1

Onderwerp: Latex binnenband vd Butyl binnenband

Leuk artikel, nooit geweten.
En 7 watt vind ik best een aanzienlijk verschil.


https://racefiets.cc/latex-binnenbanden-rolweerstand/

2

Re: Latex binnenband vd Butyl binnenband

Werd 20 jaar geleden ook al beweerd toch is een latex binnenband nooit doorgebroken.

3

Re: Latex binnenband vd Butyl binnenband

Hedcandy schreef:

Leuk artikel, nooit geweten.
En 7 watt vind ik best een aanzienlijk verschil.


https://racefiets.cc/latex-binnenbanden-rolweerstand/

gelijk halen dus :-)

4

Re: Latex binnenband vd Butyl binnenband

Ik vraag me altijd af: Die dingen lopen vrij snel leeg, zo snel zelfs dat je ze elke dag op moet pompen. Als je een hele triathlon doet, en je pompt ze om 6u 's ochtends op, terwijl je pas om 2-4u 's middags van de fiets komt, hoe is de rolweerstand dan in het tweede deel van je fietsonderdeel? Heb je er dan nog wel voordeel van?

5

Re: Latex binnenband vd Butyl binnenband

En het vergelijk met tubeless? Daar ga ik mee rijden

6

Re: Latex binnenband vd Butyl binnenband

wilagro schreef:

En het vergelijk met tubeless? Daar ga ik mee rijden

https://www.bicyclerollingresistance.com/ is een vrij betrouwbare site met data van zo'n beetje alle setups.

7

Re: Latex binnenband vd Butyl binnenband

Ik rij al jaren op latex binnenbanden.

Qua rolweerstand is latex ongeveer gelijk aan tubeless. Ik heb daar ook enkele wielsets mee uitgerust en voor een langere triathlon zou ik altijd die sets nemen. De kortere doe ik altijd op latex. Het voelt ook wat soepeler aan, omdat latex stukken minder stug is dan butyl. Zelfde als ceramische lagers in derailleurs, wielen en trapassen. Je merkt het verschil pas als je weer terug gaat naar een gewone.

Iedereen moet dat voor zichzelf bepalen, maar die wattages kloppen wel degelijk, en dat is voordeel wat je simpel en goedkoop kunt boeken - waar je niet voor hoeft te trainen en wel harder mee gaat. Let met latex wel op qua montage, en met bandenlichters wink

8

Re: Latex binnenband vd Butyl binnenband

Hoe bedoel je dat je moet opletten met montage?

Wat maakt dat je op de langere afstanden kist voor tubeless Daveke?

9

Re: Latex binnenband vd Butyl binnenband

een latex binnenband is een stuk gevoeliger tov van butyl, dus bij verkeerd monteren zal deze sneller lek/kapot gaan dan een butylbandje.

10

Re: Latex binnenband vd Butyl binnenband

Wat ik ook ondervond met latex binnenbanden dat deze zichzelf verlijmde met de buitenband en gewoon kapot sprongen.

11

Re: Latex binnenband vd Butyl binnenband

Als alles meetelt zeker t overwegen waard, maar voor mij nog niet interessant om mee te gaan experimenteren..

Gisteren 2 binnenbandjes bij Decathlon gehaald voor 2,89. Hoop vooral dat ze werken.

12 Laatst bewerkt door rdlk (06-02-22 20:19:37)

Re: Latex binnenband vd Butyl binnenband

Vandaag heb ik mijn nieuwe carbon velgen op mijn fiets gezet om zeker te weten dat alles past.
Ik heb nieuwe 28mm Conti GP5000’s en latex binnenbanden met ventielverlengers gebruikt.
(Heel gemakkelijk op te leggen btw)

Nu zag ik in de beschrijving bij de velgen dat deze niet met latex binnenbanden mogen worden gebruikt.
Dit schijnt te zijn vanwege warmte-ontwikkeling die niet door de velg wordt afgevoerd en dus oververhitting kan geven.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

13 Laatst bewerkt door Jörgen (07-02-22 00:01:07)

Re: Latex binnenband vd Butyl binnenband

Lijkt me onzin, althans alleen bij velgremmen kan ik me er iets bij voorstellen. Maar die heb je zo te zien niet. Ik zou me er dus geen zorgen over maken.

Edit: je fiets is sneller met bidon op de onderbuis. Ik gebruik 'm zelf als reparatiesetje, door de onderkant open te snijden.

Edit 2: op m'n racefiets heb ik latex bandjes, erg tevreden mee. Je moet vaker pompen, maar comfort is hoger en je  gaat nog harder ook.

14

Re: Latex binnenband vd Butyl binnenband

Let op met latex binnenbanden en carbon velgen dat verlijmt met elkaar en je band ontploft gewoon na een tijdje. Weet het inmiddels uit eigen ervaring :-)