1

Onderwerp: Ervaringen polshartslag, HR strap of combi met Running Dynamics Pod?

Als vermogensmeter bij hardlopen is er de Stryd, en daarna een hele tijd niets. (Als ik het goed heb)

Bij trainen op hartslag kun je polshartslag gebruiken, of een HR strap. Wat zijn jullie ervaringen qua reactie, nauwkeurigheid en gebruiksgemak?

Nu kun je ook een Running Dynamics Pod gebruiken voor extra gegevens en een soort vermogensmeting.
Heeft iemand hier ervaring mee? Het internet is nl. nogal verdeeld.

Dus:

  • Polshartslag + pod (geen gedoe met HR strap)

  • Horloge + HR strap (betere hartslagmeting om lekker te trainen, extra data is leuk maar dat is alles)

  • Polshartslag is goed genoeg, de rest is marketing van Garmin en komt niet in de buurt van Stryd

  • Lekker op tempo blijven trainen en verder niet moeilijk doen

Zoveel mensen, zoveel meningen. Ik ben gewoon benieuwd naar de ervaringen.

2

Re: Ervaringen polshartslag, HR strap of combi met Running Dynamics Pod?

Ervaring met een stryd heb ik niet, maar ik ben wel fan van de running dynamics, welke Garmin borstbanden bieden. Ik kan daarmee heel goed in de gaten houden hoe ik loop en waar ik op moet letten om geen blessure op te lopen. (Dat steekt bij mij vrij nauw)

3

Re: Ervaringen polshartslag, HR strap of combi met Running Dynamics Pod?

Geen ervaring met Stryd of een pod.
Wel diverse Garmin horloges. Maar altijd MET borstband.
De polsmeting is net iets trager in reactie. En dat is met intervaltraining soms wat lastig.

De data die op deze manier wordt gegenereerd is voor mij voldoende.
En geeft mij inzicht in mijn conditie. Ook qua nachtrust, rustpols, en tijdens werkdagen (horeca) kan ik in de gaten houden hoe mijn lijf herstelt etc etc etc.

Maar ik kan dus niet oordelen over pods of Stryd.

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

4

Re: Ervaringen polshartslag, HR strap of combi met Running Dynamics Pod?

Ik draag ook altijd een hartslag band/ sensor .
Een meeting aan de pols is bij mij niet precies .
Vooral bij dit weer , gekke pieken die helemaal niet matchen bij mijn gevoel/ intensiteit.

Dan helpt de overgang ook niet mee .
Afhankelijk in welke fase ik zit is mijn ( rust) HF lager of hoger .
Vandaar dat ik een Stryd heb aangeschaft in oktober.
Tot op heden o.a door een pauze ivm met operatie in november heb ik er nog niet gericht mee getraind . Maar ga dit wel doen .
Eerst staat voor 13 Jan een FTP op de planning .
En dan moet wat ik testjes doen van mijn coach .
De Stryd is gekoppeld met mijn Garmin .

5

Re: Ervaringen polshartslag, HR strap of combi met Running Dynamics Pod?

Hartslagmeting aan de pols is waardeloos en eigenlijk ook niet ontworpen om tijdens inspanning te gebruiken, is meer om je dagelijks leven en slaap te monitoren. De Stryd is een goed toestel maar de manier hoe je ermee moet trainen is nog steeds een puntje van discussie veel mensen en coaches zijn daar nog niet uit en wetenschappelijk zou lopen op wattage gewoon niet kunnen.

6

Re: Ervaringen polshartslag, HR strap of combi met Running Dynamics Pod?

Mijn Garmin pols HRM meet steeds pasfrequentie, erg vervelend. Vind het soms wel fijn om zonder band te lopen, vanwege de schuurplekken. Maar inderdaad wordt er met een band behalve hartslag ook vanalles gemeten: pasfrequentie, grondcontact, verticale oscillatie...

Gebruiken jullie dat ook allemaal? En hoe dan?

7

Re: Ervaringen polshartslag, HR strap of combi met Running Dynamics Pod?

Tijdens het lopen let ik voornamelijk op mijn pasfrequentie en grondcontacttijd. Dat zijn voor mij duidelijke indicatoren van de juiste techniek

8

Re: Ervaringen polshartslag, HR strap of combi met Running Dynamics Pod?

LindaRotterdam schreef:

Mijn Garmin pols HRM meet steeds pasfrequentie, erg vervelend. Vind het soms wel fijn om zonder band te lopen, vanwege de schuurplekken. Maar inderdaad wordt er met een band behalve hartslag ook vanalles gemeten: pasfrequentie, grondcontact, verticale oscillatie...

Gebruiken jullie dat ook allemaal? En hoe dan?

Pasfrequentie en grondcontact zijn ook wel afhankelijk van je snelheid en ondergrond de verticale oscillatie die hou ik wel in het oog; al wat boven de 8.5 zit is eigenlijk energieverlies en het verhoogt ook de kans op blessures.

9 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (04-01-21 11:49:50)

Re: Ervaringen polshartslag, HR strap of combi met Running Dynamics Pod?

ronnyke schreef:
LindaRotterdam schreef:

Mijn Garmin pols HRM meet steeds pasfrequentie, erg vervelend. Vind het soms wel fijn om zonder band te lopen, vanwege de schuurplekken. Maar inderdaad wordt er met een band behalve hartslag ook vanalles gemeten: pasfrequentie, grondcontact, verticale oscillatie...

Gebruiken jullie dat ook allemaal? En hoe dan?

Pasfrequentie en grondcontact zijn ook wel afhankelijk van je snelheid en ondergrond de verticale oscillatie die hou ik wel in het oog; al wat boven de 8.5 zit is eigenlijk energieverlies en het verhoogt ook de kans op blessures.

yikes Ik zit meestal rond de 10 cm, en dus ook zo'n 9 a 10%.
Ga me daar eens in verdiepen.

10

Re: Ervaringen polshartslag, HR strap of combi met Running Dynamics Pod?

Ik heb een Stryd running pod en Garmin met hartslagband. Als ik buiten loop, vind ik het Stryd vermogen wel grappig om te zien maar eigenlijk heeft dit voor mij geen toegevoegde waarde. Ik zou een Stryd niet daarvoor kopen.
Waarvoor ik de Stryd heb gekocht, is voor het lopen op een loopband. De Stryd geeft een veel betere loopsnelheid en afstand aan dan dat m'n Garmin deed. De Garmin was enorm aan het fluctueren qua snelheid ondanks dat de loopband op constante snelheid bleef staan. De Stryd is echt constant daarin. Aangezien ik een aantal maanden per jaar alleen binnen kan sporten (aan boord van een schip) is de aanschafprijs voor een Stryd best ok.
Voor het analyseren van m'n lopen, gebruik ik voornamelijk de hartslag (van de Garmin hartslagband, niet van de pols) en, zoals anderen al aangaven, de grondcontacttijd, vert oscillatie en pasfrequentie.

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

11

Re: Ervaringen polshartslag, HR strap of combi met Running Dynamics Pod?

Dit is nuttige info, bedankt!

Ik had een plan van 8020 endurance gekocht op basis van hartslag en twijfelde of ik niet beter die op tempo of vermogen had kunnen nemen.
Mijn ervaringen met polshartslag zijn niet slecht, maar ik snap dat een meting dichter bij het hart nauwkeuriger is dan verder “stroomafwaarts”.
Een strap is weer extra gedoe en nog een ding met bluetooth en een batterij.

Mocht blijken dat de polshartslag toch te traag of onnauwkeurig is, dan kan ik altijd investeren in een strap. De pod lijkt me vrij beperkt voor Running Dynamics alleen.

12

Re: Ervaringen polshartslag, HR strap of combi met Running Dynamics Pod?

ronnyke schreef:

... De Stryd is een goed toestel maar de manier hoe je ermee moet trainen is nog steeds een puntje van discussie veel mensen en coaches zijn daar nog niet uit en wetenschappelijk zou lopen op wattage gewoon niet kunnen.

Volgens mij gaat de discussie meer over welke methode nu het juiste vermogen geeft. Stryd geeft een ander vermogen dan Garmin of andere bedrijven. Wie heeft gelijk ?

Daar doet niet aan af dat als je een Stryd hebt, het heel nuttig kan zijn om met vermogen te trainen. Je kunt heel goed trainingen vergelijken, je FTP ontwikkeling zien etc. Vergelijkbaar met een powermeter op de fiets. Ik vind Stryd dus een leuke (dure..) gadget. Ook omdat ik borstbanden haat en daar dus geen loopgegevens van kan krijgen. En polsmeting is inderdaad waardeloos, mn bij koud weer. Ik gebruik altijd een armband, werkt perfect voor mij, altijd. Sinds 3 jaar een Scosche Rhythm+ (waarvan de batterij nu langzaam minder wordt. Ga nu waarschijnlijk over op een Polar OH1).

13

Re: Ervaringen polshartslag, HR strap of combi met Running Dynamics Pod?

rdlk schreef:

Dit is nuttige info, bedankt!

maar ik snap dat een meting dichter bij het hart nauwkeuriger is dan verder “stroomafwaarts”.
Een strap is weer extra gedoe en nog een ding met bluetooth en een batterij.

Het gaat nog niet eens zozeer om dichtbij of ver weg.....
Het gaat meer om de manier waarop het apparaat aan de meting komt.
Polsmeting gaat via een licht. De meting gaat op basis van verwijden van het bloedvat doordat er meer of minder bloed doorkomt.
Hier gaat dus ook de accuratie in beeld komen.
De borstband meet op basis van electro magnetisch veld. Meet dus de slag van het hart.
Vandaar dat dat stabieler en accurater reageert.

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

14 Laatst bewerkt door Louise (08-01-21 16:04:10)

Re: Ervaringen polshartslag, HR strap of combi met Running Dynamics Pod?

Bas schreef:

Daar doet niet aan af dat als je een Stryd hebt, het heel nuttig kan zijn om met vermogen te trainen. Je kunt heel goed trainingen vergelijken, je FTP ontwikkeling zien etc. Vergelijkbaar met een powermeter op de fiets.

Prima als je het een leuk gadget vindt natuurlijk, maar te vergelijken met een vermogensmeter op de fiets is het juist niet. Ten eerste omdat het maar de vraag is wat een Stryd (e.d.) precies meet - wat ronnyke hierboven zegt, in elk geval niet de 'arbeid' in Watts, zoals op de fiets. Meer iets van diverse data via algoritmes aan elkaar geknoopt, zeg maar, in plaats van echt gemeten.
En ten tweede omdat bij lopen tempo al veel meer zegt over je inspanning dan op de fiets. De toegevoegde waarde is dan wel heel beperkt. Ik ken eigenlijk geen lopers of trainers die heel enthousiast zijn over loopvermogensmeters, tenzij ze er commercieel belang bij hebben. Voor buiten dan. 

Ik ben zelf best wel hiervan:

rdlk schreef:
  • Lekker op tempo blijven trainen en verder niet moeilijk doen

In combinatie met soms hartslag als check op de tempo's - even 'ijken' zeg maar. En gevoel - dus met wind tegen wat minder hard dan met wind mee.

Louise

15

Re: Ervaringen polshartslag, HR strap of combi met Running Dynamics Pod?

Louise schreef:

Meer iets van diverse data via algoritmes aan elkaar geknoopt, zeg maar, in plaats van echt gemeten.
Louise

Hmm, ben benieuwd wat je verstaat onder 'echt meten' ? Zijn er vermogensmeters op de fiets die zonder algoritmes werken ?

Kijk eens bij DC Rainmaker wat die erover zegt.

En ik ken heel veel runners die heel enthousiast zijn zonder commercieel belang wink

16

Re: Ervaringen polshartslag, HR strap of combi met Running Dynamics Pod?

Heb ooit eens een artikel gelezen van een professor aan het KU Leuven en die beweerde lopen op wattage dat dit in principe niet kan. Bij fietsen word de druk die je uitvoert op de pedalen gemeten en dat is dus vrij simpel maar in het lopen komen er veel meer factoren bij kijken.

17

Re: Ervaringen polshartslag, HR strap of combi met Running Dynamics Pod?

Het lijkt me dat de professor bedoelde 'op dat moment' niet kon. Want natuurlijk kun je wattage meten bij hardlopen, er is alleen met de huidige stand van de techniek nog geen overeenstemming over hoe dat moet en wat de juiste uitkomst is. Mn omdat er zoveel verschillende factoren bijkomen. Wellicht dat ze daarom vroeger de eenheid 'paardenkracht' hebben geintroduceerd.

Maar met de verdere ontwikkelingen in techniek, zul je uiteindelijk een goed resultaat/eenduidige standaard krijgen. Of we daar nu al zijn met de Stryd, moet iedereen zelf beoordelen.

18

Re: Ervaringen polshartslag, HR strap of combi met Running Dynamics Pod?

Ik denk dat het eerder een opvatting is van hoe je de exacte definitie van vermogen/wattage bepaalt.

Op de fiets is dit heel simpel omdat je ronddraait met je benen: Koppel x hoeksnelheid = vermogen.
Bij het lopen is dit niet zo makkelijk te definieren, je kan kijken naar de horizontale kracht die je uitoefent x loopsnelheid. Maar die kracht wordt dan misschien eerder berekend met enkele algoritmes op basis van snelheid en hoogteverschil dan echt gemeten.

'k ben zelf niet thuis in vermogensmeting bij lopers. Ik weet gewoon dat het bij fietsers heel simpele basis-fysica is en bij lopers moet je een paar 'trucjes' bovenhalen om een getal eruit te krijgen. Misschien dat de professor daarom zei dat het 'niet mogelijk' was om een puur vermogen te meten, wel een ander getal dat hetzelfde zou moeten voorstellen.

Natuurlijk, zo lang het algoritme heel consistent blijft meten, is het niet heel belangrijk dat het getalletje juist is. Zolang je jezelf maar benchmarkt om progressie te meten en zo consistente intervals kan lopen.

19

Re: Ervaringen polshartslag, HR strap of combi met Running Dynamics Pod?

Bas schreef:

Het lijkt me dat de professor bedoelde 'op dat moment' niet kon. Want natuurlijk kun je wattage meten bij hardlopen, er is alleen met de huidige stand van de techniek nog geen overeenstemming over hoe dat moet en wat de juiste uitkomst is. Mn omdat er zoveel verschillende factoren bijkomen. Wellicht dat ze daarom vroeger de eenheid 'paardenkracht' hebben geintroduceerd.

Maar met de verdere ontwikkelingen in techniek, zul je uiteindelijk een goed resultaat/eenduidige standaard krijgen. Of we daar nu al zijn met de Stryd, moet iedereen zelf beoordelen.

Meten of schatten? Al is het verschil tussen die twee als je het echt in de kern bekijkt misschien niet anders, maar doorgaans zijn metingen preciezer (wat niet hoeft te zeggen dat ze beter zijn).

20

Re: Ervaringen polshartslag, HR strap of combi met Running Dynamics Pod?

ThomasG schreef:

Ik weet gewoon dat het bij fietsers heel simpele basis-fysica is en bij lopers moet je een paar 'trucjes' bovenhalen om een getal eruit te krijgen.

Ja, dat is wat ik bedoelde ook. En ik weet ook niet of het ooit kan, vermogen meten bij hardlopen. Het is als sport niet een kwestie van simpelweg 'duwen', zeg maar. Dus misschien blijft het wel altijd een schatting. 

ThomasG schreef:

Natuurlijk, zo lang het algoritme heel consistent blijft meten, is het niet heel belangrijk dat het getalletje juist is. Zolang je jezelf maar benchmarkt om progressie te meten en zo consistente intervals kan lopen.

Ja, maar dat kan met alleen tempo ook heel aardig. Want dat is dus wel wat erbij komt, vind ik: de toegevoegde waarde van een afleiding/schatting is niet zo groot omdat tempo al veel zegt - veel meer dan op de fiets.

Louise

21 Laatst bewerkt door Louise (14-01-22 11:44:39)

Re: Ervaringen polshartslag, HR strap of combi met Running Dynamics Pod?

Ik graaf dit onderwerp even op omdat er in de huidige aflevering van Sportgericht een artikel staat over lopen over vermogen. Ze hebben onderzoek gedaan waarin ze het door vermogensmeters bepaalde vermogen (mechanisch vermogen) hebben vergeleken met dat metabool vermogen, dus wat je lichaam verbruikt (zoals via de gemeten zuurstofopname).

'Bepaalde' vermogen, want waar het hier ook al over ging staat ook in het artikel: echt meten doen hardloopvermogensmeters niet, ze rekenen vermogen uit aan de hand van een aantal variabelen, waaronder snelheid, druk en grondcontacttijd. Hoe ze dat precies doen, is onbekend, dat is het geheim van de smid, zeg maar. Rechtstreeks meten kan inderdaad niet, ging het hierboven ook al over. Er vinden processen plaats in lichaamsdelen die niet rechtstreeks interactie hebben met de buitenwereld, en daaraan meten is onmogelijk.

De twee hoofdconclusies uit het artikel:
- De Stryd is 'de enige bruikbare oplossing', de andere vermogensmeters zijn een 'gimmick'. Onderzocht zijn o.a. die van Garmin en Polar.
- Alleen op vermogen trainen is geen goed idee voor de langere termijn, want geen enkele vermogensmeter 'monitort' de loopeconomie, ook Stryd niet. Oftewel: vermogensmeters zijn blind voor looptechniek. En als er nou één ding belangrijk is voor de meeste lopers om sneller te worden, is het dat wel. Het staat er niet zo letterlijk, maar ik neem aan dat je dus met hetzelfde vermogen trager kunt worden als je looptechniek achteruit gaat (en omgekeerd).

Louise

22

Re: Ervaringen polshartslag, HR strap of combi met Running Dynamics Pod?

Nochtans heeft de Stryd diverse metrics die gericht zijn om de efficiëntie te verbeteren en dus de loopeconomie.  Wat zeggen de onderzoekers daar dan over ? (Ik ben geen abonnee dus kan artikel niet lezen)

23

Re: Ervaringen polshartslag, HR strap of combi met Running Dynamics Pod?

Bas schreef:

Nochtans heeft de Stryd diverse metrics die gericht zijn om de efficiëntie te verbeteren en dus de loopeconomie.  Wat zeggen de onderzoekers daar dan over ? (Ik ben geen abonnee dus kan artikel niet lezen)

Niks gedetailleerds helaas. Het is sowieso een summier artikel: naar de onderbouwing van die conclusie is het een beetje raden. Maar wat ze hebben onderzocht is 32 ervaren lopers eerst gewoon laten lopen bij de aerobe drempel, daarna met andere pasfrequentie (10 % hoger of lager), korter grondcontact en zonder armzwaai, en dan gaat het door Stryd bepaalde ('geschatte' schrijven ze) vermogen afwijken van het gemeten metabole (citaat: 'werd duidelijk dat het leeuwendeel van de condities die invloed hadden op de zuurstofopname (en daarmee op de loopeconomie) dat niet hadden op de vermogensschatting').

Louise

24

Re: Ervaringen polshartslag, HR strap of combi met Running Dynamics Pod?

Om even op de stryd discussie in te haken. Ik loop nu een jaar met mijn stryd en ben er zeer tevreden mee!
Ja de stryd berekent vermogen ipv meten, maar het is wel ideaal om je wedstrijden en intervallen te pacen waar je hrm je al snel in de steek laat (mij in ieder geval wel).
Bovendien is de wedstrijdvoorspelling van stryd uiterst nauwkeurig en kun je die op basis van ingeladen parcours en weersomstandigheden gebruiken.
Het idee van de stryd is vooral dat je in geval van wind en heuvelachtig terrein je input aan kan passen waardoor je energie bespaart. Ga je heuvelop en je wilt je pace omlaag brengen, dan wordt dit giswerk.
Ik loop veel bruggen en met mijn stryd in een bepaalde range loop ik hetzelfde tempo als wanneer ik op tempo loop, alleen bespaar ik energie door heuvelop langzamer te gaan en heuvelaf sneller, maar wel op hetzelfde vermogen.
Marathon van Valencia gelopen in December, stryd hiervoor gebruikt aangezien er windkracht 4-5 was. Is mij uitstekend bevallen en zag km split verschillen van 4:49 - 5:18min/km. Mijn gemiddelde hartslag deze marathon was overigens 4 slagen onder mijn omslagpunt, tenzij ik een of andere superhuman ben is dit grotendeels spanning en stress geweest.
Het is prijzig en zeker niet noodzakelijk, maar wel een uiterst handige gadget die het zeker niet verdient om uitgevlakt te worden op basis van het feit dat het berekent ipv meet.

25

Re: Ervaringen polshartslag, HR strap of combi met Running Dynamics Pod?

Inhakend op dit thema , heb ik vandaag een interessante podcast geluisterd over het gebruik en de werking van Stryd .

Voor wie hem nog niet kent : https://open.spotify.com/episode/2zK5gm … yS8EF7derA