26

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Ik zou het ook eerst allemaal eens proeven.
Maurten mag volgens sommigen ook een wondermiddel zijn, ik had het idee dat ik een kwakkie aan het slikken was, echt goor! Dus ik drink t niet en dan werkt t niet...
(Begreep dat de gels iets beter smaakten, nog niet geprobeerd)

Kerosine nooit geproefd, maar ik zou daar dan ook niet gelijk een hele doos van nemen.
Want het is allebei wel duur spul ook!

27

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Een kwakkie slikken klinkt niet best haha lol

Maurten is vandaag binnen gekomen dus ik ga het komend weekend eens testen.
Ook heb ik een extra zadelbidonhouder aangeschaft via MP. Als Maurten 320 bevalt dan kan ik straks 4 bidons van 750ml aanmengen wat op 120gram carbs per bidon neerkomt. Dit zou voldoende moeten zijn voor een 6u bikeride (80 gram per uur).

Ik ben wel benieuwd in hoeverre je Maurten producten kan combineren met andere producten zoals Powerbar Powershots of wat er met de werking gebeurt als je elektrolites toevoegd. Als ik de reacties hier goed lees is het voor Kerosine niet aan te bevelen. Iemand hier ervaring mee of een gedachte over?

Het testen heb ik vorig jaar vrij uitvoerig gedaan op de Gatorade na. Tijdens het trainen geen last (gehad) en ook voeding als snelle jelle's of andere vaste voeding gaat prima!

Weet iemand verder de verhouding tussen vast voedsel en water? Goed om daar rekening mee te houden (vorig jaar niet gedaan).

28

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

De hoeveelheid water is vooraf lastig te zeggen, als het warm is zweet/verdamp je meer en zul je meer aan moeten vullen...

29

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Maca944 schreef:

Dat heb ik ook moeten 'trainen'. Je krijgt echt voldoende binnen, maar op de een of andere manier moet je jezelf ook overtuigen dat dat zo is. Een paar duurtrainingen van > 4 uur met alleen vloeibare voeding en je ziet dat het werkt. Overigens hoor ik ook enthousiaste verhalen over die vloeibare voeding van Maurten, maar voor een hele is het dan lastig om alles in 1x mee te nemen, wat bij Kerosine wel kan.

Ik kan echt heel slecht "eten/kauwen" tijdens mijn trainingen of race .
Een nadeel van vast voedsel vind ik hoe neem je alles mee , en waar laat je je afval .
Het zitten prutsen op de fiets , om iets uit te pakken etc .
Met 1 bidon Nutrid/water kun je makkelijk 3 uur fietsen , heb de Garmin Edge op drink waarschuwing
staan ieder half uur .

Op het loop parcours een iets dunne mix mee in een flex bidon en in nemen kort voor een
drankpost .

Welke ratio gebruiken jullie bij de Nutrid  ?

@Hedcandy : kwakkie ..ha ha klinkt niet lekker nee .

Maurten heb ik geen ervaring mee .

30

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Ik heb in Barcelona een gel van Maurten aangenomen en direct terug uitgespuwd, de textuur lijkt gewoon snot dat je in je mond krijgt, de drank is te doen maar is ook niet mijn ding, als je geen maagproblemen hebt geven de hydrogels en sportdranken ook geen voordeel tgo de traditionele. https://6dsportsnutrition.com/nl/scienc … n-marathon

31

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Ik zorg eigenlijk altijd dat ik genoeg koolhydraten bij me heb in gels en repen, dan hoef ik alleen maar water te pakken. Zo in Barcelona ook gedaan.

Een hele dag op gels kan ik wel, maar vind ik niet lekker. Dus pak op de fiets altijd repen, die vullen ook wat langer. Die knip ik vantevoren doormidden en passen er voldoende van in een bikebox of tasje op mn frame.

32

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

@Jeanette schreef:

Welke ratio gebruiken jullie bij de Nutrid  ?

Ik gebruik altijd de 3:2. De 1:1 moet ik nog eens proberen, maar op zich is daar niet echt een reden voor. Met één bidon bij een halve en twee bij een hele krijg ik voldoende binnen.


@ronnyke schreef:

Ik heb in Barcelona een gel van Maurten aangenomen en direct terug uitgespuwd, de textuur lijkt gewoon snot dat je in je mond krijgt.

Grappig is dat, ik ben het daar helemaal niet mee eens. De structuur is zeker iets dikker dan bij normale gels, maar daardoor heb ik juist het idee dat ik iets aan het eten ben. En de smaak is neutraal dus ik kan er makkelijk 5 of 6 van binnenkrijgen. Toen ik in Hoorn een gel van Bye! pakte kon ik dat niet binnenhouden, dus het is allemaal erg persoonlijk.

Iedereen hier geeft ook aan wat voor haar of hem werkt, en dan is het een kwestie van uitproberen, moeilijker wordt het niet.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik zelf nog nooit maagproblemen heb gehad of het gevoel dat ik veel te weinig (of te veel) heb gegeten.

33

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Afval is heel makkelijk, onder het pijpje van je trisuit blijft het prima zitten.
In de wisselzone evt weggooien...

34

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Genoeg advies weer!

Voor repen/gels in relatie tot afval heb ik een frametasje waar alles goed inpast en ik vervolgens het plastic ook weer in doe. Dit werkt prima! Het stuntelen met openmaken herken ik niet echt, dat kan natuurlijk ook aan de snelheid liggen waarop ik fiets:lol:

Verder voor zaterdag een leuke training op de agenda:
Fietsen vanuit huis naar Vlissingen (125km), daar wacht mijn vrouw op mij, de fiets in de auto en dan ga ik 20km hardlopen om bij vrienden uit te komen die in de haven liggen met een zeilboot. Daar even opfrissen en een gezellige middag zeilen!

Deze brick workout lijkt mij een uiterst geschikt moment om te kijken hoe de Maurten 320 aanslaat.

Wordt vervolgt!

35

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Maca944 schreef:
@Jeanette schreef:

Welke ratio gebruiken jullie bij de Nutrid  ?

Ik gebruik altijd de 3:2. De 1:1 moet ik nog eens proberen, maar op zich is daar niet echt een reden voor. Met één bidon bij een halve en twee bij een hele krijg ik voldoende binnen.

Thanks , ratio 3:2 gebruik ik ook .

36

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Kwakkie, haha, ja, het is raar spul, dat Maurten, ik moest daar ook aan wennen, maar ik krijg het goed weg en het valt  lekker in m'n maag. Ik heb met andere gels nog wel eens dat ze 'hard' aankomen, vooral die heel zoete, dat kan voelen als een steen in m'n maag. Dat gaat met Maurten (en nog een paar andere merken) prima. Het is inderdaad wel heel duur, ja.

@BMillerW - veel plezier morgen in m'n geboorteplaats wink Ik fiets daar binnenkort ook weer eens heen, is het plan. Of juist terug (wind mee).

Louise

37

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Er zijn intussen al meerdere merken die de hydrogel's in hun assortiment hebben mischien zijn die wat beter van smaak en textuur?

38

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Interessant dat er zoveel verschillende inzichten zijn over voeding.
Dit maakt het alleen maar zinvoller om zelf te proberen wat wel of niet goed voelt.

Maurten is inderdaad een “acquired taste”m dat vond ik ook. Aan de gels van SIS zit al wat meer smaak, maar ook die zijn vrij flauw en dun/waterig.
Tijdens mijn halve heb ik een combi van repen en gels gebruikt. Tegen het eind kreeg ik last van kramp en een naar gevoel. Ik ga ook Kerosine proberen omdat er een aantal mensen bij zweren.

Wel heb ik vrij snel last van tekort aan elektrolyten, wat hoofdpijn veroorzaakt. Tijdens (kortere) trainingen werkt een combi van vast eten (ruim vooraf) en water+electrolyte tabs van Amacs heel goed.
Ik vind het lekker, het plakt niet en bevat geen extra suiker bovenop het eten.

39

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Idd veel verschil, ken de 2x winnaar van de Chtriman goed en die heeft ook zijn voedingsplan eens gedeeld en die gebruikt gewoon 2 gel's per uur die 40gr Kh bevatten en de rest gewoon water, vind ikzelf een eigenlijk een heel eenvoudig plan maar blijkbaar werkt het voor hem.

40

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Het viel me op, toen ik in de VS woonde, dat ze daar veel meer werken met zout-tabletten dan in Europa. Salt-sticks, tablets, etc.

41

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

MontanaMan schreef:

Het viel me op, toen ik in de VS woonde, dat ze daar veel meer werken met zout-tabletten dan in Europa. Salt-sticks, tablets, etc.

Begint hier ook wel meer en meer maar denk dat het klimaat in de VS daar ook wel wat mee heeft te maken, als ik hoor die gasten die bv Kona doen die beginnen al zout tabletten te slikken van dat ze daar van het vliegtuig komen.

42

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Ik zweer ook bij zouttabletten, heb deze. Ben daar ooit me begonnen toen Roth nog wel eens temidden van een hittegolf kon plaatsvinden, en heb ze de afgelopen weken weer uit de kast getrokken.
Zweet echt belachelijk veel, en alleen maar water drinken is dan juist niet bevorderlijk.

Wat betreft dikte van gels is dat inderdaad een kwestie smaak. Ik heb altijd die van Gu, lekker dik en wel fijne (licht zoutige) smaken. Alleen worden ze op steeds minder plekken verkocht en zijn dus ook nooit meer in de aanbieding. De gouden tip is welkom wink

43

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Dat met dat zout is voor Vichy ook wel heel relevant: het kan daar eind augustus snikheet zijn. Ik heb me daar toen ik 'm deed wel op voorbereid. Zout is in de Nederlandse (Europese) sportvoedingsvoorlichting inderdaad een ondergeschoven kindje.

Louise

44

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

@Jeanette schreef:

Welke ratio gebruiken jullie bij de Nutrid ?

3:2. Wil wel nog eens 1:1 gaan proberen in training. Ik merk dat ik soms toch wel echt nét op het randje zit van trek beginnen te krijgen met 3:2. Ben toch benieuwd hoe ik dan op 1:1 zal gaan.
Hoe ervaren anderen dat qua verzadiging tegen de 20-25 minuten na innemen?

45

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

YouriL schreef:

3:2. Wil wel nog eens 1:1 gaan proberen in training. Ik merk dat ik soms toch wel echt nét op het randje zit van trek beginnen te krijgen met 3:2. Ben toch benieuwd hoe ik dan op 1:1 zal gaan.
Hoe ervaren anderen dat qua verzadiging tegen de 20-25 minuten na innemen?

Ik overweeg ook om de 1:1 te proberen , niet vanwege trek krijgen .
Maar ik ben toch heel gevoelig voor krampen .
Ik bestel de Nutrid 3:2 altijd al voor warme omstandigheden .
Maar misschien ligt mijn zout behoefte toch nog hoger en dat ik daar mee moet gaan testen .

46

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Afgelopen dagen heb ik gemerkt dat ik ook behoorlijk zweet en veel zout kwijt raak. Ik heb zoutcapsules van percision hydration. Al mee getest tijdens warm weer. Heb ik er in ieder geval geen last van. Neem ze mee naar Maastricht. Schijnt ook warm te worden. Voor de rest gebruik ik de gels van Amacx. Vallen goed, geen last van mijn maag. Neem ook paar repen van Amacx mee.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

47

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Voordat ik met een kort verslag van afgelopen zaterdag begin wil ik als eerst zeggen: ik snap enigszins de vergelijking tussen Maurten 320 en een kwakkie:lol:

Dat gezegd hebbende hierbij een terugkoppeling van mijn fiets/loop training gisteren.

Verslag
135km van woonplaats naar Zeeland, daar aangekomen fiets in de auto bij vrouwlief, loopschoenen aan en 19km hardlopen naar Yerseke (plan was iets gewijzigd) waar een zeilboot lag te wachten met vrienden om de rest van de middag op door te brengen.

Voor het fietsen heb ik 4u15min uitgetrokken en voor het hardlopen was de target rond de 5:30min/km te lopen.
Als voeding ging ik testen met 2 grote bidons met elk 750ml Maurten 320 (3 zakjes dus over 2 bidons), dit aangevuld met 2 powershots per uur en na 3u (als de bidons met Maurten op zijn) overschakelen naar 1 energy bar van Mantel aangevuld met water en powershots. Dit alles zou mij ong. 90gram carbs/uur moeten geven wat merendeel bestaat uit vloeistof.

Het fietsen ging erg lekker met 32km/h gemiddeld. Tussendoor even bij een Shell gestopt om water te kopen en de ondertussen lege bidon bij te vullen. De Maurten was even wennen maar overal gezien is het best ok, zeker niet super lekker maar kan ook slechter. Wel een bijzondere substantie wordt het. Aangekomen in Zeeland de fiets in de auto gelegd, loopschoenen aangedaan en vertrokken voor het hardlopen. De eerste paar km ging goed maar daarna zakte het tempo snel in. Ik denk dat het een combinatie is van de hitte, onvoldoende water/vocht (ondanks ik 2 bidons bij mij had en onderweg nog een refil gedaan heb) en wellicht wat electrolytes. Halverwege de kortste route aangezet wat 1km scheelde dus na 18km kwam ik aan op locatie.

Daar even opgefrist en de boot op gegaan voor een heerlijke dag zeilen!

Wat heb ik geleerd:
- Maurten is prima;
- Even puzzelen/ onderzoek doen naar electrolytes (wellicht saltsticks zoals hier aanbevolen wordt);
- Groter bidons om vaste voeding verder te skippen.

Komend weekend de 1/2 marathon van Rotterdam en volgend weekend weer een grote brick training. Volgend weekend dus een 2e poging om de voeding verder te fine-tune en voor die tijd wat verder onderzoek te doen.

Zijn er vragen, op of aanmerking(tips) na aanleiding van bovenstaande dan hoor ik het graag!

48

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Vanavond even aan puzzelen geweest en voor nu bijgevoegd plan opgesteld.

In het linker gedeelte vindt je IM-Vichy voeding en in het rechter gedeelte de voeding waarmee ik aanstaande vrijdag tijdens mijn brick workout wil gaan testen.

Maurten gel 100 worden in Vichy langs het parcours uitgedeeld dus dat is relax!

De Powergel shots vind ik een aangename bite voor de afwisseling en hopelijk gooit dit niet teveel mijn maag in de war. Dit ga ik hopelijk vrijdag ervaren (of juist niet). De Maurten 320 is per 500ml (125ml per 15min dus). Het vocht wordt verder tot 750ml (dus 250ml water) a 1000ml (500ml water) aangevuld met water. Dit zal afhankelijk van de hitte en hoe ik mij voel).

Ik ben benieuwd wat de gedachtes over bijgevoegd document zijn. Wordt vervolgt!

49

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Je had beter gewoon in aanloop van je wedstrijd eens een consultatie ingepland bij een sport diëtist dan had je je voeding strategie al perfect kunnen voorbereiden en trainen, als ik nu zie ben je nog steeds aan het puzzelen terwijl het eigenlijk zo kort voor het evenement al in orde en getraind zou moeten zijn.

50

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Dat zou een mogelijkheid geweest kunnen zijn inderdaad echter zoals je aangeeft is dat nu nog wat kort dag.

Zoals eerder aangegeven heb ik dit al deels getest wat prima ging echter heb ik het nu verder uitgewerkt voor het totale. Daarbij heb ik geprobeerd de richtlijnen in acht te houden maar twijfel of ik aan de hoge kant zit of niet. Verder heb ik vast voedsel zoveel mogelijk verbannen aangezien dat vorig jaar in Barcelona niet goed bevallen is.

IM Barcelona ging in de basis prima op een rommelende maag na tijdens het hardlopen. Vrijdag ervaren met de kleine tweaks ten opzichte van de vorige x hoe het in de basis valt.