1 Laatst bewerkt door yoeri (01-04-21 12:10:44)

Onderwerp: Horror: Continental grand prix 5000 verwisselen

Op mijn tijdritfiets heb ik een SwissSide-wielset met Continental Grand Prix 5000-banden. Ik had deze banden bij de set genomen, omdat ze werden aanbevolen vanwege hun - volgens 'deskundigen' - aerodynamische kwaliteiten. Geen idee of dit waar is, maar ze rijden in ieder geval erg fijn.

De GP-5000's hebben echter ook een nadeel. De banden staan er namelijk om bekend dat ze extreem strak op de wielen liggen, en dit klopt ook. Toen ik ze voor de eerste keer moest bevestigen deed ik er echt een halfuur over om de band om een wiel te krijgen. Ik ben dus als de dood dat ik een lekke band krijg tijdens een wedstrijd.

Heeft iemand ook ervaring met deze GP's en heeft iemand misschien een tip om ze sneller om de wielen te krijgen bij een lekke band? Of anders: ken je misschien een bandenset die stevig is en niet zo snel kapot gaat, maar wel makkelijk te bevestigen is?

Ik hoop mijn band uiteindelijk snel te kunnen verwisselen als ik lek rijd, zodat mijn toekomstige wedstrijd niet meteen in gevaar is wink

2

Re: Horror: Continental grand prix 5000 verwisselen

Ik heb heel slechte ervaringen met Vittoria's. Die zaten om mijn nieuwe fiets, maar heb ik heel lang mee geworsteld en als resultaat 6 keer een binnenband lekgestoken.

Nu weer Vredestein Fortezzas gekocht, en dat wisselt zoveel makkelijker! Vond Continental GP 4000 S2 ook altijd fijn, maar het ligt misschien ook aan de combinatie velg en band die net wel/niet lekker past.

3

Re: Horror: Continental grand prix 5000 verwisselen

Ik vind de GP5000 net enorm makkelijk om te monteren heb ze zelf op mijn TT fiets liggen.

4

Re: Horror: Continental grand prix 5000 verwisselen

Wacht maar totdat je ze eraf wilt proberen te krijgen, dat is nog erger..

Fijnste banden waar ik op heb gereden maar absoluut niet te doen als je lek rijdt.

5

Re: Horror: Continental grand prix 5000 verwisselen

Tot nu toe nooit problemen gehad met banden (de)monteren, of het nou Michelin, Pirelli, Continental, Schwalbe of Vittoria is.

Duw je de band wel eerst naar het midden van de velg?

NB. Op m'n racefiets heb ik latex binnenbanden, daar doe ik wat talkpoeder bij. Wellicht helpt dat ook bij het monteren.

6

Re: Horror: Continental grand prix 5000 verwisselen

Idd de band eerst samenknijpen naar het midden scheelt een hoop.

7

Re: Horror: Continental grand prix 5000 verwisselen

Heb al lek gereden en binnen de 3min terug op weg. Maar kan ook aan de wielen liggen dat deze mischien wat vriendelijker zijn om een band op te leggen? Ik heb ooit eens wielen van Campa gehad en daar was elke band een miserie om op te leggen. Mijn Xentis wielen waren ook niet de makkelijkste.

8

Re: Horror: Continental grand prix 5000 verwisselen

Ik vermoed dat het ook aan de wielen ligt. Naar het midden duwen had ik inderdaad gedaan maar heb uiteindelijk de band kapot moeten maken voor hij eraf wilde.

9

Re: Horror: Continental grand prix 5000 verwisselen

exact... sowieso nooit tubeless ready banden kopen als je niet tubeless rijdt.
Daarnaast zullen we moeten accepteren dat de wielenmakers ons tubeless ready wielen door de strot duwen, ook al zit bijna niemand er op te wachten en zijn lekke banden bijna niet te fixen..

Als alternatief voor de GP5000...
De gewone Schwalbe One is een fijne band die niet snel lek gaat, redelijk soepel om taaie velgen gaat, ook nog soepel loopt met goede bochtengrip.. En ook nog eens goed betaalbaar.

10

Re: Horror: Continental grand prix 5000 verwisselen

Heb nu ook continental 5000 banden en thuis gekomen kreeg ik ze er ook met geen mogelijkheid op. Ik acht mezelf hier vrij handig in.
Terug naar de winkel en het koste de medewerker 20 seconden om de band erop te krijgen (auch). Sta je dan maar de truc is naar het midden duwen idd.

11

Re: Horror: Continental grand prix 5000 verwisselen

Het heeft vast heel veel met de velg te maken.

En de temperatuur...
Als je lek rijdt terwijl het tussen 0C en 4C is, dan is een band verwisselen echt een crime
Koude handen als je je handschoenen uit moet doen en de band is dan nog stijver.

12

Re: Horror: Continental grand prix 5000 verwisselen

Goeie tip van dat naar binnen duwen.
Ik ben ook altijd aan het stoeien met mijn Vittoria’s.

13

Re: Horror: Continental grand prix 5000 verwisselen

Tubeless gaan rijden, dan is de kans op lekrijden bewezen vele malen minder. Alleen in het extreme geval dat je wel een binnenband moet steken tijdens een rit of wedstrijd heb je een probleem.

14

Re: Horror: Continental grand prix 5000 verwisselen

rdlk schreef:

Goeie tip van dat naar binnen duwen.
Ik ben ook altijd aan het stoeien met mijn Vittoria’s.

Inderdaad! Ik heb hier zelf nog niet bewust op gelet. Dit weekend herkansing met een testwissel wink

15

Re: Horror: Continental grand prix 5000 verwisselen

wilagro schreef:

Tubeless gaan rijden, dan is de kans op lekrijden bewezen vele malen minder. Alleen in het extreme geval dat je wel een binnenband moet steken tijdens een rit of wedstrijd heb je een probleem.

Klopt. Een verenigingsgenootje reed ook tubeless. Hij had de banden speciaal aangeschaft voor een wedstrijd met het idee dat hij veilig zat. Maar het ging toch mis, en hij moest uitstappen. Zelf blijf ik daarom wel fan van clinchers - die dingen kun je in theorie snel verwisselen en dan kun je weer door. Je schijnt wel in te leveren op snelheid en comfort in vergelijking met tubeless, maar hier heb ik geen ervaring mee.

16

Re: Horror: Continental grand prix 5000 verwisselen

Inmiddels een jaar ervaring met deze conti’s tubeless. Heb ze er regelmatig afgehaald en weer omgelegd. Eerste keer 20 minuten staan klooien, daarna ging het erg makkelijk en is het in een paar tellen gepiept.

- beginnen tegenover ventiel
- band goed in het midden van de velg duwen
- ventiel omhoog duwen, zodat er meer ruimte is voor de band in het laagste deel
- stroef of licht vochtig doekje gebruiken om veel meer kracht met je handen te kunnen zetten

Verschilt nog wel van velg tot velg hoe makkelijk het gaat, maar zo lukt het zonder bandenlichters prima.