951

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

En om in deze coronatijd wat om handen te hebben organiseer ik mijn eigen uitdaging. Ik heb sinds kort een tacx met bijbehorende filmpjes. Je kunt kiezen uit heel veel films en 4 daarvan hebben mijn bijzondere aandacht; De filmpjes die gaan over de Alpenmarmotte. Dat is in het echt een rit over 4 bergen van ca. 170 km en ca. 5000 hm. Ik heb besloten 30 december een poging te wagen die op 1 dag te rijden op mijn tacx. Waarom? (1) De weg ernaar toe is al leuk. (2) Omdat het technisch kan. (3) ik nieuwsgierig ben hoe ik dat ga ervaren (4) ik nog nooit heb gehoord dat iemand de virtuele versie heeft gereden. (5)

Ik heb de laatste weken onderzoek gedaan naar lange cyclo's en ik heb enkele trainingsschema's gevonden. Met mijn basisconditie in mijn achterhoofd bestaan de komende 5 weken, per week uit een lange duurrit van ca. 6 uur op zeer lage hartslag, een intervaltraining gebaseerd op mijn FTP (leuk de tacx heeft een vermogensmeter die ik op mijn fiets niet heb) en een herstelritje. Weinig hardlopen, wel een uur zwemmen en een uur sportschool per week. Wat roept dit flitsschema op bij jullie?

Verder heb ik een draaiboek gemaakt voor de dag. Hierin staat alle dingen die ik nodig heb zoals water, koffie reepjes en gels. Ook heb ik 3 scenario's doorgerekend en daar wil ik wel graag wat ervaringen van jullie ontvangen. Ik weet per berg hoe lang het bergop is en dus ook hoelang het vlakke en dalen is. Ik heb nu bedacht dat bergop gem. 12 per uur denkbaar is en gem. 13 als het meezit. Is dit reëel? Het gaat om de Glandon, de Telegraphe, de Colombier en de Alpe d'Huez. Wat fietsen jullie bergop? Bij het dalen en het vlakke denk ik nu dat het op gem. 25 per uur en als ik snel ben op gem. 28 per uur. Zijn dit reële daalsnelheden? Deze tijden gebruik ik om de totale duur te bepalen. Die heb ik nu berekend tussen de 11 en 9 uur. Wat zijn jullie ervaringen met deze cyclo?

Je moet sneller dan de klos zijn.

952 Laatst bewerkt door Jörgen (29-11-21 14:00:29)

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

De Marmotte heb ik 10 jaar gelden gefietst, absoluut een hele mooie ronde. Ik weet niet of de tijden te vergelijken zijn met die op de Tacx, maar volgens mij doe je het vrij aardig als je binnen 10 uur binnen bent.

Zelf vond ik het afdalen vrij intensief, dat heb je op de Tacx natuurlijk niet.

Je trainingsplan lijkt me ok qua omvang, ik zou het alleen iets meer periodiseren. Dus om de week iets rustiger aan. En je wilt uitgerust starten.

Succes!

953

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Het is niet de Colombier maar de Galibier wink

In het verleden heb ik de Marmotte vier keer gefietst (ik kwam bij het opruimen laatst nog mijn Brevet d'or uit 2008 tegen, toch grappig als je dat soort dingen bewaart). Kan je alles achter elkaar plakken en worden het dan ook (min of meer) die 174 kilometer?  Je training ziet er redelijk ok uit, ik zou het ook weer niet te ingewikkeld maken. Als het even kan zou ik proberen er een nog iets langere training van te maken, en zeker ook ter voorbereiding een lange rit op de Tacx. Je zadel voelt na 4-5 uur binnen anders daan dan na 4-5 uur buiten weet ik uit ervaring.

Heb je een direct drive Tacx? Dat maakt het afdalen iets makkelijker. Of je inschattingen qua tempo realistisch zijn weet ik niet, voor 12-13 per uur gemiddeld bergop moet je aardig doortrappen. Dalen gaat wel wat sneller dan 25 of 28 per uur en het vlakke ook wel. De grap van de Marmotte is dat het een serieuze cyclo is van 160km met 4000 hoogtemeters, en dan mag je de Alpe d'Huez nog op. Jouw voordeel gaat zijn dat dit niet in de brandende zon hoeft. Jouw nadeel is dat het binnen moet.

Laat maar weten hoe het je allemaal vergaat, ik vind het een mooi plan!

954 Laatst bewerkt door mcguyver (29-11-21 14:55:25)

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Maca944 schreef:

Het is niet de Colombier maar de Galibier wink Ja, tuurlijk. Al die bergen ook...

Kan je alles achter elkaar plakken en worden het dan ook (min of meer) die 174 kilometer?

ja, ze hebben bij tacx letterlijk het parcours in vieren geknipt.  En ja ik heb een direct drive, dus afdalen met je ogen dicht!

Uiteraard is dit een virtuele uitdaging die makkelijker is dan de echte! Overigens was jij mijn inspiratiebron Maca944: ik zag een tacx rit van 4 uur. Toen dacht ik: mooi. ook eens proberen....

Je moet sneller dan de klos zijn.

955

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Mooi streven om zo de corona tijd door te komen!
Wel echt een mentale uitdaging denk ik. Zelf zou ik veel afleiding nodig hebben om zo lang op de Tacx te moeten zitten.
Normaal geniet je natuurlijk van de mooie omgeving.

Zelf de Marmotte in 2020 voor het laatst gereden in 7:58.
De Glandon reed ik toen 14km/h omhoog, afdaling 43km/h. Het vals platte stuk 28km/h, Galibier 12km/h, afdaling 49km/h en Alpe d Huez omhoog nog 'maar' 10km/h.

Wellicht heb je hier wat aan bij het inschatten van je totaal tijd.
Succes!!

956

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Wat een heerlijk plan!

Zelf ben ik aan het kijken naar de echte versie volgend jaar eens doen (of die cyclo bij de ventoux).

To be honest, ik ben een grote Tacx fan en mijn langste ritje was 100km in 3 uur en een beetje maarrr ik moet er niet aan denken om 10 uur op een Tacx te zitten. Je zit zo statisch te trappen, kudos al bij voorbaat als je het uitrijdt in welke tijd dan ook.

Mijn tips gaan dan ook niet verder dan:

- extra ventilator erbij
- extra fietsbroek(en) en shirts klaarleggen
- chamois creme
- scherm ernaast met een paar leuke films
- colombier of galibier, iig koud bier voor erna wink

Succes!

957

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Hier, UK, gaat alles door, moeten alleen nu wel weer mondkapjes op in winkels en OV (maar de meesten deden dat sowieso al). Sinds begin november steeg het aantal besmettingen wel, maar niet veel, en inmiddels bijna geen groei meer. Aantal opnames daalt al sinds eind oktober, normaliter begint dat een dag of 7-8 naar stijging besmettingen te stijgen, maar de boosters lijken dat te voorkomen, en de opnames dalen dus nog steeds. Nu fingers crossed dat omikron inderdaad tot een stuk milder ziektebeeld leidt.

958

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Wat een uitdaging  Mcguyver, mijn langste rit op de Tacx was geloof ik bijna 4 uur .
En dat vond ik al een uitdaging .
Heb je al een datum in je hoofd ?

959

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

@Jeanette schreef:

Wat een uitdaging  Mcguyver, mijn langste rit op de Tacx was geloof ik bijna 4 uur .
En dat vond ik al een uitdaging .
Heb je al een datum in je hoofd ?

30 december.

Je moet sneller dan de klos zijn.

960

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Over die nieuwe maatregelen, bij onze vereniging is het alweer 'opgelost'. Alle zwemtrainingen zijn nu vroeg in de ochtend.

Wel jammer dat er ook wedstrijdjes niet doorgaan. Boscross (at night) gaat niet door 18 december. De eerstvolgende wedstrijd is Egmond HM, ik ben benieuwd of die dit jaar wel kan doorgaan.

961

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

@Mcguyver Succes! Mijn langste tacx rit was 3 uur, en dat heb ik 1 of 2 keer gedaan, jaren geleden. Maar hoe gaat dat afdalen eigenlijk, kun je dan gewoon een poosje wachten tot je beneden bent of moet je wel bijtrappen? Ik heb hier wel een tacx staan (geen direct drive) en er nog nooit mee afgedaald.

962

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

MontanaMan schreef:

Maar hoe gaat dat afdalen eigenlijk, kun je dan gewoon een poosje wachten tot je beneden bent of moet je wel bijtrappen? Ik heb hier wel een tacx staan (geen direct drive) en er nog nooit mee afgedaald.

Als je niet trapt dan is net als in het echt: dan sta je stil. Maar afdalen in het echt is natuurlijk heel anders dan op de tacx. ik kan op de tacx theoretisch met 100 km/h naar beneden. Ik zal de bocht niet uitvliegen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

963

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Met mijn Wahoo climber staat mijn fiets werkelijk naar beneden gericht, bijtrappen doe ik natuurlijk altijd het is al bij al nog steeds een training.

964

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Succes, mcguyver! Ik moet zeggen: ik ben zelf zo'n uitgesproken buitenfietser dat zo lang tacxen voor mij als de fietshel klinkt wink Dat zou het altijd al doen, maar ten tijde van corona nog meer. Ik ben met al dat thuiswerken blij als ik nog eens buitenkom, en naar schermen staar ik al veel meer dan me lief is. Maar jij ook veel plezier gewenst!

Ik heb de Marmotte ook een keer in het echt gedaan, toen was ik nog 20 jaar jonger en alleen fietser en had ik er zo'n 12 uur voor nodig. Het was ook nog voor de tijd van de precieze registraties, dus wat ik op de beklimmingen reed, kan ik niet meer nagaan.

Prachttocht, maar wel heel zwaar. Die Alpe d'Huez op het eind - om mij heen werd gekotst, gewandeld op sokken, gezwalkt, gevloekt, gehuild... In verhouding voelde ik me wel goed toen nog. Eten en drinken is belangrijk, die lange basis-duurconditie en in het begin niet te gek doen. De afdaling van de Glandon is in het echt best tricky, maar je zult op de tacx niet gauw je sleutelbeen breken natuurlijk.

Over de avondsluiting: zwembaddrukte vandaag tijdens het lunchuur viel me erg mee. Wel drukker dan normaal op dat tijdstip, maar minder druk dan normaal 's avonds en goed te doen.

Louise

965

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

De klimmen zijn vrij wisselend. Ik heb de route in het in het echie gereden alleen met begin onder de telegraph. Telegraph en Galibier heb ik hele stukken buitenblad gereden. De croix de fer ben ik uiteindelijk op gekropen.

De glandon (is het niet de croix de fer?) vind ik met afstand de moeilijkste. Heel wisselend stijgingspercentage en soms vreselijk steil. Iets van dertig kilometer lang. Galibier en Telegraph zijn vooral lang. Daarvan zijn maar een paar kilometer moeilijk. Veel regelmatiger dan de glandon.

Het scheelt enorm dat je als laaglander niet boven 2000m hoeft te sporten denk ik. Die merk ik echt goed!

Het is in het echt een fantastische rit (op de autoweg in de afdaling van de galibier na). Op de tacx lijkt het me een vreselijke ervaring. Wat een prachtig idee

966

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

De uitdaging zal inderdaad zijn dat het binnen is. Dat fietsen is toch met de beentjes draaien dus dat komt wel goed. Ach; ik heb spotify, radio 2 de top 2000 en mijn eigen gedachtes.

Je moet sneller dan de klos zijn.

967

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

ronnyke schreef:

Met mijn Wahoo climber staat mijn fiets werkelijk naar beneden gericht, bijtrappen doe ik natuurlijk altijd het is al bij al nog steeds een training.

big_smile Ja, anders kun je als training de Alpe d'Huez afdalen, door ff een half uurtje op je zadel te gaan zitten big_smile

968

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

thijs schreef:

De glandon (is het niet de croix de fer?)

Dat hebben ze ooit veranderd, eerst vanwege wegwerkzaamheden, geloof ik, en dat hebben ze zo gehouden. Vroeger was het Croix de Fer, tegenwoordig Glandon. Maakt heel weinig uit, Glandon is iets van 150 hoogtemeters/10 minuten minder.

Louise

969

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ja, het is eigenlijk dezelfde col. Glandon mist alleen een stukje vals plat bovenop. En het is een linkere afdaling vond ik maar daar heb je op de tacx geen last van!

970 Laatst bewerkt door Louise (19-12-21 13:53:16)

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Tsja, daar gaan we weer... volgende lockdown. Net de drie loopjes die ik in de kerstperiode op het oog had uit m'n agenda geschrapt. Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren, en of de buitenzwembaden weer open gaan

Van het zwembad had ik vrijdag al afscheid genomen, ik zag het zelf al niet meer zitten met die veel grotere besmettelijkheid. Ik had toen nog niet verwacht dat het nu al niet meer zou kunnen, dat kwam toch nog onverwacht snel. Ik had bij het zwemmen sowieso de hele tijd al het gevoel dat ik nog niet bezig was met een doorgaande lijn richting het volgende seizoen, dus dat er nog wel een 'zwemloze' periode zou komen. Ik ga maar weer veel yoga'en, daar heb ik vorig jaar ook veel baat bij gehad en lol.

Louise

971

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ja hopelijk gaan de zwembaden buiten weer open, dat hielp me vorig jaar de winter door. Vanuit de vereniging gaan er wel weer een aantal in open water zwemmen, daar zie ik nog wat tegenop…

Wel jammer idd van de loopjes die niet doorgaan, het wordt al bijna traditie dat alles in de winter wordt gecancelled.

972

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ellende is het … wanneer houd het eens op ?
En gaan we terug naar normaal .

Na ja , fietsen en hardlopen kan ik thuis/ vanuit thuis .
En zwemmen vanaf woensdag maar weer in Duitsland. Zolang daar de regels niet veranderen.

973

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

De wintermaanden en vroeg voorjaar zullen idd de eerste jaren altijd een onzekere periode worden. Spijtig maar weinig aan te doen vrees ik. Andere jaren trok ik het me aan maar nu berust ik er precies wel in. Gelukkig zijn er nog evenementen die toch nog wel doorgaan zoals de Hel vandaag. Ikzelf schrijf me gewoon voor niks nog in kan ik geen onaangename verassingen meer hebben :-)

974

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Vandaag had ik een toertocht staan en na het nieuws gisteravond dacht ik: die ligt eruit. Maar het ging door en ik vond het fijn.
Met fietsen heb je geen last van elkaar en de pasta achteraf moest je afhalen ipv binnen opeten.
Toch hadden ze er een kampvuurtje bij waar men zich ging warmen, niet echt ' wat nu mag' maar gisterenkon het nog zonder bezwaren, vandaag t momentje nog ff gepakt.
Dit was het, vanaf nu krijg ik weer enkel annuleringsberichten, de Wisenttrail,de Midwintermarathon, jammer hoor.

En het zwembad zat binnen een half uur vol tm volgende week. Dat wordt weer eenuitdaging, daar kunnen zwemmen...

975

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Hedcandy schreef:

En het zwembad zat binnen een half uur vol tm volgende week. Dat wordt weer een uitdaging, daar kunnen zwemmen...

Reserveren voor een  buiten zwembad bedoel je ?
Ja dat zal best dan , de mensen willen gewoon in beweging blijven .

Ik heb geluk dat ik voor het zwemmen nog in Duitsland terecht kan .
Zolang de regels niet veranderen natuurlijk .