1

Onderwerp: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

Op de NOS site werd melding gemaakt van dit artikel. https://nos.nl/l/2401744 Mishandeling en machtsmisbruik in de triathlonsport. Als dat allemaal waar is...is het wel kwalijk nieuws!

2

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

Hier het artikel uit Trouw zelf...https://archive.is/IaeuV

En inderdaad als dit klopt is het vreselijk!

3

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

Maar dit is toch iets wat iedereen eigenlijk toch wel wist? Topsport is niet leuk, maar keihard en ik ben blij dat ik er niets mee te maken heb.

4 Laatst bewerkt door davidr (15-10-21 09:23:43)

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

In de 3athlon podcast werd hier ook veel aandacht aan besteed.

Natuurlijk verschrikkelijk. Het blijkt dat het (te) lastig is om grenzen te respecteren en te bewaken.
Misbruik maken, op wat voor manier dan ook, van atleten die hun droom niet willen of kunnen opgeven past niet in een gezond topsportklimaat.

hier nog 2 interviews: https://www.trouw.nl/sport/een-dag-trai … ~b3688949/

Ik snap wel ergens niet dat die lui serieus op 1 appel per dag gaan blijven sporten. Je kan zelf ook een beetje nadenken en wat research doen.

5

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

mwah David, vind ik een beetje kort door de bocht.

Wanneer je op 16 jarige leeftijd in een soort sport internaat gaat wonen waar je niks anders doet dan trainen, eten slapen en schoolwerk dan plaats je mega veel vertrouwen in en ben je super afhankeliojk van je begeleiding.

Als daar dan fouten zijn/worden gemaakt om wat voor reden dan ook kun je niet zomaar zeggen: Topsport is hard, leer er mee leven of houd er mee op.

Topsport is hard, maar goede begeleiding zorgt er juist voor dat topsport ook mooi kan zijn. We leven niet in China of in de DDR van 1980..

6

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

Mja training regimes uit het doping tijdperk... vraag me af hoe deze trainers aan hun functie zijn gekomen en ze vooral behouden hebben want resultaten zullen ze de laatste jaren ook niet meer geboekt hebben. Of is de sport dan toch niet zo zuiver dan dat ze beweren? In Rusland en Kenia denk ik niet dat er een spuit minder gezet word ook al is het 2021.

7

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

Topsport is misschien hard, maar hier heeft toch gewoon de begeleiding gefaald?

"In het NTC worden sinds 2007 tien tot vijftien getalenteerde atleten vanaf zestien jaar verzameld door de bond. De meeste verlaten er hun ouderlijk huis voor om in Sittard bij het NTC te gaan wonen. Volgens de ex-sporters was in de begeleiding alles gericht op deelname aan de Olympische Spelen."

Dan kun je toch wel zeggen dat die aanpak niet echt succesvol is geweest. Topsport betekent ook dat je hard moet zijn richting de coaches als prestaties uitblijven (en wanneer dit soort verhalen naar buiten komen). Er is talent genoeg in Nederland. En er zijn bonden genoeg waarbij de aanpak veel succesvoller is. Vrouwen wielrennen, atletiek, zwemmen. En ook in andere sporten als BMX en roeien.
Ik hoop dat de triathlonbond hier van zal leren.

8

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

Mij verbaast het niet echt, gezien geluiden uit andere sporten van de afgelopen jaren. Gek is wel dat er inderdaad ook geen grote resultaten zijn geboekt. Ze hebben het talent dat er was afgebrand, kennelijk.

Ik vond dit zinnetje wel heftig, aan het eind van dat NOS-stuk, een citaat van de directeur van het NTC:

Dat er geen fundamentele veranderingen hebben plaatsgevonden ligt ook deels aan de onmogelijkheden waar we tegenaan liepen

Onmogelijkheden? Eens vragen aan je sporters hoe het met ze gaat? Dan denk ik: je hebt toch een mond?


davidr schreef:

Ik snap wel ergens niet dat die lui serieus op 1 appel per dag gaan blijven sporten. Je kan zelf ook een beetje nadenken en wat research doen.

Uh, een eetstoornis is geen kwestie van even opzoeken wat gezonde (sport-)voeding is en je daar dan aan houden. Uit die interviews blijkt dat ook wel. Was het maar zo simpel, dan zou anorexia niet bestaan en zou er zeker niemand aan doodgaan - wat helaas wel gebeurt. Een eetstoornis kan je bovendien voor het leven tekenen.

Louise

9

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

De grenzen worden op alle mogelijke manieren opgezocht en om vervolgens niet voor terug deinzen om er over heen te gaan.
Ik ben blij dat ik geen topsporter ben maar als fanatieke triathleet ga ik ook al over mijn eigen grenzen heen in mijn voorbereiding om daarna te beginnen met de taper
Volgens mij herkenbaar toch? Laat staan wat er gebeurt in de topsport.
Alleen doe ik het nu helemaal zelf natuurlijk.

10

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

Buiten je comfort zone gaan is wel even iets anders dan fysiek en mentaal gebroken worden + begeleiding die je gezondheid levenslang kan schade.

11 Laatst bewerkt door Macer (15-10-21 15:34:46)

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

Nou ik denk dat alle sportbonden inmiddels wel met geknepen billen zitten, want het is gewoon afwachten tot de volgende sport aan de beurt komt.. Als bij zo'n "onbelangrijke" kleine sport als triathlon dit al gebeurd, dan kan ik me niet voorstellen dat dit ook niet gebeurd bij de grotere sporten waar meer talent is en de competitie nog veel groter is voordat je kan slagen.

12

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

Laat er geen misverstand over bestaan dat het een ongelooflijk verschil is in wat ik mezelf aan doe en wat de topsporter te verduren krijgt. @ Ronneke.

13

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

Dat het niet goed gaat/ging qua begeleiding op het NTC wil ik best geloven, maar de strekking hier dat het geen succes heeft opgeleverd ben ik het niet mee eens.

Triathlon is een hyper competitieve sport, het niveau op zowel zwemmen als fietsen en lopen ligt heel dicht bij de subtop in de individuele onderdelen aan. En alle vier de atleten die ons land een vierde plaats op de Olympische team relay en de dames uit dat team die WTS races hebben gewonnen hebben hun basisopleiding op het NTC gehad. 

Wat wel opvalt is dat ze zodra de dames volwassen waren ze direct een eigen traject ingeslagen zijn en Maya Kingma zelfs ver voor ze echt goed werd. Dus dat is denk ik ook wel een hint dat er dingen beter kunnen daar. Beiden worden overigens nog steeds door de NTB ondersteund...

Anderen zoals Sarissa de Vries en Danne Boterenbrood waren heel goed, maar hebben snel de topsport route verlaten. Sarissa is na een aantal jaar gelukkig weer teruggekomen aan de top op de lange afstand. Wederom de basis bij het NTC, maar pas echt doorgebroken toen ze haar eigen weg insloeg.

Ik denk, op basis van de wel aanwezige resultaten, maar ook op basis van de korte tijd dat de echt goede atleten maar bij het NTC blijven plus de reeks aan klachten dat er wel goed getraind wordt, maar te weinig begeleiding was voor de gezondheid van de atleten.  Waardoor er veel atleten in de problemen kwamen, die met wat extra begeleiding misschien ook wel de aansluiting met het WTS niveau hadden kunnen maken, of anders op een gezonde manier buiten de boot waren gevallen ipv nu met ernstige fysieke en psychische klachten.

Veel aannames van mij... maar daar is dit forum voor en geen wetenschappelijk artikel...

14

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

Nog een artikel in Trouw en bij 1vandaag ook een item over dit onderwerp.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/mai … llen-zijn/

15

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

Het is voor bijna niemand met een klein beetje inside info vanuit Sittard een verrassing dit…

16

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

Dat vind ik een aardig schokkende conclusie. Ik heb net dat artikel ook gelezen. Ja ik wist best dat topsport een harde wereld is maar dit is wel veel erger dan ik ooit had gedacht. Het is ook niet "een beetje uit je comfortzone gaan" maar serieuze roofbouw op lichamen van jonge mensen, kinderen zelfs nog en dat jaar in jaar uit. Mentaal, fysiek en sociaal maatschappelijk. Deze mensen hebben helemaal geen medailles op Olympische Spelen gehaald maar zijn gesloopt.

Ik vraag me dan een heleboel af. Waarom werd er nooit iets met meldingen gedaan, waarom komen mensen daar mee weg. Waarom word zo'n trainer niet veroordeeld voor fysieke en mentale mishandeling. Waar waren de ouders...en noem maar op. Dit is al bekend sinds 2010? Iedereen die er van wist en zijn mond hield heeft dus boter op zijn hoofd.

Ik vind ook dat er wel erg veel verantwoordelijkheid bij de sporters zelf word gelegd, het gaat om vaak hele jonge mensen, kinderen soms nog. Die in een omgeving worden geplaatst waar iedereen kennelijk van vind dat dat normaal is. Ga maar na hoe mondig men zelf was op die leeftijd. Het is niet te vergelijken maar ik heb in mijn jeugd best akelige dingen mee gemaakt, ik was wél erg mondig en kreeg daar alleen maar nog veel meer problemen door. Je hebt als 15 jarige gewoon niet zo verschrikkelijk veel in te brengen. Al helemaal niet als je een mooie droom word voorgehouden, schitteren op de olympische Spelen. Iedere sporter weet dat je daar hard voor moet werken maar waarom zouden jonge mensen precies moeten kunnen aanvoelen waar de grenzen van het redelijke liggen wanneer heel veel volwassenen dat ook niet eens kunnen.

17

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/mai … llen-zijn/

18

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

Louise schreef:

Mij verbaast het niet echt, gezien geluiden uit andere sporten van de afgelopen jaren. Gek is wel dat er inderdaad ook geen grote resultaten zijn geboekt. Ze hebben het talent dat er was afgebrand, kennelijk.

Ik vond dit zinnetje wel heftig, aan het eind van dat NOS-stuk, een citaat van de directeur van het NTC:

Dat er geen fundamentele veranderingen hebben plaatsgevonden ligt ook deels aan de onmogelijkheden waar we tegenaan liepen

Onmogelijkheden? Eens vragen aan je sporters hoe het met ze gaat? Dan denk ik: je hebt toch een mond?

Daar kan ik ook heel slecht tegen. Denken in oplossingen, niet in problemen.

Uh, een eetstoornis is geen kwestie van even opzoeken wat gezonde (sport-)voeding is en je daar dan aan houden. Uit die interviews blijkt dat ook wel. Was het maar zo simpel, dan zou anorexia niet bestaan en zou er zeker niemand aan doodgaan - wat helaas wel gebeurt. Een eetstoornis kan je bovendien voor het leven tekenen.

Louise

Er werd aangegeven dat ze op trainingskamp in Zuid Afrika 2uur gingen zwemmen, dan pauze hadden waarin ze niet mochten eten, en dan weer 2 uur gingen fietsen. En dat zo'n meisje van 62kg naar 52kg afvalt in een paar weken. In welk trainings en voedingsboek is dat een goede tacktiek? Bijna 20% afvallen EN keihard trainen? Waar wil je in godsnaam de voedingsstoffen vandaan halen om je spieren op te bouwen?

Ik vind het vooral opmerkelijk dat de bond niet ingegrepen heeft. En dan niet eens over deze misstanden, maar over het uitblijven van resultaten. Men is 14 jaar met het project bezig, en men heeft bar weinig succes gehad. De coaches hebben op dat gebied gewoon gefaald, waarom probeer je dan niet een andere aanpak, met andere coaches?

19

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

Vanzella schreef:

Dat het niet goed gaat/ging qua begeleiding op het NTC wil ik best geloven, maar de strekking hier dat het geen succes heeft opgeleverd ben ik het niet mee eens.

Triathlon is een hyper competitieve sport, het niveau op zowel zwemmen als fietsen en lopen ligt heel dicht bij de subtop in de individuele onderdelen aan. En alle vier de atleten die ons land een vierde plaats op de Olympische team relay en de dames uit dat team die WTS races hebben gewonnen hebben hun basisopleiding op het NTC gehad. 

Wat wel opvalt is dat ze zodra de dames volwassen waren ze direct een eigen traject ingeslagen zijn en Maya Kingma zelfs ver voor ze echt goed werd. Dus dat is denk ik ook wel een hint dat er dingen beter kunnen daar. Beiden worden overigens nog steeds door de NTB ondersteund...

Anderen zoals Sarissa de Vries en Danne Boterenbrood waren heel goed, maar hebben snel de topsport route verlaten. Sarissa is na een aantal jaar gelukkig weer teruggekomen aan de top op de lange afstand. Wederom de basis bij het NTC, maar pas echt doorgebroken toen ze haar eigen weg insloeg.

Ik denk, op basis van de wel aanwezige resultaten, maar ook op basis van de korte tijd dat de echt goede atleten maar bij het NTC blijven plus de reeks aan klachten dat er wel goed getraind wordt, maar te weinig begeleiding was voor de gezondheid van de atleten.  Waardoor er veel atleten in de problemen kwamen, die met wat extra begeleiding misschien ook wel de aansluiting met het WTS niveau hadden kunnen maken, of anders op een gezonde manier buiten de boot waren gevallen ipv nu met ernstige fysieke en psychische klachten.

Veel aannames van mij... maar daar is dit forum voor en geen wetenschappelijk artikel...

Rachel trekt volgens mij ook al een aantal jaren haar eigen plan.
Je geeft het zelf ook al aan, in de dikgedrukte stukken. Schijnbaar hoe korter die talentvolle atleten daar zaten, hoe beter en langer ze gepresteerd hebben.
Het NTC is ook verantwoordelijk voor de totale begeleiding, niet alleen het trainen natuurlijk. Ik vind dat men zeker wel hard mag zijn in het oordeel, het is topsport. En ondanks dat het vooral een individuele sport is, is de uiteindelijke prestatie van de sporter ook een prestatie van het team erachter. En als keer op keer talentvolle sporters niet doorbreken, of pas nadat ze breken met het team, dan moet er toch iets verandert worden aan dat team. Ook dat is topsport.

20

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

Al presteerden ze daar wel, het is deze prijs niet waard.

21

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

https://3athlon.nl/wanbeleid-ntb-stijgt … -a-status/

22

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

Tsjonge, wat een wereld. Dankbaar dat ik sport voor m'n lol en dat ik een andere baan heb voor het levensonderhoud. Desalniettemin erg naar voor de sporters die dit overkomen is.

23 Laatst bewerkt door Louise (18-10-21 16:08:47)

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

Dat van die gekochte A-statussen had ik nog niet gezien, tjonge zeg, ook dat nog.

Ik vond dit wel een aardige column over het doorgeslagen streven naar succes, van Willem Visser: https://www.volkskrant.nl/sport/weer-ee … ~b7b649f9/ Hij trekt het wat breder dan alleen de triathlon, maar stelt wel goede vragen - vragen die ik afgelopen zomer vond ontbreken in al dat hosanna rond de vele gouden Olympische medailles.

MontanaMan schreef:

Er werd aangegeven dat ze op trainingskamp in Zuid Afrika 2uur gingen zwemmen, dan pauze hadden waarin ze niet mochten eten, en dan weer 2 uur gingen fietsen. En dat zo'n meisje van 62kg naar 52kg afvalt in een paar weken. In welk trainings en voedingsboek is dat een goede tacktiek? Bijna 20% afvallen EN keihard trainen? Waar wil je in godsnaam de voedingsstoffen vandaan halen om je spieren op te bouwen?

Je begreep mijn reactie toch niet zo alsof ik zou denken dat dat wél goed is, hoop ik? Want dan heb je me verkeerd begrepen. Wat ik bedoelde is dat je een eetstoornis niet voorkomt of oplost met alleen maar kennis over (sport-)voeding. Een eetstoornis is ook iets anders dan een tijdlang serieus te weinig eten, hoe naar en onverantwoord dat ook is. Dat herstelt wel zodra je weer meer gaat eten. Een verwoest zelfbeeld en een totaal verstoorde relatie met eten, daar komen sommigen hun hele leven niet meer vanaf. Hoe goed ze ook weten wat wél genoeg en verantwoord eten is.

Louise

24

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

@Louise dat was niet gericht op jou smile Daar wilde ik meer de onkunde van de trainers mee aangeven, want ik kan niet geloven dat er enige trainingsleer is die zo'n regime voorschrijft.
Ik kan me goed voorstellen dat een jonge mensen, zonder hun ouders, die maandenlang dag in dag uit kritiek te horen krijgen op hun gewicht, en te horen krijgen wat ze wel en niet mogen eten, en dat ze af moeten vallen, door mensen die een machtpositie tov hun hebben, hun hele zelfbeeld, vertrouwen en relatie met voedsel kapot maakt.

Het lijkt erop alsof er een flinke beerput opengetrokken is bij NTB. Hopelijk leidt het tot een beter trainingsklimaat voor de komende generatie talenten.

25

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

MontanaMan schreef:

Het lijkt erop alsof er een flinke beerput opengetrokken is bij NTB. Hopelijk leidt het tot een beter trainingsklimaat voor de komende generatie talenten.

Dit gaat leiden tot geen enkel trainingsklimaat voor talenten. Wie de komende jaren nog naar de ntb gaat (of je kinderen laat gaan) voor advies over training is niet goed snik. Het gaat wel leiden tot wat minder leed en heel heel misschien tot betere triathlonprestaties, al doet dat er nu eigenlijk niet toe. Het heeft zich wel uitgewezen dat het beter is om op latere leeftijd aan triathlon te gaan doen en je eigen koers te varen dan het te proberen via Sittard als minderjarig talent.