan de manier waarop je traint: gestructureerd, met coach en fysio, pas op de plaats als dat nodig is en tandje erbij als dat kan.

Dat een wissel bij een OD anders is dan bij een hele is logisch. Maar as good as it gets in deze periode zonder al te veel wedstrijden. Ik kan wel tien keer een wetsuit aan en uit trekken in het plantsoen om de hoek, maar met andere mensen die rondlopen om je heen wordt de dynamiek toch anders bij zo'n wissel. Wel bedankt voor de zonnebrandreminder!

Plezier moet goedkomen, er zit behoorlijk wat zweet en tranen in, dus heb ik er ook wel behoorlijk zin in om daar iets moois van te maken.

10

Re: Even voorstellen

He Seb21.
Op tijd herstellen is heel belangrijk dus dat heb je heel goed gezien.
De training die ik hier mee bedoel is bijvoorbeeld 90-17-90-17 combi training waarbij je eerst gaat fietsen en daarna lopen en dat doe je nog een keer over.
Dit is niet de complete afstand maar geeft je wel een goede indruk waar je staat.
Deze training heb ik zelf gedaan op 12 juni waarbij ik op 3juli een hele heb gedaan. Hierbij niet het snot voor ogen maar wel aan blijven zetten. Herstel tijd was voor mij voldoende.

11

Re: Even voorstellen

Euh nog even een kleine aanvulling. De combi 60-15-60-15 wordt hierbij ook wel gedaan. Hierbij zul je ook de pijn gaan voelen die je ook gaat meemaken in je ironman.

12

Re: Even voorstellen

Aha op die manier.

Ja, dat is een forse training inderdaad. De langste sessie die ik tot nu toe heb gedaan is 4 uur fiets met aansluitend 1,5 uur lopen. Dan kom ik op ongeveer 140 km fiets en 20 km lopen uit. Nog zeker geen hele, maar wel een indicatie van hoe de benen zich houden na een aantal uren fietsen. Dat paste gewoon in het normale schema. Denk dat als het meer wordt dat dan inderdaad de dagen erna toch minder effectief getraind kan worden. Denk dat de coach daar een afweging in heeft gemaakt. Zal eens navragen.

13

Re: Even voorstellen

Ja precies dan ben je even bezig.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden en daar ik toch heel graag van tevoren een beetje wil weten waar ik aan toe ben. Is deze training voor míj belangrijk om te doen.
Ik had even gemist dat je een coach hebt en ik wil helemaal niet in de coach vaarwater zitten .
Goed trainen is dan ook maatwerk waarbij iedereen anders reageert op prikkels.

14

Re: Even voorstellen

ronnyke schreef:

Normaal in parc ferme hoef je je fietscomputer niet weg te steken, een 2 tal jaar terug was er in Belgie toch eentje die het lef had  een garmin te ontvreemden maar dat stond dan ook duidelijk op beeld dus die heeft daar achteraf wel spijt van gehad.

Het gebeurd heel weinig, maar het gebeurd wel. Las een paar jaar geleden van Vichy dat iemand alles klaar gezet had, en toen hij na het zwemmen uit het water kwam, bleek dat zijn pedalen met power meters eraf gehaald waren. Einde race. Dat is toch wel heel zuur.
Maar er staan honderden fietsen met bike computers, en er wordt maar echt heel heel zelden iets bewust ontvreemd uit parc ferme.

15

Re: Even voorstellen

hugo schreef:

Euh nog even een kleine aanvulling. De combi 60-15-60-15 wordt hierbij ook wel gedaan. Hierbij zul je ook de pijn gaan voelen die je ook gaat meemaken in je ironman.

Of een long day wordt ook wel gedaan, waarbij je ongeveer net zo lang bezig bent als op de wedstrijddag, maar dan met wat meer pauze. Bijv: 1 uur zwemmen, dan naar huis, ontbijten (bij elkaar een uur pauze), dan 5-6 uur fietsen, uurtje pauze, dan nog 2,5-3u uur lopen.

En lange trainingen zijn ook wel nodig om voeding te trainen. Wat verdraag je tijdens het fietsen en lopen qua voeding.

Maar ik ben het wel met Louise eens, 10 maanden is wel aan de korte kant om eigenlijk van niks naar een hele te trainen. Het opbouwen van volume en herstelvermogen vergt tijd en structuur, en qua tijd is het wel krap, zeker als je niet een goede aanleg voor een van de drie sporten hebt. Maar dat wilt niet zeggen dat het niet mogelijk is of niet goed zou kunnen gaan (zo lang je heel blijft)! Succes in ieder geval.

16

Re: Even voorstellen

MontanaMan schreef:
ronnyke schreef:

Normaal in parc ferme hoef je je fietscomputer niet weg te steken, een 2 tal jaar terug was er in Belgie toch eentje die het lef had  een garmin te ontvreemden maar dat stond dan ook duidelijk op beeld dus die heeft daar achteraf wel spijt van gehad.

Het gebeurd heel weinig, maar het gebeurd wel. Las een paar jaar geleden van Vichy dat iemand alles klaar gezet had, en toen hij na het zwemmen uit het water kwam, bleek dat zijn pedalen met power meters eraf gehaald waren. Einde race. Dat is toch wel heel zuur.
Maar er staan honderden fietsen met bike computers, en er wordt maar echt heel heel zelden iets bewust ontvreemd uit parc ferme.

Als iemand je pedalen er af gaat schroeven dan is het einde wel zoek, hoe haal je dat in je hoofd… Voor mijn powermeter moeten ze in ieder geval nog het grote blad eraf zien te krijgen, dus dat lijkt me nog een klus. Dan ga ik maar bier drinken met de toeschouwers wink.

Maar in ieder geval stellen jullie me gerust dat ik prima mijn computertje op mijn fiets achter kan laten. Risico’s heb je altijd, maar was meer benieuwd of dit een soort no go is omdat ze anders direct verdwenen zijn.

Thanks!

17 Laatst bewerkt door Seb21 (10-07-21 02:26:24)

Re: Even voorstellen

Over de termijn van tien maanden ook zeker gesproken met m’n coach. Uiteindelijk was het uitgangspunt: kijken waar we komen. Gaat het niet lukken, dan lukt het niet. En ook bereid geweest bij de start om te accepteren dat het niet lukt, ondanks dat je daar tijd en geld in hebt gestopt.

Wellicht handig om iets meer kleur te geven bij de aanloop en bestaande ervaring:

In de aanloop extreem rustig begonnen, alleen maar opbouwen naar dagelijks trainen. Tergend langzame tempo’s, zodat ik me afvroeg waar we mee bezig waren.

Zwemmen door de covidregels uiteraard nogal onmogelijk, voordeel daar was dat ik als kind veel gezwommen heb en dus niet helemaal vanaf 0 moet beginnen: niet bang voor (open) water, kan borstcrawl. Dat dus opgepakt zodra de zwembaden weer open gingen en het buitenwater warm genoeg werd.

Zat voorheen wel af en toe eens een dag op de fiets voor toertochtjes. Dus wist vooraf dat ik in ieder geval wel uren op een zadel kan zitten. Grote uitdaging hier zou het opbouwen van vermogen worden: uren fietsen geen probleem, beetje tempo maken wel. FTP is inmiddels van 185 naar 300 gegaan in de trainingsperiode dus daar grote stappen gemaakt. FTP verhogen was echter niet het hoofddoel omdat dit wel in verhouding moest blijven staan met trainen voor duur en het lopen.

Het lopen heb ik voorheen nooit gestructureerd gedaan. Kon wel prima een halve marathon lopen onder de 2 uur, alleen heb ik dat de laatste paar jaar eigenlijk niet meer gedaan. Lopen ging me dus altijd wel goed af, maar zeker het vorige jaar merkte ik als ik af en toe eens een stukje ging lopen dat het echt niets meer was qua tempo.

Tijdens opbouw een keer een loopblessure gehad bij het veranderen van de looptechniek na sessies met looptrainer. Daarna geen problemen meer gehad. Met fietsen nergens last van: ik gebruik wel goed gefitte fietsen en wissel verschillende typen fietsen veel af, tot nu de laatste weken uitsluitend tijdritfiets.

Over de tijd heen volume opgebouwd en nu toch al een aantal maanden rond de 15 uur per week, dagelijks trainen. Waarbij de laatste periode het volume in afstand ook echt richting de volledige IM afstand opgebouwd wordt. Nu nog een blok met volume-opbouw te gaan.

Dus wellicht ben ik gelukkig in het gebrek aan blessures, aan de andere kant denk ik ook dat ik het wel serieus heb genomen. Geen ironman boek als leidraad, maar wel goede begeleiding met dagelijkse coaching, looptrainer, zwemtrainer, voedingsadvies, bikefits, fysio voor regelmatige massages en oefeningen om de boel los te houden, strak het schema volgen (maar ook als het niet gaat dit aangeven).

18

Re: Even voorstellen

Je pakt het wel heel serieus aan zo te horen, en je hebt er flink wat tijd en geld in geïnvesteerd.

Dat sommigen wat sceptisch zijn komt niet door jou, maar meer omdat er met enige regelmaat mensen op het forum verschijnen die vanuit het niets (al dan net als weddenschap) een hele triathlon willen gaan doen.
Meestal verdwijnen deze mensen ook weer vrij snel.

19

Re: Even voorstellen

rdlk schreef:

Je pakt het wel heel serieus aan zo te horen, en je hebt er flink wat tijd en geld in geïnvesteerd.

Dat sommigen wat sceptisch zijn komt niet door jou, maar meer omdat er met enige regelmaat mensen op het forum verschijnen die vanuit het niets (al dan net als weddenschap) een hele triathlon willen gaan doen.
Meestal verdwijnen deze mensen ook weer vrij snel.



Exact dat ja, maar bij Seb twijfel ik daar geen moment aan nu ik zo lees hoe hij het aanpakt! klinkt allemaal erg serieus en goed doordacht. Succes en wellicht tot morgen, ik doe ook de OD in Rotterdam!

20

Re: Even voorstellen

rdlk schreef:

Dat sommigen wat sceptisch zijn komt niet door jou, maar meer omdat er met enige regelmaat mensen op het forum verschijnen die vanuit het niets (al dan net als weddenschap) een hele triathlon willen gaan doen.
Meestal verdwijnen deze mensen ook weer vrij snel.

Het is dat, ja, zeker, en ook het hoge blessurerisico, maar het zit hem ook in mijn opvatting van waar het écht om gaat in sport: dat het gaat om een zoek- en ontdekkingstocht naar hoe sport een positieve rol kan spelen in je leven, niet even, maar voor lang - zo mogelijk voor altijd. Sport als levenskunst dus. Prestatiedoelen kunnen daar zeer zeker een rol in spelen, maar ze zijn altijd ondergeschikt aan dat proces - het gaat ook nooit om die ene prestatie, al is het alleen maar omdat die per definitie onzeker is. Als je het zo aangaat, heb je bij het aangaan van een hele triathlon sowieso geen haast.

Voor mijzelf is triathlon nu al 12 jaar zo'n avontuur, ik hoop te blijven sporten tot mijn laatste snik - en ik coach ook vanuit die visie. Maar natuurlijk doen andere mensen het anders - wat ik zei: veel succes, maar vooral ook veel plezier gewenst! 

Ander dingetje nog: powermeter-pedalen eraf geschroefd yikes Daar heeft iemand ook echt op lopen loeren dan, want zo erg valt dat niet op. Ik had het me trouwens wel al eens gerealiseerd, dat die er in principe makkelijk af te stelen zijn. Nouja, de mijne zijn alweer zo oud (3 jaar) dat de marktwaarde aardig is teruggelopen wink

Louise

21

Re: Even voorstellen

Met de schaarste van onderdelen momenteel..... Zou het me niets verbazen als we het de komende tijd wel eens zouden kunnen lezen/horen. Al hoop ik uiteraard van niet.

Daarnaast ook gewoon zonde van je langere tijd in de transitiezone, dan ben ik liever wat sneller tongue

22 Laatst bewerkt door MontanaMan (11-07-21 16:03:19)

Re: Even voorstellen

@Seb21 Dat klinkt inderdaad als een serieuze en doordachte aanpak! En je lijkt er wel aanleg voor te hebben, aangezien je langzaam begon met volume opbouwen, sinds november, maar toch nu al een paar maanden 15 uur per week traint. Hopelijk blijft het niet bij een IM, er zijn heel veel mooie IM's en duursport evenementen.

23

Re: Even voorstellen

Ja bij deze mening wil ik me graag aansluiten. Naast hele triatlons heb je in de winter nog hele mooie trail runs die je kunt doen. Als je na je hele nog niet genoeg hebt is er ook nog de MTR van Almere die ik je aan kan bevelen. (4 rondjes à 38km, laatste weekend september)

24

Re: Even voorstellen

Bwa ikzelf doe eigenlijk ook maar enkel de lange afstanden, dus meestal 2 hele en 2 halve ofz dat is alles op een gans jaar, loopwedstrijden ofz zeggen me niks meer ben ik overigens ook wat te oud en te traag voor geworden.

25

Re: Even voorstellen

Nou Ronneke 2 hele en 2 halve per jaar vind ik pittig hoor. Ik vind een tijdrit/ trailrun qua intensiteit behoorlijk verschillen met een triatlon omdat het maar uit 1 discipline bestaat.
Trouwens ook veel te traag voor een trailrun maar dat zie ik als een mooie training. De MTR eigenlijk ook en dat maakt ook niet uit.