1

Onderwerp: Kleding en wisselzone bij slecht weer

Hoi,

Zondag ga ik mijn eerste triathlon doen. De 1/8 bij Het Rutbeek. Nu is ineens de herst aangebroken en lijkt het een koude en natte dag te worden. Nu vroeg ik mij af wat jullie tijdens wedstrijden met koud en nat weer dragen. Vooral tijdens het fietsen lijkt mij het vrij koud.

Alleen een extra fietsshirt, windstopper of een nog dikker Fietsjasje?

En hoe houden jullie je spullen droog op je wisselplek? De schoenen in plastic zakken? Of andere tips?

Nog andere tips voor slecht weer of algemeen?

2 Laatst bewerkt door mcguyver (16-09-22 22:29:46)

Re: Kleding en wisselzone bij slecht weer

Goeie vraag: voor een 1/8 na het zwemmen (zonder wetsuit neem ik aan) een extra jasje. Als het goed is ga je maximaal dus heb je geen last van kou onderweg. Veel plezier!

Voor het droog houden: ja een vuilnis zak.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: Kleding en wisselzone bij slecht weer

Bedankt voor je reactie. Ik hoop dat zwemmen met wetsuit wel is toegestaan. Lijkt me dat je dan al wat warmer begint aan het fietsen. Iets meer tijd met wisselen maakt me niet zoveel uit bij mijn eerste.

4 Laatst bewerkt door mcguyver (17-09-22 02:01:01)

Re: Kleding en wisselzone bij slecht weer

Ik ben er van uitgegaan dat je geen wetsuit aan had. Ik heb op 1/8 nog nooit een wetsuit aan gedaan. Je ligt een minuut of 10 tot 15 in het water. Te kort om te bevriezen. Let wel: een1/8 is geen mudrun. Wat ik bedoel is dat een 1/8 totaal knallen is. Kou zou het laatste zijn waar je je zorgen over moet maken.

Je moet sneller dan de klos zijn.

5 Laatst bewerkt door Trilen (17-09-22 08:55:24)

Re: Kleding en wisselzone bij slecht weer

Ik kan me ook bij een 1/8 best voorstellen dat men een wetsuit aantrekt. Als je het uitdoen goed geoefend hebt en snel kan doen, dan zal het ook weinig tijd schelen. Zeker omdat de meesten een stukje sneller kunnen zwemmen met een wetsuit.
Daarnaast het (voor mij als enorme koukleum) grote voordeel dat je minder koud aan het fietsen begint. Zelfs als je voluit gaat op de fiets, krijg ik het snel erg koud wat m'n prestaties sterker beperken. Ik heb op de middle distance een paar keer een slimfit fietsjack aangetrokken tegen de kou/regen en na wat oefenen kostte me dat weinig tijd (eerste keer was een ramp omdat ik m'n natte armen niet makkelijk door het jack kon krijgen).
Ik heb ook van iemand gehoord dat die armstukken en een slimfit bodywarmer aantrok. Met die bodywarmer heb je sowieso het probleem niet dat je armen blijven steken en die armstukken kan je wellicht rennend naar je fiets omhoog trekken.
In ieder geval succes en een goede wedstrijd morgen!

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

6

Re: Kleding en wisselzone bij slecht weer

Ik zou bij het fietsen een dun windjackje of een mouwloze windbreaker aandoen, rennen in trisuit.

En idd je schoenen droog houden in een plastic tas.

Veel succes en plezier gewenst!
Het is een leuke wedstrijd daar.

7

Re: Kleding en wisselzone bij slecht weer

Iedereen bedankt voor de tips en info.
Ik heb nog even een regen/wind jack aangeschaft voor eventueel tijdens het fietsen. Hopelijk kan ik hem gewoon in de tas laten smile

8

Re: Kleding en wisselzone bij slecht weer

Zo mijn eerste 1/8 triathlon is een feit. En wat was t leuk!! Tijdens de wedstrijd alleen maar regen en wind. En een watertemperatuur van 16,8 graden. Dus heel blij met mijn wetsuit tijdens het zwemmen en regenjack tijdens het fietsen en lopen. Ondanks de wat mindere weersomstandigheden enorm genoten en ga volgend jaar zeker meerdere doen!!

9

Re: Kleding en wisselzone bij slecht weer

Gefeliciteerd met je finish en leuk dat je de smaak te pakken hebt!

10

Re: Kleding en wisselzone bij slecht weer

Jaspervanoorspronk schreef:

Zo mijn eerste 1/8 triathlon is een feit. En wat was t leuk!! Tijdens de wedstrijd alleen maar regen en wind. En een watertemperatuur van 16,8 graden. Dus heel blij met mijn wetsuit tijdens het zwemmen en regenjack tijdens het fietsen en lopen. Ondanks de wat mindere weersomstandigheden enorm genoten en ga volgend jaar zeker meerdere doen!!

Proficiat!

Vraatzuchtige Veelvraat

11

Re: Kleding en wisselzone bij slecht weer

Gefeliciteerd met je finish. Op naar de volgende.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

12

Re: Kleding en wisselzone bij slecht weer

Gefeliciteerd! Als je een slecht-weer-triathlon al leuk vond, dan kan het alleen maar leuker worden! Het is echt een zomersport - zo veel aangenamer als het warm en droog is! Dus op naar volgend jaar!

Louise