1

Onderwerp: Fraai interview

https://www.trisutto.com/_files/ugd/61a … 85930f.pdf

Interessant leesvoer weer.

Wat halen jullie er als belangrijkste les uit ?

2

Re: Fraai interview

Een van mijn favoriete trainers zowiezo. Wat hij zegt klinkt logisch al zijn er toch wel dingen die zichzelf al meermaals hebben bewezen zoals een hartslagmeter of powermeter dus waarom zou je er dan geen gebruik van maken. Ga na mijn blessure ook zonder coach verder denk ik, ga eens proberen om zelf om mijn eigen manier mijn doelen te bereiken dus lees graag zulke interviews nu.

3

Re: Fraai interview

Interessant stuk. Vooral het deel over naar je lichaam luisteren en je plan los durven laten. Soms een dag (of meer) extra rust nemen. Maar het deel om zonder de gadgets te trainen…
Ik heb soms het gevoel dat mijn hoofd zegt: doe maar niet. En dan kijk ik naar mijn hartslag of wattages en denk ik: het kan wel. En dat blijkt dan toch te kloppen. Misschien ken ik mijn lichaam gewoon nog niet goed genoeg.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

4

Re: Fraai interview

Ik denk dat hij deels zeker een punt heeft wat betreft meters, maar zeker bij beginnende-halfgevorderde atleten (zoals ikzelf) heeft het denk ik zeker wel waarde.
Punt is inderdaad dat je je er niet blind op moet staren en inderdaad naar je gevoel moet leren luisteren.
Zo ben ik onlangs wegens een defect in mijn tweedehands vector 3 dual geswitcht naar een 4iiii single en merk echt verschil in vermogen. Desondanks heb ik tegen mijn gevoel in mijn laatste lange koppeltraining in mijn 4u45 fietsrit mezelf volledig opgeblazen in de eerste 2u en heb daarna 2,5u mentaal gebroken op de fiets gezeten om enkel thuis te kunnen komen en ook mijn looptraining niet meer te kunnen doen.
Echter als je je gevoel kunt combineren met je gegevens en op de juiste momenten naar je lichaam luistert heeft het mijns inziens zeker meerwaarde. Alleen is dat wel iets wat je moet leren en dat gaat me gelukkig steeds beter af wel.

ronnyke schreef:

Een van mijn favoriete trainers zowiezo. Wat hij zegt klinkt logisch al zijn er toch wel dingen die zichzelf al meermaals hebben bewezen zoals een hartslagmeter of powermeter dus waarom zou je er dan geen gebruik van maken. Ga na mijn blessure ook zonder coach verder denk ik, ga eens proberen om zelf om mijn eigen manier mijn doelen te bereiken dus lees graag zulke interviews nu.

Na mijn Ironman in Hamburg ga ik ook zonder coach verder, allereerst voor mijn marathon in Berlijn 25 september. Ik ben ervan overtuigd dat me dat wel gaat lukken. Al vind ik triathlon nog steeds wel tricky, maar volgend jaar sowieso maximaal half distance op de planning ivm ultradoelen in het hardlopen.
Maar wat Ronny zegt, dit soort interviews zijn uitermate nuttig, ik vind het soms best lastig om specifieke literatuur te vinden. Binnenkort toch ook maar eens de triathlon bible aanschaffen.

5

Re: Fraai interview

olaf2004 schreef:

Ik heb soms het gevoel dat mijn hoofd zegt: doe maar niet. En dan kijk ik naar mijn hartslag of wattages en denk ik: het kan wel. En dat blijkt dan toch te kloppen. Misschien ken ik mijn lichaam gewoon nog niet goed genoeg.

Ja inderdaad, maar ik vind dit vooral in races uitermate nuttig. Soms overschat ik mezelf, maar vaker onderschat ik mezelf en dan loop ik tijden waarvan ik vantevoren echt niet had durven dromen en dus ook niet op die tempo's zou durven lopen, ware het niet dat mijn data (terecht) aangeven dat ik dat kan.

6

Re: Fraai interview

Ik vind het inhoudelijk herkenbaar en in lijn met wat onder andere Louis Delahaye en Stephen Seiler ook bepleiten. Ik zou het alleen niet zo zwart-wit formuleren.

Mij vallen twee andere dingen meer op:
- De toon.  Hij komt op mij eerlijk gezegd in deze tekst over als een lomperik. Dat zit 'm in dat zwart-witte en ook in formuleringen als ambitieuze sporters wegzetten als mensen met 'miserable lives'.
- Dat hij sporters 'beschuldigt' van wat hij zelf ook doet. Sporters mogen niet met gadgets bezig zijn, maar zelf is hij kennelijk niet van z'n telefoon af te slaan, en ze mogen niet 'want to train until they drop' maar zelf is hij minstens net zo mateloos, met z'n 17 uur per dag non-stop beschikbaar zijn. Hoe zit dat dan?

Het zou mijn trainer niet zijn dus.

Louise

7

Re: Fraai interview

Ik had het artikel ook gelezen en verder wat iedereen hierboven zegt. Het is volgens mij ook een enorme lomperik Louise.

Verder heeft hij een paar goede punten die volledig overschaduwd worden door de toon die hij bezigt. De essentie is dat het om de combinatie van je gevoel met de data gaat. Als je hebt geleerd om die allebei in min of meer gelijke mate mee te nemen in je beslissingen in trainingen en wedstrijden dan doe je het goed.

Zolang ik in wedstrijden bij klimmetjes hard voorbij word gereden door mensen waarvan ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid weet dat ze (ver) boven hun FTP trappen gebruik ik zeker ook mijn vermogensmeter om mijn pacing te bepalen. En in trainingen is het supernuttig om te zien welk vermogen je trapt met welke hartslag, welke snelheid er dan uitkomt bij welke houding op je fiets. En of je je daarbij goed voelt of niet.

8

Re: Fraai interview

Volg hem al een tijdje en denk dat hij ook niet echt openstaat voor de algemene vernieuwing ook al heeft hij al verschillende atleten naar wereld en olympische titels geloosd. Op gebied van voeding zou die nog eerder een Mars met een blik cola adviseren dan een hedendaagse gel en sportdrank.

9

Re: Fraai interview

Ja, eens met mijn voorgangers: Of je doet het met zijn regels of je doet niet mee.

Je moet sneller dan de klos zijn.

10

Re: Fraai interview

Je ziet vaak bij succesvolle mensen dat ze erg overtuigd raken van hun eigen ideeen. Ze hebben daarmee in hun omgeving succes gehad, en zoeken ook de omstandigheden op om dat succes weer te bevestigen. Daardoor krijg je dat zwart-witte. Dat zie je hier ook. Hij is heel stellig, zo is het, en niet anders, kijk naar de successen van mijn atleten. Maar ik hoor hem niks zeggen over de atleten die hij getrained heeft en waarbij het niet werkte. En dat zullen er ook wel wat zijn. Ryf had veel successen onder hem, maar dat ging ook niet echt lekker meer in 2020/2021. Ze is toen met gebroken, en een paar weken geleden versloeg ze iedereen eindelijk weer.

En je hebt geen gadgets nodig, maar moet hem wel alle data geven over hoe je je voelt, hoe je geslapen hebt, of je stress hebt, etc. Wat hij vervolgens vergelijkt met de training die hij ze gegeven heeft, en hoe ze die volbracht hebben.
In feite vergelijk je hoe je je voelt voor, tijdens en na een training. En gadgets helpen om te tracken of je over tijd verbetering ziet. Dat een coach, die overtuigd is van zijn aanpak, zegt dat gadgets (in zijn aanpak) onzin zijn, snap ik wel. Hij is ervan overtuigd dat er progressie is als iemand zich aan zijn aanpak houdt, en als iemand dat zelf tracked, zou dat iemand onzeker kunnen maken als er geen progressie te zien is (of zijn gezag ondermijnen).

Nooit langer dan x-tijd fietsen, nooit langer dan y-tijd lopen, blabla. Er zijn meerdere wegen naar Rome, kijk naar Nils van der Poel bijv. De wereld is zelden zwart-wit.

11

Re: Fraai interview

Hij is 100% terecht controversieel door zijn omgang met junioren in Australië. Daar mag hij niet meer coachen.

Op gebied van triathlon coaching is Sutton gewoon samen met misschien 3 anderen de absolute top. Het is echt fantastisch hoeveel ideeën hij zomaar weggeeft in interviews.

Hij blijft controversieel.

12

Re: Fraai interview

MontanaMan schreef:

Je ziet vaak bij succesvolle mensen dat ze erg overtuigd raken van hun eigen ideeen. .

Ja, dat dacht ik later ook nog: het beeld dat bij mij bleef hangen was vooral dat hij zegt 'mijn sporters moeten niet naar hun metertjes luisteren, maar alleen naar mij'.

Louise