26

Re: Even voorstellen

Voor het najaar heb ik een marathon en twee halve marathons gepland. Nu ik toch getraind ben met hardlopen wil ik die graag stand alone doen en na de IM een paar maanden specifiek het lopen nog iets verbeteren. Daarna weer snel een stuk minder gaan lopen en wat meer fietsen. Zoals al door jullie werd opgemerkt: sporten moet ook gezond blijven en hardlopen is op korte termijn wel gezond maar gaat op de lange duur toch wel aan je knieën vreten. Dus daar wil ik dan ook weer wat mee minderen.

Overigens is in mijn schema het lopen vrij lang beperkt gebleven. Tot een maand geleden kwam ik niet boven de 20km in het programma.

Maar ik blijf nog wel even doortrainen en voorzie ook nog wel een nieuwe IM: door corona gewoon erg weinig kunnen zwemmen en ik denk dat als ik dat ook fatsoenlijk kan trainen, dat daar echt nog een hoop tijdwinst te behalen is. Dus wil dat eigenlijk nog wel even proberen te verbeteren.

27

Re: Even voorstellen

Ik heb inderdaad ook twee maanden na mn eerste hele een dik PR op de marathon gelopen. Wilde zo graag nog weten wat er in de tank zat, als ik me niet in hoefde te houden en me alleen op het lopen richtte. Dan blijkt dat die basis die je voor de IM hebt opgebouwd, daarbij erg goed van pas komt.

Weet alleen niet of juist meer gaan fietsen in de winter zo goed werkt. Heb weinig goede ervaring daarmee wink

28

Re: Even voorstellen

In de winter moet je natuurlijk je fietsen onderhouden en je wattage en souplesse opbouwen maar om meer te fietsen.. Nee lijkt me niet echt de goeie moment dan. Beter kun je dan je zwemmen proberen te verbeteren en je lopen opbouwen maar natuurlijk is voor jou het advies van je coach volgen op dat gebied de juiste keuze.

29 Laatst bewerkt door Seb21 (02-08-21 13:11:40)

Re: Even voorstellen

Waarom zou je niet wat meer kunnen gaan fietsen in de winter tov het hardlopen?

Zwemmen idd mee door blijven gaan want daar zit nu nog een hoop winst. Target voor de IM is ongeveer 1:15 voor het zwemmen tov 5:10-5:20 voor fietsen en 3:20-3:30 voor lopen.

30

Re: Even voorstellen

Seb21 schreef:

. Zoals al door jullie werd opgemerkt: sporten moet ook gezond blijven en hardlopen is op korte termijn wel gezond maar gaat op de lange duur toch wel aan je knieën vreten.

Ik ben heel benieuwd waar je dat op baseert? Dat van die knieën.

Je moet sneller dan de klos zijn.

31

Re: Even voorstellen

mcguyver schreef:
Seb21 schreef:

. Zoals al door jullie werd opgemerkt: sporten moet ook gezond blijven en hardlopen is op korte termijn wel gezond maar gaat op de lange duur toch wel aan je knieën vreten.

Ik ben heel benieuwd waar je dat op baseert? Dat van die knieën.

Vooral op basis van het grote percentage mensen dat ik ken die - al dan niet onder goede begeleiding - intensief hardgelopen hebben en hier op latere leeftijd flinke knieproblemen aan over hebben gehouden. En daarnaast op basis van het grote aantal knieën dat mijn partner helpt vervangen van enthousiaste hardlopers op de orthopedie-afdeling in het ziekenhuis.

En ja, vaak zie je mensen een handjevol onderzoeken aan halen dat het juist positief is om hard te lopen, maar die gaan in de meeste gevallen niet op voor in ieder geval mijn situatie. Voor intensieve lopers heb je bijvoorbeeld een onderzoek dat zich gericht heeft op een handjevol mensen dat meer dan 150 marathons had gelopen. Zijn die knieën van die mensen dan zo goed door het vele hardlopen of zijn mensen die 150 marathons kunnen lopen misschien gewoon gezegend met hele goede knieën...?

De langste studies die ik kon vinden duurden 'maar' 7 jaar en dan staan er wel ook remarks bij dat het om recreatieve lopers gaat. Ik zit nu al ruim boven wat ze in die studies vaak als bovenlimiet voor recreatief (max 40 minuten per dag, >5 min/km) hanteren. Dus dat niveau hoef ik niet zo nodig jaar in jaar uit vol te gaan houden met het risico dat ik knieproblemen krijg.

Dan zit ik toch liever wat lager in het lopen en dan bouw ik wel weer op naarmate de inspanning dichterbij komt.

32

Re: Even voorstellen

Denk dat jij je toch wel eens wat beter moet informeren qua training en periodisering, niemand kan 12 maanden per jaar top zijn dit bedoelde ik ook met het fietsen in de wintermaanden; Je moet ook een off periode hebben waarin je enkel onderhoudend traint en aan je techniek werkt anders gaat je sportieve carrière vlug gedaan zijn zowel fysiek als mentaal.

33 Laatst bewerkt door Seb21 (02-08-21 21:37:24)

Re: Even voorstellen

ronnyke schreef:

Denk dat jij je toch wel eens wat beter moet informeren qua training en periodisering, niemand kan 12 maanden per jaar top zijn dit bedoelde ik ook met het fietsen in de wintermaanden; Je moet ook een off periode hebben waarin je enkel onderhoudend traint en aan je techniek werkt anders gaat je sportieve carrière vlug gedaan zijn zowel fysiek als mentaal.

Denk dat je me verkeerd begrijpt.

Net zoals jouw bericht hier op mij als erg belerend overkomt. Denk dat dat ook niet je intentie was.

Ter verduidelijking: in zeg nergens dat ik full pull een jaar lang door blijf trainen. Dat concludeer je wellicht aan de hand van mijn opmerking dat ik hardlopen wat meer terug wil schroeven. Dat wil niet zeggen dat ik vervolgens opeens 20 uur per week de hele winter lang op de fiets loop te rammen.

34

Re: Even voorstellen

Het lijkt me vooral lastig om in de winter meer te fietsen vanwege het aantal uren dat het licht is, en het weer. Het is niet te doen een paar uurtjes doordeweek voor of na het werk buiten te fietsen, aangezien het donker is. En om meerdere keren per week, meerdere uren op een trainer te gaan zitten vergt behoorlijke discipline. Terwijl je behoorlijk goed aan je fietsen kunt werken met trainingen van een 1-1,5u per keer op de trainer.

35

Re: Even voorstellen

Seb21 schreef:

Waarom zou je niet wat meer kunnen gaan fietsen in de winter tov het hardlopen?

Zoals al eerder genoemd zijn rustige duurtrainingen in winters weer vaak contra-productief, en is er ook weinig mogelijk om doordeweeks nog te trainen.

Lopen gaat weer wel prima op een regenachtige avond. En je merkt dat veel triatleten dus ook meer lopen in de winter, en het fietsen vooral onderhouden.

36

Re: Even voorstellen

Seb21 schreef:

Vooral op basis van het grote percentage mensen dat ik ken die - al dan niet onder goede begeleiding - intensief hardgelopen hebben en hier op latere leeftijd flinke knieproblemen aan over hebben gehouden. En daarnaast op basis van het grote aantal knieën dat mijn partner helpt vervangen van enthousiaste hardlopers op de orthopedie-afdeling in het ziekenhuis.

En ja, vaak zie je mensen een handjevol onderzoeken aan halen dat het juist positief is om hard te lopen, maar die gaan in de meeste gevallen niet op voor in ieder geval mijn situatie. Voor intensieve lopers heb je bijvoorbeeld een onderzoek dat zich gericht heeft op een handjevol mensen dat meer dan 150 marathons had gelopen. Zijn die knieën van die mensen dan zo goed door het vele hardlopen of zijn mensen die 150 marathons kunnen lopen misschien gewoon gezegend met hele goede knieën...?

De langste studies die ik kon vinden duurden 'maar' 7 jaar en dan staan er wel ook remarks bij dat het om recreatieve lopers gaat. Ik zit nu al ruim boven wat ze in die studies vaak als bovenlimiet voor recreatief (max 40 minuten per dag, >5 min/km) hanteren. Dus dat niveau hoef ik niet zo nodig jaar in jaar uit vol te gaan houden met het risico dat ik knieproblemen krijg.

Dan zit ik toch liever wat lager in het lopen en dan bouw ik wel weer op naarmate de inspanning dichterbij komt.

Sorry, maar ik ben het niet met je eens. De onderbouwing die je geeft gaat uit van jou waarnemingen en op basis daarvan geef je een uitspraak over een hele populatie. Dat kan niet naar mijn mening. Daarbij: stel dat je wel gelijk hebt. Zou de overheid dan niet allang met wijze raad komen om vooral niet te veel hard te lopen? En wat bedoel je met jouw situatie? Wat maakt jou situatie dan zo bijzonder dat jij je knieën ten grond richt? Is dat 30 jaar lang 200 km per maand? Het voelt allemaal wat subjectief maar dat is mijn gevoel.

Je moet sneller dan de klos zijn.

37 Laatst bewerkt door Louise (03-08-21 14:13:14)

Re: Even voorstellen

Ik ben het er ook niet mee eens. Met wat ik weet uit onderzoek is hardlopen alleen mogelijk slecht voor je knieën als je er mateloos in bent, en dat is dan eigenlijk sportverslaving/dwangmatigheid. Je lichaam kan zichzelf prima herstellen, maar daar moet je het dan wel de tijd voor geven.

Maxima in de belasting (aantal uren/kilometers/snelheid) aangeven heeft daarom ook geen zin: het gaat om de verhouding tussen training en herstel. De meeste fysieke schade op de lange termijn van duursporters ontstaan niet door overbelasting, maar door 'onderherstel'.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

38

Re: Even voorstellen

Louise schreef:

Maxima in de belasting (aantal uren/kilometers/snelheid) aangeven heeft daarom ook geen zin: het gaat om de verhouding tussen training en herstel. De meeste fysieke schade op de lange termijn van duursporters ontstaan niet door overbelasting, maar door 'onderherstel'.

Louise

Juist! Nu is de herstelfase in hardlopen van zeer groot belang. Wat betreft de belasting op het lichaam: Hardlopen alleen is een sterke voetbelasting.

Dan kom ik op het grote verschil met triatleten. Wij  kunnen "lichter" trainen op de voetimpact door te fietsen en zwemmen.
Voetbelasting kan deze knieklachten veroorzaken . Via de biomechanica van 'Foot to core' stability and impact.
Technisch hardlopen, is samen met core stability dan ook aangewezen bij hardlopers. Samen met de herstelfasen.

Jazeker; Net als in de triathlon, maar nét dat tikkeltje méér om die voeten, knieën en heupen optimaal te synchroniseren.

39

Re: Even voorstellen

He Seb21 hoe staat het ervoor? Als ik het goed begrijp sta je de 14e augustus aan de start toch? Al aan de taper begonnen?

40 Laatst bewerkt door SG (05-10-21 00:40:00)

Re: Even voorstellen

hugo schreef:

He Seb21 hoe staat het ervoor? Als ik het goed begrijp sta je de 14e augustus aan de start toch? Al aan de taper begonnen?

Hi Hugo,

Thanks voor het vragen. Inderdaad twee weken voor de race aan taper begonnen. Nog wel vrijwel dagelijks doorgetraind tijdens de taper, maar op lage intensiteit en hier en daar nog even de benen geprikkeld met wat intervalletjes.

Race ging erg lekker, onder de tien uur gefinisht, alle onderdelen vrijwel volgens race plan kunnen uitvoeren. Het een paar minuten langzamer en het ander een paar minuten sneller, maar alles binnen 5 minuten van de planning.

Loopparcours viel wel tegen over het grind op een golfbaan steil omhoog en omlaag. De stortbuien die ervoor zorgden dat hier en daar het pad wegspoelde hielpen ook niet. Vooral die hoogteverschillen maakten het lopen wel zwaar.

41

Re: Even voorstellen

He man. Onder de 10 uur? Wat super netjes en daar kan ik alleen maar van dromen!
Lopen is al een beetje dood gaat daar ben ik na mijn eerste 2 ook wel achter dus met hoogte verschil, regen en grind helemaal door bijten.
Blijft dus niet alleen bij 21?