1

Onderwerp: Omega 3 index

Hoi allen

Omdat ik al iets meer dan 1 jaar een plantaardig eetpatroon heb , heb ik mijn bloedwaardes
eens laten checken bij een sportarts .
Gisteren was ik in de praktijk om de uitslag te bespreken .
Mijn waardes zijn super , of het om de schildklier , hemoglobine , hematocriet , cholesterol , bloedbezinking .

Aandachtspuntje bij mij is echter altijd wel de ferritine ( ijzereiwit) , die mag wat hoger .
Net als selenium en zink . Alle drie wel in de norm .

Op aanraden heb ik ook mijn Omega 3 vetzuren  laten checken , omdat deze bij sporters vaak
te laag is . Zo ook bij mij .
Optimaal is tussen 8 en 11 % , en bij mij ligt die bij 3,25 % .
Omega 3 is belangrijk voor het hart , hersenen en de spieren .

Nu ben ik wel benieuwd of iemand van jullie dit wel eens heeft laten checken ?
Any way , toch heel blij dat ik heb laten doen .

2

Re: Omega 3 index

Ik heb een tijdje terug mijn (onder andere) cholesterol laten nakijken via een 'Health check' op het werk, en daar kwam uit dat mijn cholesterol op zich goed is op de totale hoeveelheden, maar ik in verhouding een lage HDL cholesterol waarde heb. Om dit omhoog te krijgen heb ik nu omega 3 supplementen. Als je niet aan de supplementen wil schijnen noten, avocado en vis te helpen. Ik heb zelf voor supplementen gekozen omdat ik al redelijk veel avocado en vis at, en niet tegen noten kan.

Dit is wat die arts mij toen heeft verteld, ik ben natuurlijk geen expert! Ik merk wel dat mijn huid minder droog is nu ik meer omega 3 in mijn lichaam heb, misschien iets om op te letten?

3

Re: Omega 3 index

Bij mij kwam datzelfde er uit bij een health check op werk inderdaad. Ben sindsdien meer olijfolie en noten gaan eten, maar heb het eigenlijk nooit meer laten checken.

Zelfde voor ferritine, HB was echt gevaarlijk laag, die voorraden vulden zich niet goed. Lang lopen klooien met medicijnen, maar dat hielp steeds alleen gedurende de tijd dat ik ze nam. Nu dus al heel lang dagelijks ijzersupplement, en nooit meer naar omgekeken.

4

Re: Omega 3 index

Sandra86 schreef:

Om dit omhoog te krijgen heb ik nu omega 3 supplementen. Als je niet aan de supplementen wil schijnen noten, avocado en vis te helpen.

Noten , zaden , avocado eet ik dagelijks .Vis niet , vind het niet lekker en nu met een
plantaardig dieet sowiezo niet .
Maar ik had niet gedacht dat mijn Omega 3 zo laag zou zijn .
Any way ik ga nu aan de algen olie van Norsan .

Wel blij dat ik dit heb laten doen , zo weet ik in ieder geval dat verder alles goed is .

5

Re: Omega 3 index

LindaRotterdam schreef:

Bij mij kwam datzelfde er uit bij een health check op werk inderdaad. Ben sindsdien meer olijfolie en noten gaan eten, maar heb het eigenlijk nooit meer laten checken.

Zelfde voor ferritine, HB was echt gevaarlijk laag, die voorraden vulden zich niet goed. Lang lopen klooien met medicijnen, maar dat hielp steeds alleen gedurende de tijd dat ik ze nam. Nu dus al heel lang dagelijks ijzersupplement, en nooit meer naar omgekeken.


Mijn ferritine moet ik altijd in de gaten houden , die kan wel eens laag zijn terwijl de hb goed is .
De arts heeft mij ook aangeraden 3 a 4 x per week een supplement te nemen .

De norm voor ferritine ligt tussen 15-300 10 ng/ml en ik heb hem nu bij 42 ng/ml
De sportarts zei dat het optimaal zou zijn als deze rond de 100 komt te liggen .
Het was zeer zinvol dit te laten doen , en heb van de arts ook een super uitleg gekregen .

6

Re: Omega 3 index

@Jeanette schreef:

Hoi allen

Omdat ik al iets meer dan 1 jaar een plantaardig eetpatroon heb , heb ik mijn bloedwaardes
eens laten checken bij een sportarts .
Gisteren was ik in de praktijk om de uitslag te bespreken .
Mijn waardes zijn super , of het om de schildklier , hemoglobine , hematocriet , cholesterol , bloedbezinking .

Aandachtspuntje bij mij is echter altijd wel de ferritine ( ijzereiwit) , die mag wat hoger .
Net als selenium en zink . Alle drie wel in de norm .

Op aanraden heb ik ook mijn Omega 3 vetzuren  laten checken , omdat deze bij sporters vaak
te laag is . Zo ook bij mij .
Optimaal is tussen 8 en 11 % , en bij mij ligt die bij 3,25 % .
Omega 3 is belangrijk voor het hart , hersenen en de spieren .

Nu ben ik wel benieuwd of iemand van jullie dit wel eens heeft laten checken ?
Any way , toch heel blij dat ik heb laten doen .

Dit vind ik een interessante vraag.

Je waarden laten testen kan een meerwaarde zijn naar je lichamelijke gezondheid en of prestatie.

Voorbeeld:
-Je hartfunctie testen in onze inspanningssporten is zeker belangrijk
-Je bloedwaarden checken, als je cholesterol of insuline problemen hebt ook.
-Preventie en op tijd ziekten diagnosticeren ; ja.

Dan kom ik bij mezelf en moet ik toegeven dat ik mij nooit laat testen op bloedwaarden.
Ooit heb ik dat laten doen voor een onderzoek, en daaruit bleek een uitstekende verhouding van alle elementen, en tot mijn verbazing zelfs een prima cholesterolwaarde en verhouding tussen die vetstoffen. (Ik eet goed en let wel op maar lust graag een biertje/wijntje en echte boter wink )
Tja aan de ene kant ja ene aan de andere kant, als ik mijn voeding bekijk zou het oké mogen zijn. Hoewel met ouder worden preventie natuurlijk kan tellen.

Zeer interessant

7

Re: Omega 3 index

Zeker interessant. Mijn ervaringen:

Bij mij worden een paar dingen, zoals Hb en Ferritine, regelmatig gecheckt omdat ik bloeddonor ben. Ik heb met die twee ook wel een 'geschiedenis', dat is gewoon lastig als vrouwelijke duursporter om op peil te houden. Dus ook een tijd ijzer bijgeslikt. Sinds de menopauze is mijn Hb als een speer gestegen, naar 'mannelijke' waardes (9-10), daar heb ik echt wel baat bij voor het sporten, qua prestaties en herstel.

Schildklierwaardes moeten bij mij altijd gecheckt worden bij (vage) klachten, want er zit een schildklierafwijking in de familie (ik ben gelukkig de leeftijd al voorbij waarop het zich bij mijn vader en opa openbaarde).

Mijn huisarts neemt bij bloedonderzoek cholesterol standaard mee, wat op zich verstandig is, maar het zou me wel erg verrassen als daar iets mee was, als vegetariër met dat type problemen juist niet in de familie.
Trouwens, met die vetzuren zoals cholesterol en omega is de relatie tussen wat er in je bloed zit en je voeding (inclusief supplementen) niet zo eenduidig. Met (erfelijke) aanleg voor verhoogd cholesterol kun je zo plantaardig, vetarm en verantwoord eten als je maar wil, maar dan nog is het zonder medicijnen te hoog. En omgekeerd.

Louise

8

Re: Omega 3 index

chrisbakker schreef:

Dan kom ik bij mezelf en moet ik toegeven dat ik mij nooit laat testen op bloedwaarden.
Ooit heb ik dat laten doen voor een onderzoek, en daaruit bleek een uitstekende verhouding van alle elementen, en tot mijn verbazing zelfs een prima cholesterolwaarde en verhouding tussen die vetstoffen. (Ik eet goed en let wel op maar lust graag een biertje/wijntje en echte boter wink )
Tja aan de ene kant ja ene aan de andere kant, als ik mijn voeding bekijk zou het oké mogen zijn. Hoewel met ouder worden preventie natuurlijk kan tellen.

Zeer interessant

Ik laat het meestal wel 1 x pr jaar doen vooral omdat ik weet dat ik mijn ferritine waarde in de
gaten moet houden .
En alleen de hemoglobine waarde hier geen zicht op geeft .
Mijn HB ligt namelijk bij  14.5 g/dl , mijn hematocriet bij 44 %
Mijn ferritine bij 42 ng/ml , de norm is 15-300 dus die is wat laag .
Zo zijn mijn waardes binnen de norm ,en is alles in orde .
Alleen als duursporter ziet de arts liever bepaalde waardes die nu in de middenmoot zijn wat hoger .
Bv selenium , zink , ferritine , d3 , aminozuren .

De omega 3 was een apart onderzoek en die is echt ver onder de norm .

https://www.omegametrix.eu/index.php?lang=EN

9

Re: Omega 3 index

Louise schreef:

Trouwens, met die vetzuren zoals cholesterol en omega is de relatie tussen wat er in je bloed zit en je voeding (inclusief supplementen) niet zo eenduidig. Met (erfelijke) aanleg voor verhoogd cholesterol kun je zo plantaardig, vetarm en verantwoord eten als je maar wil, maar dan nog is het zonder medicijnen te hoog. En omgekeerd.

Louise

De onverzadigde vetzuren , verzadigde , transvetzuren  , omega6 etc is allemaal goed .
Alleen de Omega 3 echt ondergrens .

Maar heb  Omega 3 ( ik eet geen vis )  besteld en die is in huis .( algen olie )

10

Re: Omega 3 index

Ik ben benieuwd of je er wat van gaat merken Jeanette! Bij mij kon zelfs de opticien zien dat ik minder droge ogen had, en mijn huid is minder droog zoals ik eerder al zei.

@Louise: Relatie tussen bloedwaarden en voeding is inderdaad niet altijd duidelijk, ik heb een familielid die zowel een te laag BMI als de cholesterol niet goed heeft, dus niet het stereotype ongezonde eter / te hoog BMI / te hoog cholesterol. Ik zal nog eens navragen wat er bij haar precies niet goed was, misschien wel hetzelfde als ik...

Ik zal over een paar maanden mijn cholesterol nog eens laten meten via de huisarts, kijken of het heeft geholpen.

11

Re: Omega 3 index

Sandra86 schreef:

Ik ben benieuwd of je er wat van gaat merken Jeanette! Bij mij kon zelfs de opticien zien dat ik minder droge ogen had, en mijn huid is minder droog zoals ik eerder al zei.
Ik zal over een paar maanden mijn cholesterol nog eens laten meten via de huisarts, kijken of het heeft geholpen.

Ik ook !
En omdat Omega 3 ook goed voor de werking van de spieren is , ben ik erg benieuwd of ik minder last van krampen ga krijgen .

12 Laatst bewerkt door Louise (04-12-21 17:45:50)

Re: Omega 3 index

Sandra86 schreef:

@Louise: Relatie tussen bloedwaarden en voeding is inderdaad niet altijd duidelijk, ik heb een familielid die zowel een te laag BMI als de cholesterol niet goed heeft, dus niet het stereotype ongezonde eter / te hoog BMI / te hoog cholesterol. Ik zal nog eens navragen wat er bij haar precies niet goed was, misschien wel hetzelfde als ik...

Ja, ik heb jaren geleden bij het fietsen een indrukwekkend verhaal gehoord van een vrouw die veel sportte en supergezond at en toch alleen met medicijnen de cholesterol op een 'veilig' niveau kreeg. In haar familie werden de mannen tot de vorige generatie standaard niet ouder dan 40, dan waren hun kransslagaderen fataal dichtgeslibd. Haar vader leefde nog dankzij een harttransplantatie. Bij de vrouwen was het iets minder heftig, maar toch reden voor extra zorg. Die hadden last van een erfelijk factor die zorgt voor sterk verhoogd slecht cholesterol.

In mijn eigen familie aan moederskant komt het omgekeerde voor: verhoogde hoeveelheid 'gezonde' vetten in het bloed. Bleek uit onderzoek vanwege de vele 90+ en zelfs 100+'ers in die familie. Dus in die familie deden er een paar mee aan wetenschappelijk onderzoek onder families met een bovengemiddelde levensduur en daar bleek dat uit.

Louise

13 Laatst bewerkt door @Jeanette (09-01-22 10:16:44)

Re: Omega 3 index

Ondertussen neem ik ca 5 weken dagelijks een theelepel omega 3 olie van Norsan . Deze is op algen basis .
Mij werd aangeraden een olie te nemen , omdat omega 3 word verhit om in een capsules te krijgen . En daardoor gaat er kwaliteit verloren .
Een goede olie bevat alle omega 3 vetten , breed spectrum .

De veranderingen die me opvallen , kan natuurlijk toeval zijn :

- Waar ik anders een zeer droge huid had , vooral de handen , onderbenen en de hals .
Is mijn huid nu super zacht .
- Ik heb veel minder overgangsklachten (opvliegers )
- Na een intensieve workout in rust geen fasciculaties  meer in mijn kuiten .
- Geen krampen tijdens / na Workouts tot nu toe.
Maar dat is even afwachten of dat zo blijft als de trainingen intensiever en langer worden .

Maar , erg blij met de positieve veranderingen tot nu toe .

14

Re: Omega 3 index

Klinkt positief! Dan heeft het toch nut gehad dat je je bloedwaardes hebt laten controleren smile

15

Re: Omega 3 index

Sandra86 schreef:

Klinkt positief! Dan heeft het toch nut gehad dat je je bloedwaardes hebt laten controleren smile

Yep , vooral om de Omega 3 te laten testen .

16

Re: Omega 3 index

Ik ben ook voornemens om nog eens een uitgebreid bloedonderzoek te laten doen. Ik ben nu 2,5 jaar vegan, maar heb verder ook geen klachten. Preventief vind ik het nu de kosten even niet waard.
Maar dat je vis moet eten voor omega 3 is kolder.
3x raden waar de omega 3 in vis vandaan komt. Juist, de algen die zij eten.
Het is dus veel gezonder en beter om zelf rechtstreeks die algen te eten ipv via vis, die ook nog eens vol microplastics zitten.
Spirulinapoeder of andersoortige algen door een groene smoothie is al een goed begin, algenolie is inderdaad ook een goede optie.
Verder inderdaad de al aangegeven noten, zaden en pitten.
Ikzelf eet dagelijks een eetlepel pompoenpitten door mijn havermout icm afwisselend een eetlepel lijnzaad, chiazaad of hennepzaad. Handje noten erbij en je komt al een heel eind om je vette vis te vervangen.

17

Re: Omega 3 index

YouriL schreef:

Ik ben ook voornemens om nog eens een uitgebreid bloedonderzoek te laten doen. Ik ben nu 2,5 jaar vegan, maar heb verder ook geen klachten. Preventief vind ik het nu de kosten even niet waard.

Verder inderdaad de al aangegeven noten, zaden en pitten.
Ikzelf eet dagelijks een eetlepel pompoenpitten door mijn havermout icm afwisselend een eetlepel lijnzaad, chiazaad of hennepzaad. Handje noten erbij en je komt al een heel eind om je vette vis te vervangen.

Klachten heb ik zo ook niet gehad .
Maar met het oog op mijn eerste FD en de bijbehorende trainingen heb ik deze check laten doen .
Om er niet te laat achter te komen dat ik eventueel tekorten heb .

Ondanks de noten , zaden , avocado etc kwam ik blijkbaar toch niet aan genoeg Omega 3 op een dag .