1

Onderwerp: Shin Splits

Yup.

Au.

Te ver gelopen zonder degelijk getraind te zijn.
Tegenwoordig stage lopen ma-vr 8.00-16.30, dan 18.00-21.15 werken 3 avonden per week
Andere 2 avonden muziekrepetitie.

Op zaterdag bij mijn vriendin, dus probeer ik altijd even snel een loopje er in te persen.

Eerste keer na nieuwjaar 5km, toen 10km, op virj intensief niveau.
Daarna een keer 19km op belachelijk lage intensiteit.
Alles goed, tot de weken er na.

Daarna alleen maar 8-9km gelopen,
Wilde doordeweeks ook nog na mijn werk even snel 5km er in persen.
Na 1km teruggegaan.
Verkeerd opgebouwd in de trainingen, vorm van vroeger is er niet (weet ik, maar wil ik niet toegeven...)
Klote schenen,,,
Alles au als ik ga rennen.
Nu maar fietsen, dat gaat wel.
Anderhalve week niet lopen, en de week voor carnaval proberen we nog even wat kilometeres rustig op te bouwen met lopen.


Om een lang verhaal kort te maken
Opbouwen, zonder fundering kan je geen Burj al Khalifa neerzetten. Hoe voorzichtig je ook bent.
Ik ben van mijn sokkel gevallen.
van Sokkel naar Sukkel.

Ach, komt goed!

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

2

Re: Shin Splits

De volgende oefening heeft bij mij goed geholpen heeft toen ik last kreeg van Shin Splints.
Met gestrekte benen op je rug liggen. Dan 60 seconden lang je te grote teen naar je toe trekken.
De dit iedere ochtend en avond, ieder been 3x. Binnen een week werd de klachten bij significant minder.

3

Re: Shin Splits

Toch raar nu is er internet en zoveel lectuur dat er toch nog steeds mensen zijn die zonder opbouw of wat dan ook zulke dingen doen. Das hetzelfde als toch maar een huis proberen te bouwen zonder een fundering te graven. Maar veel succes met je herstel  cool

4

Re: Shin Splits

ronnyke schreef:

Toch raar nu is er internet en zoveel lectuur dat er toch nog steeds mensen zijn die zonder opbouw of wat dan ook zulke dingen doen. Das hetzelfde als toch maar een huis proberen te bouwen zonder een fundering te graven. Maar veel succes met je herstel  cool

Gaf ik zelf ook al aan.

Probleem is, dat mijn lichaamsconditie verslechtert bij niet trainen, maar ik blijf denken dat ik getraind ben.
Ik leg de lat te hoog.
Bouw wel op, maar nu niet:P Doe ik pas als ik tijd heb (eind Maart ga ik weer vol trainen,) dan gaan we gewoon weer terugbouwen naar het gewone schema van 2-3x fietsen, 2-3x lopen, en 1-2x zwemmen per week.

Spierpijnloos. dat dan weer wel.
Nu niet.
Au.

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

5

Re: Shin Splits

ronnyke schreef:

Toch raar nu is er internet en zoveel lectuur dat er toch nog steeds mensen zijn die zonder opbouw of wat dan ook zulke dingen doen. Das hetzelfde als toch maar een huis proberen te bouwen zonder een fundering te graven. Maar veel succes met je herstel  cool

Maar zelfs al ben je getraind, kan je jezelf overtrainen blijkbaar, getekend, Sam  sad

6

Re: Shin Splits

Overtrainen kun je altijd. Ik zat er net voor nieuwjaar ook mee,gelukkig heeft zich dat snel en goed opgelost.

7 Laatst bewerkt door Unclesam (06-03-14 16:55:48)

Re: Shin Splits

ronnyke schreef:

Overtrainen kun je altijd. Ik zat er net voor nieuwjaar ook mee,gelukkig heeft zich dat snel en goed opgelost.

tips? buiten rusten

8

Re: Shin Splits

Met rusten alleen los je dit niet echt op denk ik. Vooral rustig trainen en niet te lang. Maar dat is voor velen moeilijk.

9

Re: Shin Splits

Unclesam schreef:
ronnyke schreef:

Overtrainen kun je altijd. Ik zat er net voor nieuwjaar ook mee,gelukkig heeft zich dat snel en goed opgelost.

tips? buiten rusten

binnen rusten, kan ook

10

Re: Shin Splits

is gewoon moeilijk, weet er nu ook alles van: in je gedachten weet je waar je toe in staat was, en dan is het moeilijk te accepteren naar wat je nu kan..

-Luister naar je lichaam, pijntjes, geen zin?  doe daar wat mee
-Rustdagen plan je niet, die overkomen je : dag niet fit, geen zin? Reageer erop! Wees geen slaaf van je traininsgschema
-Goed gebalanceerd eten en goed drinken
-Goed slapen
-Gevoel volgen met trainen, intensiteiten zijn leuk, maar soms.... is gevoel beter. Nadeel van bijv een rustige duurloop op Z0/Z1 intensiteit terwijl je conditie slecht is : hartslag ligt te hoog , dus je gaat langzamer loper, wat weer ten koste gaat van techniek ontspannenheid.
-Er zijn opbouwregels, ik geloof 10% in volume per week met lopen?

Zoals Arnoutdv al aangaf: doe die oefening, Dat is voor m. Tiabialis Anterior. grootste spier die pal naast je scheenbeen loopt. die sterker maken samen met enkel stabiliteitsoefeningen (single legged squats zonder met armen steun te zoeken) is een deel van de preventie van dit soort blessures. Verder nu na inspanning koelen smile

Zorg voor Goede schoenen die bij je loopstijlpassen, niet versleten zijn, en niet steeds aan dezelfde kant van de weg lopen...


Succes!

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

11

Re: Shin Splits

Ik loop al jaren en weet dat ik hier gevoelig voor ben. Bij tijd en wijlen nog steeds last van na intensieve week of training.
Ik weet met het nemen van rust (rustigere en minder looptrainingen) in de weken erna het wel weer te laten herstellen.
Zou inderdaad ook oefeningen moeten blijven doen.

12 Laatst bewerkt door Flower345 (30-10-21 21:32:15)

Re: Shin Splits

.

13

Re: Shin Splits

Balen zeg .

Ik heb er zelf geen ervaring mee . (Gelukkig)
Maar misschien eens contact op nemen met Jorin Kamps van running solutions ?
En vragen of hij wat voor je kan betekenen.

14 Laatst bewerkt door Louise (24-07-21 20:15:24)

Re: Shin Splits

Rottige blessure inderdaad. Ik weet van één iemand die er lang mee heeft getobd dat de oplossing zat in de combinatie van goede dosering van de trainingen (vooral: rustiger gaan lopen), andere schoenen (met halve drop --> makkelijker op hele voet landen) en looptechniek verbeteren (onder deskundige begeleiding).

En op basis van de ervaring van een ander: ga vooral naar een fysiotherapeut of chiropractor o.i.d. die je hele lijf erbij betrekt. Shin splints kunnen samenhangen met problemen in je rug, bekken, heupen en misschien nog wel meer. Dus zoek een deskundige die niet alleen plaatselijk kijkt. Ik weet niet of je al bij verschillende fysio's e.d geweest bent - wat rondzoeken kan serieus schelen, want ze kijken en werken behoorlijk verschillend.

Ik hoop dat je een oplossing vindt!

Louise

15

Re: Shin Splits

Bij mij werd het vooral getriggerd door gewicht. Jarenlang niks gedaan en kg of 10-12 aangekomen, toen gaan hardlopen, dat was geen goede combinatie, en dat uitte zich vooral door shinplints. Compressiekousen en dry-needling leken wel te helpen, maar kan goed placebo effect zijn geweest. Eigenlijk duurde het gewoon ruim 3 jaar waarin het langzaam minder werd, en ik langzaam aan meer kon lopen, maar waarin in ook langzaamaan gewicht verloor (terwijl de dry needling slechts een paar keer was, en ik de sokken op een gegeven moment ook niet meer droeg). In die tijd ging ik van max 2x per week hardlopen (anders kreeg ik last) naar 5-6x in de week lopen zonder problemen. Wat mogelijk ook geholpen heeft is veel op een loopband lopen. Dat was niet zozeer vanwege shinsplints, maar omdat ik toen in Montana woonde en het in de winter ijskoud was.

16 Laatst bewerkt door Flower345 (30-10-21 21:33:14)

Re: Shin Splits

Bedankt voor jullie reacties.

17

Re: Shin Splits

Flower345 schreef:

Daarvoor ben ik lid geworden van de atletiekvereniging, maar door altijd rondjes linksom op de baan......oa hierdoor deze blessure (al doende leert men).

Er zijn vast ook positieve uitzonderingen, maar bij de atletiekverenigingen die ik ken, wordt nou niet echt heel goed getraind. Er wordt veel gelópen, maar dat is iets anders. Of het qua techniek iets voorstelt, hangt heel erg af van de individuele trainer, het is te weinig maatwerk per loper, en er zitten nogal wat prikkels in om te veel te doen of te hard te gaan, door de trainingsaanpak en/of de groep. Ik ben zelf een stuk vooruit gegaan sinds ik m'n eigen plan trek, en dat is neergekomen op minder doen, maar wel beter gedoseerd.

En ja, dan heb je ook nog al die rondjes linksom, dat is niet fijn inderdaad als je daar gevoelig voor bent.

Flower345 schreef:

Ben zelf wel meer van het actief herstel

Als triatleet heb je dat eigenlijk vanzelf al, door de afwisseling van sporten. Zeker als je de neiging hebt om te veel te doen en/of blessuregevoelig bent, is het heel belangrijk om ook gewoon af en toe niks te kunnen doen. Herstel je ook prima van wink De twee meest fanatieke 'actieve herstellers' en 'hersteltraining'-lopers die ik ken, zijn eigenlijk sportverslaafd. Die kunnen niet niks doen. En dan lopen ze dus eigenlijk in zo'n 'hersteltraining' sowieso ook nog te hard.

Echt ondergewicht bestaat trouwens niet, volgens mij, als je verder gezond bent. Te weinig eten wel. Voldoende en goed eten zou zeker een punt van aandacht moeten zijn bij blessureleed, kan veel schelen!

Ook al bij sportarts geweest?

Louise

18 Laatst bewerkt door Flower345 (30-10-21 21:33:51)

Re: Shin Splits

Bedankt voor het meedenken Louise!

19

Re: Shin Splits

Okee, klinkt alsof er toch nog perspectief is, dat is mooi! Zes weken niet hardlopen lijkt nu heel lang, maar daar zul je later heel anders op terugkijken: achteraf is zoiets zó voorbij. Het is geen opgeven, het is gewoon je verstand gebruiken en investeren voor de langere termijn. En lekker zwemmen in de tussentijd. Gaat/mag fietsen?

Over die sportarts: ik weet ook niet of dat wat oplevert, maar het is wel weer een ander perspectief.

Over de atletiekvereniging nog: ja, herkenbaar, wat je schrijft. In de groep waar ik zelf in trainde had iedereen maar één standje: alle intervallen kogelhard totdat je niet meer kon, dus altijd tot maximaal uitgeput zijn aan het eind van de training. Wat je daarmee vooral leert, is jezelf uitputten. Dat is iets anders dan beter/harder lopen. Niet zo gek ook als een lichaam zich daartegen gaat verzetten, tegen die mate van de zweep erover. 

Ik ken trouwens geen enkele vereniging waar ze ook wel rechtsom lopen, maar bv. mijn man doet één baantraining per week en de andere keer gaan ze 'naar buiten'. Hier in de buurt is een lang fietspad waar ze hectometerstreepjes op hebben gezet, maar gewoon door de stad of naar een park doen ze ook wel.

Enne - graag gedaan, dat meedenken.

Louise

20 Laatst bewerkt door Flower345 (30-10-21 21:34:13)

Re: Shin Splits

.

21 Laatst bewerkt door Flower345 (30-10-21 21:34:28)

Re: Shin Splits

.

22

Re: Shin Splits

Huh, dat is wel raar - en vervelend ook. Moet je niet een foto laten maken om een stressfractuur uit te sluiten?

23 Laatst bewerkt door Flower345 (30-10-21 21:34:53)

Re: Shin Splits

Daar dacht ik ook precies aan. Zal het maandag vragen aan de fysio.

24

Re: Shin Splits

Ik loop er ook al sinds januari mee te prutsen. Beide benen, maar links erger.

Oorzaak: geen idee. Ben door rustig opbouwen van 14km naar 18km in de week gegaan gemiddeld aangezien het zwembad gesloten was door de lockdown. Niks geks gedaan of overbelast. Wel liep ik voor corona ongeveer 10km op een baan dus loopscholing plus zachtere ondergrond. Dat was ook weggevallen. Dus dat zal het wel zijn geweest.

Ben ook soms vrij hard voor mezelf dus te laat in de gaten dat er iets mis is. Aantal jaar geleden best verkouden vond ik zelf. Gaat wel weer over bleef ik denken... Een maand lang. Ik kon alleen nog maar zittend slapen. Toen ik de 2km fietsen naar mn werk niet meer trok toch maar eens naar de huisarts gegaan. Bleek een longontsteking. Eigenwijze #@!* ben ik toch eigenlijk.

Nu met die schenen... Geprobeerd 8 weken niet hardlopen. Hielp niets. Geprobeerd heel rustig op te bouwen, maar steeds gaat het een week of 2-3 goed en dan is het weer mis. Gaat denknik heel lang duren voor dit weer helemaal weg is en ik vraag me serieus af of ik voor de toekomst nog wel moet ambieren om triathlons te doen...

25

Re: Shin Splits

Remco schreef:

Ik loop er ook al sinds januari mee te prutsen. Beide benen, maar links erger.

Oorzaak: geen idee. Ben door rustig opbouwen van 14km naar 18km in de week gegaan gemiddeld aangezien het zwembad gesloten was door de lockdown. Niks geks gedaan of overbelast. Wel liep ik voor corona ongeveer 10km op een baan dus loopscholing plus zachtere ondergrond. Dat was ook weggevallen. Dus dat zal het wel zijn geweest.

Ben ook soms vrij hard voor mezelf dus te laat in de gaten dat er iets mis is. Aantal jaar geleden best verkouden vond ik zelf. Gaat wel weer over bleef ik denken... Een maand lang. Ik kon alleen nog maar zittend slapen. Toen ik de 2km fietsen naar mn werk niet meer trok toch maar eens naar de huisarts gegaan. Bleek een longontsteking. Eigenwijze #@!* ben ik toch eigenlijk.

Nu met die schenen... Geprobeerd 8 weken niet hardlopen. Hielp niets. Geprobeerd heel rustig op te bouwen, maar steeds gaat het een week of 2-3 goed en dan is het weer mis. Gaat denknik heel lang duren voor dit weer helemaal weg is en ik vraag me serieus af of ik voor de toekomst nog wel moet ambieren om triathlons te doen...

heb je al eens andere schoenen laten aanmeten. Dat kan een hoop schelen