1 Laatst bewerkt door BMillerW (15-08-22 13:14:56)

Onderwerp: IM-Vichy

Goedendag allemaal,

aanstaande zondag is het zover en dan neem ik deel aan IM-Vichy 2022.

Vichy, bekend als de "Koningin van de kuuroorden", biedt een weekend met dubbele races en een van de beste finishfeesten op het circuit. Met bomen omzoomde boulevards die in de 19e eeuw zijn aangelegd en art-decogebouwen zoals de Opéra de Vichy dragen bij aan de nostalgische sfeer van de stad. Deze elegante en bekende stad is de perfecte gastheer om te zwemmen, fietsen, hardlopen en tenslotte te ontspannen dankzij de vele kuuroorden. Meestal is dit een warmwaterrace, en bovendien biedt dit volledige afstandsevenement een uitdagend fietsparcours en prachtige ren langs de waterwegen van de stad.

https://www.ironman.com/im-vichy

Na 3.8km zwemmen in L'Allier zal de fietstocht van 180km met 2385m+ starten om aansluitend na 42.2km een mediale in ontvangst te nemen bij de Finish Line.

Aanstaande vrijdag rij ik die kant op met een vriend (die zelf ook meedoet), vrijdagavond inschrijven en de pasta-party, zaterdag bike-checkin en de tassen afgeven en zondag aan de bak.

De voorbereidingen heb ik gedaan met een schema van myprocoach wat tot nu toe erg goed is bevallen. Ik voel me fit en klaar om aan de slag te gaan.

Ben jij ervaringsdeskundigen van IM-Vichy en heb je nog tips/tricks dan hoor ik het graag smile

Vandaag een rustdag en morgen nog een korte 'bike-speed' workout.

  • Warm Up: 15 mins in Z2.

  • Main Set: 4 x (3 mins in Z4 + 60 sec recoveries in Z1-2).

  • Warm Down: 5 mins in Z2.

In dit topic zal ik hier een daar een update plaatsen en uiteraard na zondag een verslag van hoe het is gegaan.

2

Re: IM-Vichy

Ik heb 'm in 2016 gedaan, mijn enige hele. Toen was het fietsparcours nog anders, minder hoogtemeters. Het verhaal erover staat op mijn blog. Ik heb geen specifieke tips ofzo, ik ben wel benieuwd wat het weerbericht is? En verder zou ik zeggen: veel succes, geniet ervan!

Louise

3

Re: IM-Vichy

Waarom die pastaparty? Ik bedoel als je het zonder niet redt?

Je moet sneller dan de klos zijn.

4

Re: IM-Vichy

mcguyver schreef:

Waarom die pastaparty? Ik bedoel als je het zonder niet redt?

Waarom niet zou ik zeggen? Als je er toch bent, het georganiseerd wordt vanuit IM en je die avond toch moet eten.

Nog niet eerder geweest, is het iets dan is het mooi meegenomen en is het niets dan is het snel weer inpakken en terug naar de accommodatie.

5

Re: IM-Vichy

Louise schreef:

Ik heb 'm in 2016 gedaan, mijn enige hele. Toen was het fietsparcours nog anders, minder hoogtemeters. Het verhaal erover staat op mijn blog. Ik heb geen specifieke tips ofzo, ik ben wel benieuwd wat het weerbericht is? En verder zou ik zeggen: veel succes, geniet ervan!

Louise

Thanks! Dit blog inderdaad al diverse malen gelezen. Leuk verslag trouwens en zeer uitgebreid. Knap om dat op je 50ste nog te ondernemen.

6 Laatst bewerkt door yoeri (16-08-22 09:50:08)

Re: IM-Vichy

Mooie wedstrijd, alvast heel veel plezier! Als je de mogelijkheid hebt, zou ik gewoon meedoen met de pastaparty. Daar hangt een aanstekelijke vibe. Houd er wel rekening mee dat je 'normaal' eet en geen gekke dingen eet. Hier kun je alleen maar last van krijgen.

In 2019 deed ik in Vichy mijn eerste 70.3. Mijn schoonpa deed toen de dag erop de hele. Beide wedstrijden goed kunnen meemaken. Het was toen wel heet (30+ graden) en mijn schoonpa gebruikte voor de zekerheid zouttabletten. Als je geen zouttabletten hebt gebruikt bij je training, zou ik ze nu niet meer gebruiken; sommigen krijgen door het zout last van hun maag. Let er in ieder geval op dat je sportvoeding voldoende zout bevat.

Qua verkoeling zit het in Vichy wel snor. Ten tijde van onze wedstrijden waren er voldoende sproeiers. In het centrum kan het wel heet zijn met die gebouwen, maar als ik me goed herinner loop je ook een groot deel beschut dankzij bomen en een overkapping.

7

Re: IM-Vichy

yoeri schreef:

Mooie wedstrijd, alvast heel veel plezier! Als je de mogelijkheid hebt, zou ik gewoon meedoen met de pastaparty. Daar hangt een aanstekelijke vibe. Houd er wel rekening mee dat je 'normaal' eet en geen gekke dingen eet. Hier kun je alleen maar last van krijgen.

In 2019 deed ik in Vichy mijn eerste 70.3. Mijn schoonpa deed toen de dag erop de hele. Beide wedstrijden goed kunnen meemaken. Het was toen wel heet (30+ graden) en mijn schoonpa gebruikte voor de zekerheid zouttabletten. Als je geen zouttabletten hebt gebruikt bij je training, zou ik ze nu niet meer gebruiken; sommigen krijgen door het zout last van hun maag. Let er in ieder geval op dat je sportvoeding voldoende zout bevat.

Qua verkoeling zit het in Vichy wel snor. Ten tijde van onze wedstrijden waren er voldoende sproeiers. In het centrum kan het wel heet zijn met die gebouwen, maar als ik me goed herinner loop je ook een groot deel beschut dankzij bomen en een overkapping.

Leuke reactie Yoeri en leuk om je (en die van je schoonpa) ervaring te lezen uit 2019! De pastaparty staat inderdaad gewoon nog op het programma en ben wel benieuwd hoe het daar is, welke sfeer etc.! Is het niets dan heb je alsnog een maaltijd genuttigd en kan ik weer rustig terug naar de accommodatie.

De afgelopen weken heb ik met zouttabletten/saltsticks geoefend tijdens het trainen en dat ging goed! Ik heb dus een batch klaarliggen om mee te nemen en ben zeker voornemens om deze regelmatig te nuttigen tijdens de IM zelf. Goed om te lezen dat er veel sproeiers zijn en voldoende schaduw.

Het is leuk om te merken dat de energie (mede door de taper) en het enthousiasme elke dag toeneemt. Gaat een leuk event worden cool

8

Re: IM-Vichy

BMillerW schreef:

Leuk verslag trouwens en zeer uitgebreid. Knap om dat op je 50ste nog te ondernemen.

Dank je!

Ik kan me geen sproeiers herinneren, maar misschien zijn ze dat in de tussenliggende jaren gaan doen.

Zo'n pastaparty is heel persoonlijk natuurlijk. Voor mij is het niks, die drukte, sowieso niet, en zeker niet omdat het in 2016 boven de 35 graden was. Wij zaten heerlijk in de tuin van onze airbnb, tussen de vleermuizen wink

Louise

9 Laatst bewerkt door Trilen (16-08-22 19:56:36)

Re: IM-Vichy

Ik heb in 2019 de 70.3 Vichy gedaan en toen was het ook lekker warm smile Er stond toen ook een enkele sproeier maar op zich kan ik goed tegen de warmte en vind ik juist lopen met een nat pak en koud water over me heen krijgen minder lekker...

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

10

Re: IM-Vichy

Je moet in elk geval al niet zwemmen zag ik net.

11

Re: IM-Vichy

ronnyke schreef:

Je moet in elk geval al niet zwemmen zag ik net.

Is dat afgelast?
Wat jammer, waarom?

En is het nu een r-b-r?

12

Re: IM-Vichy

https://www.3athlon.be/2022/08/19/ironm … r-zwemmen/

een bike - run

13

Re: IM-Vichy

IM maakt zich niet echt populair zo, met gewoon maar schrappen van een onderdeel, zonder dat er iets voor terugkomt.
Slecht zeg...
En dat voor zo'n grote organisatie die bakken en bakken met geld verdient.

14

Re: IM-Vichy

Waterkwaliteit zou niet voldoen en dus Bike- run wat ikzelf eigenlijk niks vind dan nog liever een RBR maar tja... Ironman is de meest klant onvriendelijke organisatie die er momenteel in de sport wereld bestaat raar dat er nog steeds zoveel mensen staan aan te schuiven om eraan deel te nemen.

15

Re: IM-Vichy

Een bike run? Dus je stapt als peloton met 1.500 man tegelijk op de fiets? Of wordt dat ook een rolling start met elke 5 seconden 2 man? In elk geval zal dit veel meer stayeren opleveren lijkt mij en is het zeker een aanfluiting voor de multisport.

16 Laatst bewerkt door Louise (20-08-22 11:57:55)

Re: IM-Vichy

Sohee, als dat mij was overkomen in 2016, bij m'n enige hele ooit (vermoedelijk), dan had ik echt verschrikkelijk gebaald.

Een run-bike-run maken van een hele is denk ik lastig. Ik zal niet de enige zijn voor wie 42 kilometer lopen al op het randje is. Ik vond dat toen ooit bij de halve in Luxemburg al vrij heftig toen dat een run-bike-run werd: moest ik ineens 27 kilometer hardlopen op een dag, terugkomend van een loopblessure en zelfs nog onzeker over die geplande 21. Gelukkig ging dat toen goed, maar er zitten daar wel grenzen.

Louise

17

Re: IM-Vichy

Tja met de verandering van het klimaat zullen we er rekening mee moeten houden vrees ik dat het zwemonderdeel moeilijker en moeilijker zal worden, waterkwaliteit, blauwalg, te hoog of te laag water, stromingen etc... Vorig jaar in Barcelona ook maar 900m gezwommen dus voor de debutanten is dit een ramp vind ikzelf.

18

Re: IM-Vichy

ronnyke schreef:

Waterkwaliteit zou niet voldoen en dus Bike- run wat ikzelf eigenlijk niks vind dan nog liever een RBR maar tja... Ironman is de meest klant onvriendelijke organisatie die er momenteel in de sport wereld bestaat raar dat er nog steeds zoveel mensen staan aan te schuiven om eraan deel te nemen.

En dan behandelen ze atleten hier in Europa nog beter dan in de VS, maar in de VS hebben ze nog minder concurrentie dan hier.

19

Re: IM-Vichy

Goedendag allemaal!

zoals hier al bekend is, is het zwemonderdeel inderdaad afgelast. Na IM70.3 Maastricht 2021 waar het zwemmen was afgelast, IM140.6 Barcelona waar het zwemmen was ingekort tot 900m (wat naar mijn idee eerder 400m was) was het even flink balen toen we het definitieve bericht kregen.

Het alternatief was inderdaad een bike-run met een roling start. Ik was hier in het begin erg sceptisch over maar dat ging eigenlijk best goed. Iedereen kreeg een indicatieve starttijd waardoor je ook niet bijv. om half 8 al aanwezig hoefde te zijn. Ik was er zelf rond half 8, even alles nalopen, toilet bezoekje, vrouw gedag zeggen en rustig aangesloten in de rij om te starten. Dit was 5min wachten en toen kon ik starten. Het gedeelte de stad uit was wat druk maar daarna was het deelnemersveld redelijk uiteen en heb ik weinig echt grote groepen zien rijden. Met name de 2e ronde heb ik stukken alleen gereden en geen groeien zien stayeren.

Het fietsen zelf vond ik vooraf wat spannend met de hoogte meters en een lichaamsgewicht van 98kg. Ondanks dit alles ging het erg lekker, best wat mensen ingehaald (wat niet een doel opzich is maar wel een mooie indicatie dat het goed gaat) en na 6:30u van de fiets af T1 in. T1 5min over gedaan en toen gestart met hardlopen. Het hardlopen was pittig met de hitte. Zelf heb je het niet direct door omdat je door de dag heen zelf ook verder opwarmt (dag begon vrij koel). Na 4:29 de finishlijn over gelopen en de dag zat er weer op!

Voeding tijdens het fietsen ging goed! 4 bidons van 750ml met Maurten-320 wat goed was voor 6u lang carbs. Aangevuld met water en salt-sticks. Energie voelde goed en bij de wissel en hardlopen geen maagklachten zoals in Barcelona vorig jaar. Tijdens het lopen was het wel lastig om het voedingplan vol te houden en dit heb ik snel losgelaten. Met name last van klotsende maag waar veel drinken dit verergerde en voeding ook niet altijd even lekker viel. De saltsticks deels ingenomen echter denk 50% van het beoogde aantal (6 i.p.v. 12). Wat goed werkte was fruit (watermeloen en sinasappel) met kleine slokjes water, cola of energiedrink. Tijdens het lopen waren er op een aantal plekken sproeiers (iemand met een tuinslang die je op verzoek nat spuit) wat erg verkoelend werkte.

Overal gezien erg tevreden ondanks het zwemmen (dat blijft balen)! Het fietsen was vooraf lastig in te schatten, weinig hoogte km gemaakt tijdens het trainen. Het hardlopen had iets sneller gemogen echter gezien de weersomstandigheden had ik er nog wel iets meer uit kunnen persen maar niet meer als 5 a 10 min max.

Zo'n 2 dagen verder voel ik mij prima, benen beetje zuur, nek en rug zitten wel vast dus even laten masseren. Verder geen pijntjes en qua energie level ook prima! Nu rustig herstellen en is nadenken wat het volgende doel is!

Voor een mogelijke volgende keer:
- Vloeibaar op de fiets werkt;
- Focus op voeding tijdens het hardlopen;
- Onderzoeken wat te doen en helpt tegen een klotsende maag;
- Qua dieet/voeding tijdens het trainen (niet wedstrijd maar voorafgaand) iets strakker. Nu veel de vrije hand gegeven en het er lekker van genomen onder het mom van 'je verbrand het toch wel'. Dat klopt echter was een paar kg lichter niet verkeerd geweest;
- Meer aandacht aan lichamelijk herstel (massage bijv.) Dit heb ik een beetje laten versloffen;
- Dit trainingsschema was qua volume iets minder en qua fitheid was het beter. Kwantiteit vs kwaliteit was dus meer in balans

Dat is het volgens mij wel!

Zijn er nog vragen, shoot!

20 Laatst bewerkt door Macer (23-08-22 14:07:59)

Re: IM-Vichy

Top gedaan @BMillerW

1 vraag, meld even waar je je volgende wedstrijd doet, want dan weten we dat er daar iets met het zwemmen is wink

21

Re: IM-Vichy

Macer schreef:

Top gedaan @BMillerW

1 vraag, meld even waar je je volgende wedstrijd doet, want dan weten we dat er daar iets met het zwemmen is wink

haha, dat valt te verwachten zo'n vraag/opmerking big_smile

Wellicht ga ik eerste de CPC hardlopen, daar kan ik in ieder geval niet teleur gesteld worden door het zwemmen wat gecanceld wordt. Qua IM zit ik met een schuin ook naar Frankfurt te kijken maar eerst vakantie houden! Daarna weer nieuwe plannen maken.

22

Re: IM-Vichy

Wel echt balen dat er iedere keer iets met zwemmen aan de hand is.
Misschien Kopenhagen eens overwegen, weinig kans op verassingen daar. Rustig kabbelend watertje en prima temperatuur (20gr)