1

Onderwerp: Voorstellen + debuut 1/4 triathlon

Mark, 55 jaar, (niet zo) hardloper, enige marathonervaring. Op 6 juni mag ik meedoen met de 1/4 triathlon in De Delftse Hout en vandaar dat ik op dit forum ben gaan meelezen. Ik kan niet echt zwemmen, ik heb geen fiets en ben vorig jaar als loper vooral geblesseerd geweest, dus zo'n triathlon moet wel lukken!

Gelijk maar wat vragen in dit voorstelbericht...

In september 2021 heb ik tijdens een loopstop maar een 12-baden kaart gekocht om banen te zwemmen. Die kaart is nog maar half gebruikt (zodra ik weer kon lopen kreeg dat toch de voorrang) maar ik weet nu dat ik in 3 kwartier zo'n 1500m kan overleven (in een zwembad). Uit andere threads hier begrijp ik dat schoolslag prima is voor een 1e tri, maar krijg ik met dit tempo direct een reddingboot achter me aan of zijn er meer deelnemers die zo langzaam zijn?

Fietsen doe ik met een MTB, banden flink oppompen, en gaan. Ook hier verwacht ik wel de afstand te kunnen halen maar gaat het veel schelen als ik alsnog een racefiets regel? Deze eerste 1/4 wordt sowieso een PR (als ik finish); misschien is het beter de 2e keer een snellere fiets te regelen om het PR te verbeteren?

Over het lopen maak ik me de minste zorgen; 10 km moet ook na de voorgaande inspanningen nog wel lukken. Ik lees wel veel over het trainen van wissels. Wat is daar zo bijzonder aan, zie ik iets over het hoofd? Van het water op de fiets moet je je even aankleden, bij de volgende wissel zijn mijn fietsschoenen ook de loopschoenen; maar zijn er nog problemen/verrassingen waar ik rekening mee moet houden?

Ben benieuwd naar jullie reacties! Als dit een beetje actief forum blijkt te zijn houd ik jullie uiteraard ook op de hoogte van de voortgang!

Mark

2

Re: Voorstellen + debuut 1/4 triathlon

Welkom hier Mark!
Mooi dat je de uitdaging aangaat.
Kwa zwemtijd durf ik het niet te zeggen.
Je vraagt of het verschil tussen een racefiets en mtb groot is, ja dat is het. Maar, als je niet gewend bent aan een racefiets, zou ik daar niet 'even op beginnen' bij een wedstrijd.
Als je kunt, zou ik op je mtb banden leggen met minder profiel. Bijv gravelbanden van 50mm breed, dat scheelt al enorm in rolweerstand.

Zoals je zelf al zegt, ga vooral lekker genieten!

Vergeet het 4e onderdeel van de triathlon, de wissels, niet alvast een keer te oefenen in bijv je achtertuin.
Leg alles klaar en doe alsof je van het ene naar het andere onderdeel gaat.

Tip: elastieke veters/snelveters zijn wel handig in je hardloopschoenen.

3

Re: Voorstellen + debuut 1/4 triathlon

Dankjewel!

Eerlijk gezegd kwam ik er deze week pas achter dat ik me afgelopen winter had ingeschreven, helemaal vergeten. Maar ik heb er zin in en ga er zeker van genieten!

Hedcandy schreef:

Je vraagt of het verschil tussen een racefiets en mtb groot is, ja dat is het. Maar, als je niet gewend bent aan een racefiets, zou ik daar niet 'even op beginnen' bij een wedstrijd.
Als je kunt, zou ik op je mtb banden leggen met minder profiel. Bijv gravelbanden van 50mm breed, dat scheelt al enorm in rolweerstand.

Mijn ervaringen met een racefiets zijn van 30 jaar geleden; dat was nog met van die 'clips', tegenwoordig schijn je allerlei click pedalen te hebben. Anderzijds, als ik verslaafd raak aan deze sport kan ik maar beter direct wennen aan een moderne wielrenfiets...
Andere banden had ik nog niet aan gedacht, da's ook een goed idee. Al ben ik bang dat het me aan banden wisselen meer tijd gaat kosten dan het aan tijdwinst oplevert.

4

Re: Voorstellen + debuut 1/4 triathlon

Bij een wissel in een wedstrijd is het handig als je geoefend hebt wat te doen, zodat je niet het eea vergeet. Je zult niet de eerste zijn die met de badmuts op je hoofd je helm opzet bijv, of die begint met lopen met de helm nog op.
En het is handig om een keer te fietsen en wisselen naar lopen, om te ervaren hoe dat voelt.
1500m in 3 kwartier. Is dat met aan de kant hangen? En zet je daar veel bij af aan de kant? Een paar lessen zouden je mogelijk al best veel kunnen helpen met zwemmen. Niet zozeer om veel sneller te worden, maar wel om veel frisser uit het water te komen.

5 Laatst bewerkt door Louise (10-05-22 08:37:20)

Re: Voorstellen + debuut 1/4 triathlon

Welkom! Mijn man (64) en ik (56) doen ook mee aan de kwart in Delft, we zijn benieuwd. Hij zwemt ook schoolslag, maar hij is normaal gesproken wel iets sneller dan jij - maar niet veel. Hij komt standaard in de achterhoede uit het water maar hij heeft meestal nog wel zwemmers achter zich.

Wisselen oefen je deels voor de spullen, deels om de snelheid van de wissel (ik weet niet precies wat het programma is in Delft, maar als je kans hebt om de voorhoede bij de 1/8e of 1/16e te zien wisselen, dan zie je wat ik bedoel - die lopen bijna meteen door, dat gaat ongelofelijk snel), en deels ook vanwege de overgang voor je lichaam. Uit koud water komen kan duizeligheid veroorzaken en sowieso is dat even heel raar (hoge hartslag) en tegen gaan lopen na het fietsen kunnen benen en rug protesteren, of je gaat juist te snel omdat je de fietssnelheid nog meeneemt, enzovoort. Ik zou dat niet onderschatten, al wordt het allemaal pas écht belangrijk als je voor sneller gaat.

Ik zou wel voor die tijd nog even een keer in open water zwemmen, want dat is toch ook echt wel heel anders dan in het zwembad. Misschien wel handig om er nog even mee te wachten, want het zal nog een stuk opwarmen, lijkt me.

Wat de anderen zeggen: ik zou ook niet nu 'even' op een racefiets gaan rijden, maar wel snellere banden, ja. Als je met dezelfde schoenen fietst en loopt, pak je in de tweede wissel wel tijdwinst. Voor wat dat waard is. Want ja: vooral genieten, ervaren, uitproberen!

Wie weet tot ziens op 6 juni!

Louise

6

Re: Voorstellen + debuut 1/4 triathlon

Hi Mark, welkom !

Leg al je spulletjes ruim van te voren klaar.
Focus niet teveel op tijd maar beleef die eerste wedstrijd gewoon ontspannen.
Zwem een keer buiten in een meer oid.
Als je voor schoolslag gaat zou ik geen wetsuit aan trekken. Ga achteraan in het "veld" liggen in het water.
Probeer meteen wat te eten op de fiets (gelletjes, reep, wat je dan ook maar geoefend hebt).
Drink genoeg en gebruik sportdrank oid (zeker als het warm is).
Stress niet teveel in die wisselzone dat beetje tijdwinst voor een eerste keer maakt echt niet uit.

Ik denk met heel veel plezier terug aan mijn eerste kwart, vooral omdat het gewoon erg leuk moest zijn.
Ik kwam overigens als 1 na laatste uit het water en kreeg kramp bij het lopen vanwege te weinig gegegeten smile
Het is allemaal goed gekomen.

Ik lees graag je verslag nadien!

Veel plezier en succes!

David

7

Re: Voorstellen + debuut 1/4 triathlon

Mijn eerste kwart was identiek aan jouw voornemen: schoolslag, MTB en "gewoon" lopen. Nooit spijt van gehad!

Je moet sneller dan de klos zijn.

8

Re: Voorstellen + debuut 1/4 triathlon

MontanaMan schreef:

Bij een wissel in een wedstrijd is het handig als je geoefend hebt wat te doen, zodat je niet het eea vergeet. Je zult niet de eerste zijn die met de badmuts op je hoofd je helm opzet bijv, of die begint met lopen met de helm nog op.
\

Ik heb inmiddels aardig wat koppeltrainingen gedaan, maar toch ging ik afgelopen zondag bijna op mijn fietsschoenen naar buiten om te gaan hardlopen. Dus ja wissels trainen gaat je zeker helpen!

Sidenote: Ik had mijn trisuit aan voor racesimulatie, dus werd ook niet getriggerd om schoenen te wisselen met kleding wisselen.

9

Re: Voorstellen + debuut 1/4 triathlon

Hi Mark, welkom! Ik ben zeker geïnteresseerd in het verloop en ik denk anderen ook wel, dus houd ons zeker op de hoogte!

Mijn eerste triathlon was een zelf opgezette 1/8 in corona tijd. Wat me hier vooral van is bijgebleven is het eten! Ik dacht dat ik op de fiets wel even een zelfgemaakt haverkoekje kon eten, want hee op de fiets is de impact wel te overzien op de maag.
Behalve dat dit te kort voor het lopen was, waardoor ik giga buikkrampen kreeg in de eerste kilometer al.
Verder inderdaad vooral genieten! Het is een fantastische sport big_smile

10

Re: Voorstellen + debuut 1/4 triathlon

YouriL schreef:

Ik heb inmiddels aardig wat koppeltrainingen gedaan, maar toch ging ik afgelopen zondag bijna op mijn fietsschoenen naar buiten om te gaan hardlopen.

Oja, herkenbaar - ik vergeet zeker aan het begin van het seizoen altijd wel wat dingen klaar te leggen ofzo, dat ik dan bezig ben en denk: oja, da's waar ook. Ik doe voor de eerste triathlon ook altijd een 'doorloopje' van de drie sporten, als opfrisser. Wisselen zal ook nooit m'n sterkste punt worden, ben ik te verstrooid voor!

Louise

11 Laatst bewerkt door qmark (11-05-22 22:34:47)

Re: Voorstellen + debuut 1/4 triathlon

Bedankt allemaal! Leuk al die reacties en ik krijg ineens (nog meer) zin in mijn debuut.
Een paar antwoorden/reacties, maar weer gesorteerd per onderdeel:

Die 3 kwartier zwemmen is zonder 'kant hangen' en met een bescheiden afzet. Ik kan in ieder geval niet zo'n mooie soepele draai zoals je dat bij de OS ziet; maar voor open water is dat gelukkig ook niet nodig.
Achterin het veld eindigen is niet erg, dan heb ik lekker veel richtpunten voor me bij de andere 2 onderdelen! Als het zwemparcours maar niet gesloten wordt terwijl ik nog bezig ben.
Zonder wetsuit zal wel toegestaan zijn begin juni?
Open water zwemmen doe ik af en toe eens tijdens een hardlooptraining (Noordzee, of Delftsehout, Dobbeplas, Zevenhuizerplas). Uiteraard vooral in de zomer, maar ik zal er komende week nog eens induiken.

Gezien jullie advies zal ik gewoon mijn MTB gebruiken; mijn dunne bandjes ervaring is inmiddels 30 jaar oud dus daar kan ik beter iets meer de tijd voor nemen om te wennen. Drinken en gelletjes op de fiets moet geen probleem zijn (al ga ik bij een marathon meestal even wandelen maar dat kan op de fiets uiteraard niet). Staan er eigenlijk ook verzorgensposten bij een 1/4 triathlon?

Ondertussen heb ik een keer 10km gelopen direct na 20 km fietsen: inderdaad, wat een puddingbenen in de eerste meters! Ging gelukkig wel over en mijn tempo prima kunnen vasthouden.

Wisselen:
van zwemmen naar fietsen: trek je dan nog een sportbroek over je zwembroek aan? Of zwem je in shorts, waarmee je ook direct de weg op kan? Verder dus niet vergeten: shirt (startnummer), schoenen aantrekken, helm opdoen.
fietsen naar lopen: zelfde outfit, alleen fiets parkeren (zet je je fiets eigenlijk op slot of zijn er alleen maar eerlijke mensen bij een tri?)

Ik zie dat er ook een topic Voorspel je prestatie! is, daar zal ik komende week wel wat plaatsen

12

Re: Voorstellen + debuut 1/4 triathlon

Over de kledingvraag: koop een trisuit. Daar zwem, fiets en loop je in. Hoef je je geen zorgen te maken over de kledingwissel.

Je moet sneller dan de klos zijn.

13

Re: Voorstellen + debuut 1/4 triathlon

Inderdaad is een trisuit veruit het handigste, en anders moet je je snel omkleden in wat jij wil dragen. Alles kan/mag.

qmark schreef:

Als het zwemparcours maar niet gesloten wordt terwijl ik nog bezig ben.

Meestal is er bij een kwart geen limiettijd, en anders moet dat wel vooraf bekend zijn.

qmark schreef:

Zonder wetsuit zal wel toegestaan zijn begin juni?

De kans dat er een wetsuitverplichting is in zo'n plas, is in juni inderdaad klein, dan moet het net ervoor wel hopeloos slecht weer zijn geweest, en zo ziet het weerbericht er niet uit.

qmark schreef:

Drinken en gelletjes op de fiets moet geen probleem zijn (al ga ik bij een marathon meestal even wandelen maar dat kan op de fiets uiteraard niet). Staan er eigenlijk ook verzorgensposten bij een 1/4 triathlon?

Bij het fietsen niet, althans, dat heb ik nooit meegemaakt. Bij het lopen wel, minstens wel iets met bekertjes met water. Dat staat in de wedstrijdinformatie die je van tevoren krijgt.
Eten en drinken is op de fiets veel makkelijker dan lopend, omdat je niet zo 'hobbelt' en je benen even stil kan houden. Het is wel iets om te oefenen, want je moet wel je stuur loslaten en 'grabbelen' naar de bidon. Dat oefenen is sowieso belangrijk: je wilt voldoende vocht en energie tot aan de finish, zonder dat het gaat klotsen of dat je misselijk wordt. 

qmark schreef:

(zet je je fiets eigenlijk op slot of zijn er alleen maar eerlijke mensen bij een tri?)

Bij elke 'fatsoenlijke' triathlon, dus in elk geval alles wat onder de NTB valt, is het parc fermé bewaakt en zijn je spullen daar in principe veilig en ze zijn ook nog eens verzekerd (daar betaal je oa die licentie voor). Alleen deelnemers mogen erin. Je plakt vooraf een sticker met je startnummer op je fiets, en je mag 'm alleen mee eruit halen als dat nummer overeenkomt met jouzelf. Triathlon zou anders onmogelijk zijn, want er staat en ligt voor kapitalen aan materiaal.

Louise

14

Re: Voorstellen + debuut 1/4 triathlon

Ik zie je het over startnummer hebben en denk ineens startnummerband!

15

Re: Voorstellen + debuut 1/4 triathlon

Een trisuit is inderdaad een aanrader. Een natte zwemboek zit niet echt lekker op de fiets lijkt me, plus dat je niet naakt mag zijn in de wisselzone.

Let ook op dat je je helm opzet voordat je je fiets pakt, en dat je pas op de fiets mag stappen buiten de wisselzone. Dit punt is meestal goed aangegeven.
(Bij de 2e wissel is dit precies andersom)

16

Re: Voorstellen + debuut 1/4 triathlon

Er zijn handige checklists te vinden op internet, zodat je niks vergeet. Vooral handig als je last hebt van wedstrijdspanning, dan hoef je daar niet over na te denken.

17 Laatst bewerkt door qmark (21-05-22 14:59:25)

Re: Voorstellen + debuut 1/4 triathlon

Met zoveel goede adviezen zou het wel dom zijn als ik daar niet naar zou luisteren! Vandaag dus een 'doorloop' gedaan om alles eens te ervaren.

Op de fiets naar de Delftse Hout, rustige warming up; met m'n fiets/loop outfit aan. Geen strak tri-suit (lijkt me niks/ben ik niet gewend), ik ben toch maar gegaan voor een simpeler tri-short en een los shirt. En omdat er vandaag uiteraard geen parc fermé is, een fietsslot bij me. Ook een zwembril meegenomen (die was ik bijna vergeten).

Zwemmen: een half uur, dicht bij de kant gebleven, 3/4 de plas rond. Ruim 1000 meter volgens mijn garmin, maar hoe die dat weet zonder gps-fix is mij een raadsel
- zwemmen in tri-short gaat prima
- laatste paar minuten 1x dreigende kramp in de kuit; geen fijn gevoel, maar het zette gelukkig niet door in een echte krampaanval

Transition 1: eerst een kilometer barefoot-running om bij mijn fiets te komen. Aantrekken sokken, schoenen, shirt, helm, geen probleem allemaal. 9 minuten, dat kan straks waarschijnlijk sneller.

Fietsen: op het parcours van 6 juni, 21 km (1 van de 2 rondjes dus)
- geen zeem in de short, overleef ik wel
- zadel moet hoger? Op mijn MTB staat het zadel laag, da's fijn in de heuveltjes, maar niet op het asfalt
- wind! Niet heel hard, maar mee of tegen maakt duidelijk verschil. Je mag niet in groepjes rijden heb ik begrepen, word je direct gediskwalificeerd als je achter iemand anders zit?

Transition 2: op zoek naar een plek om mijn fiets weer vast te zetten. Helm afzetten! (bijna vergeten), nog een slokje water en door. 4 minuten, kan ook sneller.

Lopen: ook op het 6 juni parcours, 2x 2.5 km. Tempo was wat ik er van verwacht had (niet best dus na een lange blessure-tijd), maar afgezien van de eerste 100 meter goed kunnen lopen. Ondertussen was het al best wel druk in de Delftse Hout. Komt vast door het mooie weer, als het 6 juni ook zo is mogen we niet klagen.

Alles bij elkaar dus een goede 1/8 triathlon gedaan en geen grote problemen ondervonden.
Bij de wedstrijd niet vergeten:
- startnummerband
- een paar gelletjes (al zou het op alleen water ook wel moeten lukken)
- inschrijvingsbewijs

Bedankt voor al jullie tips! Ik zal een prognose voor de tijd in het daarvoor bedoelde topic zetten.

Mark

18

Re: Voorstellen + debuut 1/4 triathlon

Klinkt goed, ik wist niet dat het parcours al bekend was, meteen even gekeken, leuk.

qmark schreef:

Je mag niet in groepjes rijden heb ik begrepen, word je direct gediskwalificeerd als je achter iemand anders zit?

Dat valt wel mee. Sowieso moet eerst een jurylid het zien, en zo heel veel jury zal er bij deze triathlon niet zijn. Als ze je zien, word je eerst gewaarschuwd, zeker in de achterhoede en/of als duidelijk is dat je een rookie bent. Mocht het verder gaan, dan hoef je er niet uit, maar krijg je tijdstraf die je in de 'strafbox' moet uitzitten.

Maar ik zou het daar niet om doen - ik zou zeggen: speel fair. En dat is dat je in een triathlon alleen fietst (op 12 meter afstand minstens). En ja, dat is dus soms boksen met de wind. Maar dat moet dus iedereen, behalve de valsspelers.

Louise

19

Re: Voorstellen + debuut 1/4 triathlon

Louise schreef:

Maar ik zou het daar niet om doen - ik zou zeggen: speel fair.

Dat was ik ook zeker van plan!
Mijn vraag was meer omdat ik uit onoplettendheid of door gebrek aan ervaring iets 'illegaals' zou kunnen doen.

20

Re: Voorstellen + debuut 1/4 triathlon

qmark schreef:
Louise schreef:

Maar ik zou het daar niet om doen - ik zou zeggen: speel fair.

Dat was ik ook zeker van plan!
Mijn vraag was meer omdat ik uit onoplettendheid of door gebrek aan ervaring iets 'illegaals' zou kunnen doen.

Goedzo wink
Enne: ze houden echt wel rekening met onoplettendheid of gebrek aan ervaring. De jury is er niet op uit om jou de lol van triathlonnen meteen af te nemen, integendeel. 

Louise

21

Re: Voorstellen + debuut 1/4 triathlon

Super dat je het zo hebt gwdaan, leuk hoor.

En idd 12m afstand houden.
Als je gaat inhalen heb je zo'n beetje 30 sec om erlangs te gaan.
Als jij wordt ingehaald en die ander fietst niet snel genoeg bij jou weg, moet je je benen stil houden om het gat weer 12m te laten worden.

Afgezien van de kopgroep (en de divisiewedstrijden), die donders goed weten hoe t werkt, geef ik mensen altijd eerst een waarschuwing. Afhankelijk van hun gedrag gebeurt er dan verder niets (meestal) of een sanctie (idd liever niet!).

22

Re: Voorstellen + debuut 1/4 triathlon

Mijn debuut zit erop; dus dit voorstel-topic kan gesloten worden.

Maar eerst wil ik iedereen hierboven bedanken voor de reacties, tips en aanmoedigingen!

Het heeft erg geholpen in de voorbereiding en uitvoering van mijn eerste triathlon.
Er is niets misgegaan vandaag en ik heb er een heel goed gevoel aan overgehouden.

Mark