26

Re: DTS Zandvoort OD eerste triatlon ooit

Mooi Richard, veel plezier ermee!

Een tip voor het eerste gebruik, ook bijv na de winter: leg je wetsuit vast een nacht in bad, dat hij zich even volzuigt met water. Daarna kan hij prima weer opdrogen voor je hem gebruikt.
Maar je verkleint zo de kans op scheuren door uitgedroogd neopreen.

27

Re: DTS Zandvoort OD eerste triatlon ooit

Leuk hè, die voorpret en spanning! Ik weet niet wat voor jou valt onder 'binnenkort', maar ik zou wel even goed de watertemperatuur in de gaten houden!
Tenzij je nu al regelmatig in het buitenwater ligt.
Ik heb 5 juni mijn ironman, maar ik waag me nu nog niet aan het buitenwater. Eind april gaat hier in de buurt het eerste buitenbad open, daar eerst maar eens even de transitie naar kouder water maken (helaas kan dit niet eerder in de buurt).
Maar het buitenwater is nu wel echt nog te koud om ongetraind (lees gehard tegen koud water) te water te gaan.

Handige link met tabel over wanneer en hoe lang het water in:
https://www.triathlonaccessoires.nl/blo … trotseren/

Globale watertemperaturen van de grote rivieren, heb je ongeveer een richtlijn:
https://waterinfo.rws.nl/#!/kaart/watertemperatuur/

Persoonlijk ga ik pas vanaf 16 graden het buitenwater in (ik heb nog maar 1 seizoen open water ervaring en enkel een wetsuit) en dan is het nog écht heel koud. Dus puur voor het gevoel dat ik dat dit jaar ga doen, want qua training ga ik er niet veel uithalen.

28

Re: DTS Zandvoort OD eerste triatlon ooit

Gisteravond, samen met mijn zwemmaatje / collega, mijn eerste buitenwater training gedaan bij recreatieplas Berkendonk bij Helmond. Ook meteen de daglenzen getest.
Koud was het alleen even bij het in het water gaan, verder totaal niet koud gehad en totaal 1734m gezwommen. Ik snap nu overigens wat mensen bedoelen om eerst eens in open water te trainen, dit is echt iets anders dan in een zwembad. Geen zicht onder water, stroming en oriënteren en wind/golven, erg nuttig en geslaagde test!

29 Laatst bewerkt door Louise (21-04-22 08:41:19)

Re: DTS Zandvoort OD eerste triatlon ooit

Stoer hoor, ik vind het nog te koud. Ik leg de grens bij 15. Dat begint wel in zicht te komen.
En ja, open water zwemmen is wennen - ik moet er elk seizoen opnieuw aan wennen, al gaat dat wel steeds sneller. Als ik gewend ben, vind ik het veel lekkerder dan die drukke chloorbak met op elke 25 meter een muurtje!

Louise

30

Re: DTS Zandvoort OD eerste triatlon ooit

Brrr, bikkel inderdaad! Mij ook nog niet gezien hahah, maar fijn dat het goed te doen was!

31

Re: DTS Zandvoort OD eerste triatlon ooit

Koud nog hoor!
Ik wacht nog even en word dan eerste keer weer zwemmen sinds vorig jaar september. Ben met binnen bad een beetje afgehaakt.

32 Laatst bewerkt door Richard_E (23-04-22 19:42:56)

Re: DTS Zandvoort OD eerste triatlon ooit

Vandaag ff bij de triatlonwinkel in Uden langsgeweest. Ik was lichtelijk in paniek omdat ik 3 kleine beschadigingen op mijn wetsuit gevonden had. Dat moet gebeurd zijn bij de eerste keer passen, ondanks dat ik mijn nagels altijd kort en netjes heb, want voorafgaand aan het open water zwemmen had ik van die werkhandschoentjes aangedaan voor het aantrekken. Ik werd meteen gerustgesteld en dit gebeurd blijkbaar wel eens en wordt als service gerepareerd. Eerst een bakkie en daarna een wetsuit reparatie workshop gehad van Onko en je ziet er werkelijk niets meer van. Ben vertrokken met een tube spciale flex lijm, een oranje boei en een Huub jasje. Kan niet wachten op de volgende zwemtraining in open water.

33

Re: DTS Zandvoort OD eerste triatlon ooit

Helaas staan de wetsuits van Huub er wel om bekend dat ze snel beschadigingen krijgen...
En ja, met blackwitch kun je zelf een hoop fixen, maar liever heb ik helemaal geen beschadigingen.

Mocht je t vergeten, dat aantrekken, youtube staat ook vol filmpjes. Succes!

34

Re: DTS Zandvoort OD eerste triatlon ooit

Vandaag op Koningsdag, bij overigens perfecte weersomstandigheden, heb ik een rondje van 62km gefietst samen met een nieuwe collega en aansluitend zelf nog 6km hardgelopen als combi training. Mijn benen voelden bij het hardlopen de eerste 500m als pudding, maar daarna kon ik een comfortabel tempo lopen. Bij het fietsen zat ik met mijn hardslag 29min in zone 2, 77min in zone 3 en 27min in zone 4, omdat ik ook rekening moest houden met het tempo van mijn collega. Bij het hardlopen heb ik 20min in zone 4 gelopen en 16 min in zone 5. In de aanloop naar 12 juni zal ik afwisselend duurtraining en interval blijven doen. Voor het hardlopen volg ik in grote lijn het Nike 8W tot 10K trainingsprogramma.

35

Re: DTS Zandvoort OD eerste triatlon ooit

16 minuten in zone 5 hardlopen in een brick na intensief fietsen een 'comfortabel' tempo? Dan hanteer je niet de gangbare zone-indeling (daar is nogal wat variatie in) of je zones zijn niet goed bepaald. Zone 5 begrijp ik als royaal boven je omslagpunt c.q. 5-kilometer-wedstrijdtempo of sneller (de Zoladz-indeling). Dat is zelfs zonder ervoor hard gefietst te hebben al zwaar.

Louise

36

Re: DTS Zandvoort OD eerste triatlon ooit

Mijn theoretische maximale hartslag is middels een fietstest als volgt bepaald:
220 (man)-54(leeftijd, inmiddels 55)=166
30min op 70% = 116
5min op 82% = 136
En dan steeds 5min op 5 erbij:
5min 141
5min 146
5min 151
5min 156
5min 161
5min 165
5min 170
5min 175
De test eindigde toen ik de hartslag die ik moest halen niet meer haalde. hoogst gehaalde hartslag minus 8 slagen is mijn omslagpunt op 167.

Op dit moment helaas een relaxed weekendje herstellend van de 45 min op de operatietafel afgelopen donderdag. Het herstel gaat gelukkig voorspoedig, dus ergens de komende dagen het trainen maar weer voorzichtig op gaan pakken.

37

Re: DTS Zandvoort OD eerste triatlon ooit

Alleen heb je er geen rekening mee gehouden dat je zones voor het hardlopen niet identiek zijn aan die op de fiets....

38

Re: DTS Zandvoort OD eerste triatlon ooit

Dat klopt inderdaad!
Dat wist ik niet en kwam ik inderdaad afgelopen week pas achter.
Ik zal eens kijken of ik mijn omslagpunt voor het hardlopen ook op dergelijke wijze kan bepalen en hoe ik dit kan verwerken in de Garmin.
Thanks voor jullie feedback, zo leer ik nog eens wat!

Het begint overigens nu wel erg mooi weer te worden met 12 juni als stip op mijn horizon. Heb alvast vlakbij het Zandvoort circuit een hotel geboekt, zodat ik ‘s ochtends niet eerst 2 uur hoef te rijden vanuit Eindhoven.

39

Re: DTS Zandvoort OD eerste triatlon ooit

Dan vind je dit vast interessant ;-)

https://www.trainingpeaks.com/learn/art … minutes%29

40 Laatst bewerkt door Louise (03-05-22 09:41:51)

Re: DTS Zandvoort OD eerste triatlon ooit

Richard_E schreef:

Ik zal eens kijken of ik mijn omslagpunt voor het hardlopen ook op dergelijke wijze kan bepalen en hoe ik dit kan verwerken in de Garmin.

Tip: betrouwbare en simpele manier om je hardloop-omslagpunt te bepalen is een tien kilometer wedstrijd - helemaal voluit en fris (dus niet in een triathlon). Gemiddelde hartslag en tempo zijn wel zo ongeveer je omslagpunt.

Het verschil tussen fietsen en hardlopen verschilt per persoon, het is gemiddeld een slag of 8, maar het kan meer of minder zijn. Ook de afstand tussen maximale hartslag en omslagpunt verschilt per persoon (en per sport) - en de maximale hartslag is ook nog eens protocol-afhankelijk en moeilijk precies te bepalen. Daar je zones van afleiden is dus sowieso onbetrouwbaar, het leidt vaak tot een onderschatting.

Als je de zones preciezer wilt weten, doe dan een keer een test met ademgas- en/of lactaatbepaling. Eigenlijk moet dat dus twee keer, voor beide sporten. Zonder dat is het natte-vingerwerk. Wat ook prima kan, overigens - het hoeft niet heel precies. Zo'n 10 kilometer is ook niet heel precies maar je kunt er goed genoeg mee werken. Zeker in combinatie met gevoel: zone 5 is gewoon zwaar, daar hoef je niks voor te meten verder.

Louise

41

Re: DTS Zandvoort OD eerste triatlon ooit

Na tussendoor weer een aantal zwembadsessies voor de techniek en endurance, vandaag op deze locatie in Nuenen buiten ~1200m gezwommen samen met 2 collega’s.

http://www.euronet.nl/users/tooms/ftp/googlekaart.jpg

Was echt een stuk warmer dan de vorige keer, gewoon goed te doen en ook het zwemmen op zich ging al een heel stuk makkelijker. Enige verbeterpunt is eigenlijk de oriëntatie, ik moet gewoon vaker opkijken, zodat ik niet onnodig veel meters maak. Vandaag als training was dat natuurlijk geen probleem.

42

Re: DTS Zandvoort OD eerste triatlon ooit

Hoi Richard
Leuk dat je af en toe verslag komt doen van je belevenissen en trainingen, maar misschien is het leuker om dat in de div topics op het forum mee te schrijven?
Dit is in principe je voorsteltopic en dat heb je inmiddels gedaan.
Schroom vooral niet om oude topics weer af te stoffen hoor, beetje leven in de brouwerij is altijd fijn! Dan komen daar vast ook weer nieuwe vragen of reacties op...

43 Laatst bewerkt door Richard_E (13-05-22 16:50:31)

Re: DTS Zandvoort OD eerste triatlon ooit

Dankjewel voor je reactie en ik vind dit prima Sanne, misschien dat een moderator dit draadje daar naartoe kan verplaatsen?

Ik heb echt veel voorpret inderdaad van alle voorbereidingen naar mijn eerste OD ooit en dat ook nog eens op die prachtige locatie.

Heb vanochtend vers GP5000 rubber gemonteerd op mijn TT fiets.

http://www.euronet.nl/users/tooms/ftp/280452043_1124466064793764_5199246796142704307_n.jpg

44

Re: DTS Zandvoort OD eerste triatlon ooit

Deze laatste week druk aan het taperen geweest en mijn checklist af te werken en langzaam maar zeker de meeste spullen alvast een beetje klaar te zetten. Vergt best wel wat voorbereiding zo’n triatlon, maar ook de nodige voorpret.

Heb ook de informatie al redelijk doorgenomen qua aanmelden, ophalen van de registratiekit en timing en route voor het voorbereiden van de transitiezones, etc.

Nog 1 dag werken morgen… dan morgenmiddag nog even een half uurtje rustig baantjes zwemmen. Vrijdag heb ik vrij genomen van mijn werk om de huishoudelijke zaken te regelen die ik normaalgesproken op de zaterdag doe.

Zaterdag gaat het dan richting Zandvoort. Ik hoop dan de situatie een beetje te kunnen verkennen en dan met name de routes van het zwemmen naar het fietsen en van het fietsen naar het lopen en de transitie zones. Als het mag misschien een rondje fietsen op het circuit.

Iemand nog tips qua eten/drinken in de komende dagen en tijdens de OD?

Spannend hoor… a.s. zondag 12 juni 2022 gaat het dan echt gebeuren, mijn allereerste Triatlon OD ooit…

De weersvoorspellingen zijn gunstig, halfbewolkt, droog en niet te warm.

Ik heb er heel erg veel zin in!

45

Re: DTS Zandvoort OD eerste triatlon ooit

Wat leuk, je hebt er duidelijk veel zin in!

Qua eten doe ik voor een OD of achtste nooit zoveel bijzonders. Dat is ook erg persoonlijk lijkt me. De avond tevoren bevalt witte rijst mij erg goed en sowieso vermijd ik al te veel vezels de dag ervoor.

46

Re: DTS Zandvoort OD eerste triatlon ooit

Ik doe niks bijzonders voor mijn halve aanstaande zondag. Niet om stoer te doen maar alles wat ik heb geprobeerd maakte geen verschil. Ik hou mijn routine aan. Dat zorgt voor voorspelbaarheid en rust. Tijdens de race: ik neem na een uur racen een eerste reep of gel en daarna om de 30 min sportdrank en per uur gel. Ik zou bij een OD vooral letten op genoeg drinken.

Je moet sneller dan de klos zijn.

47 Laatst bewerkt door Louise (09-06-22 10:23:46)

Re: DTS Zandvoort OD eerste triatlon ooit

Ik doe de avond ervoor 'rustig' eten, dus niet al te vet en niet van die harde groentes (kool, prei). Pasta of rijst beter dan aardappelen. M'n favoriet is een overschotel met courgette, feta en tomaat, bij pasta.

Voor een kwart of OD doe ik voor de start een krentenbol ofzoiets, dan een bidon sportdrank op de fiets + 1 reep met water, en een klein fruitreepje mee voor bij het lopen, dan een beetje water aannemen nog. Ik ben niet zo van de gel, valt vaak zwaar in m'n maag, al ben ik nou met Maurten aan het experimenteren en dat gaat wel goed, in plaats van die reep op de fiets.

Zeker ook niet te veel eten en drinken, qua misselijk worden en klotsen. Eten (repen, gel enzo) altijd samen met water.

Louise

48 Laatst bewerkt door Richard_E (11-06-22 01:25:21)

Re: DTS Zandvoort OD eerste triatlon ooit

Oeps fout gepost, ik wou eigenlijk op een ander draadje reageren.

49

Re: DTS Zandvoort OD eerste triatlon ooit

En? Hoe ging het? Ik ben wel benieuwd.
Heb je wel genoeg rondjes gefietst? (Ik niet nl., ik had de info niet goed doorgelezen. Dom, dom)

Ik heb je niet gezien, maar ik zat pas in de sprint wave van 16:15.

@Hedcandy: Bedankt voor de tip om een bidon water neer te zetten om je voeten af te spoelen

Ik ga volgend jaar weer, welke afstand weet ik nog niet.

50

Re: DTS Zandvoort OD eerste triatlon ooit

Ik heb het gedaan!
Olympische afstand triatlon Zandvoort.

https://tweakers.net/fotoalbum/image/rgJWS2H7S4hGOSRCl21ryQIS.jpg

1,5km zwemmen bij 1 meter hoge golven met in de eerste 750m tegenstroom en tegenwind is echt onmenselijk. Daarna fietsen op het circuit. Echter door paniek/onervarenheid en een horloge afleesfout van mij 2 rondjes te weinig gefietst. Jammer, maar lessons learned. 2 rondjes meer fietsen was echt het probleem niet voor mij. Het fietsen ging me het makkelijkst af. En vervolgens 10km hardlopen in de duinen, oftewel 2 rondjes op de service wegen rond het circuit, deels onverhard met enorm veel hoogtemeters. Echt zwaar met die vele hoogtemeters, maar het is gelukt, mijn eerste keer 10km hardlopen ooit en dat nog wel na het zwemmen en fietsen. De wissels gingen ook gesmeerd en de eten/drinken strategie was perfect. Al heb ik intussen ook een setje snelveters besteld en de voordelen gezien van de schoenen alvast op de trappers bevestigen.

Het was zwaar, maar echt een super ambiance en grensverleggend bezig geweest. Ik heb veel geleerd. Dit smaakt absoluut naar meer.

Ik heb me inmiddels al ingeschreven voor:

1/4 triatlon op 04-09 in Eindhoven
1/4 triatlon op 25-09 in Helmond

Ben aan het kijken of ik iets eerder al iets kan vinden.

Triatlon life, my new way of life!

Groetjes,
Richard