1

Onderwerp: De combinatie Triathlontraining en fysiek werk

Beste allemaal,

Ik maak er gelijk maar een soort van voorstelrondje van:
Ik ben Sander, 36 jaar en heb als doel mijn sportieve ambities wat te gaan uitbreiden.
Afgelopen zondag heb ik deelgenomen aan een halve Trio triathlon en het zwemonderdeel gedaan.
De sfeer, de passie beviel me zo goed dat ik volgend jaar alleen wil gaan deelnemen.
Of dit een kwart of een halve gaat worden ben ik nog niet over uit.
Fietsen moet ik me nog eigen maken maar dat komt zeker goed. Lopen doe ik veel, ook wedstrijden.
Het grootste bezwaar is, en daarom schrijf ik dit, dat ik vaak het idee heb dat ik 2-0 achter sta ivm mijn werk als hovenier.
3 dagen krom staan om een vlonder te maken, duizenden kilo's aan puin afvoeren via een brandgang en dus 10km lopen, met een stootijzer uitbreken zijn een paar voorbeelden.

Zijn er mensen die zwaar fysiek werk, dag in dag uit, combineren met trainen voor een triathlon? Met tips? Sport is mijn leven maar mijn werk vind ik ook bijzonder om zulke mooie tuinen te mogen opleveren.
Bedankt voor jullie reacties.

2

Re: De combinatie Triathlontraining en fysiek werk

Mijn eerste idee is dat je er alleen maar voordeel bij hebt. Ik heb een kantoorbaan en moet daarom de sportschool in om aan mijn core te werken. Dat doe jij overdag!

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: De combinatie Triathlontraining en fysiek werk

In de schaats marathon wereld doen heel veel boeren mee met de top, lijkt mij dat het fietsen en hardlopen dan ook niet zo'n probleem is. (Zeker fietsen niet weet ik uit ervaring toen ik nog meubels maakte) Alleen het zwemmen kan bepaalde dagen wat vervelend zijn met zware armen. Dat is gelijk de lastigste sport hiervoor, aangezien je maar bepaalde tijden in het zwembad terecht kan.

4

Re: De combinatie Triathlontraining en fysiek werk

Wat ik me af zou vragen: het trainen is het probleem niet zo, maar hoe zorg je voor voldoende herstel? Nodig op de korte termijn, maar zeker ook op de lange, om geen roofbouw te plegen. Maar als je al loopt en kennelijk ook zwemt, dan is fietsen erbij misschien niet zo'n punt, dat is niet zo heel belastend. Kwestie van goed doseren, dus met je kop erbij trainen. O.a. op extra zware werkdagen rustig je training durven overslaan.

Louise

5

Re: De combinatie Triathlontraining en fysiek werk

Welkom Sandra .

Ik sluit me aan bij Louise , het goed herstellen bij een drukke baan en triatlon training zal een aandachtspunt zijn .
Nu werk ik zelf 36 uur per week in de logistiek/magazijn .
Doe fysiek werk , loop de hele dag en vaak ik het ook mentaal zwaar .
Dan kom ik moe naar huis , ga regelmatig even een half uurtje liggen om vervolgens mijn training
te doen .
Door de week train ik max 1,5 uur per dag , mijn rustdag is op vrijdag .
Mijn lange trainingen zijn in het weekend .
Ik train op het moment voor de halve in Hoorn , daarna word het serieus richting mijn hele in Barcelona .

6

Re: De combinatie Triathlontraining en fysiek werk

Als nacht bakker heb ik ook een vrij intensief beroep, daarom ga ik na het werk ook altijd eerst een paar uur slapen voor ik aan mijn trainingen begin, als ik thuis kom van mijn werk is het vat meestal wel leeg dus...

7

Re: De combinatie Triathlontraining en fysiek werk

Welkom Sander. Ik heb in het verleden ook ook als hovenier gewerkt dus dat snap ik wel.
Ga per 1 juli bij een fietsenwinkel aan de slag na ruim 2 jaar administratief thuis achter de computer te hebben gezeten.
Dit gaat zeker gevolgen hebben voor mijn trainingsvolume en herstel gaat naast de nieuwe baan een nieuwe uitdaging worden.