26

Re: Barefoot running

Ik heb vandeweek een paar keer 500m bewust op voorvoet landing gelopen en dat merkte ik inderdaad wel de volgende dag in mijn kuiten. Ik had 3x 500m gedaan, met 1500m ertussen. Denk dat ik volgende keren bij 2x500m hou, maar dat misschien wel 2x per week en dan kijken hoe dat gaat.

27

Re: Barefoot running

MM, Heb je tijdens die training bewust ook je tempo verhoogt tijdens die 500m?
Soms merk ik dat bij mezelf namelijk. Tijdens lage snelheid lukte me het niet in het begin.
Nu duw ik meer af naar boven.
"Lopen in de lucht" las ik eens een hardloopartikel. Was ideale tip.

Als ik af en toe snelheid train op de atletiekbaan; dan loop/sprint je vanzelf meer op je voorvoet.
Na zo een training heb ik ook meer stijfheid. (logisch natuurlijk)

28

Re: Barefoot running

Ietsjes sneller ging het wel, net als wanneer ik focus op hoge hielen (om meer achterzwaai te hebben). Merkte wel ook dat ik m'n stappen nauwelijks hoorde, ofwel heel lichtvoetig liep.

29

Re: Barefoot running

Ah ja ...tenen yoga .
Moet ik ook echt vaker doen , heb sowieso een beetje een halux rechts
Merk ook dat mijn grote tenen stijf zijn ...

15 % korting op je bestelling met de
code : jeanette67 bij Plantpowders.NL

30

Re: Barefoot running

Ik kan het je zeker aanraden Jeanette!

Ik heb nu op verschillende plaatsen in huis een tennisbal neergelegd, zodat ik onder mijn voeten kan rollen als ik tijd heb. Kuiten en voetboog foamrollen is een goede, zal ik toevoegen. Kuit rekoefeningen deed is sowieso al, ik heb een korte achillespees.

Ik ben nu weer voorzichtig aan het opbouwen met hardlopen, dit keer echt netjes volgens beginners schema en niet denken het zelf beter te weten 'omdat ik geen beginner ben natuurlijk'. Ik heb zelfs al het idee dat ik efficiënter loop, ik liep zonder het door te hebben ineens 5 min/km in mijn intervallen, normaal moest ik daar best wat moeite voor doen. En blote voeten lopen doe ik lekker bij ons in huis en in de achtertuin met de kleine, schijnt voor haar voetontwikkeling ook heel goed te zijn.

31

Re: Barefoot running

Grappig, ook ik heb de afgelopen weken een verschil in flexibiliteit ontdekt tussen m'n grote tenen - rechts is stijver en daar zat begin dit jaar de blessure. Ik ben benieuwd in hoeverre dat met elkaar te maken heeft en of de chiropractor mogelijk iets kan met het teengewricht. Ik heb het er nog niet met haar over kunnen hebben - ze raadde me de oefeningen aan de laatste keer dat ik haar zag voor de lockdown.

En wat me ook opvalt: één van de oefeningen die ik doe is dat je met je tenen een handdoek op moet krullen (deze oefening). Daar ben ik ronduit slecht in, en dat verbetert ook nog niet zo hard.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

32

Re: Barefoot running

Ik heb een triggerpoint bal , daar rol ik
Idd onder de voet mee ... auwa
Maar ik heb ook voet yoga oefeningen , krijg alleen het bestand hier niet geüpload.

15 % korting op je bestelling met de
code : jeanette67 bij Plantpowders.NL

33

Re: Barefoot running

Die oefening met de handdoek heb ik ook gekregen van mijn fysio, en ook oefeningen voor mijn enkels, vooral rechts is niet erg flexibel.

34

Re: Barefoot running

Probeer het middels een foto

Post's attachments

548AAA9C-C029-46C8-91FF-C31B460F5E24.jpeg 105.21 kb, 96 downloads since 2020-05-13 

15 % korting op je bestelling met de
code : jeanette67 bij Plantpowders.NL

35

Re: Barefoot running

En deze

Post's attachments

EE576227-AFAA-4FF6-9FD1-51DB595D8DFA.jpeg 111.07 kb, 74 downloads since 2020-05-13 

15 % korting op je bestelling met de
code : jeanette67 bij Plantpowders.NL

36

Re: Barefoot running

Die eerste doe ik ook, dus die grote teen apart van de rest omhoog/omlaag. En spreiden van tenen. Bol-hol maken ook, maar dan zonder kantelen van m'n enkel, meer tenen met z'n allen omhoog en omlaag. En de handdoek dus.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

37

Re: Barefoot running

Ziet er oké uit ! Zorgt voor fijne motoriek en activatie verschillende onderbeenspieren .

38

Re: Barefoot running

Vandaag op mijn Merrels gelopen en snelheid/interval getraind. Ging niet fantastisch, maar vermoedelijk het benauwd weer als mede oorzaak. Pas rond het middaguur vertrokken, ipv 's morgens. Wel tevreden nu van het gevoel achteraf.

39 Laatst bewerkt door Louise (23-05-20 11:38:29)

Re: Barefoot running

Ik heb deze week op de barefootschoentjes opbouwstapje 11 van 12 gezet, en tot mijn verbazing had ik daar ineens weer fikse spierpijn van. Het was dinsdag, en ik voel het nu nog een beetje. Vreemd dat het er dan ineens weer zo inhakt, nadat het vanaf stapje 3 ofzo zonder veel spierpijn was gegaan.

Nou goed, ik heb nu geduld, dus het is geen probleem. Stapje 11 maar herhalen, dat was 5' en 10'. Stapje 12 is dan 15 minuten non-stop.

Gister ook voor het eerst weer naar de chiropractor geweest en veel moeilijkere voetoefeningen gekregen. Ik merkte namelijk weinig progressie, en volgens haar was dat omdat ik een plafondeffect had. Nu moet ik m'n middelste drie tenen van de grond tillen en de grote en kleinste teen laten staan. Dat wel opbouwen: eerst zittend, dan staand, dan op één been, en daarna met dat andere been gaan bewegen. Verder vond zij dus dat het heel goed ging - dat ik nog steeds geen handdoek kan opfrummelen met m'n tenen is niet zo erg, hahaha!

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

40

Re: Barefoot running

Wat leuk om hier wat barefootrunners te ontmoeten. Ik heb het 'geluk' na twee zangerschappen helemaal opnieuw te mogen revalideren en dat deed ik dan meteen maar barefoot. Mijn ervaring is dat als je een trainingsschema a-la-evy gruyaert llopt op barefoot er niks aan de hand is. Ik heb wel een loopscholing gevolgd specifiek voor barefoot omdat het concept voorvoetlanding wat lastig was. Uit de boeken die ik las dacht ik een flink aantal graden voorover te moeten hellen, maar dat bleek mee te vallen. Alsof een grote ballon een enkele meters voor je en boven je, je aan je borstbeen vooruit trekt. Het principe van 'luchtlopen' (al eerder genoemd) vermoed ik. Ik vond de loopscholing een hele belangrijke aanvulling. Google even op chirunning mocht je interesse hebben. Ik vond trail veeeeeeel fijner lopen dan op verhard terrein (toch af en toe een haklandinkje?). Met vibram-five fingers door de modder op de Mescherbergloop, geen probleem. De nieuwe blessure is voor mij weer gekomen nadat ik mijn oude sportschoenen weer eens aan trok. De onstabiele foam was ik niet gewend, enkel mega verzwikt, breuk in de enkel. Potver......nu weer opnieuz revalideren. En inmiddels zijn de minimalistische schoenen een pak dikker geworden. Het lijkt wel alsof de wereld op een matras van foam aan het lopen is! Zero drop was bij het runninglab nog wel te koop, maar met bijna 2 cm foam, en helemaal geen barefoot schoenen meer. Terwijl ik daarvoor er mijn fivefingers bestelde. Wat is er toch aan de hand? Een nieuwe trend van mega dikke zolen, heb ik iets gemist (duh)? Weet iemand waar dit goed voor is? Als barefootrunner heb je nog maar weinig keuze. Tis vibram of vivo, andere merken kan ik even niet vinden. Jullie wel?

41

Re: Barefoot running

Denk dat de rage ivb met barefoot runners ook wel voor het grootste deel voorbij is; enkele jaren begonnen er veel mee maar stapte er ook vlug vanaf. Als je werkelijk wedstrijd gericht traint kan ik me ook niet voorstellen dat dit met deze schoenen haalbaar is, al hebben we in de coaching wel een dame die nog belgisch kampioen barefoot geweest is over de afstand van 50km
.

42

Re: Barefoot running

Mee eens Ronnyke. Op zich is het geen verkeerd concept denk ik. Er zitten positieve kanten aan. Ik durf het niet aan omdat ik iemand ken waarbij een middenvoetsbeentje gebroken was nadat diegene ergens op was gaan staan, tijdens barefoot rennen. Pech natuurlijk, maar dat was geen goede reclame haha.

43

Re: Barefoot running

Ik doe af en toe eens een (max 5 km) rondje onverhard, omdat het mn voetspieren anders uitdaagd. Maar lange afstanden doe ik er niet mee.
Het rondje eilanden wel, helaas kon ik dit jaar niet meedoen.

44

Re: Barefoot running

Zet de barefoot hype nooit als basis, toch niet om mee te doen.
Voet en onderbeenspieren zijn vatbaar voor overbelasting. Een voorbeeld zijn de shin-splints, voetwortelbotjes breuken, achillespeesklachten, hielspoor.
Gebruik de techniek om kort of langer als je kan, je voeten sterker te maken. Voet-en teenflexibiliteit is daarbij de tweede pijler.
Op de atletiekbaan ga je automatisch meer barefoot techniek gebruiken bij snelheid trainen, omdat je land op je voorvoet . Dan merk je ook dat je kuiten of die regio daarrond gevoeliger zijn en de voeten soms pijnlijker. Spikes of sprint schoenen zijn ook nauwelijks voorzien van een zool onderaan.
Blootsvoets rennen kan wel heerlijk zijn op het strand. (Heb ik alleen niet in de buurt)

45

Re: Barefoot running

Inderdaad, op het strand, wat heerlijk!
Gewoon een klein stukje af en toe. Heel fijn.

En ja joh, shin splints, wat een drama. Dat gun je niemand.

Heb eens een 10 km wedstrijdje gelopen waarbij ik een man zag zonder schoeisel. Ja, echt, op blote voeten liep hij op de weg. Wist niet wat ik zag.