201 Laatst bewerkt door YouriL (29-06-22 11:20:06)

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ik heb niet het hele topic doorgespit, dus wellicht staan ze er al een keer in. Maar de volgende zijn echte leestips!

- De hemel, de hel, de triathlon - Ardy Felius (kan bijna niet missen:P)

Leest lekker weg!

- Het hoofd weegt zwaarder dan de benen - Olivier Verhaege

Dit is een echte aanrader! Erg inspirerend en mooi geschreven! Heeft bij mij de droom om extreme ultratrails te willen lopen nog serieuzere vormen gegeven.
Wat ik een mooie phrase vind is dat hij op een gegeven moment zegt diep respect te hebben voor triatleten die een volledige afstand doen, terwijl hij zelf naast vele andere ultra's, de Spartathlon heeft volbracht.

Ik háát hardlopen... dacht ik - Hedwig van Bree

Met een mooie balans geschreven tussen privéleven en het hardlopen. Leest ook heel gemakkelijk weg.

202

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Maca944 schreef:

Een vriend van me stuurde me dit boek op, heeft iemand hier dit al gelezen en zoja hoe was het? Een roman over een op het oog succesvolle man die op zijn 56e gaat trainen voor een triathlon.

https://www.bruna.nl/images/active/carrousel/fullsize/9789464433906_front.jpg

Ik heb het boek nog niet gelezen, maar ik ken de auteur goed. We waren jaren geleden collega's bij hetzelfde advocatenkantoor en hebben nog contact, maar dan gaat het altijd over triathlon. Het is alleen geen roman dacht ik, maar een beschrijving van zijn persoonlijke ervaringen. Wat ik ongelooflijk knap vind, is zijn beheersing van de Nederlandse taal. Hij pas als eind twintiger of begin dertiger van Denemarken naar Nederland gekomen en heeft toen Nederlands geleerd. Als advocaat wist ik al dat hij er goed bedreven in is geworden, maar nu dus ook een boek in het Nederlands. Het boek beschrijft zijn zoektocht na een plotselinge burn out. Ik ben benieuwd en ga het zeker lezen.

203

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Louise schreef:

Ik ken het niet maar het klinkt als een boek dat ik bijna wel moet lezen wink Het is net uit, begrijp ik van Bol, anders zou ik het gek vinden dat de marketing mij nog niet bereikt heeft. Ik bedoel: ik ben heel erg de doelgroep volgens mij. Meteen besteld dus. Hopelijk kan-ie een beetje schrijven.
Kunnen we straks allebei hier recenseren, Maca!

Louise

Mooi! Ik vlieg morgen naar Noorwegen en ga eens kijken hoe ver ik kom in het vliegtuig.

Ik heb het boek nog niet gelezen, maar ik ken de auteur goed. We waren jaren geleden collega's bij hetzelfde advocatenkantoor en hebben nog contact, maar dan gaat het altijd over triathlon. Het is alleen geen roman dacht ik, maar een beschrijving van zijn persoonlijke ervaringen. Wat ik ongelooflijk knap vind, is zijn beheersing van de Nederlandse taal. Hij pas als eind twintiger of begin dertiger van Denemarken naar Nederland gekomen en heeft toen Nederlands geleerd. Als advocaat wist ik al dat hij er goed bedreven in is geworden, maar nu dus ook een boek in het Nederlands. Het boek beschrijft zijn zoektocht na een plotselinge burn out. Ik ben benieuwd en ga het zeker lezen.

Dan begreep ik dat verkeerd, het is dus zijn eigen ervaring die hij beschrijft. En wellicht dat die vriend van me hem dan ook kent, ik zal het morgen eens vragen want hij vliegt ook mee naar Noorwegen.

204

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Niet echt een aanrader, maar wel triathlongerelateerd: De weg van de meeste weerstand van Lionel Shriver. (The motion of the body through space). Wel vermakelijk hoe  de IM (daar genaamd MettleMan) gemeenschap op de hak wordt genomen: ze laten het logo zelfs tatoueren.....
Zet wel aan tot nadenken, hoe ver moet je gaan en wat offer je daarvoor op. Het eind is wel erg matig.

https://www.deslegte.com/images/cached/resample/jpg/data/uploads/586/900/cms_visual_1246628.jpg_1634811235000_586x900.jpg

205

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Bedankt voor de tip(s)!

Ik lees veel en graag, dus deze ga ik zeker checken in de bieb en/of bestellen.

Zelf van de week de Renner herlezen van Tim Krabbe. En Ventoux van Bert Wagendorp. Wie die nog niet gelezen heeft: DOEN.
De eerste is prachtig, de 2e is vermakelijk, maar wel van een minder kaliber.

De eerste nu op mijn lijst om te (her)lezen is Grand Hotel Europa, niet direct een sportboek maar ook fantastisch goed.

206

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

davidr schreef:

Bedankt voor de tip(s)!

Ik lees veel en graag, dus deze ga ik zeker checken in de bieb en/of bestellen.

Zelf van de week de Renner herlezen van Tim Krabbe. En Ventoux van Bert Wagendorp. Wie die nog niet gelezen heeft: DOEN.
De eerste is prachtig, de 2e is vermakelijk, maar wel van een minder kaliber.

De eerste nu op mijn lijst om te (her)lezen is Grand Hotel Europa, niet direct een sportboek maar ook fantastisch goed.

Alledrie aanraders, vast al wel bekend maar ook aan te raden: Waarover ik praat als ik over hardlopen praat van Haruki Murakami.

207

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Hij heeft overigens ook een website waarop hij achtergrond informatie geeft over zijn boek, bijvoorbeeld links naar onderwerpen die in het boek aan bod komen.

https://larsehrenreichmoller.com/

Groet Richard

208

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Gringo schreef:

Hij heeft overigens ook een website waarop hij achtergrond informatie geeft over zijn boek, bijvoorbeeld links naar onderwerpen die in het boek aan bod komen.

https://larsehrenreichmoller.com/

Groet Richard

Mooie teksten op zijn site:

"Een triatlonkaravaan lijkt op een tijdelijke sekte. Een rode loper markeert de laatste meters van de 226 kilometer van de pelgrimage. De volgelingen zijn te herkennen aan hun gesjouw met kleding en fietskoffers en hun diep verankerde verbondenheid, ondanks dat ze elkaars taal niet spreken."

209

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

davidr schreef:

Bedankt voor de tip(s)!

Ik lees veel en graag, dus deze ga ik zeker checken in de bieb en/of bestellen.

Zelf van de week de Renner herlezen van Tim Krabbe. En Ventoux van Bert Wagendorp. Wie die nog niet gelezen heeft: DOEN.
De eerste is prachtig, de 2e is vermakelijk, maar wel van een minder kaliber.

De eerste nu op mijn lijst om te (her)lezen is Grand Hotel Europa, niet direct een sportboek maar ook fantastisch goed.

De Renner blijft geweldig! Meer dan eens gelezen, de ronde moet ik nog een keer doen, daar wil ik rustig de tijd voor nemen. Ventoux is idd gewoon een leuk boek (en ach, pak daarna ook de film er maar bij).

@YouriL

De hemel, de hel, de triathlon - Ardy Felius (kan bijna niet missen:P)

Dit vond ik een lastig boek. Mooi om doelen te stellen, maar wees een beetje realistisch, de schrijver leek me ook niet een heel aangenaam persoon.

- Het hoofd weegt zwaarder dan de benen - Olivier Verhaege

Dat klinkt beter, komt op mijn lijstje.

@Arnosmit, ik zag het op zijn site, zeker een mooie tekst, en helemaal waar. Dat vind ik ook zo mooi aan de triathlongemeenschap, je hebt zo makkelijk contact met iedereen. Heel anders dan bij fietsers of lopers is mijn ervaring.

210

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

arnosmit schreef:
davidr schreef:

Bedankt voor de tip(s)!

Ik lees veel en graag, dus deze ga ik zeker checken in de bieb en/of bestellen.

Zelf van de week de Renner herlezen van Tim Krabbe. En Ventoux van Bert Wagendorp. Wie die nog niet gelezen heeft: DOEN.
De eerste is prachtig, de 2e is vermakelijk, maar wel van een minder kaliber.

De eerste nu op mijn lijst om te (her)lezen is Grand Hotel Europa, niet direct een sportboek maar ook fantastisch goed.

Alledrie aanraders, vast al wel bekend maar ook aan te raden: Waarover ik praat als ik over hardlopen praat van Haruki Murakami.

Ja, heerlijk boek! Destijds geleend uit de bieb en daarna gekocht. Lees het elk jaar met plezier weer.

211

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Gringo schreef:

Ik heb het boek nog niet gelezen, maar ik ken de auteur goed. We waren jaren geleden collega's

Frappant, Gringo - typisch geval van kleine wereld!

Maca944 schreef:

De hemel, de hel, de triathlon - Ardy Felius (kan bijna niet missen:P)

Dit vond ik een lastig boek. Mooi om doelen te stellen, maar wees een beetje realistisch, de schrijver leek me ook niet een heel aangenaam persoon.

Ardy komt ook voor in mijn te verschijnen boek, ik ben benieuwd hoe hij dan op je overkomt. Ik heb hem geïnterviewd en dat was erg leuk. Maar daar moet je nog even op wachten wink

Louise

212

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ik heb het boek gelezen van Ardy Felius; en wat Maca hier aangeeft voelde ik ook aan.
De aanloop naar zijn wedstrijd(en)  kwam met tussenpauzes in het gedrang door zijn (knie)klachten. De teneur leek wat negatief geschreven, of werd door mij zo eveneens geïnterpreteerd. Daardoor kan ik me inbeelden dat hij 'een negatief persoon' leek. In werkelijkheid kan dat natuurlijk anders zijn hoor.
Louise ik ben dan ook benieuwd.

213

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Maca944 schreef:

Een vriend van me stuurde me dit boek op, heeft iemand hier dit al gelezen en zoja hoe was het? Een roman over een op het oog succesvolle man die op zijn 56e gaat trainen voor een triathlon.

Ik heb het boek nog niet gelezen, maar ik ken de auteur goed. We waren jaren geleden collega's bij hetzelfde advocatenkantoor en hebben nog contact, maar dan gaat het altijd over triathlon. Het is alleen geen roman dacht ik, maar een beschrijving van zijn persoonlijke ervaringen. Wat ik ongelooflijk knap vind, is zijn beheersing van de Nederlandse taal. Hij pas als eind twintiger of begin dertiger van Denemarken naar Nederland gekomen en heeft toen Nederlands geleerd. Als advocaat wist ik al dat hij er goed bedreven in is geworden, maar nu dus ook een boek in het Nederlands. Het boek beschrijft zijn zoektocht na een plotselinge burn out. Ik ben benieuwd en ga het zeker lezen.

Ik heb het boek gelezen. Het is zeker boeiend, maar meer een verzameling korte verhalen, waarlangs zich een verhaal ontwikkeld. Een roman kun je het niet noemen. Het zet je wel aan het denken waarom je zelf aan triathlon doet. De 'ontknoping' viel naar mijn idee tegen.

214

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

arnosmit schreef:

Ik heb het boek gelezen. Het is zeker boeiend, maar meer een verzameling korte verhalen, waarlangs zich een verhaal ontwikkeld. Een roman kun je het niet noemen. Het zet je wel aan het denken waarom je zelf aan triathlon doet. De 'ontknoping' viel naar mijn idee tegen.

In het vliegtuig heb ik het boek gelezen. Het is een biografie en geen roman wat ik op basis van de beschrijving dacht. Het boek leest makkelijk weg en is zeker vermakelijk, maar verder ben ik het inderdaad met je eens. Een ontknoping was er niet echt. Wel grappig dat hij vorig jaar ook IM Cascais deed.

215

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ik heb 'Van wie is de finish?' ook uit ondertussen. Eens met jullie over de ontknoping. De achterflap heeft het over 'zijn belangrijkste finish ooit' maar ik weet niet welke dat is. Die uit de epiloog?

Ik vind sowieso de structuur problematisch: dat niet-chronologische, en onduidelijk wat de volgorde dan wel bepaald heeft, en dan ook nog al die songteksten en andere citaten ertussen. Dat vertroebelt wat mij betreft het zicht op zijn ontwikkeling. Waardoor ik me afvraag of hij zichzelf wel echt heeft hervonden, zoals ook op de achterflap staat. Ik ben niet overtuigd - het slot voor Kona is daarvoor ook toch nog echt te belangrijk, lijkt me.

Aan de andere kant raakte het boek me af en toe sterk, als ik dingen herkende. Dat waren enkele passages over zijn burnout en jeugd die ik treffend geformuleerd vond. Van de triathlon herkende ik juist minder, daarin verschilt zijn beleving te veel van de mijne. Het is wel leuk om over te lezen natuurlijk - het leest inderdaad zeker makkelijk weg.

Louise

216

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ik heb net weer eens een aanrader gelezen, eigenlijk zelfs een must voor iedereen die met meisjes en jonge vrouwen werkt in de sport (als Engels geen obstakel is), maar het is meer een hardloop- dan een triathlonboek dus ik houd het hier kort: Good for a Girl. My Life Running in a Man’s World van Lauren Fleshman. Fleshman is hardloopster, nationale top in de VS en nu coach en voorvechtster voor vrouwenzaken. Het linkje met triathlon: haar echtgenoot is Jesse Thomas, triathlonprof. Hij komt in het boek voor, maar het is vooral haar verhaal, over haar eigen carrière en uitstapjes naar de vrouwensport in het algemeen. Ik vond het goed geschreven, mooi en leerzaam. Een wat uitgebreider leesverslag staat op mijn blog

Louise

217

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ik ben nu halverwege het boek "Scientific training for endurance athletes" van Dr. Skiba. De man is een bewezen expert (oa begeleiding van Kipchoge bij zijn sub 2 uur uitdaging). Het is een boek geschreven vanuit de wetenschap maar niet met wetenschappers als doelgroep. Daardoor is het boek ook voor een leek zoals ik goed te volgen. Ik raad het ook aan voor mensen die zelf hun schema's willen maken. Veel dingen die ik voorheen "wist" als vuistregel begrijp ik nu ook echt tot op zekere hoogte. Aanrader als je wat dieper de materie van training voor duursport in wilt gaan.

218

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Gringo schreef:

Ik ben nu halverwege het boek "Scientific training for endurance athletes" van Dr. Skiba. De man is een bewezen expert (oa begeleiding van Kipchoge bij zijn sub 2 uur uitdaging). Het is een boek geschreven vanuit de wetenschap maar niet met wetenschappers als doelgroep. Daardoor is het boek ook voor een leek zoals ik goed te volgen. Ik raad het ook aan voor mensen die zelf hun schema's willen maken. Veel dingen die ik voorheen "wist" als vuistregel begrijp ik nu ook echt tot op zekere hoogte. Aanrader als je wat dieper de materie van training voor duursport in wilt gaan.

Interessant, waar heb je het boek gekocht?

219

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Via ebay, best prijzig incl verzending maar wilde hem graag lezen.

https://www.ebay.com/itm/394185277644


Je kunt de mijne eventueel ook lenen zodra ik hem uit heb natuurlijk!
Gr. Richard

220

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Gringo schreef:

Via ebay, best prijzig incl verzending maar wilde hem graag lezen.

https://www.ebay.com/itm/394185277644


Je kunt de mijne eventueel ook lenen zodra ik hem uit heb natuurlijk!
Gr. Richard

Top! Dit ziet er wel uit als een goed boek op het gebied van trainingsleer, ik houd hem in de gaten en als je hem uit hebt dan hoor ik het graag (uiteraard geen haast)!

221

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ik heb ook wel interesse, mag ik op de uitleenlijst, Gringo?

222

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Jullie staan allebei op de lijst!

223

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ook op het gebied van trainingsleer:

https://apex-triathlon.com/product/tria … ot-finish/

Ik heb hem besteld, ben benieuwd, altijd leuk als een Nederlanders zich waagt aan een dergelijk boek en het proefhoofdstuk zag er veelbelovend uit.

224

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Maca944 schreef:

Ook op het gebied van trainingsleer:

https://apex-triathlon.com/product/tria … ot-finish/

Ik heb hem besteld, ben benieuwd, altijd leuk als een Nederlanders zich waagt aan een dergelijk boek en het proefhoofdstuk zag er veelbelovend uit.


Klinkt ook interessant!

225

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Zie ik veel reclame van voorbij komen op FB.