1

Onderwerp: Einde van 2021, het nu en de toekomst van triathlonforum.nl en meer

Waar ik hier (https://www.triathlonforum.nl/viewtopic.php?id=5516) nog een hoopvol en optimistisch stukje kon schrijven over de situatie toen, staat alles er nu minder rooskleurig voor. Opnieuw hebben we in Nederland te maken met zeer veel beperkingen. De kerst is gevierd, maar niet in de vrijheid die nodig is om de viering ook echt feestelijk te maken. We moeten het er mee doen. Zwemtrainingen zullen buiten afgewerkt moeten worden, of worden gewoon maar even in de koelkast gezet. Misschien dan maar met elastieken aan de gang om de spieren nog een beetje te prikkelen. Het is op dit moment behelpen.

Dat het beoefenen van sport op dit moment voor velen moeilijk of zelfs onmogelijk is vind ik zeer lastig te verteren. Tegelijk is het zoals het is en geldt voor onze sport dat er mouwen aan de trainingen te passen zijn. We kunnen de weg op, en bij menigeen zal de Tacx overuren draaien. Ik hoor ook steeds meer over de aanschaf van een loopband. Als er de ruimte en het budget er is zijn dit mooie alternatieven om het lijf in (top)vorm te houden dan wel te brengen.

Dat zijn dus de fysieke zaken. En dan is er ook dit leuke forum dat ik niet veel aandacht heb kunnen geven de afgelopen periode. Mijn aandacht en energie is op dit moment nodig voor andere dingen in het leven. Niet dat dit forum veel energie kost, zeker niet, het levert vaak ook energie op. Maar toch, er is zo af en toe wat onderhoud nodig en de berichten die geplaatst worden wil ik graag even snel bekijken. En dat is te vaak niet gelukt.

Door deze periode waarin mijn aandacht opgeslokt wordt door andere zaken ben ik gaan nadenken over hoe het verder moet met triathlonforum.nl en als ik eerlijk ben, weet ik het op dit moment niet. In 2022 wil ik in ieder geval het forum laten voortbestaan in zijn huidige vorm en met de huidige (ikke) eigenaar. Maar de kans is groot dat 2022 het laatste jaar wordt. Ga ik de boel zomaar afsluiten? Nee zeker niet. Zolang er behoefte is aan dit platform hecht ik er veel waarde aan om de boel in de lucht te houden, ook na 2022. Alleen zal het modereren wellicht door anderen gedaan moeten gaan worden.

Mijn vraag: wat vinden jullie? Is dit platform nog belangrijk en informatief genoeg om langere tijd te laten voortbestaan? Of begint het ‘natuurlijke’ einde in zicht te komen? En zou 1 van jullie, of misschien meerdere leden bereid zijn het modereren op zich te nemen? 

Geen heel vrolijk bericht in een al niet zo’n vrolijke tijd. Gelukkig zijn er ook veel hoopvolle zaken! Want hoe je het bekijkt bekijk je het, onze mooie sport kan grotendeels doorgaan. Hoewel veel vereningingen in zwaar weer zitten, en de bond ook nog wel wat uitdagingen heeft, is er (voor mij althans) geen enkele glans verloren gegaan bij het beoefenen van de onderdelen. Nou ja, misschien dat mijn lijf soms wat eerder zegt ‘bekijk het maar…doe even iets rustiger svp'. Daar luister ik dan maar braaf naar en  zoek een middenweg tussen wat lekker voelt en wat verstandig is.
En zo dus ook met triathlonforum.nl. We moeten even met z’n allen zoeken naar wat we ermee willen, wat verstandig is en wellicht of er een middenweg mogelijk is. Ik hoop op jullie input!

Hoe dan ook, en in welke situatie dan ook: ik dank alle leden voor weer een jaar mooie gesprekken, nuttige discussies en bruikbare tips! Jullie zijn geweldig!

Ik wens alle leden en bezoekers een heel gezond en sportief 2022!

Sportieve groet,
Wijnand

2

Re: Einde van 2021, het nu en de toekomst van triathlonforum.nl en meer

Vind het persoonlijk van wel, op FB worden ook wel de meeste artikels of informatie gedeeld maar daar heb je vaak reacties waar je broek van afzakt terwijl er hier een meer realistische kijk is op bepaalde dingen. Op gebied van het mede beheren van dit forum denk ik wel dat er mensen genoeg zijn die een nuchtere kijk hebben op wat kan en niet kan dus zolang er toch wel in grote regelmaat gepost word zou het zonde zijn om het stop te zetten.

3

Re: Einde van 2021, het nu en de toekomst van triathlonforum.nl en meer

Daarnaast gebruik ik je forum als naslagwerk. Super handig!

Je moet sneller dan de klos zijn.

4

Re: Einde van 2021, het nu en de toekomst van triathlonforum.nl en meer

mcguyver schreef:

Daarnaast gebruik ik je forum als naslagwerk. Super handig!

Ja precies.
Hier kun je dingen nog terugvinden, op fb verdwijnt het in de massa.

Ik vind het daarnaast ook wel een soort kroeg, waar je mensen tegenkomt, verhalen deelt, meeleeft, beter leert kennen... en sommigen uiteindelijk irl ook tegenkomt bij wedstrijden.
Juist door het grote onderlinge respect is het ook een medium waar je 'veiliger' (dus zonder drek reacties) je ei kwijt kunt. Een meerwaarde imo!

5

Re: Einde van 2021, het nu en de toekomst van triathlonforum.nl en meer

Afgezien van het feit dat ik niet op Facebook zit vind ik het forum met andere die deze hele mooie sport beoefenen een hele prettige omgeving voor al je vragen en als bron voor informatie.
Ik zou het heel jammer vinden als het dan ook weg zou gaan. Het is echter denk ik misschien ook een beetje zoals dingen kunnen gaan.

6

Re: Einde van 2021, het nu en de toekomst van triathlonforum.nl en meer

Wijnand schreef:

Mijn vraag: wat vinden jullie? Is dit platform nog belangrijk en informatief genoeg om langere tijd te laten voortbestaan? Of begint het ‘natuurlijke’ einde in zicht te komen? En zou 1 van jullie, of misschien meerdere leden bereid zijn het modereren op zich te nemen? 
Hoe dan ook, en in welke situatie dan ook: ik dank alle leden voor weer een jaar mooie gesprekken, nuttige discussies en bruikbare tips! Jullie zijn geweldig!

Ik wens alle leden en bezoekers een heel gezond en sportief 2022!

Sportieve groet,
Wijnand

Ik sluit me helemaal bij de reacties van de anderen aan .
Het forum is overzichtelijk , en zeer zeker nuttig .
En het leuke is dat je de een of de ander al persoonlijk hebt leren kennen.
Het zou zeer zeker jammer zijn als dit gaat verdwijnen , en ik denk dat we ons er met z,n allen
hard voor moeten maken om het oprecht te houden .

7

Re: Einde van 2021, het nu en de toekomst van triathlonforum.nl en meer

Helemaal eens met iedereen! @Wijnand, je gaat er gemakshalve van uit dat iedereen hier FB heeft. Juist voor degenen die dat willen vermijden is dit een prima alternatief. Zou het betreuren als je er zomaar helemaal mee zou stoppen!

8

Re: Einde van 2021, het nu en de toekomst van triathlonforum.nl en meer

Ik zou het forum enorm missen, het is erg informatief voelt vertrouwd en is in tegenstelling tot facebook niet commercieel gedreven.

9

Re: Einde van 2021, het nu en de toekomst van triathlonforum.nl en meer

Ik vind het een fijn forum en hoop dat het blijft voortbestaan. Mogelijk met een aantal moderatoren?
Dank voor al je werk voor het forum iig! Laten we hopen op een mooie sport lente en zomer!

10

Re: Einde van 2021, het nu en de toekomst van triathlonforum.nl en meer

Ik waardeer het forum ook heel erg en ik zou het jammer vinden als het verdwijnt.

11

Re: Einde van 2021, het nu en de toekomst van triathlonforum.nl en meer

Eerst maar een dank je voor het in de lucht houden van het forum!
Ik vind het een fijn platform waar we op een ontspannen manier met elkaar omgaan en informatie delen.
Facebook is voor mij ook geen alternatief.

Mijn vraag: wat vinden jullie? Is dit platform nog belangrijk en informatief genoeg om langere tijd te laten voortbestaan? Of begint het ‘natuurlijke’ einde in zicht te komen? En zou 1 van jullie, of misschien meerdere leden bereid zijn het modereren op zich te nemen?

Antwoord op vraag 1: graag laten bestaan
Antwoord op vraag 2: ik denk dat er genoeg vrijwilligers zijn voor moderatie taken op het forum (mijzelf meegerekend)

12

Re: Einde van 2021, het nu en de toekomst van triathlonforum.nl en meer

Hi Wijnand,

Als een van de senior citizens smile op dit forum. Ik vind het een plezier om al "eeuwen" elke dag even te kijken of er nog leuke berichtjes of ervaringen zijn die gedeeld worden of vragen van beginners die we kunnen helpen beantwoorden.

De discussie is misschien niet zo levendig als 8 jaar geleden, maar wel normaal met respect naar elkaar.

Niet het afzeiken van iets of iemand en dan een berg mensen die de afzeiker weer afzeiken zoals bijvoorbeeld op wielerflits het geval is.

Dus ik hoop dat je/het forum doorgaat.
Groeten
Jeroen

13

Re: Einde van 2021, het nu en de toekomst van triathlonforum.nl en meer

In het verleden kon wel eens iemand afgezeikt worden :-) weet nog toen Wijnand eens ingreep wanneer Veenstra het de mensen hier zuur aan het maken was.

14

Re: Einde van 2021, het nu en de toekomst van triathlonforum.nl en meer

Ik waardeer het forum ook zeer vanwege de omgangsvormen, de saamhorigheid en inderdaad de overzichtelijkheid en naslagfunctie die veel beter zijn dan op Facebook - om nog maar te zwijgen over de al dan niet verkapte commercie daar. Ik vind het alleen de afgelopen maanden wel erg stilletjes, stiller dan ooit eerder. Dus ook ik heb al wel gedacht: misschien komt er op den duur wel een eind aan, hoe spijtig dat ook is.

Als er wel nog een reële toekomst is, wat ik hoop, dan wil ik ook wel iets doen op modereergebied.

Jij in elk geval veel dank, Wijnand!

Louise

15

Re: Einde van 2021, het nu en de toekomst van triathlonforum.nl en meer

Triatlon seizoen is nu ook gedaan voor de meeste dus.. veel valt er niet te melden voor de meeste momenteel. Eens nieuwjaar voorbij is beginnen de meeste wel stillaan wakker te worden :-)

16

Re: Einde van 2021, het nu en de toekomst van triathlonforum.nl en meer

Louise schreef:

Ik vind het alleen de afgelopen maanden wel erg stilletjes, stiller dan ooit eerder. Dus ook ik heb al wel gedacht: misschien komt er op den duur wel een eind aan, hoe spijtig dat ook is.

Nou , laten we als goede voornemen voor 2022 samen het forum levendig houden .
En zoals Ronnyke al schrijft , in het nieuwe jaar gaan de voorbereidingen voor het ( hoop ik )
nieuwe seizoen weer beginnen .

17

Re: Einde van 2021, het nu en de toekomst van triathlonforum.nl en meer

Het is zeker laagseizoen nu, maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat het veel stiller is op het forum dan eerdere jaren in deze fase. Ik ben benieuwd hoe de komende maanden worden.

Louise

18

Re: Einde van 2021, het nu en de toekomst van triathlonforum.nl en meer

Allemaal gelijksoortige reacties, ook van mijn kant uit. Als een 'oudje' hier, kan ik mij herinneren dat er vroeger een link stond vanuit een andere triathlonsite hiernaar toe.  Het is mij nooit helemaal helder geworden waarom dat niet langer meer kon. Was dit financieel, site-technisch oid ? Zou je daar wellicht iets over kunnen zeggen Wijnand ? Het lijkt mij dat het forum zeker weer levendiger kan worden als er bijv een link is met 3athlon.nl of trikipedia.nl (waarbij ik als buitenstaander het gevoel heb dat die laatste site beter aansluit bij onderhavige: gerund door liefhebbers). En ik denk dat een forum als dit ook voor een dergeiijke triathlonsite een forse toegevoegde waarde heeft.

19

Re: Einde van 2021, het nu en de toekomst van triathlonforum.nl en meer

Dank voor jullie reacties! Het is helder dat er behoefte is aan dit forum en het is inderdaad zo dat het ontzettend zonde is om 'zomaar' te stoppen. Ik beloof dat ik er 'alles' aan zal doen om de site draaiende te houden. Ik zal de komende periode nadenken hoe ik in ieder geval in 2022 het platform op een ordentelijke wijze zal onderhouden en modereren.

Om een beeld te geven van wat er gebeurt en van dingen die eigenlijk zouden moeten gebeuren en waar ik in het verleden (veel) energie in stak: Om het forum 'levendig' te houden is soms wat promotie nodig, zoals genoemd in 1 van de reacties, het contact leggen met andere websites, maar ook het mailen van bijvoorbeeld verenigingen en wedstrijden om aandacht te vestigen op het bestaan van dit forum. Dit is iets dat ik in het verleden deed maar waar ik nu dus niet of heel moeilijk aan toe kom. De software heeft een update nodig en er is (gelukkig zeer weinig) wel eens een storing waarbij direct een actie gevraagd wordt. Een nieuwe banner zou ook best leuk zijn. Verder zijn er soms nieuwe aanmelders die even op weg geholpen moet worden via de mail. En dan is er natuurlijk het lezen van jullie berichten (eerlijk is eerlijk jullie zijn super, zelden is er iets dat fout gaat en de toon van de gesprekken is voorbeeldig!).

Al met al mogen alle leden trots zijn op de geweldige database die inmiddels is ontstaan en waarin het soms leuk zoeken is naar informatie, zoals ook door jullie genoemd. Is het jullie trouwens wel eens opgevallen dat het onderwerp: 'wat heb je vandaag nou weer gekocht', 1,267,676 keer bekeken is? Ook geinig toch?

Ik ga nadenken hoe en wat en zal er in de loop van volgend jaar op terugkomen en wellicht aan jullie vragen wie er zou willen helpen bij onderhoud en moderen van het platform. Nogmaals dank voor de reacties!

20

Re: Einde van 2021, het nu en de toekomst van triathlonforum.nl en meer

Late reactie, maar ik onderschrijf wat de meesten hier al geschreven hebben en uiteraard ben ik bereid om tijd, moeite en als het nodig is wat geld in dit forum te stoppen.

En nogmaals dank Wijnand voor alle moeite, tijd en geld die jij er de afgelopen jaren in hebt gestoken, alleen dat lijkt me al voldoende om het forum voort te laten bestaan.

21

Re: Einde van 2021, het nu en de toekomst van triathlonforum.nl en meer

Maca944 schreef:

Late reactie, maar ik onderschrijf wat de meesten hier al geschreven hebben en uiteraard ben ik bereid om tijd, moeite en als het nodig is wat geld in dit forum te stoppen.

En nogmaals dank Wijnand voor alle moeite, tijd en geld die jij er de afgelopen jaren in hebt gestoken, alleen dat lijkt me al voldoende om het forum voort te laten bestaan.

Ik ook qua moderate. Als ik maar niet hoef te editten. Spelling, grammatica en bochten maken zijn geen specialiteit van mij.

Je moet sneller dan de klos zijn.

22

Re: Einde van 2021, het nu en de toekomst van triathlonforum.nl en meer

Triathlonforum is een fantastische plek om kennis te delen. Hopelijk blijft het op een bepaalde manier voortbestaan. Dankjewel voor al het werk, Wijnand!

23

Re: Einde van 2021, het nu en de toekomst van triathlonforum.nl en meer

Fijn dat het forum voorlopig blijft bestaan. Ik kom hier altijd graag lezen en leren.

Beste wensen allemaal voor 2022! Dat het maar een gezond en sportief jaar mag worden!

24 Laatst bewerkt door Macer (06-01-22 12:13:42)

Re: Einde van 2021, het nu en de toekomst van triathlonforum.nl en meer

Het is laagseizoen, dus kijk nu wat minder op het forum dan in de zomer.. Maar ik hoop dat het forum blijft bestaan, want het is zoveel beter dan dat ellendige facebook.. Maar aan de andere kant is het ook zo dat forums tegenwoordig minder noodzakelijk zijn in vergelijking met vroeger.. Zelfs tweakers heeft daar volgens mij last van.

Ik herken het trouwens wel.. Ik ben ooit gestart met het Seat-Online.nl, een vergelijkbaar forum voor auto's. Dat was op een gegeven moment enorm groot met honderden berichten per dag. Ik ben er op een gegeven moment uitgestapt, maar volg het nog op de achtergrond.. Inmiddels zijn het veel minder berichten per dag en lijkt het forum langzaam uit te sterven.

Maar er zijn vast genoeg vrijwilligers om bepaalde taken over te nemen en ook voor de financiele kant moet voor mensen die zo'n dure hobby beoefenen geen probleem zijn om een (vrijwillige) bijdrage te leveren.

25 Laatst bewerkt door TumTumTum (07-01-22 18:20:59)

Re: Einde van 2021, het nu en de toekomst van triathlonforum.nl en meer

Tja, puur egoïstisch gezien, ik kan op dit forum dingen aan anderen vragen. Ik zit niet op Facebook of andere sociale media. Daar ik ben ik te oud en te wereldvreemd en digitaal onvaardig voor zullen we maar zeggen. Geen zin in. Mede door de rare reacties die allerlei lui daar geven. Dit forum is niet altijd enorm actief maar de sfeer is wel altijd vriendelijke en opbouwend, dat vind ik heel belangrijk. Ik zou het echt heel jammer vinden als het er niet meer is.

De verklaring die ik zelf altijd bedacht had voor het relatief inactief zijn van dit forum is dat de meeste van jullie de hele tijd aan het trainen zijn. Triathleten zitten niet achter een pc, die zitten op een fiets of liggen in een zwembad.:)

En natuurlijk, de beste wensen nog voor iedereen. Vooral weer gezond blijven als dat kan en hopelijk kan er weer wat in het komende jaar op sportief gebied.