1

Onderwerp: Ironman / hele met 10 uur/week trainen

Na 6 jaar triatleet zijn wil ik dit jaar mijn eerste hele triathlon proberen te doen. Alleen mijn beschikbare tijd is (zoals bij de meeste) niet onbeperkt. Tot 10 uur is het geen probleem, voor meer uren heb ik hulp van mijn omgeving/baas nodig. Volgens het internet(GTN oa) en Matt Dixon zou het mogelijk moeten zijn om met gemiddeld 10 uur trainen per week een hele goed te finishen. In het boek de  ‘Fast track triathlete’ van Matt staat een schema voor de hele, die modulair is opgezet. Hij geeft aan welke trainingen echt nodig zijn en welke je nog meer kan doen zolang het in je leven past. Uit dat schema heb ik nu een trainingsplan voor mezelf opgesteld waar ik op een gemiddelde van minimaal 10u per week uitkom. Ook heb ik nog wat trainingen geselecteerd voor mocht het meezitten qua werk en (gezins)leven. Alleen ik heb geen garantie dat ik daar tijd voor heb. 

Nu was mijn vraag zijn er hier mensen die ervaring hebben met zo’n minimaal schema en/of het schema van Matt? Hoe hebben die de trainingen en vooral de wedstrijd beleeft?

2

Re: Ironman / hele met 10 uur/week trainen

Ha Lennart, hoewel niet iedereen het geschikt vind, is een hele met 10 uur per week mogelijk. Je moet dan alleen wel reële doelen stellen en jezelf genoeg in kunnen houden om niet te ontploffen in de eerste helft.

Zelf heb ik 2x een hele gedaan. Een keer met gemiddeld 14-16u per week en een keer met 10-12u per week. Met 10-12u heb ik mijn doel op 12 uur gesteld en gehaald. Al moet ik er wel bij zeggen dat ik in enkele weken een uitzondering maakte qua trainingsuren. Zo heb ik in de voorbereiding toen wel eens 1 uur zwemmen, 4 uur fietsen en 2 uur lopen als training gedaan, dan zit je op 1 dag al aan 7 uur en wordt het weekvolume dus groter.

3

Mooi dat je voor de hele gaat, welke ga je doen of ben je van plan om te doen?

4 Laatst bewerkt door Lennart73 (05-05-22 13:41:46)

Mark79 schreef:

Zelf heb ik 2x een hele gedaan. Een keer met gemiddeld 14-16u per week en een keer met 10-12u per week. Met 10-12u heb ik mijn doel op 12 uur gesteld en gehaald. Al moet ik er wel bij zeggen dat ik in enkele weken een uitzondering maakte qua trainingsuren. Zo heb ik in de voorbereiding toen wel eens 1 uur zwemmen, 4 uur fietsen en 2 uur lopen als training gedaan, dan zit je op 1 dag al aan 7 uur en wordt het weekvolume dus groter.

Mooi dat je ervarings deskundige bent tussen de 2 schemas. Heb jij in de 2e hele het gevoel gehad dat je ergens conditie tekort kwam?

Bedankt voor de tip van het inhouden. Het doel is finishen dus inhouden is dan makkelijker. De 'big day' heb ik ook 1 keer gepland. Mijn weken zijn niet precies op de 10 uur afgepland, sommige zijn wat meer. Andere minder. Het is 2 weken opbouw, 1 week rustiger. Na 14 weken in mijn 28 weken schema zat ik precies op de 10 uur/week. Het zal dus meer richting de 11 uur gemiddeld gaan.

5

ronnyke schreef:

Het wordt Ironman Maastricht. Ik moet nog wel inschrijven.

6

Ik zie dit draadje nu pas, maar ik had een soorgelijke wens / vraag.

https://www.triathlonforum.nl/viewtopic … 834#p72834

hier een verslagje over training en uiteindelijk resultaat.

Het is mij heel goed bevallen !

7

Lennart73 schreef:
ronnyke schreef:

Het wordt Ironman Maastricht. Ik moet nog wel inschrijven.

Mooi daar doe ik ook mee, word naar het schijnt de laatste editie van de FD.

8

davidr schreef:

Jouw verhaal had ik ook mee genomen in de beslissing om het te proberen. Je hebt een mooie prestatie geleverd met zo'n schema.

9

Lennart73 schreef:
davidr schreef:

Jouw verhaal had ik ook mee genomen in de beslissing om het te proberen. Je hebt een mooie prestatie geleverd met zo'n schema.

Thanks! En gaaf hoor! Verloopt je aanloop tot dusver naar wens?

10

Thanks! En gaaf hoor! Verloopt je aanloop tot dusver naar wens?

Tot nu toe gaat het alles volgens plan. Genoeg energie over en het lukt me vrij makkelijk om de trainingen in te plannen. De laatste weken merk ik dat de conditie flink verbeterd. Hopelijk kan ik het zo houden. Binnenkort staan er een paar lange trainingen in het schema. Ik ben benieuwd wat dat gaat doen met mijn lichaam en energie.