1

Onderwerp: Longembolie

Vorige week werd ik getroffen door een dubbelzijdige longembolie. Tijdens een autorit voelde ik me steeds beroerder, heftige pijn in mijn rechter ribbenkast. Iedere ademhaling deed helse pijn. Ik ben met een ambulance naar de spoedeisende hulp gebracht en daar constateerden ze longembolie.
Ik vermoed dat dit al langer sluimerde, sinds anderhalve maand had ik terugkerende pijntjes in mijn rechterflank. En sinds december een aanhoudende liesblessure. Longembolie wordt meestal veroorzaakt door trombose in je been, dus ik wil goed laten uitzoeken of dat er mogelijk iets mee te maken had. De longarts in Leeuwarden (waar ik opgenomen was, ik begeleidde die dag mijn vrouw en haar team bij de elfstedenroeimarathon) dacht dat het er allemaal niets mee te maken heeft, maar was gehaast en kwam nogal ongeïnteresseerd over  :-(
We zijn een aantal dagen later toch maar op vakantie gegaan, maar zonder fiets, in een huisje aan de voet van de Grand Colombier  ;-) Ik voel me wel goed maar ik ben heel snel buiten adem. Bloedverdunners, en het lichaam moeten het zelf verder oplossen. Mooi revalidatie doel, volgend jaar terug komen en dan de Grand Colombier op fietsen!
Al googlend kwam ik op een speciaal revalidatie programma van het LUMC (PE@home) waarbij je met begeleiding en testen kan trainen. Een paar dagen geleden gemailed en vandaag kreeg ik bericht dat ik hiervoor in aanmerking kom. Dat geeft me houvast. Niet trainen voor een triathlon helaas, maar om weer gezond te worden.

2

Re: Longembolie

Gaat een beetje zoals bij mij zijn, voorlopig niet meer trainen voor triatlon maar eens alle ellende over is om terug gezond en pijnvrij te worden.

3

Re: Longembolie

arnosmit schreef:

Vorige week werd ik getroffen door een dubbelzijdige longembolie. Tijdens een autorit voelde ik me steeds beroerder, heftige pijn in mijn rechter ribbenkast. Iedere ademhaling deed helse pijn. Ik ben met een ambulance naar de spoedeisende hulp gebracht en daar constateerden ze longembolie.
Ik vermoed dat dit al langer sluimerde, sinds anderhalve maand had ik terugkerende pijntjes in mijn rechterflank. En sinds december een aanhoudende liesblessure. Longembolie wordt meestal veroorzaakt door trombose in je been, dus ik wil goed laten uitzoeken of dat er mogelijk iets mee te maken had. De longarts in Leeuwarden (waar ik opgenomen was, ik begeleidde die dag mijn vrouw en haar team bij de elfstedenroeimarathon) dacht dat het er allemaal niets mee te maken heeft, maar was gehaast en kwam nogal ongeïnteresseerd over  :-(
We zijn een aantal dagen later toch maar op vakantie gegaan, maar zonder fiets, in een huisje aan de voet van de Grand Colombier  ;-) Ik voel me wel goed maar ik ben heel snel buiten adem. Bloedverdunners, en het lichaam moeten het zelf verder oplossen. Mooi revalidatie doel, volgend jaar terug komen en dan de Grand Colombier op fietsen!
Al googlend kwam ik op een speciaal revalidatie programma van het LUMC (PE@home) waarbij je met begeleiding en testen kan trainen. Een paar dagen geleden gemailed en vandaag kreeg ik bericht dat ik hiervoor in aanmerking kom. Dat geeft me houvast. Niet trainen voor een triathlon helaas, maar om weer gezond te worden.

Holy moly Arno, dat is schrikken!

Ben je nu op vakantie ? Keihard genieten van het leven!

Heel veel beterschap en sterkte.

4 Laatst bewerkt door Louise (05-06-22 13:06:54)

Re: Longembolie

Oef, heftig joh! Zeker schrikken. Komt het wel weer helemaal goed met je longen?

Nieuwsgierig vraagje: heb je covid gehad? Er is mogelijk een verband met bloedstollingsproblemen, heb ik begrepen (van een paar deskundigen die ik volg op Twitter, o.a. uit het voormalige Red Team).

Geniet desalniettemin van je vakantie, en ja, eerst beter worden, dan weer aan trainen gaan denken!

Louise

5

Re: Longembolie

ronnyke schreef:

Gaat een beetje zoals bij mij zijn, voorlopig niet meer trainen voor triatlon maar eens alle ellende over is om terug gezond en pijnvrij te worden.

Heb je ook een longembolie gehad?

6

Re: Longembolie

Louise schreef:

Nieuwsgierig vraagje: heb je covid gehad? Er is mogelijk een verband met bloedstollingsproblemen, heb ik begrepen (van een paar deskundigen die ik volg op Twitter, o.a. uit het voormalige Red Team).

Louise

Nee, geen covid voor zover bekend. Ook geen klachten gehad.

7

Re: Longembolie

Potverdorie Arno, dat klinkt wel heftig zeg!
Ik wens je een spoedig herstel toe..

8

Re: Longembolie

arnosmit schreef:
ronnyke schreef:

Gaat een beetje zoals bij mij zijn, voorlopig niet meer trainen voor triatlon maar eens alle ellende over is om terug gezond en pijnvrij te worden.

Heb je ook een longembolie gehad?

Nee maar ook een situatie die niet echt goed is momenteel,

9

Re: Longembolie

Ik ben hier helaas ook mee bekend. Heb jaren geleden een zware trombose gehad in mijn linkerbeen.  Bij mij is het stolsel nooit 'losgeschoten', waardoor het geen longembolie is geworden. Echter, door de trombose werkt de bloedafvoer werkt niet meer goed en ben ik voor altijd veroordeeld tot steunkousen dragen.  Maar daar is mee te leven wink

Als je longen geen schade hebben opgelopen, dan verwacht ik niet dat er blijvende belemmeringen zullen zijn bij het beoefenen van een duursport als triathlon. Eventueel zal je bloedverdunners moeten gaan slikken. Mijn broer heeft inmiddels 3x een longembolie gehad, maar beoefent zijn duursport nog steeds op hoog niveau (pas na de 3e keer was hij zo verstandig om bloedverdunners permanent te gaan gebruiken.)

En lees niet te veel op internet-fora erover, want dan denk je dat je bijna dood bent en nooit meer iets mag.

10

Re: Longembolie

Beterschap Arno!

11

Re: Longembolie

Tjonge Arno! beterschap! Heftig!

Dit Plaatst gezondheid en gezond zijn (en blijven) nogmaals in mijn bewustzijn als grootste geluk.

Zeker in je auto , je zal maar de controle verliezen ... Moet er niet aan denken!

12

Re: Longembolie

Jeetje , heftig zeg Arno .
Geniet van je vakantie en heel veel succes met je  revalidatie programma.

13

Re: Longembolie

Veel beterschap en succes met je herstel!
Hopelijk kom je ook weer van de bloedverdunners af.

14

Re: Longembolie

rdlk schreef:

Veel beterschap en succes met je herstel!
Hopelijk kom je ook weer van de bloedverdunners af.

Eerlijk gezegd weet ik niet of je dat moet hopen. Het ligt ook een beetje of ze de achterliggende reden kunnen vinden van de longembolie. Vaak spelen er meerdere factoren. Een bloedverdunner slikken stelt weinig voor en geeft je veel zekerheid terug dat het niet snel nog eens zal gebeuren.

15

Re: Longembolie

Heftig Arno! Goed om te horen dat je je in ieder geval weer beter voelt.

16

Re: Longembolie

Nu 2,5 maand later gaat het een stuk beter. Nog wel een fikse Corona besmetting tussendoor, die me kortademiger en moeier maakte dan de longembolie zelf. Trainen gaat steeds beter, al moet ik wel doseren.  Gisteren voor het eerst sinds eind mei weer flink intensief gesport (D3) in een training 1/8 triathlon en dat verteerde ik goed. Een beetje doortrainen en hopelijk weer fit de schaatsbaan op!

17

Re: Longembolie

Wat fijn te lezen Arno, dat het zoveel beter gaat!

18

Re: Longembolie

Mooi zo, Arno, klinkt goed!

Louise