1

Onderwerp: TriRotterdam

Voor mij de eerste officiële wedstrijd dit jaar. Onderstaand mijn voorspelling:

Zwemmen: 27 minuten 30 seconden (pace 1:50)
T1:              3 minuten
Fietsen:       1 uur 10 minuten en 36 seconden (36 per uur over 42,4 km) 
T2:              1 minuut
Lopen:       43 minuten 20 seconden (pace 4:20)

Totaal: 2 uur 25 minuten en 26 seconden

Ben erg benieuwd en heb er veel zin in. Hopelijk missen de regenbuien ons net.

Ik start zelf om half 10.

Zico

2

Re: TriRotterdam

Ik doe zaterdag mee met de Teamcompetitie 1e divisie, een dubbele supersprint dit keer. big_smile

3

Re: TriRotterdam

Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik ervoor sta, beetje rommelige trainingsperiode achter de rug door allerlei omstandigheden. Ik heb deze week wel rust genomen maar heb nauwelijks iets wedstrijdspecifieks gedaan - welgeteld 1 brick. Ik start om 2 uur op de sprint.

Ik zou blij zijn met een tijd onder de 1,5 uur, bijvoorbeeld zoiets (1u29):

Zwemmen: 16'
T1: 3'
Fietsen (21,2 km): 40'30 (maar minder hard als het dan net toch regent, daar is kans op)
T2: 2'
Lopen: 27'30

En daarbij dan vooral veel plezier hebben. Het is typisch het soort triathlon waarbij ik lekker pacman kan spelen op de fiets, lijkt me.

Louise

4

Re: TriRotterdam

OD

Zwemmen: 31:00
Fietsen: 1:05:00
Lopen: 41:00

Gaat wel uit van droog en niet te warm weer. Moet ook maar zien hoe het fietsparcours zich houdt, met 150 mensen op 5km parcours lijkt me druk. Hoop dat iedereen een beetje doorzwemt en er niet al te veel invoegende mensen vanuit T1 aan de linkerkant het parcours op komen geslingerd.

Targets lijken me zelf behoorlijk fors, maar gebaseerd op de trainingen en testen zou het blijkbaar moeten kunnen. We'll see. Hoe lang de transities gaan duren merken we dan wel weer tongue

5

Re: TriRotterdam

Super netjes hoor.
Ja de beruchte wasmachine blijf ik -met mijn zwemkunsten- altijd ver vandaan.

6

Re: TriRotterdam

Het was leuk - de hele tijd dreigend weer  maar het bleef droog. Het was zelfs zo warm/zonnig dat de watertemperatuur 's middags was opgelopen tot boven de 22 graden, dus wetsuitverbod. Ik heb 'm vaker gedaan daar en zonder toeschouwers was het gek rustig, maar dat had ook wel voordelen, zoals heel veel parkeerruimte.

Het werd ten opzichte van m'n voorspelling:

Zwemmen: 16' --> 17.42. Dat viel wat tegen, maar het was denk ik wat langer dan 750 meter en enigszins chaotisch - geen extreme wasmachine, maar zo te zien knalden er een heleboel veel te hard weg die ik na zo'n 100 meter allemaal moest inhalen.

T1: 3' --> 2'37. Mede dankzij geen wetsuit uit hoeven trekken natuurlijk. Maar het was wel iets verder lopen dan ik me herinnerde van de vorige keer.

Fietsen (21,2 km): 40'30 --> 38'17. Wauw, waar komt dat ineens vandaan, ik dacht dat ik met fietsen nog niet zo op dreef was, rijd ik zomaar een van m'n snelste bikesplits ooit (33,2 gemiddeld), en dat bij toenemende wind/verslechterend weer. Het leek wel een intervaltraining: 8X tot boven FTP op de rechte einden, in de bochten op de kopse einden even herstellen. Dat ging super. Gelukkig had ik ook geen last van de overstekende ganzen, voor me uit zag ik dat wel gebeuren.

T2: 2' --> 3'48, oeps. Ik heb wel even wat tijd verloren doordat er een fiets in de weg hing en ik de mijne niet kwijt kon. Ik gaf 'm een zetje en toen viel-ie uit het rek. Toch maar even netjes geweest en 'm opgeraapt en terug opgehangen. Toen ik ging lopen, moest ik nog iemand die gewoon wat rondliep uit de weg duwen ook - het was wat rommelig in het parc fermé, vond ik.

Lopen: 27'30 --> 27'35. Okee dus, al voelde het loodzwaar, vooral het begin, in de tegenwind.  Het benauwde weer, m'n drinken in de weg: ik had te veel gedronken op de fiets omdat ik anticipeerde op warmte, maar het was aan het afkoelen. Daar hadden we wel baat bij in onze serie, denk ik, want eerder met de zon erop was het helemaal broeierig geweest. Ik kon wel aardig uitsprinten.

Eindtijd: 1u29'59 - inderdaad net onder de 1,5 uur, hahaha! Voor het eerst trouwens, ik snoep per sprint een paar seconden van m'n PR af, dat gaat al jaren zo. Ik werd daarmee 3e van 9 D50+ en 29e van 94 vrouwen overall - D50+ was dus relatief sterk, dat is af en toe zo. Paar jaar terug won ik D50+ met een net iets langzamere tijd.

De medailles waren op en de uitslagen kwamen pas 's avonds laat - dus een paar organisatorische steekjes, maar verder was het allemaal prima in orde, en gezellig ook. Er startten coachees van me bij de rookie race, een uur voor mij, dat was ook leuk, en het praatje pot in de wisselzone blijft toch een van de leuke dingen van de triathlon. Dus heel tevreden naar huis, smaakt naar meer!

Langer verhaal en foto's op http://www.delftweg9.nl/triathlon/triat … -roeibaan/

Louise

7

Re: TriRotterdam

Zie je bij de dames wel meer vind ik dat de oudere generatie toch wel serieuzer ermee bezig is, vorige week de eerste dame op de LD was 6e in de totaal uitslag dus... het was dan nog iemand van bij ons in de coaching en zoals ik ze zie schat ik ze ook niet bij de jongste en dat was dan nog maar als voorbereiding op Kona waar ze in Oktober ook aan de start staat.

8

Re: TriRotterdam

ronnyke schreef:

Zie je bij de dames wel meer vind ik dat de oudere generatie toch wel serieuzer ermee bezig is, vorige week de eerste dame op de LD was 6e in de totaal uitslag dus... het was dan nog iemand van bij ons in de coaching en zoals ik ze zie schat ik ze ook niet bij de jongste en dat was dan nog maar als voorbereiding op Kona waar ze in Oktober ook aan de start staat.

Ja, klopt - een paar jaar geleden werd ik op de kwart van Binnenmaas 3e bij D50+, en de nummers 2, 3 en 4 zaten toen binnen een paar seconden. De winnares was echter een half uur sneller, die had bij de dames overall gewonnen en die ging daarna  ook naar Kona.

De verschillen zijn heel groot, wat meer opvalt omdat het er zo weinig zijn. Er zit bovendien ook wel wat zelfselectie bij, zeker op de langere afstanden: de vrouwen die dat 'aandurven' zijn relatief goed.

Ik heb ook wel de indruk dat zowel het aantal deelneemsters als hun niveau bij de oudere vrouwen stijgt, wat een goed teken is. Het is fijn dat er meer vrouwen ontdekken dat je boven de 50 niet per se tot de e-bike en sportschoolklasjes veroordeeld bent wink Ik zit met m'n 55 jaar een beetje op de grens, voor de oudere vrouwen is het echt pionieren geweest.

Louise

9

Re: TriRotterdam

Mooi Louise !! Knap gedaan.

10

Re: TriRotterdam

Leuk verslag Louise, top gedaan!

11 Laatst bewerkt door Seb21 (12-07-21 14:25:59)

Re: TriRotterdam

Seb21 schreef:

OD
Zwemmen: 31:00
Fietsen: 1:05:00
Lopen: 41:00

Op target gebleven. Zwemmen exact gelijk, fietsen minuutje langzamer, lopen minuutje sneller dan planning. Alles bij elkaar onder de 2:25. Ben ik erg tevreden mee voor een eerste triathlon!

@Louise, vond het ook wat onhandig ingericht allemaal die wisselzone. Dat de ingang van het loopparcours direct naast de in- en uitgang van de bike check-in zat, waar op dat moment al de fietsen werden uitgecheckt van de vorige heat en die van de volgende weer werden ingecheckt maakte het niet heel rustig.

12

Re: TriRotterdam

Louise die een fiets in PF wegbeukt. Dat had ik willen zien. :-)

Je moet sneller dan de klos zijn.

13 Laatst bewerkt door Louise (12-07-21 15:47:15)

Re: TriRotterdam

mcguyver schreef:

Louise die een fiets in PF wegbeukt. Dat had ik willen zien. :-)

Nou, wegbeukt.... niet overdrijven hè wink

Seb21 schreef:

@Louise, vond het ook wat onhandig ingericht allemaal die wisselzone. Dat de ingang van het loopparcours direct naast de in- en uitgang van de bike check-in zat, waar op dat moment al de fietsen werden uitgecheckt van de vorige heat en die van de volgende weer werden ingecheckt maakte het niet heel rustig.

Ja, precies dat, dat was zeker onhandig, die kruisende looppaden.

Verder vond ik het ook rommelig omdat sommigen wel heel veel ruimte innamen: tot ver voor hun fiets (hoort de jury eigenlijk op te letten) en de dame naast mij had zowel links als rechts van haar fiets breeduit spullen liggen, ook niet het idee.

Plus gewone slordigheid: ik liep in T1 over een zwembrilletje + badmuts heen dat midden op de route lag te slingeren en toen ik wegging, vond ik een 'vreemde' helm tussen mijn spullen, die heb ik maar bij een official afgegeven. De bijbehorende fiets was er niet meer.

Dank verder, en Seb21 gefeliciteerd, mooi gedaan!

Louise

14 Laatst bewerkt door Macer (13-07-21 09:38:28)

Re: TriRotterdam

Wij konden helaas niet meedoen afgelopen zondag.. We hadden ons er zo op verheugd, maar in plaats van aanmelden bij de wisselzone mocht ik me aanmelden bij de teststraat met een positieve test tot gevolg..

Hopen op een snel herstel richting Maastricht en Hamburg...

15

Re: TriRotterdam

Macer schreef:

Wij konden helaas niet meedoen afgelopen zondag.. We hadden ons er zo op verheugd, maar in plaats van aanmelden bij de wisselzone mocht ik me aanmelden bij de teststraat met een positieve test tot gevolg..

Joh, wat een domper! Ben je ook ziek nu dan?

(Ik dacht trouwens nog: in de rij moeten staan voor zo'n test lijkt me riskanter dan de triathlon zelf. Althans, ik hoorde verhalen over een uur wachttijd tussen het uitgaanspubliek dat de 1,5 meter niet bepaald nauw nam.)

Louise

16

Re: TriRotterdam

Louise schreef:

(Ik dacht trouwens nog: in de rij moeten staan voor zo'n test lijkt me riskanter dan de triathlon zelf. Althans, ik hoorde verhalen over een uur wachttijd tussen het uitgaanspubliek dat de 1,5 meter niet bepaald nauw nam.)

Scheelt wel dat ze testen voor de reis/toegang helemaal gescheiden hebben van testen bij symptomen. Als je symptomen hebt mag je ook niet terecht bij die teststraten en moet je alsnog naar de straat van de GGD.


Over die wisselzone: ja mijn spullen waren overhoop gegooid door iemand die naast me stond en vrolijk vertelde toen ik aankwam voor T2 dat hij iets kwijt was: dank je vriendelijk. Heb je je sokken keurig opgerold in je schoenen om zo aan te trekken, kun je ze uit je natte wetsuit gaan vissen.

Maar is het niet ook zo dat nu in afgelopen jaar gewoon heel veel mensen zijn gaan fietsen/triathlonnen door het overschot aan vrije tijd (is voor mij ook reden geweest), zie ook het tekort aan materiaal, en dat je dan nu eindelijk een event hebt over een niet al te lange afstand en er dus heel veel mensen voor het eerst meedoen? Dat zal niet helpen in de structuur en wellicht het wat minder bezig zijn met de buren in de wisselzones.

Ik kwam er tijdens T2 namelijk ook achter dat ik helemaal niet gekeken had waar eigenlijk de ingang voor het loopparcours was. Leermomentje...

17

Re: TriRotterdam

Jeetje wat balen Macer, hopelijk niet teveel last van de ziekte na 1 of 2 vaccinaties?

Wat betreft de race heb ik genoten van een mooie wedstrijd zondagochtend. De wave van 09:30 mocht nog met wetsuit zwemmen wat voor mij erg fijn is. Qua race ging het allemaal behoorlijk.

Zwemmen viel me de wasmachine, ondanks 200 starters, redelijk mee. Helaas wel aangevaren door een kano die in een vlaag van verstandsverbijstering naar voren paddelde in plaats van naar achter en een atleet of 4 aanvaarde. Na wat krachttermen (onder andere van mijzelf) voer hij weer naar achter. Ondanks een redelijk gevoel iets langzamer gezwommen dan gepland. Zelf circa 1.570 meter geklokt tegen een pace van 1:53 per 100m.

Fietsen was 1 rondje inkomen maar ging daarna behoorlijk. Wel nog één keer last gehad van overstekende ganzen maar verder een prima rit gereden. Viel wel op dat de stuurkunsten van veel deelnemers behoorlijk tegenviel. Gemiddelde kwam iets lager uit dan gepland, had blijkbaar niet helemaal het vermogen maar voelde me wel nog heel fris.

Hardlopen ging heel behoorlijk. Begon keurig op tempo 4:15 per km. Alleen het laatste rondje wilde mijn benen niet meer helemaal, het begon ook aardig op te warmen in het zonnetje en moest het tempo iets laten varen. Uiteindelijk wel een keurige tijd neergezet waarbij ik mij afvraag of de afstand precies 10 km was. Op zich zou het moeten verplaatsen van het keerpunt om er exact 10 km van te maken niet moeilijk moeten zijn. Mijn klokje meette circa 9,7 km.

Gepland vs daadwerkelijk

Zwemmen: 27 minuten 30 seconden (29 minuten en 43 seconden)
T1:              3 minuten (3 minuten en 5 seconden
Fietsen:       1 uur 10 minuten en 36 seconden (36 per uur over 42,4 km) (1 uur 12 minuten en 8 seconden, 35 per uur volgens Strava)
T2:              1 minuut (1 minuut en 44 seconden, meetpunt was pas ver na de wisselzone)
Lopen:       43 minuten 20 seconden (pace 4:20) (42 minuten en 32 seconden

Totaal: 2 uur 25 minuten en 26 seconden (2 uur 29 minuten en 9 seconden)

Net iets langzamer dan gehoopt maar toch tevreden, gevoel was goed. Looponderdeel gaf bovendien veel vertrouwen voor de halve van Maastricht.

18

Re: TriRotterdam

Seb21 schreef:

Scheelt wel dat ze testen voor de reis/toegang helemaal gescheiden hebben van testen bij symptomen. Als je symptomen hebt mag je ook niet terecht bij die teststraten en moet je alsnog naar de straat van de GGD.

Ja, maar dat werkt lekker, zien we de afgelopen week... Ik bedoel: ondanks dat testen voor toegang lopen de besmettingscijfers onder dat geteste uitgaangspubliek kogelhard op. En die rij moet bovendien nog getest worden ook.

Seb21 schreef:

Maar is het niet ook zo dat nu in afgelopen jaar gewoon heel veel mensen zijn gaan fietsen/triathlonnen door het overschot aan vrije tijd (is voor mij ook reden geweest), zie ook het tekort aan materiaal, en dat je dan nu eindelijk een event hebt over een niet al te lange afstand en er dus heel veel mensen voor het eerst meedoen? Dat zal niet helpen in de structuur en wellicht het wat minder bezig zijn met de buren in de wisselzones.

Dat zou zeker kunnen, ja, maar daar zou dan dus eigenlijk wel wat meer begeleiding bij mogen zijn - daar zijn o.a. de officials voor. Het verbaasde mij bijvoorbeeld dat de briefing voor de Rookie Race op de steiger plaatsvond, luttele minuten voor de zwemstart. Dat is te laat om nog wat te zeggen over de inrichting van het parc fermé e.d.

@zico - gefeliciteerd. Wel suf van die kano, zeg!
Ik heb zelf vanuit het parc fermé ook net geen 5 km geklokt, volgens mij was het loopparcours idd iets korter, zeker vanaf het meetpunt, ja. Mijn loopsnelheid is zodoende ook wat geflatteerd. Gek inderdaad, kwestie van het keerpunt een stukje opschuiven. 

Louise

19 Laatst bewerkt door Macer (13-07-21 13:29:29)

Re: TriRotterdam

Mijn zoon heeft het waarschijnlijk opgelopen bij een schooluitje naar Walibi. Als het eenmaal in huis is, is er bijna geen ontkomen meer aan.

We hadden allebei onze eerste prik gehad (de 2e stond vandaag op de planning), maar de besmetting ging er jammer genoeg nog doorheen. Eerste dag na de uitslag was ik er wel behoorlijk beroerd en lamlendig van, maar het gaat nu alweer een stuk beter.


Louise schreef:

Ja, maar dat werkt lekker, zien we de afgelopen week... Ik bedoel: ondanks dat testen voor toegang lopen de besmettingscijfers onder dat geteste uitgaangspubliek kogelhard op. En die rij moet bovendien nog getest worden ook.

Ja als een klein deel zicht niet aan de regels houden en met valse bewijzen naar binnen gaan of geld geven aan de beveiliger is het natuurlijk ook kansloos. Als er 200 man in de zaal staan met 1 of geen vaccinatie en er gaat er maar 1 naar binnen met een vals bewijs en besmetting kan je wel raden wat de uitkomst is.

20 Laatst bewerkt door Louise (13-07-21 14:31:15)

Re: TriRotterdam

Macer schreef:

Ja als een klein deel zicht niet aan de regels houden en met valse bewijzen naar binnen gaan of geld geven aan de beveiliger is het natuurlijk ook kansloos. Als er 200 man in de zaal staan met 1 of geen vaccinatie en er gaat er maar 1 naar binnen met een vals bewijs en besmetting kan je wel raden wat de uitkomst is.

Ja, plus het hoge percentage vals negatieven - daar gaat het weinig over, in de media en de politiek enzo, want het is makkelijker om de 'schuld' te geven aan rommelende jongeren, maar de manier van testen deugt gewoon ook niet.

Mooi dat je alweer opknapt!

Louise

21

Re: TriRotterdam

Louise schreef:
Seb21 schreef:

Scheelt wel dat ze testen voor de reis/toegang helemaal gescheiden hebben van testen bij symptomen. Als je symptomen hebt mag je ook niet terecht bij die teststraten en moet je alsnog naar de straat van de GGD.

Ja, maar dat werkt lekker, zien we de afgelopen week... Ik bedoel: ondanks dat testen voor toegang lopen de besmettingscijfers onder dat geteste uitgaangspubliek kogelhard op. En die rij moet bovendien nog getest worden ook.

Tsja, die teststraten zijn na 1,5 jaar nooit een bron van besmetting gebleken. Dus dat zal nu ook wel meegevallen zijn.

Paar voor de hand liggende oorzaken voor de hoge stijging:
- De 40 uur geldigheid van de test bij testen voor toegang, dat is met een incubatietijd van 48 uur erg lang: iedereen die in de twee dagen voor de test besmet is geraakt, pik je niet op met de test. Maar die is wel maximaal besmettelijk drie a vier dagen na besmetting als het evenement daadwerkelijk plaats vindt.
- Horeca houdt zich consequent belabberd aan maatregelen. Continu krokodillentranen, maar ik moet de eerste zaak nog tegenkomen waar ze zich de afgelopen 1,5 jaar tijdens opening echt aan alle regels hielden. In de steden was het de afgelopen maand in ieder geval lang leve de lol: geen registratie, geen mondkapjes bij door de zaak heen lopen, geen 1,5 meter tussen gasten, geen maximaal 4 personen aan tafels, geen gesprekje vooraf etc. etc. Dan kan iedereen gewoon binnen.
- De 1,5 meter is volledig overboord gegooid. Logisch ook: je zegt tegen mensen: "Als je volledig gevaccineerd of recent getest bent, mag je zonder test naar een evenement waar je géén afstand hoeft te houden." Waarom zou je je dan buiten dat evenement nog aan die 1,5 meter afstand houden als je anderen tegenkomt die ook gevaccineerd of getest zijn?

Maar goed, is hier natuurlijk geen covid-forum. Maar bedoel meer dat ik me niet zo druk zou maken over de rij bij een testcentrum. Eerder dus in horeca of op plekken waar de regels niet worden nageleefd.

22

Re: TriRotterdam

De 'schuld' ligt meer bij de vals-negatieven dan degenen met valse QR-codes. De gebruikte sneltest in Nederland heeft een sensitiviteit van 80%. Dus 80% van besmette personen test ook positief, 20% test negatief, meer als er geen symptomen zijn. Bij 200.000 testen voor toegang, op een populatie waarvan 1% besmet is, leidt dat al tot 400 vals-negatieven. Dat zijn dan mensen die denken dat ze negatief en zich ernaar gedragen. Het is dus ook niet hun 'schuld', maar het systeem dat gewoon niet geschikt is. Dit systeem werkt niet, of in ieder geval niet met dergelijke testen, als er nog veel besmettelijke mensen rondlopen.

Erg leuk in ieder geval om weer wat wedstrijdverslagen te lezen. De meeste buitensportwedstrijden hebben volgens mij een erg laag risico op besmetting, dus hopelijk kunnen die 'gewoon' door blijven gaan de komende weken.

23

Re: TriRotterdam

Alleen was en is niet 1% van de populatie besmettelijk. Op het moment van versoepelen waren dat er zo’n 30 per 100.000, dus ver beneden de procent. En dan heb je op 200.000 testen, dus 60 mensen positief, waarvan je er een tiental niet uit pakt. Dat weten ze bij RIVM/overheid ook en dat is ingecalculeerd.

Waar kabinet zelf aan de slag is gegaan is die 40-uurstermijn ipv 24 uur. En dat kan wel gigantisch schelen.

24

Re: TriRotterdam

Seb21 schreef:

Maar goed, is hier natuurlijk geen covid-forum. Maar bedoel meer dat ik me niet zo druk zou maken over de rij bij een testcentrum. Eerder dus in horeca of op plekken waar de regels niet worden nageleefd.

Maar daar 'moet' ik niet heen voor een triathlon waar het besmettingsrisico volgens mij 0 is. Nouja, ik 'moest' dat natuurlijk sowieso niet, als gevaccineerde, maar ik blijf in het algemeen moeten testen voor een triathlon buitenproportioneel vinden.

De soort rekensommen die MontanaMan hierboven schrijft, heb ik ook gezien en inderdaad begrepen als verklaring voor de superspreading van de afgelopen tijd, samen met die 40-uurs-grens inderdaad. Bedenk ook: wie er in teststraten staan, zijn geen dwarsdoorsneden van de bevolking, het besmettingspercentage ligt daarin veel hoger dan gemiddeld, zeker gaandeweg vorige week. Want het is vooral uitgaanspubliek.

Maarre - gister per mail bericht gehad dat we toch nog een medaille toegestuurd kunnen krijgen. Dat vond ik wel een gekke misser: al tijdens de eerste startserie van de sprint waren ze op. En er staat niet eens een jaartal op, dus ze hadden er gewoon een boel meer kunnen laten maken. Het is een relatief dure wedstrijd, dan mag je zoiets toch echt wel op orde hebben.

Louise

25 Laatst bewerkt door Seb21 (14-07-21 13:07:03)

Re: TriRotterdam

Dat testen voor de triathlon als sporter was idd beetje apart.


Maar goed, je kunt jezelf eventueel heel goed beschermen tijdens het halen van zo’n test. Met een chirurgisch mondkapje of als je nog veiliger wil zijn met een FFP2 masker en een bril, hoef je je weinig zorgen te maken over wat er nog meer in de rij staat. Wat ongemakkelijk, true, maar ach…