26 Laatst bewerkt door thijs (19-10-21 11:38:51)

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

Als er iets duidelijk is al jarenlang is dat sportbonden hopeloos kansloos zijn in het opzetten van trainingssystemen voor het opleiden van talenten. Voorbeelden te over.

In de triathlon hebben de bonden 90% van de talenten en misschien 10% van de medailles. En dan komen die medailles ook nog van de slimme bonden die de trainingsomgeving van individuele atleten omarmen (Britse bond heeft de trainingsgroep vd Brownlees omarmd, niet opgezet). Als je kijkt hoe vreselijk veel talenten in de Duitse en Franse systemen zitten val je om van verbazing. Die zouden moeten domineren als Nederland in het schaatsen. En hoeveel olympische medailles hebben die bonden opgeleverd?

Andere sporten zijn de voorbeelden hetzelfde. Zodra er goede particuliere initiatieven opgezet kunnen worden (lees: mogen worden van de bond!) winnen de atleten van de bonden bij benadering niks meer. Als de bonden zo snugger zijn om de particuliere systemen te ondersteunen, wordt het serieus.

Het probleem van de bonden is dat ze te bureaucratisch zijn, opgezet zijn voor middelmaat en geen concurrentie toestaan. Hoe meer schaatsploegen er kwamen in Nederland hoe hoger het niveau werd. De vrije markt werd voor sportploegen heel erg goed.

Bonden gebruiken uiteindelijk altijd hun monopoliepositie. Ze concurreren in de basis altijd door uitsluiting van de rest. En daardoor hebben ze de ultieme machtspositie. Zolang dat er is, is er ook altijd een basis voor wat er in Sittard zo mis ging. De weg naar de top loopt voor een atleet via een door de technisch directeur aangestelde persoon met een bijna absolute macht over jouw sportieve droom. Ik vertrouw in de basis alleen de sportbond die zijn eigen concurrentie zal omarmen en ondersteunen.

27

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

Naast dat het hier gaat om mensonterende misstanden vind ik ook deze zin uit het artikel in de Volkskrant zo treffend.

Gevolg: gefrustreerd afhakende atleten, die nooit maar dan ook nooit meer iets met de sport te maken willen hebben.

De sport word uiteindelijk door dat soort idioten kapot gemaakt.

28

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

MontanaMan schreef:

@Louise dat was niet gericht op jou smile Daar wilde ik meer de onkunde van de trainers mee aangeven, want ik kan niet geloven dat er enige trainingsleer is die zo'n regime voorschrijft.

Goedzo (wat mij betreft).
Het is zeker niet iets wat ook maar ergens voorgeschreven zou worden, maar ik denk ook niet dat het met kennis als zodanig te maken heeft. Eerder met dingen als machtswellust/-misbruik, eigen dwangmatigheid en mateloosheid, verblinding.   

Over de NTB nog even: ik ben een paar jaar geleden naar hun congres voor trainers geweest. Ik was sowieso niet heel enthousiast toen, maar wat me het meest is bijgebleven was de flater die de NTB toen sloeg: er waren een aantal plenaire sprekers, waarvan één van de bond zelf, over talentontwikkeling. Die wist de zaal tegen zich in het harnas te jagen door het alleen maar te hebben over de route naar de gouden Olympische medaille (inclusief NTC). Een jeugdtrainer bij een vereniging vroeg terecht: dat is voor bijna niemand weggelegd, en wat heeft de NTB de andere jeugd te bieden dan? Daarop kwam geen antwoord. Dat was best wel genant. Ik zat met m'n wenkbrauwen tot m'n kruin opgetrokken en er ontstond van dat passief-agressieve geroezemoes in de zaal.

Ik dacht nog: lekker joh, dan heb je als bond eens een keer jouw mensen bij elkaar en dan frustreer je ze zo. Het kwam over alsof ze niet buiten hun gewéldige zelfbedachte systeempje konden denken. Nu denk ik: dat was misschien ook wel veelzeggend.

Louise

29

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

Je kunt dan alvast niet zeggen dat ze geen ambitie hadden :-) enkel goud en niks anders...

30

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

In Trouw nog een artikel over deze kwestie: https://www.trouw.nl/sport/oud-toppers- … ~bd110f3f/

31

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

Het blijft nog steeds bij het quoten van de standaard stemmingmakers. Niets concreets. Rob zal zich wel opwerpen als nieuwe voorzitter.

32

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

https://nos.nl/artikel/2404941-bestuur- … misstanden

Dit doen ze echt niet als het alleen maar stemmingmakerij is...

En dat rapport gaat alleen over de laatste paar jaar, waarin zaken al "verbeterd" zouden zijn...

33

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

Vanzella schreef:

https://nos.nl/artikel/2404941-bestuur- … misstanden

Dit doen ze echt niet als het alleen maar stemmingmakerij is...

En dat rapport gaat alleen over de laatste paar jaar, waarin zaken al "verbeterd" zouden zijn...

Het bestuur stapt op, maar de uitvoerder, de directeur, niet. Terwijl die, volgens wat er in de media is verschenen, ook verantwoordelijk is voor de situatie.

34

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

MontanaMan schreef:
Vanzella schreef:

https://nos.nl/artikel/2404941-bestuur- … misstanden

Dit doen ze echt niet als het alleen maar stemmingmakerij is...

En dat rapport gaat alleen over de laatste paar jaar, waarin zaken al "verbeterd" zouden zijn...

Het bestuur stapt op, maar de uitvoerder, de directeur, niet. Terwijl die, volgens wat er in de media is verschenen, ook verantwoordelijk is voor de situatie.

Ja dat is wel bijzonder. Het bestuur treedt terug en de mensen die operationeel verantwoordelijk zijn de directeur en de technisch directeur blijven zitten. Nu kennen we de exacte inhoud van het rapport natuurlijk niet, dus is het wel heel moeilijk om te bepalen hoe de "lijntjes" lopen, maar ik vind het op zijn minst bijzonder...

35

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

https://assets.triathlonbond.nl/app/ass … -11-21.pdf

36

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

Het volgende slachtoffer is gevallen:

"De technisch directeur en hoofdcoach van de Nederlandse triatlonbond (NTB) waren al vertrokken en nu legt ook de algemeen directeur Rembert Groenman zijn taken neer. Dat blijkt uit een vijfstappenplan dat het interim-bestuur woensdag heeft geopenbaard. Groenman zal nog tot 1 februari in dienst zijn van de NTB." (nos.nl)

Diep droef dat het zover heft moeten komen, dit wordt een zwaar verlies voor de bond en de continuïteit die de bond juist nu nodig heeft.

37

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

Dacht net dat dit nog de enige rotte appel was, maar weet er weinig van om eerlijk te zijn.

38

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

Daar zijn de meningen wel over verdeeld.

39

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

Ik heb ook niet zo het overzicht wie er nou weg zou moeten gaan en wie juist niet.
Daarom lastig om er precies wat van te vinden.
Ik hoop vooral dat er schoon schip wordt gemaakt en excuses naar de atleten die in het verleden onheus zijn bejegend.
Ik vind t van grote moed getuigendat er ouders hun mond hebben open gedaan om deze zaken aanget licht te brengen.

40

Re: Artikel in Trouw: grove misstanden bij triathlon

Als directeur is hij verantwoordelijk voor het uitgevoerde beleid lijkt me, en daar schortte nogal wat aan, dus het lijkt me verstandig om schoon schip te maken, en juist niet te continueren waar men mee bezig was.