1

Onderwerp: Hallo! Even voorstellen

Hi ! Ik zal me even voorstellen;
Mijn naam is Maurits, 30 jaar, wonende in Capelle aan den IJssel.

Ik speel al mijn hele leven basketball, en heb eigenlijk daarnaast alleen gefitnessed.
Door corona is het basketball seizoen meerdere malen onderbroken / afgelast geweest en dat is voor mij ook de reden geweest om te zoeken naar een andere sport, die ik in mijn eentje prima zou kunnen trainen , ongeacht de teamsport maatregelen.

Over 24 dagen is het zover; dan doe ik mee aan de sprint afstand rookie wave van DTS Zandvoort.

Het basketball seizoen is momenteel in de laatste, en zeer belangrijke fase getreden. Om niet teveel te belasten train ik naast 2 trainingsdagen en 1 wedstrijd dag nog 2 keer in de week voor de sprint triathlon.

Elke maandag avond doe ik een triathlon(netje) IN de sportschool. Ik weet dat ik daarmee een aantal triatleten misschien enorm teleurstel, maar het komt voor mij het beste uit.
Ik zwem in het zwembad, droog me snel af + kleed me om. Daarna spring ik op een stationaire fiets om me vervolgens lekker te laten gaan op de loopband.
Zijn er meer mensen die zich op een dergelijke manier voorbereiden, of kan ik echt beter nog wat buiten kms maken?

Ook ben ik op zoek naar de gouden tip voor mijn zinkende benen met het zwemmen.
Ik heb al twee methodes geprobeerd;
1; Relatief laat uitademen voor het inademen. Op deze manier kan ik beter spanning houden in mijn buikspieren om zo vlakker in het water te liggen. Resultaat is alleen wel dat ik hierdoor snel buiten adem ben. ( maximaal 3 a 4 baantjes).
2; Constant uitblazen wanneer ik met mijn gezicht onder water ben. Hierdoor adem ik rustiger en dat is positief voor het lange afstand aspect ( 750m is voor mij lang). Met deze manier ben ik alleen relatief vlak, als ik ook flink tempo maak met mijn armen. Zo niet, zinken mijn benen enorm  en lig ik bijna stil in het water.

Fietsen mik ik op 30 km/h ( dat lukt in de sportschool prima)
Hardlopen hoop ik 12 km/h te doen, al ben ik als basketballer genijgd om erg hard te rennen voor korte afstanden.

Wellicht tot in Zandvoort big_smile

2

Re: Hallo! Even voorstellen

Maurits welkom! Met een goede conditie moet de sprint in Zandvoort zonder problemen haalbaar zijn. Wel is het slim om niet tijdens die wedstrijd voor het eerst in open water te zwemmen, dat is toch anders dan in een zwembad. Ga je een wetsuit gebruiken? Het zwemmen is in zee, als je de mogelijkheid hebt zou ik daar zeker een keertje proberen te trainen (en ga dan niet alleen). Ik neem aan dat je wel eens buiten fietst, een beetje kunnen sturen is wel handig natuurlijk. Het fietsen is voornamelijk op het circuit en dat is breed genoeg dus heel spannend gaat dit niet worden.

Hoe meer lucht in je borstkas hoe hoger je borst ligt en hoe lager je benen. Maar met uitademenen moet je je benen niet sturen, gewoon beginnen met uitademen als je onder water komt en zorgen dat je longen leeg zijn als je ademt. Met wetsuit zal je veel minder last hebben van zinkende benen en in het zwembad is het aanspannen van je core en een ondersteunende kick met je benen essentieel.

Succes!

3

Re: Hallo! Even voorstellen

Welkom!
Leuke eerste wedstrijd ga je doen.
Ik zou de wissels ook eens trainen, legalle spullen eens klaar in je achtertuin en doe alsof...
Dan kom je er ook achter waar en hoe je de spullen klaar wil leggen.

Je moet vanuit de zee nog een stuk over het strand naar je fiets. Zet daar een bidon water neer om het zand van je voeten te spoelen voor je je fietsschoenen instapt.
Hardlopen kan zonder sokken. Wel handig om dat ook alvast even te trainen wink

4 Laatst bewerkt door MauritsVM (20-05-22 10:15:22)

Re: Hallo! Even voorstellen

Maca944 schreef:

Maurits welkom! Met een goede conditie moet de sprint in Zandvoort zonder problemen haalbaar zijn. Wel is het slim om niet tijdens die wedstrijd voor het eerst in open water te zwemmen, dat is toch anders dan in een zwembad. Ga je een wetsuit gebruiken? Het zwemmen is in zee, als je de mogelijkheid hebt zou ik daar zeker een keertje proberen te trainen (en ga dan niet alleen). Ik neem aan dat je wel eens buiten fietst, een beetje kunnen sturen is wel handig natuurlijk. Het fietsen is voornamelijk op het circuit en dat is breed genoeg dus heel spannend gaat dit niet worden.

Hoe meer lucht in je borstkas hoe hoger je borst ligt en hoe lager je benen. Maar met uitademenen moet je je benen niet sturen, gewoon beginnen met uitademen als je onder water komt en zorgen dat je longen leeg zijn als je ademt. Met wetsuit zal je veel minder last hebben van zinkende benen en in het zwembad is het aanspannen van je core en een ondersteunende kick met je benen essentieel.

Succes!

Ik heb een wetsuit. De grootste maat die ik kon vinden, alleen zit misschien een beetje te strak om de schouders ( ik heb de lengte van een basketballer zullen we maar zeggen). Ik heb één keer ermee gezwommen in een meertje, en ik geloof dat ik twee keer zoveel heb gezwommen omdat ik niet op koers kon blijven tongue

Zijn er oefeningen die ik op het droge kan doen voor een echte zwemmers core? Waarmee ik mijn benen hoog kan houden? Of is dit gewoon hetzelfde als alle andere buik en rugspier oefeningen?

Fietsen doe ik dagelijks ook naar werk ( 20 min heen en 20 terug). Ik ga wel proberen om hier 2 keer per week een ronde van een uur te maken.

Hedcandy schreef:

Welkom!
Leuke eerste wedstrijd ga je doen.
Ik zou de wissels ook eens trainen, legalle spullen eens klaar in je achtertuin en doe alsof...
Dan kom je er ook achter waar en hoe je de spullen klaar wil leggen.

Je moet vanuit de zee nog een stuk over het strand naar je fiets. Zet daar een bidon water neer om het zand van je voeten te spoelen voor je je fietsschoenen instapt.
Hardlopen kan zonder sokken. Wel handig om dat ook alvast even te trainen wink

Bedankt voor de bidon tip! Daar zou ik echt niet aan gedacht hebben.
Qua fietsen en hardlopen, dat doe ik denk ik wel met sokken hoor. Mijn voeten zijn niets gewend wink

Dit weekend maar eens een t1 en t2 oefenen thuis.

Hoe lang voor de wedstrijd wordt men geacht de spullen klaar te hebben liggen? Of is dat heel erg verschillend tussen de wedstrijden?

5

Re: Hallo! Even voorstellen

Er kunnen heel veel redenen zijn waarom je benen zakken, maar een veel voorkomende reden is dat je je hoofd te hoog houdt, en/of je hoofd (te) ver boven water houdt bij het ademhalen. Probeer onder water meer naar beneden te kijken ipv naar voren, dat kan al behoorlijk schelen. Gaat je hoofd naar beneden, dan komen je benen omhoog, gaat je hoofd omhoog, dan zakken je benen. Maar dit is een mogelijk oorzaak, het kan goed dat er een andere oorzaak is, of dat er ook meerdere andere oorzaken zijn.

6

Re: Hallo! Even voorstellen

Ik ben er vaak wel 1,5uur voor mijn start.
Even goed kijken in het parc fermee waar je uitkomt met zwemmen, waar je heen moet met fietsen en lopen.
Soms is dat heel overzichtelijk, soms totaal niet.
En dan je stickers overal plakken, ik vind t fijn om de tijd te hebben.

7

Re: Hallo! Even voorstellen

Welkom, ik ben benieuwd hoe je de triathlon gaat ervaren. Het is wel iets heel anders dan basketbal!

Ik zou in elk geval een paar keer buiten fietsen met stukjes op wedstrijdsnelheid voor het sturen. Handig door de bochten komen scheelt nogal in tijd (en veiligheid).

En verder eens met wat de rest zegt. Voor wat je benen bij het zwemmen betreft zou ik zeggen: doe op termijn een borstcrawlcursus, of op z'n minst een analyse. Omdat het inderdaad allerlei oorzaken kan hebben dat je benen zakken.

Louise

8

Re: Hallo! Even voorstellen

Hedcandy schreef:

Ik ben er vaak wel 1,5uur voor mijn start.
Even goed kijken in het parc fermee waar je uitkomt met zwemmen, waar je heen moet met fietsen en lopen.
Soms is dat heel overzichtelijk, soms totaal niet.
En dan je stickers overal plakken, ik vind t fijn om de tijd te hebben.

Ja goede tip! Je wilt echt wel de tijd kunnen nemen inderdaad, onderschat dit niet.
Ik heb nog niet veel triathlonervaring, maar wel verschillende grote en kleine hardloopevents.
Mijn eerste en laatste echte grote was marathon Valencia en doordat ik af moest stemmen met mijn loopmaatje die paar startvakken langzamer stond, mondde dit voor mij uit in enorm haasten en niet kunnen staan waar ik wilde staan. Stress alom, niet wat je wil voor je race;)

9 Laatst bewerkt door Louise (21-05-22 17:53:32)

Re: Hallo! Even voorstellen

Ik vind minstens een uur ook wel fijn, het is ook wel leuk om een beetje rond te rommelen en te ouwehoren in het parc fermé voor de start en de andere bezig te zien. Ik heb ook altijd wel wat tijd nodig om m'n eigen spullen op orde te krijgen, dat ik echt niks vergeet.

Maar:

YouriL schreef:

Mijn eerste en laatste echte grote was marathon Valencia en doordat ik af moest stemmen met mijn loopmaatje die paar startvakken langzamer stond, mondde dit voor mij uit in enorm haasten en niet kunnen staan waar ik wilde staan. Stress alom, niet wat je wil voor je race;)

Ik heb twee grote marathons gedaan, Rotterdam en Istanbul, en ik vond die voor de start véél stressvoller en vermoeiender dan welke triathlon dan ook, vooral door het dringen door krioelende mensenmassa's. Op de allergrootste na, zoals de grotere Ironmans, zijn triathlons veel kleiner, en het gaat er wat gestructureerder aan toe: je hebt je plekje in het parc, toeschouwers worden meer weggehouden, en bij de grote evenementen zet je je fiets de dag van tevoren al klaar, dat scheelt.

Louise

10

Re: Hallo! Even voorstellen

Ik heb de komende weken wat tijd vrij gemaakt om vaker in het zwembad/ open water te trainen.

Wanneer ik een wetsuit zal dragen tijdens de wedstrijd, heb ik drijvend vermogen op de benen.

Tijdens zwemmen in het zwembad heb ik dat niet, maar ik kan dan wel een drijver gebruiken tussen mijn benen. ( Dichter bij mijn kruis of dichter bij mijn knieën?)

Als ik met drijver train, dan ben ik minder buiten adem, maar dan heb ik ook niet getraind met benen.

Wat zouden jullie doen;
Kortere sessies zonder drijver of langere sessies met?
Momenteel is een langere sessie zonder drijver nog geen optie.

Kort is maximaal 100m, langer is maximaal 200m.


Overigens heb ik gisteren ook 800m schoolslag gedaan, zodat ik in ieder geval een back up heb voor als de borst crawl nog niet goed genoeg voelt.

Komende weken ben ik van plan om om de dag te zwemmen, zodat het meer natuurlijk wordt.

11

Re: Hallo! Even voorstellen

Als je een pullbuoy gebruikt tegen zakkende benen, is 'm zo hoog mogelijk doen, dus tegen je kruis, het beste. En ik zou het afwisselen, zwemmen met en zonder.

En goed idee om schooslag als terugval-optie te hebben. Borstcrawlen in een wedstrijd is ook nog weer iets heel anders dan voor jezelf, dat vraagt meestal ook wel wat ervaring.

Louise