1

Onderwerp: Zwintriatlon

Ook de Zwintriatlon een beetje de moeder van de triatlons van de lage landen die zowel op Nederlands als op Belgische grond gehouden word heeft ook zijn formule aangepast. Niet meer op de legendarische 1e Woensdag van September maar nu op 10 September zodat het weekend gecombineerd word met een halve op Zondag en ook nieuw is het zwemmen, niet meer in de mooie rustige Damse vaart in Sluis maar in de Noordzee zelf en 1500m ipv 1000 dat zal voor veel debutanten die meestal talrijk daar meededen toch wel een struikelblok worden vrees ik.

2

Re: Zwintriatlon

Ik keek ervan op, moet ik zeggen - ik sta ingeschreven na twee keer doorschuiven, maar het komt mogelijk niet heel goed uit en met het doorschuiven nog minder. En ik ben bij lange na geen debutant maar ik vind in zee zwemmen spannend - erg afhankelijk van de omstandigheden (wind, stroming, kwallen) hoe ik daar doorheen kom. Dus ik vond het allebei geen verbetering.

We beraden ons nog, je mag je afmelden en dan krijg je je geld terug. Maar ik ben jaren bezig geweest om ertussen te komen, dus dat voelt ook als zonde.

Louise

3

Re: Zwintriatlon

De kans dat het zwemmen afgelast gaat worden bij deze triatlon gaat dan altijd heel groot zijn natuurlijk, ken zelf wat mensen uit de buurt daar en de keuze voor de zee zwem zou zijn omdat ze het Ironman merk willen aantrekken en de Damse vaart zou niet Ironman waardig zijn.

4

Re: Zwintriatlon

Jammer dat ze deze aanpassingen doen. Het betekent waarschijnlijk ook dat ze niet meer door NL gaan. Voor mij een reden om daar niet meer te starten.

Dat IronMan verhaal speelt al een tijd bij hun. Ik ben bang dat het nu ten koste gaat van het aantal deelnemers. Inderdaad zullen die vele debutanten en minder geoefende deelnemers nu waarschijnlijk afhaken. Zeezwemmen is toch totaal iets anders als binnenwater. Je bent heel erg afhankelijk van het weer en de golfslag.

5

Re: Zwintriatlon

Lennart73 schreef:

Het betekent waarschijnlijk ook dat ze niet meer door NL gaan.

Is dat zo? Dat zou bij mij ook meespelen in de richting van niet meer meedoen, met m'n interesse om alle triathlons in/door Zeeland te doen.

Louise

6 Laatst bewerkt door Lennart73 (21-02-22 14:17:57)

Re: Zwintriatlon

Louise schreef:
Lennart73 schreef:

Het betekent waarschijnlijk ook dat ze niet meer door NL gaan.

Is dat zo? Dat zou bij mij ook meespelen in de richting van niet meer meedoen, met m'n interesse om alle triathlons in/door Zeeland te doen.

Louise

Zeker weten doe ik het niet. Ze delen nooit zo vroeg hun parcoursen. De kortste afstand vanaf de zwemlocatie tot de grens is 10km. Alleen dan zou DE toegangsweg van Knokke afgesloten moeten worden. Logischer is om de onderdoorgangen van de snelweg te pakken, dan kom je al gauw aan 15km afstand. Als je dan ook weer terug moet, blijft er weinig over van rest km's.  Het stukje Sluis-Cadzand zou misschien nog net gaan, de halve afstand gebruikt dat ook. Het fietsen is ook 5 km korter geworden dan voorheen.

@Louise, Misschien eens informeren bij de organisatie?

7

Re: Zwintriatlon

Of het fietsparcours niet meer door Nederland gaat weet ik niet, het Ironman verhaal is idd al sprake van sinds ze de halve erbij hebben genomen. Tja... op zich zijn er genoeg leuke triatlons die geschikt zijn voor debutanten natuurlijk en mischien is een aanpassing van hun formule wel een noodzaak naar de toekomst toe.

8

Re: Zwintriatlon

Lennart73 schreef:

Jammer dat ze deze aanpassingen doen. Het betekent waarschijnlijk ook dat ze niet meer door NL gaan. Voor mij een reden om daar niet meer te starten.

Dat IronMan verhaal speelt al een tijd bij hun. Ik ben bang dat het nu ten koste gaat van het aantal deelnemers. Inderdaad zullen die vele debutanten en minder geoefende deelnemers nu waarschijnlijk afhaken. Zeezwemmen is toch totaal iets anders als binnenwater. Je bent heel erg afhankelijk van het weer en de golfslag.

Als er een beetje golven staan doet Ironman niet te moeilijk om het zwemmen af te lasten.

9

Re: Zwintriatlon

Lennart73 schreef:

@Louise, Misschien eens informeren bij de organisatie?

Ik heb een mailtje gestuurd.

Ironman-aspiraties van een organisatie zijn wat mij betreft geen pré, moet ik zeggen. Ik ben soms wel bang dat er straks alleen nog maar van die peperdure en hypercommerciële evenementen overblijven.

Louise

10

Re: Zwintriatlon

MontanaMan schreef:
Lennart73 schreef:

Jammer dat ze deze aanpassingen doen. Het betekent waarschijnlijk ook dat ze niet meer door NL gaan. Voor mij een reden om daar niet meer te starten.

Dat IronMan verhaal speelt al een tijd bij hun. Ik ben bang dat het nu ten koste gaat van het aantal deelnemers. Inderdaad zullen die vele debutanten en minder geoefende deelnemers nu waarschijnlijk afhaken. Zeezwemmen is toch totaal iets anders als binnenwater. Je bent heel erg afhankelijk van het weer en de golfslag.

Als er een beetje golven staan doet Ironman niet te moeilijk om het zwemmen af te lasten.

Ik heb toch andere ervaring big_smile

https://www.youtube.com/watch?v=s8_m7KqthF4

Maar werd inderdaad wel ingekort.
Ik weet niet welk risico in de Benelux groter is, afgelast zwemonderdeel door blauwalg of door hoge golven?

11

Re: Zwintriatlon

Barcelona was idd niet zo leuk qua zwemproef :-)

12

Re: Zwintriatlon

Louise schreef:
Lennart73 schreef:

@Louise, Misschien eens informeren bij de organisatie?

Ik heb een mailtje gestuurd.

Ironman-aspiraties van een organisatie zijn wat mij betreft geen pré, moet ik zeggen. Ik ben soms wel bang dat er straks alleen nog maar van die peperdure en hypercommerciële evenementen overblijven.

Louise

Ben ik met je eens Louise.
Ik ken een verhaal van iemand die in een scandinavisch land stond ingeschreven voor eenlikale triathlin. 3 maanden voor de datum werd het opeens een IM, kreeg hij een mail dat hij tegen bijbetaling van 150 euro 'toch gewoon' mee mocht doen.

13

Re: Zwintriatlon

Louise schreef:
Lennart73 schreef:

@Louise, Misschien eens informeren bij de organisatie?

Ik heb een mailtje gestuurd.

Antwoord:

Het nieuw fietsparcours van 40 km (ipv 45 km) kust eventjes de grens met Nederland.
Het parcours strekt zich richting Dudzele, Oostkerke, Damme, ...

'De grens kussen' is mooi uitgedrukt, maar betekent dat het niet óver de grens gaat, toch?

Hedcandy schreef:

Ik ken een verhaal van iemand die in een scandinavisch land stond ingeschreven voor eenlikale triathlin. 3 maanden voor de datum werd het opeens een IM, kreeg hij een mail dat hij tegen bijbetaling van 150 euro 'toch gewoon' mee mocht doen.

Sohee! Voor de Chinese aandeelhouders...

Louise

14

Re: Zwintriatlon

Oi, sorry voor de typfouten zie ik nu.
Sommige i's moeten een o zijn hihi.
Lokaal dus.

15

Re: Zwintriatlon

Het nieuw fietsparcours van 40 km (ipv 45 km) kust eventjes de grens met Nederland.
Het parcours strekt zich richting Dudzele, Oostkerke, Damme, ...

'De grens kussen' is mooi uitgedrukt, maar betekent dat het niet óver de grens gaat, toch?

Het zou ook nog op de grens kunnen zijn. Ik vermoed dat ze het stukje weg tussen de damse vaart en de Roden-Ossstraat bij Sint-Anna ter Muiden bedoelen. De weg ligt in NL en de berm in BE. Allleen zeker weten doe ik het niet. Daarvoor is de omschrijving te cryptisch.

Kortom minimaal voor 99,5% een Belgisch fietsparcours. Succes met je beslissing nemen.

16

Re: Zwintriatlon

Haha, ja, nou, dan is Zeeland in elk geval te zien. Op z'n minst de toren van Sint Anna ter Muiden!

Louise

17 Laatst bewerkt door MarloesV89 (23-02-22 21:43:40)

Re: Zwintriatlon

Enerzijds vind ik het als goede zwemmer zijnde wel een leuke uitdaging om in de zee te zwemmen. Keerzijde is natuurlijk dat het risico op een RBR vele malen groter is. En laat lopen nou net mijn minste onderdeel zijn...
Ook wel jammer dat het parcours niet meer door NL gaat, konden we tenminste nog een deel fatsoenlijk fietsen in plaats van stuiteren op de Belgische wegen. wink

Afgelopen jaren overigens meegedaan in het militair klassement, op uitnodiging van de Belgische militaire sportorganisatie. Hopelijk krijgen we dit jaar ook weer een uitnodiging om mee te doen. De organisatie rond de wedstrijd is verder top, zeker na de finish is het altijd goed geregeld. big_smile

18

Re: Zwintriatlon

Wij hebben net besloten om onze inschrijving te laten vervallen. Wel jammer, maar op die manier scheppen we ook ruimte om buiten het hoogseizoen op vakantie te gaan - daarvoor zat die datum in september in de weg. Dat gaf de doorslag, maar de twijfels over het zwemmen en niet meer door Zeeland komen speelden zeker mee. Afhankelijk van de Ironman- en andere ontwikkelingen doe ik 'm misschien een andere keer.

Louise

19 Laatst bewerkt door sebastiaankoopman (07-03-22 16:39:17)

Re: Zwintriatlon

Ingeschreven voor mijn 1e halve.
Benieuwd naar het zeezwemmen.
Belgische kust kennende, is het erg onwaarschijnlijk dat er Barcelona taferelen zich zullen afspelen in september.

20

Re: Zwintriatlon

Hoe is het zee-zwemmen geweest dit jaar?

21

Re: Zwintriatlon

Als ik het goed begrepen heb, werd het zaterdag afgelast vanwege de harde wind.

22 Laatst bewerkt door Harige Baviaan (04-10-22 00:03:49)

Re: Zwintriatlon

FredVDH schreef:

Hoe is het zee-zwemmen geweest dit jaar?

Afgelast zoals Louise vertelde. De zee was te woelig (viel best mee hoor niemand die weet waarom het is afgelast) Dag er na voor de halve is het zee zwemmen door gegaan, de zee was rustig toen
Vandaag starten de inschrijvingen voor volgend jaar Ironman 70.3 en de 5150 in Knokke Heist

Vraatzuchtige Veelvraat

23

Re: Zwintriatlon

Harige Baviaan schreef:
FredVDH schreef:

Hoe is het zee-zwemmen geweest dit jaar?

Afgelast zoals Louise vertelde. De zee was te woelig (viel best mee hoor niemand die weet waarom het is afgelast) Dag er na voor de halve is het zee zwemmen door gegaan, de zee was rustig toen
Vandaag starten de inschrijvingen voor volgend jaar Ironman 70.3 en de 5150 in Knokke Heist

Ah ik dacht dat het enkel voor de 1/4 was afgelast, en dat het voor de halve wel was doorgegaan dit jaar.
Heb mij zopas ingeschreven voor de 70.3 smile

24

Re: Zwintriatlon

5150 is een kwart of OD? Weet het niet juist.

25

Re: Zwintriatlon

ronnyke schreef:

5150 is een kwart of OD? Weet het niet juist.

OD ; 1500m swim, maar wel non-stayer denk ik.