1

Onderwerp: omgaan met warmte

Hoi

De laatste paar wedstrijden die ik gedaan heb (IM70.3) waren op de één of andere manier allemaal "warm".
En laten we dan "warm" definieren als 26 graden of meer.

Zwemmen en fietsen gaan op zich prima, meestal moet ik tijdens of in ieder geval na fietsen een pitstop maken om wat af te wateren. Tijdens het looponderdeel, probeer ik dan bij elke post water te drinken en over mijn hoofd te gieten voor extra koeling. Douches vermijd ik meestal omdat ik mijn schoenen droog wil proberen te houden ivm blaren.

Desondanks komt er dan meestal een moment dat de spieren in mijn benen gaan verkrampen en ik moet gaan wandelen.

Nou kan ik nog meer gaan proberen te drinken, maar dan loop ik denk ik alleen maar met een enorme "klotsbuik", daar zit ik nu soms al tegenaan. Ik heb ook al een eigen running vest met water met extra electrolyten

Ik vraag me af of mensen dit herkennen en of er nog iets anders aan te doen is. Oh ja, wedstrijden op de Noordpool ipv Lanzarote had ik zelf ook al bedacht ;-)

Grtz
D.

2

Re: omgaan met warmte

Probeer indien aanwezig de sportdrank te pakken in plaats van water. Dit wordt beter en sneller opgenomen in het bloed door de samenstelling. Wellicht dat dat de klotsbuik kan verlichten. (Bij mij in elk geval wel)

3

Re: omgaan met warmte

Heb hetzelfde probleem, steeds rond km paal 17lopen mijn boven benen helemaal vol en kan ik amper voort bewegen. Heb nu ph 1500 bestelt bij precision hydration maar de test volgt maar in mei normaal (20k van Brussel) ben ook aan het overwegen om salt stick capsules bij te bestellen.

Vraatzuchtige Veelvraat

4

Re: omgaan met warmte

Pas je je tempo dan wel aan aan de omstandigheden?

Heb er eigenlijk zelf nooit last van gehad, alleen wel regelmatig ingestort omdat ik toch te hard weg ging.

5

Re: omgaan met warmte

Er stond laatst een stuk over in de krant.
Je hebt ongeveer 8 dagen nodig om te wennen aan warmte.
En dit doe je het beste door niet weg te duiken in een airco gekoelde ruimte.
Dus als het mogelijk is: breng wat meer tijd in de warmte door (ik train ook expres op die warmere momenten en juist niet in de koele ochtend).
En als het in het buitenland is en hier in Ned is het niet zo warm, evt wat eerder die kant al op?

6

Re: omgaan met warmte

Helemaal eens met wat Hedcandy hier boven schrijft .
Ik train juist ook vaak op het warmste moment van de dag .En als het dan echt 37 graden is dan
pas ik de intensiteit wat aan .
Maar ik ga zeer zeker niet de hitte uit de weg , en zo ontstaat er een gewenning .

Zelf ben ik een erge zout zweter , en neem sinds kort ook de zout/sodium tabletten van PH .

7

Re: omgaan met warmte

Als je in warme omstandigheden gaat sporten moet je natuurlijk ook de warmte gewoon worden, bij onze groep zijn er veel mensen die Kona doen en dus ook maniakaal daarmee bezig zijn dus airco vermijden en zout opnemen. Heat adaptation is iets wat vrij snel gaat dus voor de meeste is het geen probleem.

8 Laatst bewerkt door Louise (30-08-22 11:45:08)

Re: omgaan met warmte

Ja, tempo aanpassen en wennen. Dat vind ik zelf trouwens vaak lastig: deze zomer is stabiel warm, maar dat is nogal uitzonderlijk, meestal gaat het veel meer op en neer, dan wen ik nergens aan.

De mate van gewenning/aanpassing is wel individueel verschillend: de een kan beter tegen hitte dan de ander.

Waar ik nog aan dacht:
- Weeg jezelf regelmatig voor en na het trainen en houd de resultaten ervan bij, zodat je weet hoe veel vocht je kwijtraakt, in de verschillende sporten en omstandigheden. (Ik vond het zelf bijvoorbeeld verrassend hoe veel vocht ik verlies bij zwemmen. Dat voel je niet zo immers.)
- Misschien drink je wel te veel (qua klotsbuik). Er zit een grens aan wat je op kan nemen. Meer drinken heeft dan voor de afkoeling geen zin en werkt voor je ingewanden averechts.
- Als het mogelijk is, zie de wielrenners: een panty met ijsblokjes in je nek (sowieso: nek koelen, al is het maar met gietwater). Ook een pet kun je nat en koud maken.

Louise

9 Laatst bewerkt door bmtriatlhon (30-08-22 14:18:46)

Re: omgaan met warmte

Vorig jaar in Nice heb ik erg last van de warmte gehad, misselijk, licht in mn hoofd, krampen in spieren. Dit jaar totaal geen last gehad bij de IM Maastricht (27 graden) ondanks dat ik vrij veel zweet bij een inspanning. Daarbij heb ik het volgende gedaan:

- Alleen water drinken (geen zoete dranken) en al de voeding uit gels halen.
- De hele dag door 2x saltsticks fastchews per half uur innemen (of 1x 15 min).
- De weken ervoor trainen op de warmste momenten van de dag (hardlopen tijdens lunch etc)
- Tijdens de IM loop zoveel mogelijk koelen waar kan. Dus elke sproeier aanpakken, water over je heen gooien en sponzen aannemen.