1

Onderwerp: Swim-bike / aquabike

daar ik enkele jaren geleden met triatlon moest stoppen wegens aanhoudende (loop) blessures , zoals zoveel collega's , is de liefde voor de sport nog steeds voor 100% aanwezig .
in het buitenland , vooral Engeland , Spanje en Oostenrijk is er een heel circuit en in Frankrijk 4 wedstrijden  swim-bike of aquabike ( zwemmen en daarna fietsen ) al dan niet georganiseerd in de marge van een triatlon .
zou er geen interesse zijn in de Benelux van organisatoren ? er is dikwijls wel een nevenwedstrijd duatlon , en het zwemwater en fietsparkoers is toch vrij .
ik denk dat je hier veel atleten die niet meer kunnen lopen blij mee kan maken ! en er zijn er heel veel , in mijn oude club tel ik er 6 !
grts Danny

Gilbertson TI Campa EPS Campa Zonda
Kuota Kalibur TT Campa-Chorus  Campa-Bullet Ultra
Kuota KrossII Shimano Di2  Vision

2

Re: Swim-bike / aquabike

Het was er in september, bij de WK Multisport.
Ik heb meegedaan, omdat ik geen marathon kan/kon lopen.

Maar ik denk toch dat er weinig animo voor is bij de div locale organisaties.
Ik zou zeggen, wat let je eens contact te zoeken met Lars Vreugdenhil of de boys van Start2Finish?
Zij zijn de commerciele partijenin Ned die geld en massa hebben om het evt te proberen denk ik.

3

Re: Swim-bike / aquabike

Dat zou voor mij ook een uitkomst zijn! En ik ken ook wel een aantal mensen mijn omgeving die wel geinteresseerd zouden zijn.

4 Laatst bewerkt door Louise (04-04-22 11:35:45)

Re: Swim-bike / aquabike

Ik zou het ook leuk vinden, ik heb al gedacht over die bij het WK, maar dat kwam niet uit en is meteen ook wel weer erg lang. Ik kan wel hardlopen en vind dat ook leuk en ook de 'echte' triathlon, maar het is wel veruit m'n slechtste sport van de drie en het beperkt dus wel wat ik kan/wil doen. Het lijkt mij wel gaaf om eens op die andere twee sporten los te gaan zonder zorgen om die derde wink

Hedcandy schreef:

Het was er in september, bij de WK Multisport.
Ik heb meegedaan, omdat ik geen marathon kan/kon lopen.

Even beetje terzijde: je kan een hele triathlon volbrengen zonder een marathon te kunnen lopen. Er is geen loop-limiet immers, alleen een limiet overall. Er wordt best veel gewandeld in de achterhoede, heb ik zelf ook gedaan. Ik ken inmiddels een triatleet die niet meer kan hardlopen en die wil toch nog een Ironman doen en dan alles wandelen. Die fietst wel kogelhard, dan kan het lukken binnen de limiet, denkt hij.

Louise

5 Laatst bewerkt door Hedcandy (04-04-22 17:26:49)

Re: Swim-bike / aquabike

Klopt Louise, dat je het half wandelend zou kunnen volbrengen .. maar dat is niet de manier waarop ik het zou willen. Dus dan maar niet.
Er zijn genoeg uitdagingen met andere afstanden, die ook zwaar zijn.

Overigens waren de afstanden voor de Aquabike bij deze WK een uitzondering op 'de normaal' bij het WK multisport. Normaal is het zwemmen 3km en het fietsen 120km. Alleen hadden ze nu de afstanden gelijk getrokken aan de full distance.

6

Re: Swim-bike / aquabike

dit is hetgeen ik tot nu toe gevonden heb :

www.aquabike.events   = officiële aquabike kalender

daarop vind ik voor mij 2 interessante wedstrijden ( niet te ver weg ) :

3 juli , Gravelines , Aquabike long 1900 swim 90 bike

11 september , Bois les Roi , Aquabike long 1900 swim 95 bike

Gilbertson TI Campa EPS Campa Zonda
Kuota Kalibur TT Campa-Chorus  Campa-Bullet Ultra
Kuota KrossII Shimano Di2  Vision

7

Re: Swim-bike / aquabike

Hedcandy schreef:

Klopt Louise, dat je het half wandelend zou kunnen volbrengen .. maar dat is niet de manier waarop ik het zou willen. Dus dan maar niet.
Er zijn genoeg uitdagingen met andere afstanden, die ook zwaar zijn.

Ja, snap ik, zo sta ik er zelf nu ook in. Dat lange lopen is voor mij te zwaar, trainen er voor bovendien niet leuk genoeg, dan maar geen hele nog een keer.

ciske schreef:

3 juli , Gravelines , Aquabike long 1900 swim 90 bike

Dank, daar wist ik nog niet van, dat kriebelt meteen, ga ik naar kijken!

Louise

8

Re: Swim-bike / aquabike

Ik ben ondertussen ingeschreven voor de Swim Bike bij de Ch'triman in Gravelines (1,9/90). Leuk, erg benieuwd!

We gaan er een mooi weekend van maken: manlief gaat diezelfde dag de gewone halve doen, en ik doe op zaterdag als opwarmertje eerst nog de 'XS', een halve sprint (400-10-2,5), leuk voor m'n verzameling afstanden.

Louise

9

Re: Swim-bike / aquabike

Leuk Louise!
Ik ga eens kijken waar dat is en wanneer..

10

Re: Swim-bike / aquabike

3 juli, in Gravelines, dat is in Noord-Frankrijk aan de kust, tussen Duinkerken en Calais

11

Re: Swim-bike / aquabike

Het staat me bij dat bij de triathlon in chantilly ook een aqua bike optie is. Eind augustus is die altijd.. Start, zwemmen en finish en wisselzone bij het kasteel van Chantilly. Fantastisch decor.

12 Laatst bewerkt door ciske (12-04-22 23:40:16)

Re: Swim-bike / aquabike

Vanzella , de wedstrijd n Chantilly heb ik ook naar gekeken maar dat is enkel een korte en standaard ( 1,5 zwemmen en 45km fietsen ) en dat vind ik dan te kort om de verplaatsing te maken ...........

ook juist ingeschreven voor 3 juli Gravelinnes !

Gilbertson TI Campa EPS Campa Zonda
Kuota Kalibur TT Campa-Chorus  Campa-Bullet Ultra
Kuota KrossII Shimano Di2  Vision

13

Re: Swim-bike / aquabike

Louise schreef:

3 juli, in Gravelines, dat is in Noord-Frankrijk aan de kust, tussen Duinkerken en Calais

Helaas valt het samen met het Holten weekend, dan zit ik daar...andere keer dan maar!

14 Laatst bewerkt door ciske (27-04-22 22:13:36)

Re: Swim-bike / aquabike

nieuw !
de 1e en enige Aquabike wedstrijd in Belgie dit jaar !!
28 augustus te Viersel ( provincie Antwerpen , niet vezr van NL )
1500m zwemmen en 60km fietsen
ik ben als 1e ingeschreven , wie volgt ?

organisatie : www.ktt.be
inschrijven : www.triatlon.vlaanderen.be

Gilbertson TI Campa EPS Campa Zonda
Kuota Kalibur TT Campa-Chorus  Campa-Bullet Ultra
Kuota KrossII Shimano Di2  Vision

15

Re: Swim-bike / aquabike

Leuk! Ik zal thuis overleggen of dit past in de vakantieplannen. Viersel is maar een uurtje rijden vanuit Eindhoven.

16 Laatst bewerkt door Louise (06-07-22 14:32:18)

Re: Swim-bike / aquabike

En, ciske, heb jij nog meegedaan zondag? Ik moet jou eigenlijk nog bedanken voor wat voor ons een supergaaf weekend Noord-Frankrijk is geworden. Ik heb dus inderdaad zondag m'n eerste SwimBike gedaan. Fijn om alles te kunnen geven op de fiets,  vooral tegen het eind, dus dan niet in te hoeven houden met het oog op het lopen. Ik hoorde inderdaad een deelneemster zeggen dat ze de SwimBike deed vanwege niet kunnen lopen door een voetblessure. In dat opzicht voldoet het wel aan een behoefte. Het was geen groot veld, de gewone halve was veel groter (153 om 850 finishers).

Er waren qua parcours twee bijzonderheden:

- Het zwemmen was veel te kort. Het kan niet veel meer dan 1600 meter geweest zijn. De vele snelle zwemtijden waren me al opgevallen in uitslagen, en ik heb zelf ook maar 32 minuten gezwommen, nou, dat kan ik echt niet over 1,9 km. Het is wel gek, want het is in een roeibaan, ruimte zat.

- In het fietsparcours zit precies op de helft een ongelofelijk steile klim, echt een soort Keutenberg, minstens 20%. Met het verzet van m'n triathlonfiets, de laatste restanten covid die m'n maximale vermogen nog begrenzen en pech met wat er om me heen gebeurde (iemand met materiaalpech en een auto in de weg) moest ik eraf en lopen, oef, dat heb ik nog nooit eerder gedaan in een wedstrijd. Met ook nog aantrekkende tegenwind op de terugweg reed ik niet harder dan 28,6 - maar daar was ik naar omstandigheden zeer tevreden mee en met de uitslag ook (9e bij de dames-masters, van 31). Verder vond ik het een mooi parcours en heb ik lekker gereden, en me vermaakt met de Vlaamse plaatsnamen (Watten, Noordpeene, Zuidpeene enzo). Overigens reed de Tour gister diezelfde klim van de andere kant op, minder steil maar over kasseien (Côte de Cassel). We zijn daar wezen kijken, erg leuk.

Op zaterdag heb ik de XS triathlon gedaan, voor de gein: 400m - 10 km - 2,5 km. Dat had nog wat voeten in de aarde, want ik kwam er pas daar achter dat het een stayerwedstrijd was. Dat was me in al het Frans (het is niet bepaald internationaal geöriënteerd qua taal) niet opgevallen, misschien ook wel omdat ik dat niet verwacht. Maar ik had m'n triathlonfiets mee... we zijn razendsnel terug naar ons appartement gegaan, dat was niet ver, manliefs fiets gehaald, net op tijd weer terug. Ik kan op zijn racefiets rijden, maar ik kan niet inklikken en op het herenzadel moet ik m'n bekken ver naar achter kantelen om m'n edele delen te ontzien, en dat voelt alsof ik een remparachute ben. Nou goed, voor 10 km gaat dat wel, maar het niet kunnen gaan staan op de pedalen heeft me wel het enige mogelijke stayervoordeel gekost (ik werd één keer ingehaald). Er kwam ook niemand in mijn wiel, dus van het stayeren zelf heb ik eigenlijk niks gemerkt. Mijn eerste wissel was wel erg traag, want met m'n natte voeten kom ik lastig in m'n loopschoenen.
Al met al was het wel tof om te doen, en ik werd nog 3e bij de dames-masters ook (van 17), in 49'48. En een nieuwe afstand voor m'n collectie triathlonafstanden. Voor mijzelf was ik vooral blij dat ik harder kon lopen dan duurlooptempo, voor het eerst sinds covid weer. Ik heb me zelfs ingehouden, met het oog op de dag erna.

Nog een dingetje wat ons erg opviel: je moest je startnummer op drie punten vastmaken, anders mocht je het parc fermé niet in. Daar keken ze heel streng naar; naar mijn remmen of helm heeft niemand gekeken. Beetje vreemde prioriteiten. En ook gek: er zaten wel maar twee gaatjes aan de bovenkant van het startnummer.

Verder was het prima georganiseerd, terwijl het een hele logistiek is. Het is een tweedaags multisportevenement, met triathlons over diverse afstanden, van XS tot XXL (de hele Ch'triman) en voor kinderen, en op zondag twee andere combi's: naast de SwimBike ook een run-bike-run. Manlief deed zondag de halve triathlon, hij startte vlak na mijn finish, dus het was een lange dag waarop we elkaar alleen maar af en toe even zagen passeren. Maar dus wel heel erg leuk. Gave sfeer, die Fransen moedigen heel enthousiast aan. We zijn in totaal 5 dagen naar Frankrijk geweest, met ook nog een duik in zee maandag en gister dus de Tour, en non-stop lekker weer: zonnig en niet te warm. Echt een mini-vakantie zo!

Louise

17 Laatst bewerkt door Lennart73 (06-07-22 11:05:13)

Re: Swim-bike / aquabike

Louise, je heb er een leuke uitstap van gemaakt.

Zondag heb ik ook meegedaan aan de Chtriman maar dan op de halve. Het is inderdaad een goed georganiseerde triathlon. Bij mij was het een uitrusting/fiets check voor IM Maastricht. Die klim was inderdaad een uitdaging met een tri-bike. De remmencheck miste ik ook, zeker gezien de aanwezige afdalingen. 

Louise schreef:

- Het zwemmen was veel te kort. Het kan niet veel meer dan 1600 meter geweest zijn. De vele snelle zwemtijden waren me al opgevallen in uitslagen, en ik heb zelf ook maar 32 minuten gezwommen, nou, dat kan ik echt niet over 1,9 km. Het is wel gek, want het is in een roeibaan, ruimte zat.

Ook ik had een snellere zwemtijd dan verwacht. Maar ik schrijf het meer toe aan het draft effect, daarbij was ook mijn positie in het veld  beter dan normaal. Met 800 man in een roeibaan is het onmogelijk om er geen voordeel van te hebben. Op sommige momenten kostte het me amper energie om mee te zwemmen. Het zwemparcours heb ik nagemeten in afstandmeten en veel afwijking lijkt er niet in te zitten. Wat ook kan is dat ze tussendoor de boeien hebben verschoven naar de juiste afstand.

18

Re: Swim-bike / aquabike

he Louise ,
fijn je te horen !
ik was ook in Gravelines van vrijdagmiddag tot maandagmiddag met de camper , alleen ,door omstandigheden , maar dat vertel ik jou wel eens prive .

TOP weekend beleeft , voor mijn eerste Aquabike .
daar ik door een achillespeesblesure na 15 jaar triatlon op mijn 50e ben moeten stoppen in 2013 was dit mijn eerste wedstrijd in 9 jaar .
perfect verlopen , maar er is nog werk aan ( ik zwem pas terug sinds april , en fietsen is ook nog in een opbouwfase )
je kan me misschien wel tegengekomen zijn zaterdag of zondag , een belg van 1m63 :-) en ik had heel het weekend een lichtblauw truitje aan van Belgium triatlon federatie .
ik ben uiteindelijk een minuut na jou uit het water gekomen , 2u56 gefietst en 77e geindigd op 153 , ik moet je dus op de fiets voorbij gegaan zijn .

het zwemmen was 1500m volgens mijn en andere deelnemers onze Garmin , moet bewust gedaan zijn want in zo een ideale kom kan te tot op de meter juist uitzetten ; dus de volledige Tri heeft ook maar 3km gezwommen .
de helling in cassel was voor mij ook een vraagteken met 39-29 als versnelling op mijn Tri fiets , maar op karakter ben ik bovengeraakt , juist niet in  de kramp geschoten !

al bij al een top weekend beleefd , verschillende ( vlaamse ) atleten van vroeger teruggezien , verbroedert met de jongens uit de camper naast mij , en al afgesproken dat we elkaar het vuur aan de schenen gaan leggen in de volgende wedstrijd in Viersel !

heb je al eens een kijkje genomen op de website www.aquabike.events  ? daar kan je een profiel aanmaken en zie je verschillende rankings , hier de mijne : https://www.aquabike.events/athletes/danny-de-munck/

groetjes en misschien tot op een volgende wedstrijd , Danny .

Gilbertson TI Campa EPS Campa Zonda
Kuota Kalibur TT Campa-Chorus  Campa-Bullet Ultra
Kuota KrossII Shimano Di2  Vision

19 Laatst bewerkt door Louise (06-07-22 11:21:39)

Re: Swim-bike / aquabike

ciske schreef:

je kan me misschien wel tegengekomen zijn zaterdag of zondag , een belg van 1m63 :-) en ik had heel het weekend een lichtblauw truitje aan van Belgium triatlon federatie .

Die truitjes heb ik wel gezien; jou niet bewust, ook niet als inhaler op de fiets. Ik had zondag een zwart trisuit aan en reed op een rode Felt, heb je mij toevallig gezien? Volgende keer afspreken (;
Knappe fietstijd trouwens!
Normaal kan ik ook wel even door zo'n klim heenbeuken, maar daar zat covid nog in de weg. En ik kon dus ook niet zelf gaan 'haarspelden' door gebrek aan ruimte, dat was pech.

Over de zwemafstand nog:

Lennart73 schreef:

Wat ook kan is dat ze tussendoor de boeien hebben verschoven naar de juiste afstand.

Ja, dat dacht ik ook al. Manlief zwemt altijd wat trager dan ik, maar nu was het verschil wel heel groot. Wij hadden wel nog heel rustig water, bijna een spiegel.

ciske schreef:

het zwemmen was 1500m volgens mijn en andere deelnemers onze Garmin , moet bewust gedaan zijn want in zo een ideale kom kan te tot op de meter juist uitzetten ; dus de volledige Tri heeft ook maar 3km gezwommen .

Maar dat is dan toch raar als ze aankondigen dat het 1,9 km is. En 3,8 op de hele.

Nog een dingetje wat me net te binnen schoot: ik vond dat je veel leuke dingen kreeg, veel 'trofeeën': shirt, medaille, drinkbeker, thermosfles. De verzorging was ook prima. Het is ook nog eens geen heel dure wedstrijd (in vergelijking met de Ironman), en weinig opdringerige commercie, dus dat is heel knap gedaan.

Louise

20 Laatst bewerkt door ciske (06-07-22 11:37:12)

Re: Swim-bike / aquabike

https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ … e=62E9F9AA


een foto van mij , ik reed wel met andere wielen , volgende wedstrijd in het lichtblauwe Belguim pakje , dat is nog in bestelling .

Gilbertson TI Campa EPS Campa Zonda
Kuota Kalibur TT Campa-Chorus  Campa-Bullet Ultra
Kuota KrossII Shimano Di2  Vision

21

Re: Swim-bike / aquabike

Wat leuk zeg, jullie enthousiasmemaakt dat ik hem ook eens op mijn lijstje ga zetten! Dank daarvoor...

22

Re: Swim-bike / aquabike

Je komt me zo niet bekend voor, Ciske. Ik heb wel al zitten kijken naar Viersel, dank weer voor die tip.

Louise

23

Re: Swim-bike / aquabike

Ik kom nog even terug op de zwemafstand: volgens de blogpost van de winnaar van de hele Ch'triman zouden de boeien door de wind verplaatst zijn. Mogelijk hebben ze dat in de loop van de ochtend ontdekt en gecorrigeerd? Veel wind was er 's ochtends niet overigens.

Ik kwam daar trouwens terecht omdat manlief een like van hem had voor zijn verslagje op Facebook - manlief werd 547e op de halve, leuk dat de winnaar dat gezien heeft en liket.

Zelf inmiddels ook een blogpost geschreven met foto's van de XS (@ciske, op zondag reed ik op een andere fiets en in een ander, zwart, trisuit - qua herkenning bij het inhalen wink  ).

Louise

24

Re: Swim-bike / aquabike

he Louise ,
jouw man zijn fiets , is dat de Titanium Gazelle ? prachtige fiets , en dan heb ik je daar zaterdag op gezien , ik heb hem nadien nog staan bekijken in de wisselzone ....
( ik heb trouwens een titanium Gilbertson , made by VanTuyl )

Gilbertson TI Campa EPS Campa Zonda
Kuota Kalibur TT Campa-Chorus  Campa-Bullet Ultra
Kuota KrossII Shimano Di2  Vision

25

Re: Swim-bike / aquabike

Ja, klopt, ciske, dat is Henks fiets. Inmiddels al zo'n 15 jaar oud, schat ik. En nog een prima fiets. Wij zijn allebei niet zo van die 'vernieuwers', mijn eigen racefiets is al 20 jaar oud. Triathlonfiets ook alweer 7,5, dat voelt nog als 'nieuw'!

Louise