26

Re: Bilateraal ademhalen

ronnyke schreef:

Mja zwemcoaches hameren er idd op dat bilateraal ademen je sneller maakt toch als je de huidige topzwemmers ziet ademen ze bijna allemaal langs 1 kant kijk maar naar Lucy Charles en Katie Ledecky bv.

rdlk schreef:

Ik zag toevallig deze week op GTN een video van Lucy Charles-Barclay, die aangeeft dat deze eenzijdige belasting mogelijk één van de oorzaken is van een stressfractuur in haar heup.

Ik zag die post ook van Lucy Charles.
En ik heb ook ooit regelmatig getraind met een oud-trainingsmaatje van Ledecky, en die haalde ook vaak aan beide kanten adem. Denk dat Ledecky dat ook doet in trainingen, maar dat het bij haar sneller is gebleken om rechts te ademen tijdens races.

Voor mezelf haal ik veel liever rechts adem, maar ik heb afgelopen jaren wel gemerkt dat links steeds lastiger wordt, denk dus eigenlijk dat ik dat meer zou moeten doen (als ik weer ga zwemmen).

27 Laatst bewerkt door Perry (24-09-23 22:38:12)

Re: Bilateraal ademhalen

Ik kreeg op het moment dat ik wat beter langere afstanden kon zwemmen >3km buitenwater last van mijn nek, ik ademde ademde alleen links.
Daarom mezelf met het banen zwemmen geleerd om aan beide kanten te ademhalen.
Ik had dat na 3x 1 uur trainen redelijk voor elkaar. Terwijl ik mijn hele leven eigenlijk alleen links geademd heb.
En had veel hulp van/aan een pullbuoy. Dat maakt het balans houden makkelijker. Aan de andere kant ademen is alleen in het begin onrustiger.

De botscrawl slag is efficiënter en wat rustiger is geworden.
Daarnaast is het het fijn om met veel wind ook eens een extra paar keer aan de andere kant te kunnen ademen als dat nodig mocht zijn. Ik vind in het buitenwater zwemmen altijd leuker en spannender dan in het zwembad. Vandaag een snoek gezien van meer dan 110-120 cm tussen de plantjes. En een fuut die eten zoekend onder je door zwemt is ook altijd mooi.


Toen ik net mij c of d diploma had me zwemmen zei de badjuffrouw dat ik ook rechtst mocht of moest gaan leren ademhalen. En dat zag ik toen niet echt zitten weet ik nog! Op 1 of andere manier is die opmerking lang blijven zitten. Met 45+ is dat ook onder de knie.

Naarna ben ik alsnog een borstcrawl cursus gaan doen.

28 Laatst bewerkt door Louise (25-09-23 10:16:21)

Re: Bilateraal ademhalen

Na 3X1 uur bilateraal ademhalen al onder de knie? Sohee - respect! Ik ben er nu bijna 4 jaar mee bezig en het is nog steeds geen automatisme. In het zwembad wel, maar in het buitenwater lukt het me nauwelijks en ga ik 'zwalken' (raak beetje gedesoriënteerd). 

Ik ben nu net begonnen met een nieuwe cursus techniek (+conditie) en daarin moesten we donderdag als oefening 1 op 2 zwemmen, 50 meter ene kant, 50 meter andere, en dat voelde ineens wel raar onrustig. In het zwembad ben ik dus wel helemaal 'om'.

Louise

29

Re: Bilateraal ademhalen

Het is zeker leuk als je het goed kunt maar een noodzaak is het niet, kijk naar veel pro triatleten die ademen ook meestal langs 1 kant en om de 2 slagen.

30

Re: Bilateraal ademhalen

Louise schreef:

Na 3X1 uur bilateraal ademhalen al onder de knie? Sohee - respect! Ik ben er nu bijna 4 jaar mee bezig en het is nog steeds geen automatisme. In het zwembad wel, maar in het buitenwater lukt het me nauwelijks en ga ik 'zwalken' (raak beetje gedesoriënteerd). 

Ik ben nu net begonnen met een nieuwe cursus techniek (+conditie) en daarin moesten we donderdag als oefening 1 op 2 zwemmen, 50 meter ene kant, 50 meter andere, en dat voelde ineens wel raar onrustig. In het zwembad ben ik dus wel helemaal 'om'.

Louise

Dit idd.. Ik kan in het zwembad prima bilateraal ademen, maar zodra ik naar buiten ga en ik moet aan mn slechte kant ademen ga ik vreselijk scheef, na 10 slagen maak ik ongeveer een heel rondje zo scheef ga ik wink

31

Re: Bilateraal ademhalen

in het zwembad bilateraal ademhalen aan rustig trainingstempo .
In een race voornamelijk één kant, wegens meer adem. Heel soms is afwisselen om de kant of boei te spotten handig. Maar dan blijf ik liefst vooral linker kant ademen en niet te lang rechterkant .

32

Re: Bilateraal ademhalen

Interessant onderwerp. Ik moest even nadenken wat er met bilateraal ademhalen bedoeld werd. Zelf heb ik dat wel ooit geleerd, maar zelden gedaan. Eén kant is nu eenmaal makkelijker. Tegenwoordig probeer ik het wel weer te doen, evenals niet elke slag ademhalen, maar om de twee. Dat scheelt ook weer tijd en imbalans in het water. Zijn daar nog ideeën bij wat optimaal is?

33

Re: Bilateraal ademhalen

Meeste triatleten en ook de toppers als je kijkt naar de filmpjes op You Tube ademen om de 2 slagen. Zuurstof is nog steeds heel belangrijk, maar bilateraal ademen is wel een voordeel als je het goed kunt.

34 Laatst bewerkt door mcguyver (10-01-24 09:04:27)

Re: Bilateraal ademhalen

Ik adem 1 op 3, ik vind 1 op 1 of 1 op 2 een hele drukke bedoeling worden. Dan draai ik meer dan dat ik glij. Maar 1 op 1: dan draait je hoofd toch zo vaak dat je niet duizelig wordt? Of nekklachten?

Je moet sneller dan de klos zijn.

35

Re: Bilateraal ademhalen

Ik adem sinds vorig jaar 1 op 4 afgewisseld met 1 op 2
Steeds aan de rechtkant,

36

Re: Bilateraal ademhalen

Ik heb in de herfst weer een gevorderdencursus bij TriExperience gedaan en een van de eye-openers voor mij daarbij was dat er niet één optimale frequentie is, maar dat het optimaal is om maximaal flexibel te zijn met je ademfrequentie. We hebben geoefend met 1:1 (inderdaad idioot onrustig) tot 1:8, per baantje of 50 meter, maar ook binnen een baantje afwisselend, bijvoorbeeld om en om 1:2 en 1:3 of 1:3 en 1:4- dat zwemt allebei verrassend lekker, vond ik. Van 1:6, 7 en 8 kreeg ik ademnood, het waren niet altijd fijne oefeningen, maar wel nuttig. Ik ben er ook echt flexibeler van geworden.

Idee daarvan is dat je je ademfrequentie optimaal kunt afstemmen op de omstandigheden. Zoals in buitenwater, dat je niet hoeft te schrikken als er eens een ademhaling mislukt door een golf ofzo. Of je tempo: hoe harder je zwemt, des te vaker haal je adem (zoals de 1:2 van die wedstrijdzwemmers waar ronnyke het over heeft inderdaad). Of wat je wilt oefenen: voor optimaal roteren is 1:3 of 1:5 nodig. Voor 1:4 of meer móet je wel rustig zwemmen, anders heb je niet genoeg lucht, dus dat past bij een rustige duurtraining. Enzovoort.

Het was sowieso weer een erg leuke en nuttige cursus/training!

Louise

37

Re: Bilateraal ademhalen

Pff , 1 op 3 vind ik heel lastig om te doen .
Dan kies ik voor 1 op 2 tussendoor .
Ben benieuwd , op een kleine 30 km van mijn thuis zit iemand die ook trainingen in de endless pool geeft .
Op 20 januari heb ik een afspraak staan .